Toon posts:

Windows Vista OEM of Upgrade?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.365 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Ik heb nu een pc met de systeemeisen die aan vista voldoen, maar ik wil vista kopen maar welke moet ik hebben en hoezo die.
Ik heb nu windows xp pro

Kan ik deze gebruiken:
Microsoft Vista Ultimate, 32-bit, 1pk, DSP OEM DVD, NL

En wat is het verschil tussen OEM en de Upgrade...de OEM is namelijk goedkoper!

Alvast bedankt!!

• TimmieVelthuis
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:35
OEM is alleen voor wanneer je Vista bij je pc koopt, wanneer je al pc hebt moet je duurdere versie kopen...

kan je toch ook zoeken op google oid??? niet zo moeilijk toch 8)

Verwijderd

....... iets met "eigen initatief" enzo.....

je mag trouwens geen OEM kopen omdat die Windows niet wordt geleverd met een nieuwe machine, immers heb je 'm al..... Upgrade is the way to go for you.

• Highlandd
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-01 08:32
upgrade is van een ouder legale windows naar vista, OEM is hardwaregebonden, je mag dan dus niet te vaak van hardware wisselen en volgens mij helemaal niet van moederbord (dus nagenoeg alles nieuw) OEM is dus handig voor mensen die 1 pc gebruiken en nooit upgraden en die pc dus komende paar jaar gebruiken. OEM is dus als je zelf je pc inelkaar prikt (OEM =Original Equipment Manufacturer) Oftewel mag alleen als jij degene bent die de pc inelkaar zet (of meestal bij een kant en klare dell/paradigit/ enz.)

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 20:46:

je mag trouwens geen OEM kopen omdat die Windows niet wordt geleverd met een nieuwe machine, immers heb je 'm al..... Upgrade is the way to go for you.
Nope. Microsoft heeft de OEM regels onlangs gewijzigd. Als 'systeembouwer' mag je best een OEM versie kopen.

Uitgebreid besproken in; [Vista] Prijzen OEM-versies?

Of lees http://www.microsoft.com/...tsoftwaregebruik/faq.aspx

[ Voor 17% gewijzigd door Gunner op 03-02-2007 20:51 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 20:46:

je mag trouwens geen OEM kopen omdat die Windows niet wordt geleverd met een nieuwe machine,
Dat mag met Vista dus wel:

"Voor de nieuwe packs (1, 3 en 30) geldt, dat zij - mits ongeopend - afzonderlijk aan een andere systeembouwer mogen worden geleverd, zonder dat tegelijk hardware behoeft te worden geleverd. Zij mogen niet aan klanten worden geleverd, behalve als de klant zelf zijn eigen pc bouwt. In dat geval wordt de klant ook als systeembouwer beschouwd en heeft deze dus geen recht op support van Microsoft, maar uitsluitend van de system builder."

De zaak waar je 'm koopt kan onmogelijk controleren of je wel zelf je eigen systemen in elkaar zet.
Maar je mag wel degelijk een OEM-versie kopen als 'particulier' dus. Heb im gisteren ook gedaan, Vista Ultimate OEM (Engels) voor 170 Euro is niet verkeerd. :*)

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:08

ralpje

Deugpopje

Gunner schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 20:49:
[...]

Nope. Microsoft heeft de OEM regels onlangs gewijzigd. Als 'systeembouwer' mag je best een OEM versie kopen.

Uitgebreid besproken in; [Vista] Prijzen OEM-versies?
Klopt, maar
Ik heb nu een pc met de systeemeisen die aan vista voldoen
Met andere woorden, de pc is er al, dus het OS kan niet meer samen met de hardware aangeschaft worden. Een OEM mag dus, strikt volgens de regels genomen, niet.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

In dit geval is OEM idd niet meer mogelijk omdat je, zoals ralpje hierboven al zegt, je systeem al hebt. Het had wel gemogen als je hem nog had moeten bouwen.

Dan blijft alleen de VUP- en de FPP-versie over.

