Toon posts:

Complete beginner overclocking

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op dit moment een e6300 processor met Arctic Freezer 7 pro koeler op een normale asus p5b moederbord. Deze systeem draait nog niet omdat ik nog geen RAM heb gekocht. Ik wou mijn e6300 een beetje overclocken zodat een snellere pc heb, hij hoeft niet perse op 3 Ghz per core te draaien zolang ik maar met deze koeler en moederbord het beste uit me processor haal. Met beste bedoel ik niet zoveel mogelijk aantal Ghz zonder stabiliteit, maar een stabiele en een zo snel mogelijk computer.

Nu heb ik een aantal tutorials over overclocking gelezen, deze tutorials geven aan dat je de cpu snelheid kunt meten met (FSB x MP). Nu heeft die e6300 een MP van 7, dus als ik nu een PC4200 RAM koop met 533 Mhz kom ik op het volgende formule uit.

533 * 7 = 3731 Mhz

Betekent dit dat ik geen PC6400 nodig heb die iedereen juist wel gebruikt met deze onderdelen? Dit omdat ik zoiezo niet boven de 3,7 Ghz per core ga uitkomen want dan wordt de cpu te warm.

Verwijderd

met een pc4200 haal je geen 533 fsb, dan moet je zeker wel pc6400 (heel miss kan het ook met oc pc5400)

en de 3 ghz, lukt je waarschijnlijk wel.

ik zal eerst nog maar de faq doorlezen,

suc6

Verwijderd

pc4200 = 533mhz. een e6300 heeft een quadpumped FSB van 4x266 (=2x533, = 2 pc4200 modules in dual channel) op stock. Met pc4200 kan je dus weinig overclocken.
Maar geloof dat pc4200 en pc 5300 (soms ook pc 5400 genoemd) zo'n beetje even duur is.. dus dan zou ik gewoon voor pc5300 gaan (=677mhz). Dan heb je dus een stuk over om over te clocken. Met pc6400 (=800mhz) kan je verder en waarschijnlijk lagere timings aanhouden, wat iets betere prestaties betekent (lagere timings= sneller).

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2007 23:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net de faq gelezen en heb gelezen dat als je de FSB verhoogd dat alle onderdelen op die FSB snelheid moeten kunnen draaien, vooral harde schijven hadden hier een probleem mee. Ik wou mijn oude 60 GB harde schijf gebruiken, dit zal dus een probleem zijn? En is er geen methode om op sommige componenten nog een lagere FSB snelheid te houden.

@mockingbird: Als ik een 667 mhz ram neem, hoeveel kan ik dan precies overclocken?

"een e6300 heeft een quadpumped FSB van 4x266"

Wil dat zeggen dat de processor alleen met dat kloksnelheid met andere onderdelen kan werken? Dus als ik 2 aparte ram schijven van 1000 (en nog wat) Mhz zou hebben. Dat de processor niet op topsnelheid met beide ram schijven zou kunnen werken want dat zou bij elkaar 2000 (en nog wat) Mhz zijn (tenzij je overclockt toch?). Of kan de processor met elk apart onderdeel met de snelheid van 4x266 kunnen werken?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2007 02:58 ]

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
DDR = dual data rate. Dus per mhz doen ze 2 datablokjes. Je zou dus kunnen zeggen dat het geheugen sneller loopt wat ze dus ook doen. 333mhz geheugen heet 666mhz omdat het dual data rate is. Allemaal marketing. Dus als je wilt weten hoe snel het geheugen is moet je het door 2 delen, dus 800 word 400 ect.
Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 02:40:
Ik heb net de faq gelezen en heb gelezen dat als je de FSB verhoogd dat alle onderdelen op die FSB snelheid moeten kunnen draaien, vooral harde schijven hadden hier een probleem mee. Ik wou mijn oude 60 GB harde schijf gebruiken, dit zal dus een probleem zijn? En is er geen methode om op sommige componenten nog een lagere FSB snelheid te houden.
Zovaak komt het niet voor hoor.
@mockingbird: Als ik een 667 mhz ram neem, hoeveel kan ik dan precies overclocken?
667/2=333*7=2331
Wil dat zeggen dat de processor alleen met dat kloksnelheid met andere onderdelen kan werken? Dus als ik 2 aparte ram schijven van 1000 (en nog wat) Mhz zou hebben. Dat de processor niet op topsnelheid met beide ram schijven zou kunnen werken want dat zou bij elkaar 2000 (en nog wat) Mhz zijn (tenzij je overclockt toch?). Of kan de processor met elk apart onderdeel met de snelheid van 4x266 kunnen werken?
Heel vreemd verhaal. De processor heeft een multiplier wat niks anders is dan zoveel maal de fsb dus als je fsb 400 is en je multi 4 draai je 1600mhz.

