Antivirus / antispam onder Ubuntu?

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Het antwoord is hier vast al ergens gegeven, dus mijn excuses vooraf, maar ik kan het niet vinden.

Ik ben een totale Ubuntu/Linux-beginneling; weet iemand

a) of het nodig is te beschermen tegen virussen/spyware
b) of er goede freeware bescherming op de markt is?

Ik zit achter de firewall van mijn experiabox; biedt dat nog enige bescherming?

dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 00:45:
Hallo,

Het antwoord is hier vast al ergens gegeven, dus mijn excuses vooraf, maar ik kan het niet vinden.

Ik ben een totale Ubuntu/Linux-beginneling; weet iemand

a) of het nodig is te beschermen tegen virussen/spyware
b) of er goede freeware bescherming op de markt is?

c) Ik zit achter de firewall van mijn experiabox; biedt dat nog enige bescherming?

dank
a) Nee
b) n.v.t.
c) Elke beschermingslaag is er één meer. Kwaad kan het niet iig. iptables is een software-oplossing (als je tijd over hebt, of erg paranoïde ingesteld bent).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
:D Nee joh, er zijn geen virussen en die zullen er ook nooit komen :D
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Linux_computer_viruses

Blijf jij maar lekker op je wolkje zitten ;)

Ik ben het met je eens dat er niet echt een "hoge nood" is op het moment, maar ik vind "nee" nogal kort door de bocht ;)
http://packages.ubuntulinux.org/edgy/x11/aegis-virus-scanner

[ Voor 18% gewijzigd door RobIII op 02-02-2007 01:05 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

RobIII schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 01:02:
[...]

[...]

Had ik moeten zeggen "er zijn miljoenen virussen en gigantische hopen spware net zoals bij Windows" dan ? Ik zit helemaal niet op een wolkje, Linux is veilig genoeg voor dagelijks gebruik zonder anti-viruspakket.

[edit]
Hoeveel van die virussen van dat kleine lijstje kunnen überhaupt tegenwoordig nog schade aanrichten ?
Anti-virus software voor Linux is echt een ding voor de toekomst. Complete verspilling van CPU-cycles op het moment.

[ Voor 17% gewijzigd door Jungian op 02-02-2007 01:12 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Uhm, bij Linux maak je niet vaak gebruik van Freeware. Het is vooral opensource software. Is toch een aardig verschil :)

Een virusscanner is in de praktijk niet nodig, maar dingen kunnen veranderen en er zou morgen zomaar een Linux virus kunnen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:47

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Jk_W schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 01:05:
Uhm, bij Linux maak je niet vaak gebruik van Freeware. Het is vooral opensource software. Is toch een aardig verschil :)

Een virusscanner is in de praktijk niet nodig, maar dingen kunnen veranderen en er zou morgen zomaar een Linux virus kunnen zijn!
Maar volgens mij blijf je dan bij het lijstje van minder dan 50 virussen. Zelfs als er een golf komt. Als ik die lijst voor windows pak wil ik niet weten hoeveel dat er zijn die ook nog eens ECHT veel schade aan kunnen richten :P Ik acht de kans dat je een virusscanner nodig hebt binnen een jaar voor linux zo klein dat mensen hier zich teveel zorgen om maken :O
Ze zouden zelfs eerder naar OSX gaan dan naar een gemiddelde linux distro.

Ik zou zeggen je bent voorlopig nog behoorlijk veilig.

Mocht jij je toch om een duistere reden willen beveiligen heeft AVG ook nog een gratis virusscanner op hun plankjes liggen. Onder windows was deze virusscaner mijn favoriet. Onder linux nog steeds niet uitgeprobeerd omdat ik het niet nodig vind ;)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 23:34
[...]

Van dezelfde wikipedia pagina:
... That is why none of the viruses written for Linux, including the ones below, have ever propagated successfully. Also, the security holes that are exploited by the viruses have been fixed in the most recent versions of the Linux kernel, so no longer pose any concern as long as the kernel is updated regularly.
In de toekomst zou het misschien nodig kunnen zijn, maar voorlopig niet vind ik.

