[CA] Nieuwe koeling voor mijn hele systeem behalve PSU

Pagina: 1
Acties:

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Plan
Zoals mijn topic titel al zegt ben ik van plan om de koeling in mijn hele pc te gaan vervangen, behalve de voeding want die werkt prima volgens mij.
Wat ik wil gaan vervangen is de cpu-fan, northbrigde-fan, agp-koeler en casefan.

Aanleiding
Al enige tijd hoor ik een schurend geluid als ik mijn pc opstart (na een tijdje uit staan).
Door mijn kast te openen kwam ik er achter dat het mijn agp-koeler was.
Ik heb namelijk een 9800pro en die hebben nou eenmaal brakke fans, ook het feit dat de as verticaal geinstalleerd is werkt niet lekker voor een sleevebearing fan en is dus aan het overlijden, dat wil ik graag voor zijn.
De laatste tijd hoor ik meerdere frequenties schurend geluid, kortom, meerdere fans.
De northbridge fan is ook niet geweldig dus die wil ik dan ook graag vervangen.
Als ik dan toch bezig ben kan ik het beter meteen goed doen en de rest meenemen aangezien ik alleen nog maar standaard fans heb. :)

Systeem
• MSI K8N Neo2 Platinum
• ATi Radeon 9800 Pro
• Athlon 64 3500+ Newcastle
• 2x512MB Kingston
• Enhance 400W psu
• standaard low-budget kast

Wat heb ik al uitgezocht

videokaart
Ik eerste instantie wilde ik alleen m'n agp-koeler vervangen door een Zalman ZM80D-HP met ZM-OP1 fan eraan. Maar nu blijft zo'n bakbeest er voor te zorgen dat het vervangen van de chipset en proc fan een probleem gaat worden, dus van dat idee ben ik afgestapt. Dit geldt ook voor de Arctic Silencer welke ook de chipset in de weg kan zitten.
Daarom denk ik er nu over om de Zalman ZF700-Cu te nemen.
processor
De Zalman CNPS7700-Cu leek mij wel wat maar volgens de Zalman site en een aantal oude topics past deze niet op mijn moederbord, de videokaart zit dan in de weg. De Zalman CNPS7000-Cu is dan een stukje kleiner maar volgens mij maakt dat qua koeling niet zo heel veel uit. Deze past wel op mijn moederbord.
northbridge
Wat ik op de northbridge doe maakt volgens mij niet zoveel uit, als het maar niet te groot wordt.
Ik heb aan zowel de Coolermaster Blue Ice Pro of de Zalman ZM-NB47J. De laatste is passief maar als je hem gebruikt in combinatie met een CNPS7000 dan moet hij goed koelen.
casefans
De casefans maken me niet zoveel uit, ik probeer 120mm achter te doen (out), en een wat kleinere voor (in). En misschien dan nog een op de zijkant (in) zodat hij wat koele lucht over de videokaart gooit. Gewoon Zalman of Coolermaster of een ander bekend merk.

Maar waarom dan dit topic?
Nou, ook al heb ik veel uitgezocht en voor en nadelen naast elkaar gelegd. Toch zou ik graag nog meningen horen van andere tweakers. Misschien zie ik iets over het hoofd of heeft iemand een beter idee.

En omdat ik nog wat vragen had.
• De Zalman koelers zijn vaak in koper of koper/aluminium te krijgen. Voor zover ik heb kunnen vinden is het verschil dat koper beter koelt en dat aluminium lichter en goedkoper is. Klopt dit?
• Naar aanleiding van m'n vorige vraag ben ik dan ook benieuwd of je de videokaart of processorkoeler nog moet ondersteunen, ze lijken me namelijk erg zwaar. Bijvoorbeeld 270g aan een videokaart hangen is niet mis. ;)

Volgens de handleidingen zijn koelers altijd simpel te installeren. De praktijk is helaas behoorlijk anders, vandaar dat ik ook goed uitgezocht heb of de koelers wel (makkelijk) op mijn hardware passen. Ik heb het namelijk nog niet eerder gedaan. Dus als er dingen zijn die ik moet verwachten of iemand heeft nog een tip, dan hoor ik het graag. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:07

