Externe SATA schijf niet herkend in Windows XP

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bartez
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Hoi,

Ik heb sinds een paar dagen een externe harde schijf (seagate sata schijf in een Vantec Nexstar 3 behuizing). Deze heeft de mogelijkheid om via USB2 aangeslote te worden en via e-Sata.

Via USB2.0 werkt de schijf perfect, maar aangezien ik ook een SATA controller (2x) op mijn moderboard heb zitten heb ik ook een bracket die ik op de plaats van een PCI slot kan doen met een kabeltje naar de SATA controller. Op deze bracket heb ik de externe harde schijf aangesloten via de SATA kabel.

Alleen wordt deze schijf niet herkend in windows. Ik heb in de bios de SATA controllers op enabled staan. Ik maak gebruik van een Asus P4PE moederboard en heb daar o.a. RAID opzitten. Daarnaast heb ik er eveneens 3 IDE harde schijven inzitten, waarvan er 1 op de IDE RAID is aangesloten. Beide SATA controllers zijn tot op heden leeg gebleven.

Hefet er iemand enig idee hoe ik de schijf kan laten zien als externe opslag in windows. Hij is reeds gepartinioneerd en geindexeerd etc, aangezien USB2 wel werkt.

Wie o wie kan me helpen!

Thanx, de search heeft tot op heden nog geen antwoord opgeleverd.

Verwijderd

Gebruik je niet een (langere) eSATA kabel terwijl de interface SATA is? eSATA mag namelijk langer zijn dan SATA; als je SATA dan extern gebruikt met een eSATA kabel zou dat dan niet kunnen werken. Is maar een idee..

• Bartez
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee. Op het moederboard zit een SATA aansluiting. Hierop heb ik een losse SATA to eSATA bracket aangesloten in een PCI opening. net eem eSATA kabel heb ik vervolgens aansluiting gemaakt met de externe SATA disk die via de VIATEC NEXSTAR 3 verbonden is.

Ik heb echter ook een IDE schijf draaien op de RAID controller, zou dat problemen op kunnen leveren??

Ik wil alleen gewoon die externe harde schijf op de SATA aansluitng hebben zoals USB2 alleen dan sneller, niks RAID of iets dergelijks....gewoon een extra aansluiting, maar op een of andere manier wordt hij niet herkend in windows.

• Sjaakmeister
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Bartez schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 12:07:
...Daarnaast heb ik er eveneens 3 IDE harde schijven inzitten, waarvan er 1 op de IDE RAID is aangesloten. Beide SATA controllers zijn tot op heden leeg gebleven.

Hefet er iemand enig idee hoe ik de schijf kan laten zien als externe opslag in windows. Hij is reeds gepartinioneerd en geindexeerd etc, aangezien USB2 wel werkt.

Wie o wie kan me helpen!

Thanx, de search heeft tot op heden nog geen antwoord opgeleverd.
Ik zie staan dat je nog nooit een SATA schijf op je controller hebt aangesloten. Je moet vóór gebruik van een SATA schijf extra drivers installeren (de zogeheten RAID Driver), deze moet je voor het installeren van Windows doen, via F6. Volgens mij is het niet mogelijk dit achteraf te doen.

Waarschijnlijk word je schijf daarom niet herkend in Windows.

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-02 20:07
Je hebt inderdaad een SATA driver nodig en deze zit niet standaard in XP. Volgens mij moet je deze echter wel via de Windows update functie erbij kunnen zetten. Ik zou dus even via het startmenu naar die site gaan en kijken of er een SATA driver in het lijstje staat na het scannen.

Alternatief is via Asus site een driver downloaden.

_██_
(ಠ_ృ)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Sjaakmeister schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 13:03:
[...]

Ik zie staan dat je nog nooit een SATA schijf op je controller hebt aangesloten. Je moet vóór gebruik van een SATA schijf extra drivers installeren (de zogeheten RAID Driver), deze moet je voor het installeren van Windows doen, via F6. Volgens mij is het niet mogelijk dit achteraf te doen.