Met geheugen kan je dual channel draaien, maar je kan dan niet de mhz optellen dus 2*1000 word geen 2000 maar blijft 1000. Het verschil zit em in de bandbreedte, de processor werkt met:

266*4*8=4200 266*4 want het is quadpumped fsb en *8 omdat het een 64bits geheugen bus is wat dus 8 bytes is.

Geheugen doet 266*2*8 = 2100 want het is ddr dus 2*266 en *8 voor de 64 bits bus.

Je ziet nu dus dat het geheugen niet genoeg bandbreedtje heeft daarom hebben ze dualchannel uitgevonden. Dat zorgt ervoor dat geheugen sneller samen werkt waardoor je dus 266*2*8*2 kan halen wat ook 4200 is.
"een e6300 heeft een quadpumped FSB van 4x266"
Je zegt het zelf al, quadpumped het is dus niks anders dan 4 data blokjes per mhz versturen het zelfde al bij ddr geheugen.

Ik denk dat jij je nog is goed in moet gaan lezen.

Het systeem werkt dus met fsb dat is de verbinding tussen alle onderdelen. Bij core 2 duo is dat standaart 266 mhz. Als je gaat overklokken is het belangrijk dat je snel geheugen haalt omdat je geheugen nooit lager dan je fsb kan draaien. De verhoudingen kunnen nooit lager dan 1:1 zijn. Er zijn 2 dingen die een uitzondering zijn, dat zijn de pci en de pci-e bussen, die werken op 33.33mhz voor de pci en 100mhz voor de pci-e. Het is belangrijk dat je deze bussen altijd op deze snelheid houd, sneller laten draaien is slecht voor de kaarten die er in zitten en ook voor je hardescijf, niet doen dus.

Verwijderd

Topicstarter
266*4*8 = 8512
Of wordt die 8 anders berekent:S..

Met jou theorie draait het systeem met een 6400 RAM (800 Mhz) reep na overclocking op 2800 Mhz (als je FBS op de volle 800 Mhz zet):
800/2=400*7=2800

In andere threads heb ik mensen boven de 3.0 Ghz zien halen, is dat d.m.v dual channel?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2007 04:56 ]

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:07

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 04:48:
266*4*8 = 8512
Of wordt die 8 anders berekent:S..
nee, deze klopt, wat betekent dat jouw processor 8.5Mbit per seconde kan hebben. Je geheugen kan maar 4200 Mbit per seconde verplaatsen (vandaar PC4200), dus als je de volle snelheid (afronding daargelaten) wilt gebruiken kun je 2 modules naast elkaar gebruiken, Dual Channel dus. De modules worden dan naast elkaar aangesproken, waardoor je 16 bits bandbreedte krijgt (2x266x2x8 = 8512, hee) met PC4200 oftewel DDR533.
Met jou theorie draait het systeem met een 6400 RAM (800 Mhz) reep na overclocking op 2800 Mhz (als je FBS op de volle 800 Mhz zet):
800/2=400*7=2800
Dat is met PC6400, en als je processor dat ook trekt ja. Ik weet zo gauw niet of je moederbord een geheugendivider heeft, anders zou je die kunnen inschakelen. Dit betekent dat je geheugen op een relatief lagere snelheid werkt, en je dus met simpeler geheugen vooruit kunt, ten kost van wat prestaties uiteraard.

Meeste moederborden hebben een PCI-lock, oftewel je PCI en PCI-e worden niet meegeklokt, waardoor je harde schijf zich nog steeds happy zal voelen.
In andere threads heb ik mensen boven de 3.0 Ghz zien halen, is dat d.m.v dual channel?
nope, dat is met snel geheugen, en een best nette processor (en vaak wat meer koeling :P )
Dual Channel verandert alleen hoe veel data er per tik doorheen kan, niet hoe snel die tikjes elkaar opvolgen (en ook niet hoe snel na een tikje je geheugen reageert, oftewel timings)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Verwijderd

Met die Asus P5b mobo ga je wel ver komen, in ieder geval moet 3GHz er wel in zitten, dat weet ik nagenoeg zeker.

