TFT monitor TN, PVA of IPS ?

Pagina: 1
Acties:
  • 257 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Scotsky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-03-2025
Na een tijdje de volgende 2 topics, gevolgd te hebben, blijf ik toch nog met wat vragen zitten.

[19" TFT]De Ultieme TFT
[20" TFT en groter] De Ultieme TFT

Reden dat ik ze hier stel en niet in die topics, is dat ze volgens mij meer algemeen zijn, dan dat ze in desbetreffende topics thuishoren.
Mocht dat niet het geval zijn, ga ik in één van die topics verder.

Ter vervanging van m'n Samsung Syncmaster 959NF ben ik al een tijdje op zoek naar een goede TFT monitor.

De volgende 2 schermen heb ik al thuis gehad en, na even proberen, weer terug naar de winkel gebracht.
Samsung Syncmaster 225BW (22" breedbeeld)
Samsung Syncmaster 931BF (19" 4:3)

Gebruikte videokaart is Asus n6600 en de schermen zijn aangesloten op de DVI poort draaiend op de native resolutie en refreshrate.

In de eerste instantie ging ik helemaal voor de Samsung 225BW.
Breedbeeld leek me wel wat, en zover de reviews al over nadelen spraken, zeiden ze allemaal dat het wel meeviel.

Waar ik echter direct tegen aan liep was dat, bij een grotendeels wit scherm, het scherm niet egaal wit was. Vooral aan de zijkanten leken er 2 halve bruine manen aanwezig te zijn.
Bij een volledig zwart beeld, bleek er toch best veel backlight bleeding aanwezig te zijn, onder het meest, ook als de brightnes terug geregeld was naar 25%. Finetuning, heeft hier helaas weinig aan kunnen veranderen

Er van uit gaand dat bovenstaande veroorzaakt werd door de kijkhoek en afstand (50-60 cm), toch maar overgestapt naar een 4:3 scherm (de 931BF).
De backlight bleeding was stukken minder, maar ik bleef toch last van die bruine halve manen aan de zijkant, houden en veranderende kleuren bij het bewegen van m'n hoofd. (Wel minder natuurlijk, maar egaal wit werd het niet)

Iets anders waar ik tegenaan liep, is dat beide schermen bovenin donkerder waren dan onderin.
(Ook een standaard probleem bij TN schermen las ik?)

Bij scrollen van applicaties waren er zo nu en dan rode strepen tussendoor te zien. (Overshoot?)

Nu heb ik slechte ogen en daardoor erg sterke contactlenzen tussen -9 en -10. Misschien dat ik daardoor meer gevoelig ben voor bovengenoemde dingen, of ben ik nou gewoon te kritisch.

Graag wil ik toch overstappen op een TFT scherm, neemt minder ruimte in beslag, meer beeldoppervlak en zuiniger in verbruik

Komen bovengenoemde nadelen ook voor bij PVA en/of IPS schermen?

Bij de MM hebben ze wel PVA schermen, maar daar draait gewoon een tv-uitzending op, en kun je natuurlijk weinig van bovenstaande dingen bekijken.
Weer een monitor meenemen en bij niet goed terug brengen, durf ik haast niet 8)7

Iemand tips?

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:20

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zat met hetzelfde probleem, na veel onderzoeken en reviews doorlezen heb ik gekozen voor een:
Samsung 215TW @ TFTCentral

Specs:
21 inch Widescreen.
S-PVA panel
1680 x 1050 resolution,
8ms G2G Response Time,
1000:1 Contrast Ratio,
300 cd/m2 Brightness,
178/178 Viewing Angles,
VGA and DVI Connections
Height, pivot, rotate and tilt adjustments,
built in speakers,
S-Video and Component inputs
HDCP Support over DVI

Lees ook even deze pagina, staat veel info over de technieken.
http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD

Verwacht mn 215TW volgende week. :)

Whatever.

• Scotsky
Mooie, link waar inderdaad alles duidelijk word uitgelegd.
Blijkbaar ervaar ik de nadelen van een TN ook echt als storend.

Die Samsung 215tw lijkt me wel wat.
Even wat reviews opzoeken :)

Verwijderd

TFT monitoren hebben altijd grote nadelen, maakt niet uit of het PVA, IPS of TN is.
Brakke kijkhoek, slechte kleuren, zwak contrast, ghosting, color banding, dode pixels, ...
Het is gewoon geen product voor perfectionisten, want je gaat altijd wel negative punten vinden.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:20

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

^ -1 overbodig

Ik vind TFT toch echt een vooruitgang tov een crt.
Dus vind je reactie beetje ongepast in dit topic. :X

Whatever.

