Ik heb op dit moment een e6300 processor met Arctic Freezer 7 pro koeler op een normale asus p5b moederbord. Deze systeem draait nog niet omdat ik nog geen RAM heb gekocht. Ik wou mijn e6300 een beetje overclocken zodat een snellere pc heb, hij hoeft niet perse op 3 Ghz per core te draaien zolang ik maar met deze koeler en moederbord het beste uit me processor haal. Met beste bedoel ik niet zoveel mogelijk aantal Ghz zonder stabiliteit, maar een stabiele en een zo snel mogelijk computer.
Nu heb ik een aantal tutorials over overclocking gelezen, deze tutorials geven aan dat je de cpu snelheid kunt meten met (FSB x MP). Nu heeft die e6300 een MP van 7, dus als ik nu een PC4200 RAM koop met 533 Mhz kom ik op het volgende formule uit.
533 * 7 = 3731 Mhz
Betekent dit dat ik geen PC6400 nodig heb die iedereen juist wel gebruikt met deze onderdelen? Dit omdat ik zoiezo niet boven de 3,7 Ghz per core ga uitkomen want dan wordt de cpu te warm.
Nu heb ik een aantal tutorials over overclocking gelezen, deze tutorials geven aan dat je de cpu snelheid kunt meten met (FSB x MP). Nu heeft die e6300 een MP van 7, dus als ik nu een PC4200 RAM koop met 533 Mhz kom ik op het volgende formule uit.
533 * 7 = 3731 Mhz
Betekent dit dat ik geen PC6400 nodig heb die iedereen juist wel gebruikt met deze onderdelen? Dit omdat ik zoiezo niet boven de 3,7 Ghz per core ga uitkomen want dan wordt de cpu te warm.