De ASUS P965 (alle 965's geloof ik) hebben geen lagere divider dan 1:1 (is dat een divider, nee toch? :P ).
Nu kun je met die P5b je PCI clock synchr. op 33.33mhz zetten en je PCI-e ook instellen (ik doe altijd 101 of 100), waardoor dat gezeur met harddisks meer flauwe kul dan een echt probleem is.

@FreezeXJ:
Met een F7Pro moet 3ghz makkelijk te halen zijn hoor, en daar boven ook wel. Meestal gaan die P5b vanilla borden niet zo hard als zijn deluxe variant, maar 430FSB (3ghz) halen ze toch bijna altijd wel op zo'n x7 multi.

En dat geheugen verhaal is natuurlijk erg leuk maar als het op de harde feiten aankomt kun je het veel korter vertellen.
PC4200 moet je gelijk meeclocken omdat je geen divider lager dan 1:1 kunt instellen. Je bent dus vanaf het begin RAM-afhankelijk.
PC5300 laat je in theorie tot 2.33GHz, maar meestal gaat dat ook wel wat harder.
PC6400 laat je dus tot 2.8GHz, maar bijna elke PC6400 set gaat wel tot 430MHz dus 3ghz ermee moet echt wel lukken.
Daarboven, PC7200, PC8000, PC8500 en nog hoger is leuk maar bijna altijd véél te duur.

Echter moet je niet alleen maar op de PCxxxx letten. PC4200 heeft vaak slechte chips, OK, gaan niet zo hard. Maar er zijn dus PC5300 setjes die harder gaan dat PC7200. Ik zou eens in de DDR2 RAM LIST van r00n zoeken naar setjes met D9GMH/D9GKX. Dan weet je bijna zeker dat je tot en met 3.6GHz, 100% o/c, je geheugen je niet tegenhoudt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik begin het te snappen een beetje:P, dus kort gezegdt moet een geheugen nemen van PC5300 die harder gaat dan 800 Mhz daardoor kan ik een goedkoop Ram geheugen krijgen die toch hoog overclockbaar is. ofniet?

Kan iemand me gelijk het beste RAM aanwijzen die het meest goedkoopste is en waar ik tot iets over 3 Ghz kan overclocken? (1 GB trouwens)
PC5300 laat je in theorie tot 2.33GHz, maar meestal gaat dat ook wel wat harder.
PC6400 laat je dus tot 2.8GHz, maar bijna elke PC6400 set gaat wel tot 430MHz dus 3ghz ermee moet echt wel lukken.
Je overclockt als het ware RAM schijf? Of is het altijd wat meer Mhz dan aangegeven?

EDIT: Na even gekeken te hebben die D9GMH RAM schijven van PC5300 zijn ook gewoon 677 Mhz:S

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2007 12:51 ]

Verwijderd

pc5300 is per definitie 677mhz , daarom heet het pc5300:
de "5300" wordt namelijk zo berekend:
Het geheugen is DDR2, dus dual data rate. Dus het aantal mhz mag je verdubblen:
pc5300 "loopt" eigenlijk 333,33 mhz (333 afgerond) en dus omdat het DDR is noemt men het 677mhz (het verstuurt net zo veel pakketjes als SDR, single data rate, geheugen op 677mhz dat zou doen).
Men pakt het aantal mhz (333) maal 2 (vanwege dual data rate) maal 8 (het is 64 bits, dit heeft overgens niets te maken met het wel of niet 64-bits zijn je processor) = 5328. Vandaar PC5300 (en soms 5400 genoemd vanwege de afronding).

Geheugen moet altijd op deze specificaties kunnen lopen als het als zulk geheugen verkocht is. Er zijn echter geheugenchips waarvan bekend is dat ze, als je deze in feite overclocked, stukken hoger kunnen (bijvoorbeeld naar 2x430mhz). Dit is enkel net als je processor overclocken; je weet nooit zeker wat je gaat krijgen en in princiepe heb je geen garanties dat hij boven de PC5300 specificatie uit moet kunnen komen.