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Hmmmm
Cu of AlCu scheelt niet gek veel in temperatuur (denk een graad of 3, varieert een beetje), maar als de prijs en het gewicht belangrijk worden is AlCu nog zo gek niet.
Ondersteunen hoeft niet, staat je videokaart rechtop of ligt ie? (doorhangen) wel zul je voorzichtig moeten zijn met transporteren als er zware koelers opzitten.
Simpel te installeren? Tja, wat voor de een te makkelijk is, kan een ander gek krijgen. Als je 2 linkerhanden hebt en rechts bent zou ik er nog eens over denken, meestal gaat het redelijk goed. (let er wel op dat het je garantie kost als je stom bezig bent). Verder nieuws zou Google je kunnen vertellen denk ik. Goed zoeken is een kunst op zich.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Envy007
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-11-2023
Gonadan schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 12:56:

• De Zalman koelers zijn vaak in koper of koper/aluminium te krijgen. Voor zover ik heb kunnen vinden is het verschil dat koper beter koelt en dat aluminium lichter en goedkoper is. Klopt dit?
zalman videokaart koelers in AlCu en Cu uitvoering
reviews: Zalman VF700-Cu en VF700-AlCu VGA-koelers onder de loep

zalman cpu koelers in AlCu en Cu uitvoering
reviews: PC Cooler versus Zalman: imitatie versus origineel

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:33
VF700 niet doen, neem dan de VF900, die is allicht stiller op zijn laagste stand en beter. Ook CPU koeler van Zalman raad ik af. Waarom verkeren er toch zoveel mensen in de waan dat Zalman stil is? Want ze zijn bij lange na niet de stilsten. Kijk eens naar een andere 12cm standaard of tower koeler, plaats daar een Nexus 12cm fan op en zowel de koelprestaties als de geluidsproductie vallen in positieve zin op.
Op je chipset een NB47J (of de opvolger, ook iets met NB47) is prima en zal prima werken, alleen daar heeft die CPU koeler vrijwel niets mee te maken, die luchtstroming komt daar gewoon niet. Maar met die VF900 er bijna tegenaan zal er al genoeg lucht verplaatst worden, zeker als je ook nog een casefan voorin hebt.
En voor casefans neem je weer Nexus. Waarom Nexus fans? Kijk eens op madshrimps.com, daar was een review en daar kwamen die fans als stilsten uit. Ze verplaatsen uiteraard wat minder lucht, maar dat zal zeker niet te weinig zijn. Succes :).

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
FreezeXJ schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 13:05:
Simpel te installeren? Tja, wat voor de een te makkelijk is, kan een ander gek krijgen. Als je 2 linkerhanden hebt en rechts bent zou ik er nog eens over denken, meestal gaat het redelijk goed.
Heb minstens een rechterhand dus dat moet geen probleem zijn. Ik heb wel vaker met hardware geknutseld, alleen nog niet met koelers. :)
Die heb ik gezien ja, vandaar ook mijn conclusie. Evengoed bedankt. :)
The__Virus schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 13:30:
VF700 niet doen, neem dan de VF900, die is allicht stiller op zijn laagste stand en beter.
Die is zeker beter, maar scheelt alweer 15 euro met de VF700-AlCu, en die koelt op 5V al beter dan de standaard koeler. Dus is het niet wat overkill en zonde van mijn geld?
Ook CPU koeler van Zalman raad ik af.
Waarom? Ik kan me niet voorstellen dat hij slecht is. :)
Waarom verkeren er toch zoveel mensen in de waan dat Zalman stil is? Want ze zijn bij lange na niet de stilsten. Kijk eens naar een andere 12cm standaard of tower koeler, plaats daar een Nexus 12cm fan op en zowel de koelprestaties als de geluidsproductie vallen in positieve zin op.
Op je chipset een NB47J (of de opvolger, ook iets met NB47) is prima en zal prima werken, alleen daar heeft die CPU koeler vrijwel niets mee te maken, die luchtstroming komt daar gewoon niet.
Maar met die VF900 er bijna tegenaan zal er al genoeg lucht verplaatst worden, zeker als je ook nog een casefan voorin hebt.
Volgens mij de de proc-koeler net zo dichtbij als de vgakoeler toch?
Ik gaf alleen aan dat het door Zalman aanbevolen werd, het gaat uiteraard voornamelijk om je kastflow.
En voor casefans neem je weer Nexus. Waarom Nexus fans? Kijk eens op madshrimps.com, daar was een review en daar kwamen die fans als stilsten uit. Ze verplaatsen uiteraard wat minder lucht, maar dat zal zeker niet te weinig zijn. Succes :).
Het gaat mij er niet om of ik de stilste fans heb, ik wil uiteraard niet te veel geluid hebben, maar ik doe ook niet aan overklokken dus hoeven de fans ook niet op vol vermogen te draaien. :)