[ Voor 14% gewijzigd door wildhagen op 03-02-2007 20:53 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ralpje schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 20:51:
Met andere woorden, de pc is er al, dus het OS kan niet meer samen met de hardware aangeschaft worden. Een OEM mag dus, strikt volgens de regels genomen, niet.
Voor de nieuwe packs (1, 3 en 30) geldt, dat zij - mits ongeopend - afzonderlijk aan een andere systeembouwer mogen worden geleverd, zonder dat tegelijk hardware behoeft te worden geleverd. Zij mogen niet aan klanten worden geleverd, behalve als de klant zelf zijn eigen pc bouwt. In dat geval wordt de klant ook als systeembouwer beschouwd en heeft deze dus geen recht op support van Microsoft, maar uitsluitend van de system builder.
Zelf bouwen is natuurlijk relatief. Strict genomen misschien, maar als die OEM licentie bij de zelfgebouwde pc blijft waar die op geinstalleerd is zie ik het probleem niet, maar ik ben MS niet.

Wat nu als ik een extra HDD inbouw, of m'n VGA kaart vervang, mag ik dan geen OEM versie kopen?

[ Voor 14% gewijzigd door Gunner op 03-02-2007 20:57 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Koop een muis van 5 euro en zeg dat dat je laatste "steentje" van je zelfbouw machine is :P en doe daar ook gelijk een vista OEM bij ;)

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:08

ralpje

Deugpopje

prutser001 schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 20:56:
Koop een muis van 5 euro en zeg dat dat je laatste "steentje" van je zelfbouw machine is :P en doe daar ook gelijk een vista OEM bij ;)
Mwa, ook zonder muis gaat niemand moeilijk doen hoorl. Strikt genomen is het niet legaal, maar je systeem draait er niet minder goed om ofzo. Met een muis zou trouwens nog niet legaal zijn, omdat het om 'core' delen van je systeem gaat: mobo, processor of geheugen, geloof ik.
Nogmaals: niemand die je gek aankijkt als je een oem pakt, en een kans van 99,999999999999999% (afgerond naar beneden) dat er niemand is (ook Microsoft niet) die er een probleem van maakt. Maar strikt genomen, mag het niet.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Verwijderd

*kuch* www.binsearch.info *kuch*

:w

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

ralpje schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 21:13:
[...]

Mwa, ook zonder muis gaat niemand moeilijk doen hoorl. Strikt genomen is het niet legaal, maar je systeem draait er niet minder goed om ofzo. Met een muis zou trouwens nog niet legaal zijn, omdat het om 'core' delen van je systeem gaat: mobo, processor of geheugen, geloof ik.
Nogmaals: niemand die je gek aankijkt als je een oem pakt, en een kans van 99,999999999999999% (afgerond naar beneden) dat er niemand is (ook Microsoft niet) die er een probleem van maakt. Maar strikt genomen, mag het niet.
Het was meer als grapje bedoelt, ik heb gisteren zo maar 6 zaken gebeld of ze Vista OEM verkochten en niemand deed ook maar moeilijk, ikzelf koop hem nog niet voordat ik em geprobeerd heb, geen zin in achteraf "gezeik".

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-03 16:25
Je mag het zo zien,

Je mag een OEM kopen en die op je bestaande PC zetten.. die versie is op dat moment aan je PC gebonden.
Je kan wel het e.e.a. upgraden zoals RAM extra HD zelfs processor maar je moederboard zal een probleem worden (maar je moederboard zou ook stuk kunnen gaan en je daarvoor een nieuwe moet kopen ;) en dus even een telefoontje moet plegen met MS voor de activering)

*Kug-snik proest*
Je kan ook gebruik maken van MS zijn voordeeltje voor retail upgrade kopers.
(die kan je op een lege pc zetten zonder een XP cd/key nodig te hebben)
reboot vanaf de Vista DVD, vul geen serienummer in wat je Vista een trial maakt, de installatie zal niet om een XPcd of key vragen. nadat Vista is geinstalleerd vul je de key in en activeer je

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

BLACKPILOT,

Dit staat allemaal in de Vista FAQ - elke vorm van eigen inzet ontbreekt dan ook en daarom gaat dit topic dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.