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

De pro schermen hebben dit veel minder, S-IPS is dan ook de beste keuze. Nec 1990sxi bijvoorbeeld, maar reken dan maar op de hoofdprijs.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Twist
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Let er wel op dat 17 en 19" schermen niet 4:3 zijn maar 5:4, betekent dat ze een stuk vierkanter zijn en een 19" bijvoorbeeld bijna even hoog is als een 20" scherm, maar wel een stuk minder breed.

Afbeeldingslocatie: http://i125.photobucket.com/albums/p77/xactme/729435zo22-1.gif
Vanaf 20" zijn normale tft schermen wel weer 4:3.

Verwijderd

Harmen schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 21:55:
^ -1 overbodig

Ik vind TFT toch echt een vooruitgang tov een crt.
Dus vind je reactie beetje ongepast in dit topic. :X
TFT heeft als nadelen t.o.v. CRT:

* lage refreshrate
* last van dode pixels
* zeer beperkte kijkhoek, verticaal nog erger dan horizontaal
* slechte kleurweergave
* last van ghosting
* backlight bleeding
* onmogelijk om zwart op een juiste manier weer te geven
* te laag contrast

Dus ik vind jouw reactie ongepast.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:16

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 00:27:
[...]

* lage refreshrate
* last van dode pixels
* slechte kleurweergave
* last van ghosting
* backlight bleeding
* te laag contrast

Ah please :z

- Refreshrate boeit niet behalve als je boven de 75 frames wilt uitkomen. Refreshrate voor een stabiel en rustig beeld voor je ogen is niet relevant bij een TFT
- Dode pixels kan je bij sommige winkeliers/merken gewoon netjes garantie op krijgen. Goed zoeken
- Beperkte kijkhoek is bij goede merken (en duur, true) geen enkel probleem
- Ghosting: modern scherm geen last van
- Blacklight bleeding: modern scherm geen last van
- Te laag contrast: 1500:1 is al mogelijk (niet dynamisch)

Zwart is inderdaad altijd een probleemkindje geweest. Maar TFT heeft ook voordelen die jij gemakshalve even achterwegen laat, zoals scherper beeld, rustiger voor je ogen, minder ruimte, minder stroom, etc. Kortom, hoop slappe argumenten die helemaal niet opgaan voor een goede kwalitatieve TFT's :). Dat jij blijkbaar voor een CRT kiest, prima, zitten ook zeker voordelen aan en die keuze kan ik respecteren. Maar dat lijstje wat jij opnoemt hoeft helemaal niet op te gaan voor een goede TFT en ook compleet overbodig.

TS: Ik zou als ik jou was voor een ander merk gaan. Lees inderdaad hoop problemen omtrent de Samsung TFT's. Betekent niet dat ze allemaal slechts zijn want er zijn ook zat mensen met goede ervaringen. Kijk eens naar een ander merk icm een PVA panel :). Als je Eizo kan en wilt betalen: kwalitatief erg goed

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
We Are Borg schreef op zondag 04 februari 2007 @ 00:42:
[...]

Ah please :z

- Refreshrate boeit niet behalve als je boven de 75 frames wilt uitkomen. Refreshrate voor een stabiel en rustig beeld voor je ogen is niet relevant bij een TFT
- Dode pixels kan je bij sommigealle (verplicht volgens wet) winkeliers/merken gewoon netjes garantie op krijgen.
- Beperkte kijkhoek is bij goede merken (en duur, true) geen enkel probleem
- Ghosting: modern scherm geen last van
- Blacklight bleeding: modern scherm geen last van
- Te laag contrast: 1500:1 is al mogelijk (niet dynamisch)

Zwart is inderdaad altijd een probleemkindje geweest. Maar TFT heeft ook voordelen die jij gemakshalve even achterwegen laat, zoals scherper beeld, rustiger voor je ogen, minder ruimte, minder stroom, etc. Kortom, hoop slappe argumenten die helemaal niet opgaan voor een goede kwalitatieve TFT's :). Dat jij blijkbaar voor een CRT kiest, prima, zitten ook zeker voordelen aan en die keuze kan ik respecteren. Maar dat lijstje wat jij opnoemt hoeft helemaal niet op te gaan voor een goede TFT en ook compleet overbodig.
en hier gaat de grote CRT vs TFT battle weer.

heren, allebij de systemen hebben voor en nadelen, zo is het met alles. Volgens mij kunnen we daar beter in dit topic niet over praten.