Voor de case-fans maakt het merk mij niet zoveel uit, ik wil wel een goed merk. En niet een die er snel mee ophoudt. Omdat ik casefans wel voluit wil laten draaien moeten die wel stil zijn inderdaad. :)

Het nadeel van die Nexus vind ik dat ze er nogal low-budget uit zien (ok, betekend niet dat ze het zijn) en dat er nergens iets te vinden is over het type lager dat ze hebben.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:07

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

The__Virus schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 13:30:
VF700 niet doen, neem dan de VF900, die is allicht stiller op zijn laagste stand en beter. Ook CPU koeler van Zalman raad ik af. Waarom verkeren er toch zoveel mensen in de waan dat Zalman stil is? Want ze zijn bij lange na niet de stilsten. Kijk eens naar een andere 12cm standaard of tower koeler, plaats daar een Nexus 12cm fan op en zowel de koelprestaties als de geluidsproductie vallen in positieve zin op.
Wacht even, je hebt het over een VF700 en VF900, en daarna over 12cm standaard of tower. Volgens mij 2 verschillende typen koeler voor verschillende objecten... Voor videokaart is een zalman een prima keus, zeker als je geen belachelijke eisen stelt. Tuurlijk, als alles passief is hoor je em, ook op 5V, maar ik slaap er prima naast. Voor CPU is er inderdaad beter, ook dat hangt weer van je wensen af. Wil je echt stil : Thermalright SI-120+Papst/ NinjaScythe. Wil je overklokken zonder water of gekkigheid : TuniqTower. Cheapass : zoek eens wat je local compusuper heeft en google eens wat.
Overall doet Zalman het best goed, met bijbehorend prijskaartje.
Op je chipset een NB47J (of de opvolger, ook iets met NB47) is prima en zal prima werken, alleen daar heeft die CPU koeler vrijwel niets mee te maken, die luchtstroming komt daar gewoon niet. Maar met die VF900 er bijna tegenaan zal er al genoeg lucht verplaatst worden, zeker als je ook nog een casefan voorin hebt.
Die twee werken een beetje tegen elkaar in, maar overall zal dat best werken. Goede airflow is heel belangrijk als je met een internalGPUcooler als de zalmans werkt. Die hitte moet er ergens uit, dus intake + outtake (2x 12cm?)
Stilsten, tja, hoe stil wil je het hebben, ten koste van wat. Als ze te weinig lucht verplaatsen heb je alsnog een probleem. Je kast heeft een maximaal aantal fans, doe het ermee. Lowbudget is dan nog altijd een geval apart, dus daar moet je zeker power genoeg hebben. Fanmate iets?

Succes met je keuzes

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• The__Virus
Gonadan schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 14:11:
[...]

Waarom? Ik kan me niet voorstellen dat hij slecht is. :)
Echt goed zijn ze niet. Zelfs op de laagste stand zijn ze nog duidelijk hoorbaar. Schijnt dat ook na verloop van tijd ze beginnen te brommen. Ik had het wel geweten iig ;).
[...]