De enige reden waarom je een virusscanner zou willen installeren op je Linux server is om je Windows computers te beschermen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-08 09:23
En vergeet ClamAV niet.

Hoewel de kans op virussen in het wild bij Linux vooralsnog klein is, kan het geen kwaad om eens per dag /eens per week een virusscanner te laten draaien. Al was het maar om de (Windows) virussen te vinden die je van Windowsgebruikers (via mail/USB stick) binnen krijgt. Anders zou je die virussen misschien weer doorgeven aan een windowsgebruiker en dat is natuurlijk niet echt netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

ph0t0nix schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 12:51:
En vergeet ClamAV niet.

Hoewel de kans op virussen in het wild bij Linux vooralsnog klein is, kan het geen kwaad om eens per dag /eens per week een virusscanner te laten draaien. Al was het maar om de (Windows) virussen te vinden die je van Windowsgebruikers (via mail/USB stick) binnen krijgt. Anders zou je die virussen misschien weer doorgeven aan een windowsgebruiker en dat is natuurlijk niet echt netjes.
Ze kiezen er zelf voor om Windows te gebruiken hoor ;) Anti-virus software gebruiken om andere mensen te beschermen is wel erg nobel moet ik zeggen :P

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:06

Cyphax

Moderator LNX
Ik ben het met je eens dat er niet echt een "hoge nood" is op het moment, maar ik vind "nee" nogal kort door de bocht ;)
Het is wel iets om in de gaten te blijven houden maar als het met de virussen op Linux zo blijft gaan als tot nog toe, dan is er weinig om echt bang voor te zijn. :)

Overigens biedt de firewall van je Experiabox wel bescherming. Je kunt het ding ook instellen enzo. Ik weet niet hoe goed ie is.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Avast heeft een freeware scanner voor Linux. volg link: http://www.avast.com/eng/...st-for-linux-edition.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

Jungian schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 01:05:
[...]

[edit]
Hoeveel van die virussen van dat kleine lijstje kunnen überhaupt tegenwoordig nog schade aanrichten ?
Anti-virus software voor Linux is echt een ding voor de toekomst. Complete verspilling van CPU-cycles op het moment.
:+

Niet moeilijk.. :P

Stap 1:
[Debian] Oops. Hele root account e.d. naar de haaien :(
Stap 2:
\[Debian, Linux/Osf.8759 Virus] :( Wat zal ik doen?

Het virus:
http://en.wikipedia.org/wiki/OSF.8759

Maar verders ben ik het wel met je eens hoor, al doe je gewoon met je bak is er niets aan de hand. Toen ik nog Windows draaide deed ik dat ook altijd zonder virusscanner. Gewoon gezond verstand. Onder Linux heb je al helemaal nergens last van. Of je moet het echt gaan opzoeken.. zoals mij dus al eerder overkwam ;)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

DeMoN schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 16:31:
[...]

:+

Niet moeilijk.. :P

Stap 1:
[Debian] Oops. Hele root account e.d. naar de haaien :(
Stap 2:
\[Debian, Linux/Osf.8759 Virus] :( Wat zal ik doen?

Het virus:
http://en.wikipedia.org/wiki/OSF.8759

Maar verders ben ik het wel met je eens hoor, al doe je gewoon met je bak is er niets aan de hand. Toen ik nog Windows draaide deed ik dat ook altijd zonder virusscanner. Gewoon gezond verstand. Onder Linux heb je al helemaal nergens last van. Of je moet het echt gaan opzoeken.. zoals mij dus al eerder overkwam ;)
Ik had over tegenwoordig hè :D Niet over 2004 :> En exploits moet je natuurlijk altijd op iemand anders z'n bak loslaten >:)

@hieronder

O jee, hij heeft een Windows-avatar.

[ Voor 3% gewijzigd door Jungian op 02-02-2007 20:20 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:44

killercow

eth0

[...]

[...]

Je icon gooit helaas voor jouw je laatste beetje wardigheid overboord dus hier mijn reply,
Er zijn op het moment geen virussen voor linux waar je bang voor hoeft te zijn.

De lijst met windows virussen geeft hier een negatieve content-length terug, zal wel een 4gb of meer file zijn dan.

openkat.nl al gezien?

Pagina: 1