Waarschijnlijk word je schijf daarom niet herkend in Windows.
Inderdaad een goed idee. Het is echter wel mogelijk om dit naderhand te doen. Windows heeft ze immers niet nodig om te starten, want er is geen SATA opstartschijf. Dus gewoon alsnog installeren. Je zou ook even in Computer Management kunnen kijken of hij hem wel ziet, maar de partities niet goed kan lezen, zodat hij ze niet laat zien in Windows.

• Bartez
volgens mij moet je die RAID drivers alleen voora instaleren als je daar windows op wilt laten draaien.

Ik heb de RAID drivers al geinstalleerd achteraf en vanaf dat moment is het wel zo dat ik pas de IDE schijf kan zien die op de RAID controller is aangesloten.

Is het bijvoorbeeld zo dat ik geen IDE schijf op de RAID controller aangesloten kan hebben EN tegelijkertijd de SATA schijf op een SATA controller??? omdat deze controllers met elkaar in verbinding staan???

Kan ik ze bijvoorbeeld ook niet naast elkaar laten zien, is dat RAID 0 of 1?? dus niet gedeelt maar ieder afzonderlijk??

• Bartez
iemand???

Zo'n eSATA externe harde schijf moet ik toch gewoon à la USB 2.0 aan kunnen sluiten lijkt me zonder allerlei dingen in te moeten stellen???

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Bartez schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 12:07:
Alleen wordt deze schijf niet herkend in windows.
Wordt de schijf wel herkend in het BIOS of tijdens de POST (als je hem er tijdens het booten al in hebt zitten dus)?

En hoe 'wordt hij niet herkend in windows'? Daar zijn ook verschillende gradaties in die voor sommigen allemaal hetzelfde lijken. :P
• Detecteert windows helemaal geen nieuwe hardware als je hem erin steekt?
• Zie je hem niet in apparaatbeheer, of staat er een uitroeptekentje bij?
• Zie je hem niet in diskmanagement (start » uitvoeren » 'diskmgmt.msc')?
• Zie je hem niet in windows verkenner?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Bartez
ik zie de schijf met een eSATA verbinding gewoon helemaal niet in windows, nergens dus, ook niet met booten in bijvoorbeeld instellen RAID etc. Gewoon helemaal niks dus helaas. bij USB 2.0 werkt wel alels prima en wordt hij herkend etc. Alleen via eSATA wil het niet werken, geen enkele reacties van windows. Ik heb SATA in ieder geval wel geactiveerd via de BIOS.

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-02 20:07
Werkt de schijf wel wanneer je deze gewoon direct met een Sata kabeltje op je mobo aansluit?

_██_
(ಠ_ృ)

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb sinds kort ook zo'n esata vantec nexstar met daarin in een seagate 7200.10 sata2 schijf. Het viel mij ook direct op/tegen dat hij met esata niet echt plug&play is. D.w.z. bij mij moet de computer uit staan, vantec aanzetten (je hoort de schijf opspinnen) en dan pas de computer aanzetten. Zo werkt hij goed (en gewoon full speed). Staat de pc al aan dan doet hij bij mij ook niks als je hem dan pas aanzet, sterker: de schijf spint niet eens op... Mijn mobo is een a8n-vm csm dus wel een stukje nieuwer dan de jouwe. Dit probleem komt echter vaker voor heb ik gezien. Het lijkt erop dat veel moederborden sata gewoon disablen als er bij het opstarten niks aan vast zit.

• Bartez
ok, dus het zou zo moeten zijn dat ikgewoon 2 IDE schijven kan draaien, met daarnaast een IDE schijf op de RAID aansluiting en los daarvan nog een schijf op de sata aansluiting???

link moederboard: http://support.asus.com/d...load.aspx?SLanguage=en-us
en zoek op P4PE -> MANUAL: http://dlsvr03.asus.com/p...ck478/p4pe/e1110_p4pe.pdf

thanx

p.s....dat hij niet plug en play is vind ik op zich niet zo'n probleem, als hij maar werkt, is voor mij puur backup dus erg veel gebruik ik hem niet

• Gianni Rombios
  • Niet online
Ik ken het moederbord ik heb er een paar jaar geleden ook een gehad (maar dan zonder sata). Nou kijk eerst eens dat de schijf aanstaat (en opspint) voor je de pc aanzet. Als het niet werkt zou ik eerst even twee schijven afkoppelen en alleen met de ide bootschijf opstarten (terwijl de vantec sata al aanstaat).

