Toon posts:

zoekend naar een goeie digital videocam

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik heb eindelijk een centje opzij gezet om een digitale videocam te kopen maar er is zoveel keus en de prijzen varieren zo dat ik gewoon verloren loop. Ik was eerst van plan te zoeken naar een DVD cam aangezien het gemakkelijk is om rechtstreeks op DVD op te nemen, maar hoorde recent dat die een beetje geluid maken en nogal fragiel zijn. Sinds recent ben ik dus op zoek naar een camera met een harde schijf, die al iets hoger in prijs liggen. Ik weet niet hoe vlug zo'n schijf vol is maar neem aan dat 30 GB toch moet voldoen. Verder dacht ik aan minstens 1 megapixel, hoewel ik niet zeker ben of het verschil met de (veel goedkopere) 800.000 pixel cameras zo groot gaat zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Ook nightshot en de mogelijkheid om fotos te nemen moet er zijn. Van HD en zo ben ik nog niet echt op de hoogte.

Ik zoek dus een camera die ik niet na 2 jaar in de vuilbak gooi omdat die helemaal verouderd is, en die een beetje all-round is, eventueel om toch een sport wedstrijdje te kunnen opnemen (misschien wel niet met de perfecte resolutie en snelheid maar toch met een degelijk beeld).

Heeft iemand enkele tips voor een beginner, of enkele modellen of merken waar ik best naar kan kijken? ik had zo'n 600 (grof geschat) voor ogen maar ben daar niet op gefixeerd.

Dank u voor de tips,
Wouter

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
- DVD cams:
Voordeel: Direct op DVD
Nadeel: MPEG2 compressie (verliezen), bewerken is amper mogelijk (=decomprimeren, bewerken en hercomprimeren, dus dubbel verlies), relatief dure 8cm dvd's nodig

- HDD cams:
Voordeel: Gewoon harddisk, diverse kwaliteiten/compressies mogelijk
Nadeel: Kwaliteit verschilt, niet elk softwarepakket kan de gemaakte zut openen, hdd is gevoeliger voor schokken, hdd vol = vol.

- DV cams
Voordeel: mjah, alles. Native DV, amper compressieverliezen (itt mpeg2), goedkoop in gebruik (tapes overal te koop, dus vol bestaat niet, op elke straathoek koop je wel tapes)
Nadeel: iets gevoeliger voor vuil? (maar ja, bandje wissel je normaal gesproken niet in de woestijn dus dat zal meevallen)

T mag duidelijk zijn dat ik dus bij een DV cam blijf ;)

btw: aantal megapixels maakt geen f*ck uit. Pal DVD is 720x576 pixels. Dat is 414720 pixels. Dat is dan ook de resolutie van mijn camera (Sony DCR-H14E), "400.000 effectief"

Hogere mpixels is handiger als je wilt gaan croppen enz, en voor foto's maken. (maar dat wil je zoiezo niet met een filmcamera. Voor DVD is alles daarboven overkill.

[ Voor 18% gewijzigd door DJSmiley op 04-02-2007 02:07 ]

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
DJSmiley schreef op zondag 04 februari 2007 @ 02:00:
btw: aantal megapixels maakt geen f*ck uit. Pal DVD is 720x576 pixels. Dat is 414720 pixels. Dat is dan ook de resolutie van mijn camera (Sony DCR-H14E), "400.000 effectief"

Hogere mpixels is handiger als je wilt gaan croppen enz, en voor foto's maken. (maar dat wil je zoiezo niet met een filmcamera. Voor DVD is alles daarboven overkill.
Jammer maar helaas, mijn 1Megapixel Sony HC46 is loeischerp vergeleken met de goedkopere 0.8megapixel cams. Hoewel het nogsteeds niet native 720x576 is en er nogsteeds geinterpoleerd wordt is het daadwerkelijk scherper.

Het is goed merkbaar op de PC, op een CRT TV is het niet te zien en op LCD TV wel. Vergeet niet dat heel veel wordt gebruikt voor beeld stabilisatie, dus van de 0.8Mp blijft niet veel over voor de Pal resolutie.

Dus laat je niet omhalen door de rebelse mede GoT'ers en koop geen 800.000 pix cam, zeker met het oog op LCD TV's, daarop is het nietmeer om aan te zien. (3000,- 3CCD cams weg gelaten dan, dat is heel ander verhaal)

[ Voor 8% gewijzigd door baquelappe op 04-02-2007 07:09 ]

Verwijderd

Ik heb hier een aantal opnames liggen geschoten met Sony DVD105, met Sony DVD205 en met Sony DVD505. Daarnaast liggen hier opnames van JVC MG21, JVC MG47 en JVC MG505. Als ik iets kan zeggen over deze modellen dan is het dat iedere euro meer besteed ten goede komt aan de beeldkwaliteit. Het verschil in scherpte tussen het 0.8Mp en 1.x Mp model is bijzonder groot, maar pas bij het topmodel is de scherpte uitstekend.

Daarnaast gaan de prestaties bij weinig licht van slecht naar redelijk naar redelijk/ goed (afhankelijk van model).

Daarnaast ben ik een nieuwe FAQ aan het schrijven voor het grote digitale videocamera topic, dus hier dan maar alvast een deel gequote:
Hieronder de voor- en nadelen van de DVD camcorders:

Voordelen
• Direct op DVD, geen omzetting noodzakelijk.
• Geen last van motorgeluid bij opname.
• Snelle overdracht naar PC (gewoon DVD in DVD speler steken)
• Kleinere bestanden dan miniDV.
• Bij voldoende schijfjes kun je veel opnemen.
• Verwijderen van laatste scène (bij gebruik van DVD-RW).
• Verwijderen van willekeurige scène (bij gebruik van DVD-RW in VR modus).

Nadelen
• Opnametijd op normale DVD gelimiteerd tot een klein half uur.
• Gebruik van compressie maakt dat niet alle programma’s DVD schijfjes kunnen bewerken.
• Gebruik van variabele bitrate (VBR) minder goed voor snel bewegende scènes.
• Schijfjes zijn wat duurder dan bandjes.
• Niet alle schijfjes zijn her te gebruiken.

De voor- en nadelen van HDD camera's:

Voordelen
• Lange maximale opnameduur.
• Scènes direct verwijderen.
• “Gemakkelijke” USB aansluiting naar PC.
• Effecten in de camera (z/w, sepia, overgangen, etc) direct toepassen op de opname.
• Kleinere bestanden dan miniDV.
• Snelle overzetting naar computer.
• Geen last van motorgeluid bij opname.

Nadelen:
• Gebruik van compressie maakt dat niet alle programma’s DVD schijfjes kunnen bewerken.
• Gebruik van variabele bitrate (VBR) minder goed voor snel bewegende scènes.
• Wanneer de HDD vol zit, is er een computer nodig om de camera te legen en weer te kunnen filmen (muv JVC waarbij SD kaarten gebruikt kunnen worden voor verdere opname).
• De camera kan alleen analoog worden aangesloten op DVD/ HDD recorders (muv van de JVC lijn van 2007, deze beschikt over firewire).
• Het is niet mogelijk om een opname snel aan iemand mee te geven.
• Niet universeel afspeelbaar (zoals DVD), hiervoor moet de opname worden overgezet.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
baquelappe schreef op zondag 04 februari 2007 @ 07:08:
[...]

Jammer maar helaas, mijn 1Megapixel Sony HC46 is loeischerp vergeleken met de goedkopere 0.8megapixel cams. Hoewel het nogsteeds niet native 720x576 is en er nogsteeds geinterpoleerd wordt is het daadwerkelijk scherper.

Het is goed merkbaar op de PC, op een CRT TV is het niet te zien en op LCD TV wel. Vergeet niet dat heel veel wordt gebruikt voor beeld stabilisatie, dus van de 0.8Mp blijft niet veel over voor de Pal resolutie.
Als je dingen als beeldstabilisatie meerekend dan is 1mpixel idd wel handig ;) (ff niet aan gedacht!) De camera cropped dan zelf tbv stabiel beeld, en dan is hogere resolutie zeker niet onhandig

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Lees ook eens dit topic door: Het grote Digitale Video Camera topic, daar staan aardig wat tips/ideeen/reviews van de diverse typen op de markt in genoemd.
Pagina: 1