Jullie hebben allebij een punt, maar jullie doen dan denk ik ook andere dingen met je schermpjes.
ikzelf heb hier ook nog een tft staan om dezelfde redenen als hierboven al genoemd door enkrypt, echter ik ben ook aan het shoppen naar een TFT voor ERNAAST vanwege de voordelen die We Are Borg opnoemt.

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Scotsky
Het vervelende is dat tegenwoordig weinig winkels (hier in de buurt) veel artikelen op voorraad hebben en dan al helemaal geen PVA of IPS schermen.
Oja, bij de Mediamarkt hebben ze enkele, maar een vergelijk kun je daar niet echt uitvoeren.

Afgelopen weekend toch nog maar even een andere monitor op proef meegenomen.
Nu een Samsung 205BW en ik moet zeggen vergeleken met de vorige 2 is deze veel rustiger en prettiger om mee te werken. En hij heeft ook geen last van die overshoot, die zo duidelijk in die andere aanwezig waren, bij snelle kleurwisselingen.

Nadelen blijven, dat het bovenin het scherm donkerder is, de kleurechtheid en de kijkhoek die toch beperkt blijft.
Of dit een blijvertje is? Nog geen idee, voor het enkele spelletje wat ik erop speel is het prachtig, maar daar besteed ik toch niet m'n meeste tijd aan.

Één van de redenen waarom ik voor een TFT kies, is dat het stroomverbruik een flink stuk minder is. Hoewel als ik de specs van de 205bw doorneem, zie ik dat die tot 70 Watt gebruikt, en dat is voor een TFT niet mis. Later op de avond, zal ik er een Watt meter tussen hangen en het daadwerkelijke verbuik meten.

Nu toch maar eens overwegen of ik de nadelen voor lief wil nemen, of gewoon meer geld zal uitgeven voor een beter scherm. Blijkbaar ben/was ik toch erg verwend door m'n huidige CRT.
De NEC is inderdaad een optie, evenals de Samsung 215tw.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
[...]

* lage refreshrate
Refreshrate bij een TFT? Dat werkt heel anders dan bij een CRT. TFT geeft veel rustiger beeld
* last van dode pixels
Zeer weinig bij de nieuwste schermen
Een kijkhoek van 178 graden is prima, lijkt me. Tenzij jij kijkhoeken van meer dan 180 graden en dus het scherm van achteren ook nog goed wilt zien :z
* slechte kleurweergave
Minder, lijkt me een betere woordkeuze. De nieuwste panelen bieden een erg goede kleurweergave. Dat dit minder goed is als bij een CRT wil _absoluut_ niet zeggen dat het slecht is.
* last van ghosting
Oh? Grappig, daar merk ik helemaal niks van.
* backlight bleeding
Zelfde verhaal.
Perfect zwart is te hoog gegrepen, maar ik betwijfel of jij het verschil ziet tussen "zwart" en zwart op een TFT-scherm met goed paneel, ik denk het niet.
* te laag contrast
Gewoon onzin.

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-03 18:17
Zie voor een aardig overzicht van de verschillende typen panels: http://hardforum.com/showthread.php?t=1039222.

Verwijderd

[...]

* lage refreshrate
* last van dode pixels
* slechte kleurweergave
* last van ghosting
* backlight bleeding
* te laag contrast

Lol, maar dat geld alleen voor die goed kope brakken tft schermen, zeker nog nooit een goede PVA overdrive scherm gezien ;)

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Scotsky schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 10:26:Ter vervanging van m'n Samsung Syncmaster 959NF ben ik al een tijdje op zoek naar een goede TFT monitor.
Ik wil niet al te lullig doen, maar je hebt het over de best geteste 19 inch CRT aller tijden zo'n beetje versus willekeurige TFT die IMHO altijd slechter beeld zal geven !!

* nero355 is een beetje fanboy van de 959NF :$

Het is dat ik hier al 4 CRT's heb staan anders had ik hem wel van je willen overnemen :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-07 12:35
Om een idee te krijgen over kleurechtheid en ghosting kan je hier ook kijken.