Volgens mij de de proc-koeler net zo dichtbij als de vgakoeler toch?
Ik gaf alleen aan dat het door Zalman aanbevolen werd, het gaat uiteraard voornamelijk om je kastflow.
Tja wat voor producten denk je dat Zalman aanraad? Gewoon een marketingtruc. Maakt weinig uit wat voor CPU koeler je hebt, ze zorgen allemaal voor luchtverplaatsing.
Het gaat mij er niet om of ik de stilste fans heb, ik wil uiteraard niet te veel geluid hebben, maar ik doe ook niet aan overklokken dus hoeven de fans ook niet op vol vermogen te draaien. :)

Voor de case-fans maakt het merk mij niet zoveel uit, ik wil wel een goed merk. En niet een die er snel mee ophoudt. Omdat ik casefans wel voluit wil laten draaien moeten die wel stil zijn inderdaad. :)

Het nadeel van die Nexus vind ik dat ze er nogal low-budget uit zien (ok, betekend niet dat ze het zijn) en dat er nergens iets te vinden is over het type lager dat ze hebben.
Ze hebben Sleeve bearings. Hoe ze eruit zien heeft weinig met de kwaliteit te maken iig: ik heb zelf al een aantal gehad tot volle tevredenheid. Onhoorbaar op 12V (misschien niet als je je oor er dicht bij houdt, maar dat doet niemand :P).

• NilsPils
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-01 16:08
Ik heb een cpu koeler die ik gekocht had omdat ik hem vet vond uitzien. Maar dat ding is echt geweldig!! Het is de Thermaltake Blue Orb 2.
Mijn cpu blijft echt superkoel (een amd sempron3100+ overclockt naar 2,5ghz is normaal gesproken 1,8ghz), zo rond de 30 graden. Meestal kouder, ma in stress toestand zit ie er wat overheen. Maar boven de 40 graden heb ik hem nog nooit gehad, zelfs in de zomer niet.
En dat terwijl ik hem NOOIT op volle toeren laat draaien. Hij draait standaard 1600 toeren, wat al heel weinig is. En volgens de de papieren produceert hij dan 17dBa, wat al heel stil is. Maar toch maakt ie een zwaar geluid dan. Zodra hij al 400 toeren minder maakt, is hij ineens niet meer te horen. En aan geluid heb ik echt een hekel, het enige wat ik nu alleen nog hoor in mijn pc, is de harde schijf die draait. En alles blijft heel koel.

Als ik dan mijn pc 's nachts laat aanstaan, zet ik zowieso alle fans op het stilst, sommige zelfs helemaal uit. De cpu koeler draait dan 550-600 toeren. Dat is echt heel weinig, maar zelfs dan heb ik geen last van hoge temperaturen (cpu is 's nachts 31 graden in idle).

Hij kost trouwens iets van 25 euro.

Super ding!!

En over Zallman,..zijn hele goede koelers, maar stil zijn ze echt niet. Hoewel ze wel stil kunnen zijn als je ze regelt en dus minder toeren laat maken, zonder (of heel weinig) dat het ten koste gaat van de temperaturen. Ik heb de VF700 vga koeler. Prima ding naar mijn zeggen, alleen komt hij boven alle fans uit in mijn kast als hij volle toeren draait (maar eiglijk hoeft dat nooit, zelfs (meestal) niet als je gamed. Wat veel belangrijker is, is dat je airflow perfect is. Dus alle fans op de juiste plaatst en geen kabels in de weg in je kast.)

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:57
Zalman fan? Er is meer dan zalman. Er zijn genoeg koelers die gelijkwaardigpresteren en net zo stil zijn als de zalman varianten. Maar dan voor de helft of 1/3 van de prijs. Kan je daar weer een ijsje voor halen.

Uitgebreidde test van proc koelers op hardwareinfo.