• Bartez
hij spint in ieder geval op bij opstarten, maar nog steeds niks te zien....nergens niet.

In deze topic (Nieuwe hd voor Asus P4pe - ide/sata150/sata300 ?) lees ik echter iets over SATA 1 en SATA 2, zou het te maken kunnen hebben met het feit dat ik de jumper op de disk moet zetten zodat hij met 150 werkt ipv 300???

[ Voor 59% gewijzigd door Bartez op 07-02-2007 09:55 ]

• Gianni Rombios
  • Niet online
Ja dat zou ik zeker even doen. Bij mij spint hij trouwens niet elke keer op (als de pc nog uitstaat - anders sowieso niet) en moet ik soms toch de esata kabel even loshalen voor ik hem nog eens aanzet. Al met al wel een beetje een tegenvaller (kwa PnP).

[ Voor 10% gewijzigd door Gianni Rombios op 07-02-2007 12:21 ]

• Bartez
hmm....nou ik krijg hem op Sata niet aan de gang.....ik hou het voorlopig wel op USB 2

Het is maar backup.....ff data erop en dat ding bij schoonouders neerleggen......bedankt voor de info iedereen in ieder geval!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Ik zou de schijf nog even uit de vantec halen en hem direct op de sata poort van het moederbord aansluiten. Wie weet is de bracketkabel of de esata kabel wel defect.. Misschien toch nog wel even de moeite waard om te proberen. Maar idd als backup maakt het niet zo veel uit. Ik heb hem zelf ook als alternatieve systeemschijf dan is esata natuurlijk wél erg leuk.

• DnnSke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:09
Bij een vriend van me was de eSata schijf ook niet zomaar plug&play zoals mijn USB schijf dat wel is.
Maar nu had ik ook een SATA schijf die ik externe wilde gebruiken en heb er zelf maar een behuizing voor gemaakt en een eSata bracket had ik al.

Als ik de schijf nu aansluit en dan de pc opstart staat ie er meteen.
Of ik steek 'm in als de pc al draait, en dan doe ik in apparaatbeheer rechtsklikken op hdd's en dan 'Zoeken naar gewijzigde apparaten'. Dan vindtie hem meteen en na die paar kliks kan ik dus gewoon alles ermee doen wat ik wil en dan op SATAII speeds :)

Als ik 'm eraf wil halen kan ik weer óf gewoon de pc uitzetten en loskoppelen, óf in apparaatbeheer rechtsklikken op de hdd en dan 'Installatie ongedaan maken' (volgens mij zou Uitschakelen al goed genoeg zijn, moet ik nog proberen) en dan kan ik 'm ook veilig loskoppelen.

• Gianni Rombios
  • Niet online
Hee DnnSke bedankt voor deze info hierdoor kan ik nu heel wat meer met mijn schijf..!

Bij mij is het nu als volgt: esata kabel even loshalen, schijf aanzetten, esata kabel inpluggen en de schijf doet het, ook als de pc aanstaat(!). Eerste keer gaf hij een vraagteken in apparaatbeheer, bij tweede keer aansluiten gewoon direct herkend. Wil ik hem loskoppelen of uitzetten als de pc nog aanstaat dan kan ik gewoon het groene pijl-icoontje (hardware veilig verwijderen) klikken en hem daarna uitzetten. De handleiding zegt het niet en ik heb wat gegoogled, in principe is de schijf onder sata niet hot plug & play en zou je hem voor de veiligheid pas moeten afkoppelen als de pc weer uit staat volgens sommigen, maar volgens anderen kan hij gewoon uit. Dat doe ik dus ook omdat hij zo'n hoog piepje afgeeft (Barracuda 7200.10 met "foute made in china spindle motor").

Update: zoeken naar gewijzigde hardware in apparaatbeheer moet ik toch vaker wel dan niet doen als ik de schijf aankoppel als de pc al aanstaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Gianni Rombios op 11-02-2007 01:09 ]

Pagina: 1