Toon posts:

IDE naast een SATA II?

Pagina: 1
Acties:
  • 63 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan een nieuwe hardeschijf te gaan kopen, omdat een van mijn maxtor 80 gb het opgegeven heeft.
Ik heb een Asrock 939Dual-SATA2 moederbord, die ondersteuning biedt voor SATA II.

Zie: http://www.asrock.com/mb/...sp?Model=939Dual-SATA2&s=

Nou heb ik er dus een 80 gb IDE hardeschijf in staan, die ik er graag in wil houden(daar staan al mijn bestanden en windows op).
Kan ik dus een SATA II naast mijn huidige hardeschijf aansluiten, heeft het enige nadelen?
Wat is daarnaast het verschil tussen een Sata II en een IDE met dezelfde specificatie?
Zoals deze:
Maxtor 160GB SATA II € 62,50
Maxtor 160GB IDE € 62,50

62,50http://www.funprice.nl/shop.gss?page=site/winkel/artikelgroep/ArtikelGroepOverzicht&method=gotoArtikelGroepAction&arg0=ArtikelGroep::74

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verschil tussen de S-ATAII variant van een disk en de IDE variant is er niet.
Er is wel verschil tussen de S-ATAII variant en de P-ATA variant, die eerste heeft namelijk een kleiner kabeltje nodig, en een ander stroom stekkertje (vaak tenminste)
Qua snelheid is S-ATAII beter. Zowiezo is S-ATA de standaard, en P-ATA een verouderde techniek die uitgerangeerd word.

Maar je kan die twee zonder problemen naast elkaar hangen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Topicstarter
Dus op basis daarvan kan ik het beste gewoon een SATA II nemen?

Ik ben ook van plan mijn hd een format te geven, dus zou ik dan het beste windows installeren op de SATA II?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:49

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ja, als je een SATA schijf zal gaan nemen kan je daar het beste Windows op installeren. Op een P-ATA schijf gaat het een stuk trager ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-02 20:45
Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 23:06:
Dus op basis daarvan kan ik het beste gewoon een SATA II nemen?

Ik ben ook van plan mijn hd een format te geven, dus zou ik dan het beste windows installeren op de SATA II?
inderdaad

[ Voor 94% gewijzigd door doeternietoe op 31-01-2007 23:09 ]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ja.

En een tip, als je Windows gaat installeren, zorg dat je de drivers van je moederbord op een floppy hebt staan (zie moederbord handleiding)
En sluit bij het installeren van Windows alleen de schijf aan waar Windows op moet komen aan.

Verwijderd

Topicstarter
fsfikke schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 23:10:
Ja.

En een tip, als je Windows gaat installeren, zorg dat je de drivers van je moederbord op een floppy hebt staan (zie moederbord handleiding)
En sluit bij het installeren van Windows alleen de schijf aan waar Windows op moet komen aan.
Ik heb geen eens een floppy meer : )

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 23:18:
[...]

Ik heb geen eens een floppy meer : )
Het kan zijn dat je voor jouw moederbord geen extra drivers nodig hebt. Ander moet je even een floppy drive er aan hangen of de driver integreren in je Windows CD.
Daar is op GoT een hoop informatie over te vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Enorm bedankt!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit staat allemaal gewoon in de FAQ van dit subforum beantwoord. Het is hier op GoT wel de bedoeling om vooraf inzet te tonen en research te plegen door o.a. de op het Internet beschikbare informatiebronnen te raadplegen, zoals de waardevolle GoT-FAQ's :)

Hier in Opslagmedia & I/O Controllers is dat dus de OM FAQ / Beleid, waarin je de volgende in dit geval relevante stukken kunt vinden:
Serial ATA FAQ » Kunnen SATA en PATA disken samen in 1 systeem?
Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen?

FAQ-gevalletje, topic dicht dus. Neem tot slot ook eens de Registratievoorwaarden / korte FAQ door voor een uitleg over de werking van GoT :) Je bent vorig jaar trouwens ook al door dion_b hierop gewezen. Dat geldt nu nog steeds hoor ;)

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 01-02-2007 06:28 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.