Nieuwe hd voor Asus P4pe - ide/sata150/sata300 ?

Pagina: 1
Acties:

• Zenow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-10-2025
Matched: p4pe, sata
Ik heb nog nooit een SATA-schijf aangesloten op m'n computer, en inmiddels is het ding al wat jaartjes oud, het mobo is een asus p4pe. Die heeft support voor SATA, maar tegenwoordig is er SATA II (als het klinkt of ik er de ballen verstand van heb, dan klopt dat) - en bij online winkels zie ik SATA 150/300. Ik neem aan dat 150=Sata I, en 300=Sata II? Wat ik zou willen willen weten, is of ik een SATA II op mijn moederbord kan aansluiten. Ik heb wat gezocht op topics hierover, maar de posts die ik zie gaan over mensen die een controller gebruiken. Is dat nodig?

Mijn budget is erg beperkt, dus als ik een dure controller zou moeten kopen om een SATA of SATA2 aan te sluiten op mijn P4PE is het wellicht niet de moeite waard en kan ik beter een IDE kopen. Maar die extra snelheid is natuurlijk wel aantrekkelijk!

Naast de vraag of het mogelijk is, kwam ik nog een post tegen waarin het ging over traag werkende SATA's met een P4PE. Deze post gaf een oplossing, maar is voor mij niet duidelijk:
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 00:59:
Mocht iemand nog stoeien met P4PE boardjes en SATA schijven, ik heb mogelijk de oplossing voor je.

Bij mij gaf een Samsung Spinpoint 250Gb een 10x zo lage schrijfsnelheid als leessnelheid. Ik heb eerst de in andere topics beschreven opties uitgeprobeerd:

- verschillende drivers getest (nieuwst vindbare was de 1.0.0.1.37, op de Asus site bij de P4C800 deluxe)
- Promise Array Management geinstalleerd, verschillende cache opties uitgeprobeerd
- test partitie van NTFS naar FAT32 veranderd

Uiteindelijk de installatiehandleiding van de schijf op de Samsung site ontdekt en daarin stond een jumper setting voor wanneer oudere moederborden moeite hadden met de 300MB/s doorvoersnelheid van SATA II. Jumpertje erop gezet en het probleem was opgelost.
Het klinkt goed - inderdaad alsof een P4PE met een SATAII draait, maar welk jumpertje zou ik waar moeten zetten, en is dat met of zonder controller?

Ik zat te denken aan een Maxtor Diamondmax 21 (IDE), Maxtor Diamondmax 10 (SATA 300)
of een SATA150 schijf. Er hangen nu 20 maxtors van 80 gig aan (IDE) en die zou ik wel willen laten hangen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Geen matches
Je kunt gewoon een S-ATAII disk aan een S-ATA controller hangen. Het is immers backwards compatible. Vaak zit er nog wel een jumpertje op de disk (maar dat staat er dan wel altijd bij).
Dus je kunt zonder problemen een S-ATA disk naar je P-ATA disks hangen.

• Zenow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-10-2025
Geen matches
ok, dank je, ik ga het gewoon proberen!

• ForrestX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 17:12

ForrestX

a click away from satisfaction

Matched: p4pe, sata
Zenow schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 12:01:
ok, dank je, ik ga het gewoon proberen!
is het uiteindelijk gelukt met die SATAII op je P4PE?

heb hetzelfde MB en gisteren een Maxtor 320GB SATA II 7200RPM 16MB Diamond Max 21 besteld...

[ Voor 96% gewijzigd door ForrestX op 28-12-2006 15:25 ]