Toon posts:

Krijg 128GB limiet niet weg

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vader heeft een nieuwe 250 gig hd gekocht ter vervanging van zijn oude 80 gig maxtor in zijn pc:
- Pentium4 2.2GHz
- Abit TH7II-Raid moederbord
- 2*256MB RDRAM
- 80 gig maxtor IDE
- nieuwe 250 gig Seagate 7200.10 IDE
- Win XP Pro version 2002 met SP1 (en verder nog een hoop windows updates)

Nu wou ik gewoon de schijf bij aanhangen en booten op windows van de 80 gig hd om vervolgens gewoon in disk management de 250 gig hd in 2 primary partities in te delen van pakweg 50 gig en 200 gig. In Disk management (DM) wordt Disk1 128.00 gig unallocated weergegeven. Dit kwam mij bekend voor als een beperking dus ben ik in de faq gaan zien (OM FAQ / Beleid) en naar aanleiding hiervan heb ik het volgende geprobeerd:
- Seatools gedownload en hierop geboot, deze tool zag ook maar 137 gig van de 250
Nadat het tooltje geïnstalleerd en geconfigureerd is, kun je de complete capaciteit van je harddisk benutten.
Hiervan heb ik niets teruggevonden in seatools.
- terug op windows geboot, DM gaf nog altijd 128 gig
- bios update gezocht en gevonden, en hiermee bios geflashed
Update HPT370 BIOS version v2.34 to support Hard Drive larger than 136GB.The RAID function is for TH7II-RAID only. This BIOS version is also for non RAID boards and HPT BIOS will be automatically disabled while RAID controller chip not detected.
- vervolgens wederom seatools geboot en deze zag nu wél 250gig
- windows geboot, DM zag nog altijd 128 gig
- vervolgens op de microsoft website gezocht: How to enable 48-bit Logical Block Addressing support for ATAPI disk drives in Windows XP
Hier wordt verwezen naar een hotfix -> heb ik geinstalleerd
Ook het volgende stond er:
For the original release version of Windows XP Home Edition or of Windows XP Professional, you can enable 48-bit LBA for testing purposes. To do this, set the EnableBigLba registry value to 1 in the following registry subkey:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters\
-> heb ik nagekeken, staat op 1 (zou geen verschil maken, omdat er reeds SP1 op staat)
In DM werd nog altijd maar 128 gig gezien.
- Maxtor Big Drive Enabler gerund
In DM werd nog altijd maar 128 gig gezien
- PTDD (Partition table Doctor) geinstalleerd, deze geeft het volgende weer:
Afbeeldingslocatie: http://img453.imageshack.us/img453/2494/voorlopigzr2.th.png
Ziet ook maar 128 gig en geeft iets van een error. Nu kom ik dus op het punt waar mijn pc kennis mij in de steek laat, en ik vraag me af of dit nu de oorzaak van het probleem is en hoe ik het kan oplossen. Of is er iets anders dat ik over het hoofd gezien heb?

Edit> titel moet zijn: Krijg 128GB limiet niet weg

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Vreemd... Tot nu toe kon Windows XP (>= SP1) in alle gevallen die ik tegengekomen ben gewoon de volledige omvang van schijven zien, ook al werden ze in het BIOS fout gedetecteerd.

Misschien kun je de volgende dingen nog even nakijken:
• Zit er geen capacity limiter jumper op oid?
• In je startpost heb je het over een biosupgrade die schijven groter dan 128GB ondersteund op de highpoint raidcontroller. Hangt de disk daar ook aan? Ik gok namelijk dat het bordje 2 controllers heeft...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 11:10:
- bios update gezocht en gevonden, en hiermee bios geflashed
Update HPT370 BIOS version v2.34 to support Hard Drive larger than 136GB.The RAID function is for TH7II-RAID only. This BIOS version is also for non RAID boards and HPT BIOS will be automatically disabled while RAID controller chip not detected.
Heb je ook de bijbehorende driver geinstalleerd met >137GB ondersteuning ?

[ Voor 33% gewijzigd door Nielson op 04-02-2007 12:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de tips.

Zijn inderdaad 2 controllers: de standaard (waarvan de schijven gewoon in de bios herkend worden) en een highpoint waarvan de schijven in de tool worden herkend die geladen wordt na de bios bij het opstarten. De huidige configuratie was:
- optisch station 1 op master van 1 vd 2 aansluitingen van de standaard controller (slave opengelaten)
- optisch station 2 op master van de 2de aansluitingen van de standaard controller (slave opengelaten)
- HD 80 gig op master van 1 vd 2 aansluitingen van de highpoint controller (slave opengelaten)
- HD 250 gig op master van de 2de aansluitingen van de highpoint controller (slave opengelaten)

Zo hing alles op master, wil ik graag zo houden.

Nu heb ik dus voorlopig 1 van de 2 optische stations losgekoppeld van de standaard controller en hieraan de 250 gig schijf gehangen. Opgestart en nu wordt hij wél door windows disk management herkend als 250 gig (mits afronding), en ook als ik boot via de win xp instalatie cd-rom. Ideaal dus.
De oplossing zou dus zijn om de 2 optische staions te verhuizen van de standaard naar de highpoint controller en de 2 hd's van de highpoint naar de standaard controller. De vraag waar ik nog mee zit is of de highpoint kan werken met optische stations. Dat ga ik allenszins direct testen en ik laat het weten.
Indien dit niet zo is ben ik alsnog genoodzaakt om de optische stations op de standaard controller te hangen en de hd's op de highpoint controller. Waarschijnlijk is het dan inderdaad zo, dat er nog een bijkomende driver voor deze controller bij windows moet geinstalleerd worden. Het nadeel is dan dat ik niet kan booten op de hd van 250 gig omdat er eerst een windows moet geboot worden waar de driver voor deze controller opstaat, en de bedoeling is om de hd van 80 gig eruit te halen als alles in orde is. Hopen dus dat de optische stations op de high point werken, en dat ga ik direct testen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:19
SP2 installeren?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ook al zou het vanaf SP1 moeten werken, installeer SP2 just in case. Doet je geen kwaad in ieder geval ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, de optische drives werken ook op de highpoint controller. Allenszins toch wanneer ik boot op de reeds bestaande partitie op de oude 80gig schijf. Goed de nieuwe harde schijf dus gepartitioneerd in 2 partities van 50 gig en 232 gig. Windows geinstalleerd op de 50 gig, blijkt de highpoint controller wel herkend te worden maar staat geen driver van geinstalleerd. De optische drives die op deze controller hangen worden dus niert meer herkend :(
Boot ik van de oude windowsinstallatie waar de drivers blijkbaar wel geinstalleerd zijn (zonder dat ik daar vroeger vies moeilijke zaken heb moeten ondernemen), dan wordt de drive die op deze controller hangt wel herkend, boot ik van de nieuwe installatie (met sp2 ditmaal) wordt de drive niet herkend.
Goed dacht ik dan, dan installeren we de drivers gewoon voor deze controller: recentste driver gezocht op de site van abit en gepoogd te installeren -> gaf error
Origineel drivers (van bij aanschaf pc) geprobeerd -> zelfde error

Tot zover. ik zit nu met de highpoint controller dewelke helemaal niet meer werkt op de nieuwe xp installatie en wel op de oude. Ik vraag me dus af wat net het verschil maakt zodat ik daar kan op inspelen. Volgend weekend (dan kan ik pas weer op de pc) ga ik allenszins terug proberen met de windows cd zonder sp2 en ook eens zien of het lukt de drivers te installen tijdens de windowsinstallatie vanop floppy.
Pagina: 1