Verwijderd schreef op maandag 05 februari 2007 @ 06:17:
. . .
Over informatie en zwarte gaten. Een zwart gat slokt inprincipe alle informatie over de object die het opslokt op. Vervolgens zal het zwarte gat dit object uiteindelijk een keer weer uitspugen als Hawking straling. Aangezien de hawking straling naar ons beste weten volgens het spectrum van een zwarte straler uit gespuugd wordt, bevat dit geen informatie over de opgeslokte objecten. In wezen vernietigd het zwarte gat alle individuele informatie van de op geslokt objecten.
Wat moet een ruimtereiziger die gelooft dat ie na zijn dood (in een zwart gat) naar een hemel zal gaan? Hij en zijn ziel(zoals hij het gelooft) zullen vernietigd worden en als straling uitgespuugd worden zonder dat ie ooit bij de hemelpoort aankomt. Wat een uitvaart zeg!
Ik vind het een prachtig recycling proces(zoals ik dat ook zo zie voor crematie: het lichaam verliest zijn individuele kenmerken (identiteit) en wordt als energie en fundamentele deeltjes en moleculen "uitgespuugd" om vervolgens deel uit te maken van het leven.
De vergelijking is misschien stof om te kunnen bewijzen dat volgens dit kosmische recycling proces in zwarte gaten er geen hemel kan bestaan (en geen god kan bestaan. . .wat moet ie met een lege hemel? Saaie boel zou dat zijn en dus is het "na de dood beeld van een hemel vol zielen” een onmogelijkheid vanuit het idee dat alle informatie op den duur verloren zal gaan(zielen verdwijnen ook). . .in een Zwart Gat of in een Big Crunch of in een Whispering Death (Uitdijing van het heelal zonder contractie, verdamping tot niets, noem maar wat). Take your pick. . .je eindigt in alle opties tot niets, nada, finito.
Kennelijk ben ik niemand... Interessant

.
Prachtig om te horen, vind je niet? Je leven zal dus niet zinloos eindigen in 1 van de opties hierboven

@Vortex2: Jouw model van een gas schil om een zwart gat heeft een probleem. er is geen manier om dergelijk configuratie stabiel te krijgen. Aangezien het zwarte gat bij benadering niet straalt, levert het geen stralingsdruk.
OK, dat is duidelijk, maar dan alleen niet aan de binnenradius waar de energie het zwarte gat in duikt. . .dit is nagenoeg identiek als wat aan de buitendiameter gebeurd waar de ster naar het vacuüm van de ruimte uitstraalt. Afgezien van een stabiliteitsprobleem waar je naar refereert kan ik me indenken dat (in eerste instantie) de zwaartekracht in de schil alle massa naar binnen wil trekken. . .naar
binnen is dan naar een gemiddelde radius van de schil waar de zwaartekracht in alle richtingen nul zou zijn(even weer de vergelijking gemaakt met een holle planeet waarin de symmetrie een stabiele constructie zou geven. . .of een holle planeet inderdaad stabiel kan zijn kan ik niet direct bewijzen en ik kan het ook niet herinneren uit mijn studieperiode

)
In elk geval zou je wel eens gelijk kunnen hebben met het stabiliteitsprobleem als er op de
polen van het zwarte gat massa(vanuit mc
2 gezien) uitgestraald wordt. . .dan kan er op dat punt geen massa van de ster naar binnen vallen en dit zou de symmetrie van de schil verstoren als er massa aan de evenaar van de ster in het zwarte gat verdwijnen (met voldoende zwaartekracht) en dat er dan twee stellaire massa concentraties aan de polen zou ontstaan.
Het enige wat het gas om het zwarte gat op zijn plek kan houden is dan behoud van impulsmoment. Dergelijk gas wolk zal op z'n best als een wolk om het zwarte gat heen draaien. Het gas boven de rotatie polen heeft dus geen impuls moment en zal dus linea directa het zwarte gat in verdwijnen.
Maar hoe kan dat als er aan de polen gigantische jets uitstralen? Energie naar buiten en massa naar binnen?
Een bol vormige wolk zal in een mum van tijd vervalen tot een accretie schijf rond het zwarte gat. (Dit geldt niet alleen voor zwarte gat en is ook precies de reden dat sterrenstels en melkwegstelsels de neiging hebben schijfvormig te zijn.
Het enige wat nog rest is dat er eventueel fusie in de accretie schijf op kan treden. Eerlijk gezegd weet ik niet of dat kan. Mijn intuitie zegt mij dat het vormen van de eerder genoemde jets, dit wel eens erg moeilijk zou kunnen maken.
In elk geval, bedankt voor je opmerkingen. Je leven heeft nog zin!
Ik veronderstel dat dergelijke vraagstukken op zich niet bijdragen aan het vraagstuk van het heelal omdat een situatie zoals ik het voorstelde misschien nooit tot stand kan komen. Het vraagstuk is echter wel interessant om vanuit het "What if". . . .?" principe meer van het heelal te begrijpen.
Misschien off topic:
Het punt van de polen van een zwart gat is ook iets waar ik mee zit: stel dat een ZG ontstaat vanuit een radiale symmetrie. . .geen rotatie maar louter inwaarts radiale beweging van de massa. Dit is dan een model dat vanuit een gravitatie beschouwing de massa concentratie een zwart gat vormt maar vanuit het symmetrie probleem er geen reden is dat er polen zijn en waarom zou er dan jets ontstaan die 180 graden van elkaar gepositioneerd zijn? Is het dan niet logisch dat er straling gelijkmatig van de zwarte bol zou moeten ontslaan? Zijn de jets niet juist een resultaat van de rotatie van de massa in het zwarte gat?
Uiteraard zou uitwaartse straling alleen kunnen indien straling zich niets van de zwaartekracht zou aantrekken en als dat zo was zou dat zwarte gat geen zwart gat zijn en zou er geen straling gevangen kunnen worden. . .leuk dilemma: je begint met de veronderstelling dat massa radiaal symmetrisch tot een zwart gat invalt en je komt tot de conclusie dat er dan niets uit kan komen. . .ook geen straling aan de polen. . .de massa en energie verdwijnt en komt nooit meer terug. Dit lijkt me ook een paradox. . .en paradoxen bestaan niet in de werkelijkheid. . .paradoxen zijn louter een resultaat van een onjuiste stelling van zaken.
Is een niet roterend zwart gat dan onmogelijk?
Mijn brein kan het niet meer aan. . .het raakt oververhit. . .ik maak er een eind aan.
[
Voor 0% gewijzigd door
Verwijderd op 05-02-2007 18:02
. Reden: kleine aanpassing ]