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:58
Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 20:02:
[...]

Lol, maar dat geld alleen voor die goed kope brakken tft schermen, zeker nog nooit een goede PVA overdrive scherm gezien ;)
Ik heb hier een Eizo S2100 staan en ervaar toch echt een aantal van die nadelen die encrykt opnoemt. En die Eizo S2100 lijkt me toch echt wel een goed scherm voor zijn bijna 1000 euro.
Dat jij die nadelen niet ziet wil niet zeggen dat niemand het ziet.
* lage refreshrate
Geen last van.
* last van dode pixels
Inderdaad een erg irritant probleem. Vooral dat je pas garantie kan krijgen bij ik dacht 3 dooie pixels.... Pixel garantie is wel leuk, maar als er later een pixel kapot gaat ben je nog steeds de lul
Eens, ze bieden me wel een kijkhoek van 178 graden aan, maar dat kunnen ze nooit waarmaken. Het beeld verkleurt niet extreem, maar de contrast wordt echt wel minder als je er niet recht voorzit.
* slechte kleurweergave
Bij cheapo schermen, maar een goed gekalibreerde lcd heeft daar weinig last van. De grayscale van mijn Eizo S2100 (met gewoon de Eizo kalibratie uit de fabriek) ziet er erg goed uit.
* last van ghosting
Bij normaal gebruik zie ik dat nooit, maar bij een spelletje als Xmoto is het erg duidelijk te zien.
* backlight bleeding
Dat vind ik nog het grootste nadeel van een lcd scherm, in een donkere kamer is het ongelofelijk irritant.
* te laag contrast
Als je er recht voorzit is het niet echt een probleem, maar bij extreme hoeken merk je echt wel dat het contrast verslechterd.

[ Voor 66% gewijzigd door robbert op 04-02-2007 20:41 ]

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Samsung heeft inderdaad erg veel problemen met het perfect krijgen van Overdrive en heeft veel last van overshoot bij veel van hun schermen. Het is gewoon erg lastig om een goede TFT te vinden, vooral ook omdat een hoge prijs niet betekent dat je een "goede" TFT krijgt. Je kan dus beter wat objectieve reviews (die zijn er bijna niet helaas) erop naslaan en dan gaan kijken in een winkel.

[edit] een goede TFT bestaat niet, omdat je voorlopig geen scherm dat zowel en zeer goede snelheid (ghosting), kijkhoek en kleuren-bereik heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door TweakerNummer op 04-02-2007 20:37 ]

• Scotsky
Zie voor een aardig overzicht van de verschillende typen panels: http://hardforum.com/showthread.php?t=1039222.
Is inderdaad een mooi duidelijk overzicht.
Lol, maar dat geld alleen voor die goed kope brakken tft schermen, zeker nog nooit een goede PVA overdrive scherm gezien
Heb je met PVA geen last van die overshoot dan?
Ik wil niet al te lullig doen, maar je hebt het over de best geteste 19 inch CRT aller tijden zo'n beetje versus willekeurige TFT die IMHO altijd slechter beeld zal geven !!
Ik ben ook inderdaad verwend en blijkbaar daardoor verbaasd dat ik weinig andere mensen over de nadelen van goedkopere TFT's hoor dus.
Maar goed, blijkbaar zat ik de verkeerde threads volgen :)
Om een idee te krijgen over kleurechtheid en ghosting kan je hier ook kijken.
M'n Frans is verschrikkelijk, maar het geeft een mooie vergelijking.
Samsung heeft inderdaad erg veel problemen met het perfect krijgen van Overdrive en heeft veel last van overshoot bij veel van hun schermen. Het is gewoon erg lastig om een goede TFT te vinden, vooral ook omdat een hoge prijs niet betekent dat je een "goede" TFT krijgt. Je kan dus beter wat objectieve reviews (die zijn er bijna niet helaas) erop naslaan en dan gaan kijken in een winkel.
Die overshoot vind ik nog het meest storend, tenminste op die eerste 2 schermen van Samsung die ik hier had staan.
Overigens heb ik van ghosting weinig last, of ervaar het niet als storend, maar dat is ook m'n grootste zorg niet.
Dode pixels ben ik ook nog niet tegengekomen op de schermen die ik geprobeerd heb, dus dat is wel een pluspuntje.

Genoeg info om in iedergeval weer even mee verder te kunnen.
Pagina: 1