Over HDD's, videokaarten etc hoef je je geen zorgen te maken, ongeveer elk nieuw moederbord is uitgerust met een pci-lock wat er voor zorgt dat de PCI (33 mhz), AGP (66mhz) en PCI-e (100mhz) bussen altijd op die snelheid blijven lopen ongeacht je overclock op je processor en of geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het duidelijke uitleg:)

Is er een bepaald geheugen dat door vele overclockers gebruik wordt net als de e6300 chip? Geheugen dat er bekend omstaat dat het goedkoop is maar toch goed kan overclocken.

Verwijderd

zoals NL_Nixon zei kan je op zoek gaan naar geheugen met D9GMH/D9GKX chips. Die zouden het over het algemeen goed moeten doen. Gebruik de link in zijn post om een lijst te zien van welke fabrikant welk geheugen gebruikt op zijn geheugenreepjes (kijk dan ook naar modelnummer).

Als je niet echt goed geheugen kan vinden/geen zin hebt daar uren naar rond te struinen zou ik persoonlijk gewoon 2 merkreepjes (wel dezelfde) DDR2 pc5300 halen. ze kunnen altijd wel iets buiten de specificaties lopen dus dan kan je als beginnende overclocker nog prima aanrommelen zonder met enorme voltageverhogingen/cooling bezig te moeten.
Van 1,8 naar 2,3 (2,4 moet ook te doen zijn als je niet enorme pech hebt met je geheugen) GHZ lijkt mij toch een vrij leuke overclock.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2007 13:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm.. Ik denk dat ik toch maar voor een PC6400 geheugen ga, meer zekerheid dat ik zeker tot 3 Ghz kan overclocken.

EDIT: Het DDR/DDR2 Informatie- en Overklokresultaten-topic
zeer handige topic:D

1GB PC6400 DDR2, CL5 (G.Skill, F2-6400CL5S-1GBNQ)
Goede keuze?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2007 13:43 ]

Verwijderd

zou ik ook wel weten :)
Ben van plan deze week een e4300 te halen om over te clocken!
Nu ben ik ook nog aan het zoeken welk PC6400 geheugen ik zal halen. Mij is verteld dat bijna elk PC6400 bankje wel goed zou moeten kunnen clocken.

Ik had zelf daarom gekozen voor de goedkoopste
1GB PC6000 DDR2 CL4 (Kingston, KHX6000D2/1G)

Kan iemand zeggen of het veel uitmaakt of ik deze goedkope kingstond aanschaf, of toch beter de G.Skill als de TS?

anyone?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2007 16:05 ]

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:07

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Even om te beginnen, wat je doet is een keiharde topic-hijack, pas daar mee op. Open voor mijn part een nieuwe, of lees die vermaledijde FAQ eens :+
Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 13:49: Ben van plan deze week een e4300 te halen om over te clocken!
Nu ben ik ook nog aan het zoeken welk PC6400 geheugen ik zal halen. Mij is verteld dat bijna elk PC6400 bankje wel goed zou moeten kunnen clocken.

Kan iemand zeggen of het veel uitmaakt of ik deze goedkope kingstond aanschaf, of toch beter de G.Skill als de TS?

Ik vraag me ook af, als je van raid controller verwisseld (andere chipset) of je dan je gegevens op je HDD verliest?
Tja hoeveel geld wil je eraan uitgeven, en waar gaat het je om? Als je patsfactor wilt (check mijn vette GSkill) zou ik daarvoor gaan, staat bekend als serieus overclockgeheugen, Kingston is iets behoudender, maar werkt ook. Timings kunnen belangrijk zijn, 2T vs 1T kan best wat uitmaken. Verzamel info, en kies.
Punt 2 : je gegevens kunnen er niet goed tegen als je van controller wisselt, het zou heel misschien kunnen werken, maar ga ervan uit dat het dat niet doet.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Verwijderd

oke dank je . . heb me post ge_edit en beperkt tot de RAM vraag misschien dat jij dat ook zou kunnen doen, gezien de TS daar ook wat aan kan hebben . . . toch bedankt voor de info

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2007 16:07 ]

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 13:49:

Je geheugen kan minimaal tot aan de opgegeven snelheid, alles daarboven is extra dus ook niet zeker. Als het lukt is het mooi meegenomen anders heb je pech. Kingston is niet zo super overklok geheugen, denk dat 50 mhz extra er zeker wel in zit.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:10

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica