[testcase] Drag the shutter op dance feest

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008

• Multispeed
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02-2025

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
Hey

Ben nu een week aan het experimenteren met "Drag the Shutter" op zich gaat het heel leuk en de foto's gaan er steets beter uitzien. Echter ik vind ze te donder en zou ze graag wat lichter hebben heeft iemand een tip. ????

En misschien een tip om wat betere foto's te krijgen in een omgeving met een "explosief licht" 1 moment heel donder en ander moment kan er heel veel licht zijn....
Ik begin net met "echt" fotograferen en wil uiteraard opbouwende kritiek

code:
1
 Canon EOS 300d rebel, Raw formaat

Drag the shutter

1
Afbeeldingslocatie: http://www.bubblegum-productions.nl/markup/fotos/slick6/51.jpg
2
Afbeeldingslocatie: http://www.bubblegum-productions.nl/markup/fotos/slick6/53.jpg
3
Afbeeldingslocatie: http://www.bubblegum-productions.nl/markup/fotos/slick6/52.jpg

Moet beter tips?
4
Afbeeldingslocatie: http://www.bubblegum-productions.nl/markup/fotos/slick6/72.jpg

En toevallig vind ik dus van niet! :-)

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:04
Als je niet normaal kan reageren, reageer dan niet.

[ Voor 66% gewijzigd door Zoefff op 03-02-2007 19:22 ]

There is no replacement for displacement!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:53
Misschien is het [Ervaringen] Partyfotografie deel 6 topic iets voor jou.

Ik heb geen idee wat voor tent het was, het ziet eruit als een jeughonk of iets dergelijks, hoe dan ook, wat extra info zou fijn zijn.

[ Voor 61% gewijzigd door GerardHenninger op 03-02-2007 18:47 ]

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Ben geen expert ofzo, maar lijkt op dat je flitser te fel/hard staat, en je sluitertijd toch nog te snel.
Vooral op je laatste foto lijkt dat zo.

Weet niet wat je instellingen zijn geweest, op welke modus heb je je foto's geschoten enz?

iStockphoto

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-12-2025

Zoefff

❤ 

We hebben in principe een centraal topic voor partyfotografie en tips en trucs daaromtrend (zie reactie van GerardHenninger), maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet vind dat deze foto's daar in thuis horen. Ze zijn gewoon echt té donker, ik zou deze foto's zelf direct in de prullenbak schuiven.

For the sake of learning en tips wil ik het topic wel openlaten, maar begrijp dat dit eigenlijk niet voldoet als testcase.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-01 13:56

Arioch

<geek>

Gouldian schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 18:22:
Echter ik vind ze te donder en zou ze graag wat lichter hebben heeft iemand een tip. ????
Speel ook eens even met het diafragma en de iso waarden, in plaats van alleen met de sluitertijd.
Succes!

[ Voor 8% gewijzigd door Arioch op 03-02-2007 19:33 ]

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
Sluitertijd: 0,5
FEC: +2
Diafragma: 3,5
ISO: 100

[ Voor 41% gewijzigd door Multispeed op 03-02-2007 19:55 ]

• Wortelsoep
  • Niet online
En diafragma?

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
Mijn fout had niet goed begrepen dat je hier alleen top foto's mag plaatsen zal het in het andere topic doen.

Kan je hem misschien verplaatsen ?
Zoefff schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 19:30:
We hebben in principe een centraal topic voor partyfotografie en tips en trucs daaromtrend (zie reactie van GerardHenninger), maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet vind dat deze foto's daar in thuis horen. Ze zijn gewoon echt té donker, ik zou deze foto's zelf direct in de prullenbak schuiven.

For the sake of learning en tips wil ik het topic wel openlaten, maar begrijp dat dit eigenlijk niet voldoet als testcase.

• breinonline
  • Laatst online: 20:56

breinonline

Are you afraid to be known?

Gouldian schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 19:35:
Sluitertijd: 0,5
FEC: +2
Diafragma: 8, 3,5
ISO: 100
Je foto's zijn donker en compleet doodgeflitst. Je moet meer omgevingslicht binnen laten komen. Dat kan op een aantal manieren, maar in zo'n donkere omgeving kan je ze beter allemaal toepassen. Precieze settings moet je mee experimenteren, maar probeer eens iets als het volgende:
Gooi de volgende keer je ISO omhoog (800-1600), hou je diafragma open (f3.5-5.6 ofzo), flits gewoon of met FEC in de min (bij externe flitser: bouncen, ietsjes schuin via het plafond), maak gebruik van high sped sync en kies een lange sluitertijd. Op die manieren komt er meer omgevingslicht op de sensor. Je moet om en het diafragma en de sluitertijd te kiezen eigenlijk wel op M(anual) schieten, gezien je foto's wordt dat nog een hele uitdaging. Verder veel oefenen en experimenteren.

Lees ook de tips in het party-topic eens door. Succes!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Kijk anders eens op deze site:

http://www.planetneil.com/faq/dragging-the-shutter.html

Staat mooie uitleg + voorbeeldfoto's wat er gebeurd met verschillende instellingen. Nu is dit voor iedere situatie anders, maar dan weet je iig het princiepe :)

iStockphoto

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
we laten het hierbij denk ik maar en kom wel terug met betere foto's :) (topic verkeerd begrepen)

toch bedankt

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:07

Dido

heforshe

Het kan aan mij liggen, trouwens, maar volgens mij drag jij de hele camera om die effecten te krijgen. Kan best mooi zijn, maar "drag the shutter" betekent iets heel anders (tenzij ik me enorm vergis, wat altijd mogelijk is).

offtopic:
@hieronder: Met die definitie zat ik dus inderdaad in mijn hoofd. Daar hoort dus niet bij dat je met de camera gaat zwaaien om van lampjes strepen te maken, dat is eerder dragging the camera, lijkt me. Dragging the shutter is mooi om ook achtergrond bij een anders bijna losstaand ingeflitst onderwerp te creeren.

[ Voor 41% gewijzigd door Dido op 03-02-2007 20:22 ]

Wat betekent mijn avatar?

• Suaver
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-11-2025

Suaver

jokecoat

Dido schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 20:14:
Het kan aan mij liggen, trouwens, maar volgens mij drag jij de hele camera om die effecten te krijgen. Kan best mooi zijn, maar "drag the shutter" betekent iets heel anders (tenzij ik me enorm vergis, wat altijd mogelijk is).
Half on-topic ;)
"By bringing the shutter speed low enough that available light registers on the image, you can retain most of the mood of a setting by not over-powering it with flash.
This is called dragging the shutter."

You, me, us, together, me, us, you, we, us, you, me... DONE.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:21

ralpje

Deugpopje

Suaver schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 20:17:
[...]

Half on-topic ;)
"By bringing the shutter speed low enough that available light registers on the image, you can retain most of the mood of a setting by not over-powering it with flash.
This is called dragging the shutter."
Iets zegt me dat Dido wel weet wat Draggin' the shutter is :)
Waar hij op doelt, is dat de foto's gewoon ongelofelijk bewogen zijn. Alsof hi tijdens de opname z'n camera nog even heen en weer slingert.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
Ik draai aan de lens (zoom out) en kantel de camera iets ja

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-01 09:26

janklp

FortyTwo Capital

Gouldian schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 21:14:
Dat is inderdaad niet de bedoeling van dragging the shutter.

Ik zou de camera goed op manual instellen met iso 800 en maximaal diafragma. Dan moet het toch goedkomen. Wellicht dat je interne flitser ook niet voldoet in deze.

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
but purposely zoomed my lens during exposure
Het enige wat ik extra doe is iets kantelen maar dan zel het wel liggen aan de instellingen..

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Gouldian schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 21:20:
[...]

Het enige wat ik extra doe is iets kantelen maar dan zel het wel liggen aan de instellingen..
Dat is meer voor wat spanning in de foto, maar kijk meer naar de 2 bovenste voorbeelden.
Zoals hierboven ook al was getipt: Schiet op iso 800 en zo groot mogelijk diafragma (met standaard 18-55 is dat F3.5), flitser niet te sterk en wat langere sluitertijd. Niet te lang, anders krijg je alleen maar bewogen foto's.

Nogmaals er is geen standaard voor, probeer gewoon wat uit en kijk per foto terug of het is gelukt.
Succes :P

iStockphoto

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
Tsjek!
BlizzarD schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 21:28:
[...]

Dat is meer voor wat spanning in de foto, maar kijk meer naar de 2 bovenste voorbeelden.
Zoals hierboven ook al was getipt: Schiet op iso 800 en zo groot mogelijk diafragma (met standaard 18-55 is dat F3.5), flitser niet te sterk en wat langere sluitertijd. Niet te lang, anders krijg je alleen maar bewogen foto's.

Nogmaals er is geen standaard voor, probeer gewoon wat uit en kijk per foto terug of het is gelukt.
Succes :P

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:53
Wat mij betreft kan dit topic wel op slot en denk ik dat we Gouldian in de toekomst verder kunnen helpen in het Partyfotografie topic......

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-12-2025

Zoefff

❤ 

Met ^.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Gouldian schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 21:14:
Zoom-zoom of twisten dus.

Er zijn al tal van tips langsgekomen, misschien handig als ik wat voor je samenvat/toelicht :)

In het donker fotograferen vraagt lef en een heel andere aanpak dan fotografie overdag. Hoewel de combinatie sluiterijd<>diafragma blijft gelden krijg je er nieuwe speeltjes bij: ISO, flitsintensiteit en eentje die nog wel eens vergeten wordt: de shake-factor. (En dan hebben we nog dingen als expres onder en overbelichten, first of second curtain sync etc.)

Gezien de meeste foto's niet groter dan A4 zullen worden afgedrukt en je een 6Mpixel camera hebt die op 800ISO dan nog puike plaatjes laat zien is het tijd om je ISO naar 800 op te krikken, tenzij het echt donker is, dan mag je ook wel tot 1600 als je de ruis dan nog acceptabel vind.
Dan over diafragma: met een 1.6 cropfactor camera heb je met een diafragma van 2.8 niet genoeg om een goed portret te maken, maar op 3.2-3.5 kan je al echt puik uit de voeten. Wil je overzichten schieten, dan kan je wel terug naar 2.8 omdat het scherpte-diepte effect (wat we 'DOF' noemen) dan niet zo opvalt en zelfs kan bijdragen aan de foto.
Als je mensen gaat fotograferen heb je haast nooit genoeg licht, dus je moet wel gaan flitsen. Klein truukje hierbij is dat je en omgevingslicht wilt hebben (niet teveel) en er voor wilt zorgen dat je de mensen inflitst, maar weer niet teveel anders heb je allemaal lijkjes op de foto... Je flitser tussen 1/3 en een volle stop terugdraaien is dan ook een goed idee; omnibounce erop en plafonds/muren/andere mensen gebruiken wil ook helpen, maar vergeet niet te compenseren voor eventueel lichtverlies/afstand. Portretten schiet je altijd op 2nd curtain sync omdat het er anders eenvoudigweg niet uitziet... Voor overzichten zet je je flitser over het algemeen uit, omdat het ontzettend lelijk is om overzichten in te flitsen, maar er zijn uitzonderingen die je wel eens tegen kunt komen.

Als waarschuwing voordat je het partyfotografietopic binnen komt met je foto's: we zijn hard, we verwachten dat je basiskennis (sluitertijd<>diafragma<>ISO<>flits) bekend is en dat je weet dat werken met lenzen met een groot diafragma grote voordelen heeft, dat een flitser onontbeerlijk is en dat de interne flitser gewoon dichtgelijmd moet worden.
Partyfotografie lijkt misschien makkelijk, maar dat is het niet. De omstandigheden zijn snel wisselend, het is donker, je hebt met dronken mensen te maken, mensen die dik aan de drugs zijn, artiesten die niet mee willen werken of juist teveel en zoveel variabelen dat je sterk in je schoenen moet kunnen staan.
Er wordt een minimale kwaliteit verwacht waaraan je nog niet voldoet met bovenstaande foto's, schroef die ISO omhoog, leer goed in te flitsen en probeer te leren van de foto's die je ziet in het partytopic, of op q-dance/ID-T/de betere dance-sites (partyflock dus niet... link2party dan weer wel qua fotografie). Stel gerust vragen, maar laat zien dat je er over hebt nagedacht en dan zijn we ineens niet zulk raar volk meer :)

Bericht hierboven

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.