Mijn vader heeft een nieuwe 250 gig hd gekocht ter vervanging van zijn oude 80 gig maxtor in zijn pc:
- Pentium4 2.2GHz
- Abit TH7II-Raid moederbord
- 2*256MB RDRAM
- 80 gig maxtor IDE
- nieuwe 250 gig Seagate 7200.10 IDE
- Win XP Pro version 2002 met SP1 (en verder nog een hoop windows updates)
Nu wou ik gewoon de schijf bij aanhangen en booten op windows van de 80 gig hd om vervolgens gewoon in disk management de 250 gig hd in 2 primary partities in te delen van pakweg 50 gig en 200 gig. In Disk management (DM) wordt Disk1 128.00 gig unallocated weergegeven. Dit kwam mij bekend voor als een beperking dus ben ik in de faq gaan zien (OM FAQ / Beleid) en naar aanleiding hiervan heb ik het volgende geprobeerd:
- Seatools gedownload en hierop geboot, deze tool zag ook maar 137 gig van de 250
- terug op windows geboot, DM gaf nog altijd 128 gig
- bios update gezocht en gevonden, en hiermee bios geflashed
- windows geboot, DM zag nog altijd 128 gig
- vervolgens op de microsoft website gezocht: How to enable 48-bit Logical Block Addressing support for ATAPI disk drives in Windows XP
Hier wordt verwezen naar een hotfix -> heb ik geinstalleerd
Ook het volgende stond er:
In DM werd nog altijd maar 128 gig gezien.
- Maxtor Big Drive Enabler gerund
In DM werd nog altijd maar 128 gig gezien
- PTDD (Partition table Doctor) geinstalleerd, deze geeft het volgende weer:

Ziet ook maar 128 gig en geeft iets van een error. Nu kom ik dus op het punt waar mijn pc kennis mij in de steek laat, en ik vraag me af of dit nu de oorzaak van het probleem is en hoe ik het kan oplossen. Of is er iets anders dat ik over het hoofd gezien heb?
Edit> titel moet zijn: Krijg 128GB limiet niet weg
- Pentium4 2.2GHz
- Abit TH7II-Raid moederbord
- 2*256MB RDRAM
- 80 gig maxtor IDE
- nieuwe 250 gig Seagate 7200.10 IDE
- Win XP Pro version 2002 met SP1 (en verder nog een hoop windows updates)
Nu wou ik gewoon de schijf bij aanhangen en booten op windows van de 80 gig hd om vervolgens gewoon in disk management de 250 gig hd in 2 primary partities in te delen van pakweg 50 gig en 200 gig. In Disk management (DM) wordt Disk1 128.00 gig unallocated weergegeven. Dit kwam mij bekend voor als een beperking dus ben ik in de faq gaan zien (OM FAQ / Beleid) en naar aanleiding hiervan heb ik het volgende geprobeerd:
- Seatools gedownload en hierop geboot, deze tool zag ook maar 137 gig van de 250
Hiervan heb ik niets teruggevonden in seatools.Nadat het tooltje geïnstalleerd en geconfigureerd is, kun je de complete capaciteit van je harddisk benutten.
- terug op windows geboot, DM gaf nog altijd 128 gig
- bios update gezocht en gevonden, en hiermee bios geflashed
- vervolgens wederom seatools geboot en deze zag nu wél 250gigUpdate HPT370 BIOS version v2.34 to support Hard Drive larger than 136GB.The RAID function is for TH7II-RAID only. This BIOS version is also for non RAID boards and HPT BIOS will be automatically disabled while RAID controller chip not detected.
- windows geboot, DM zag nog altijd 128 gig
- vervolgens op de microsoft website gezocht: How to enable 48-bit Logical Block Addressing support for ATAPI disk drives in Windows XP
Hier wordt verwezen naar een hotfix -> heb ik geinstalleerd
Ook het volgende stond er:
-> heb ik nagekeken, staat op 1 (zou geen verschil maken, omdat er reeds SP1 op staat)For the original release version of Windows XP Home Edition or of Windows XP Professional, you can enable 48-bit LBA for testing purposes. To do this, set the EnableBigLba registry value to 1 in the following registry subkey:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters\
In DM werd nog altijd maar 128 gig gezien.
- Maxtor Big Drive Enabler gerund
In DM werd nog altijd maar 128 gig gezien
- PTDD (Partition table Doctor) geinstalleerd, deze geeft het volgende weer:

Ziet ook maar 128 gig en geeft iets van een error. Nu kom ik dus op het punt waar mijn pc kennis mij in de steek laat, en ik vraag me af of dit nu de oorzaak van het probleem is en hoe ik het kan oplossen. Of is er iets anders dat ik over het hoofd gezien heb?
Edit> titel moet zijn: Krijg 128GB limiet niet weg