Voor je processor raad ik aan artic cooler frreezer 7 pro of de coolermaster hyperTX. Maar dan de AMD variant. 18 euro per stuk, maar net zo goed als je zalman.

[ Voor 0% gewijzigd door Lumics op 31-01-2007 19:39 . Reden: typo ]

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
NilsPils schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 19:19:
Ik heb een cpu koeler die ik gekocht had omdat ik hem vet vond uitzien. Maar dat ding is echt geweldig!! Het is de Thermaltake Blue Orb 2.
Die gaat waarschijnlijk niet passen op mijn moederbord.
The__Virus schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 19:00:
Echt goed zijn ze niet. Zelfs op de laagste stand zijn ze nog duidelijk hoorbaar. Schijnt dat ook na verloop van tijd ze beginnen te brommen. Ik had het wel geweten iig ;).
...
Tja wat voor producten denk je dat Zalman aanraad? Gewoon een marketingtruc. Maakt weinig uit wat voor CPU koeler je hebt, ze zorgen allemaal voor luchtverplaatsing.
Hekel aan zalman? ;)
Ze hebben Sleeve bearings. Hoe ze eruit zien heeft weinig met de kwaliteit te maken iig: ik heb zelf al een aantal gehad tot volle tevredenheid. Onhoorbaar op 12V (misschien niet als je je oor er dicht bij houdt, maar dat doet niemand :P).
Tsja, sleeve bearing heb ik liever niet. Tot nu toe zijn al m'n (sleeve bearing) fans overleden of flink onderweg. Misschien is dat met ballbearing niet anders hoor, maar ik wil het toch proberen. :)
Lumics schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 19:25:
Zalman fan? Er is meer dan zalman.
Nee, zeker niet, maar die kwamen het eerst op mijn pad. :)
Voor je processor raad ik aan artic cooler frreezer 7 pro of de coolermaster hyperTX. Maar dan de AMD variant. 18 euro per stuk, maar net zo goed als je zalman.
De Arctic Freezer 64 bedoel je dan waarschijnlijk. Om die goed op mijn processor te krijgen moet je de klem draaien of iets dergelijks. Ik heb liever iets wat meteen goed past.
Die coolermaster zou kunnen denk ik, dat moet ik dan even opzoeken. :)

Ik merk dat de meeste reacties iets als "waarom zalman" of "goedkope koelen net zo goed" reacties bevatten. Het is echt niet zo dat ik perse zalman wil, maar ik heb nu drie koelers die aan het overlijden zijn die goedkoop waren. Dus ik vind het niet erg om wat geld neer te leggen voor een merkproduct. De Zalmans komen gewoon goed uit de reviews en testen en zijn dan misschien wat duurder omdat het een merkproduct is maar dat maakt ze nog niet slechter.
Uiteraard sta ik ook open voor andere merken, zoals de eerder genoemde Coolermaster, helaas is mijn coolermaster casefan nogal brak maar dat zal zijn omdat het een van de goedkoopste modellen was. ;)
In ieder geval bedankt voor jullie reacties. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Admiral Freebee
  • Niet online
De Zalman VF700 Cu vind ik anders aardig stil als je hem niet voluit laat draaien en de koelcapaciteit is zeer goed, zeker voor wat oudere kaarten. Natuurlijk is 270g nogal wat gewicht voor aan je videokaart maar als je voorzichtig bent bij het verplaatsen valt het nogal mee hoor.

Sleeve bearing ventilators hebben het voordeel dat ze makkelijker stil te krijgen zijn maar gaan jammer genoeg ook sneller stuk (en maken daarbij een irritant geluid).

Ik dacht trouwens ook dat m'n voeding stil zat was maar na het vervangen van de videokaartkoeler hoor ik hem toch wel duidelijk 8)7 Je zal altijd wel iets vinden aan je PC dat lawaai maakt ;)

Ik zou wel rekening houden met het aanschaffen van een simpele fancontroller. Zo moet je niet persé dure casefans kopen die op 12V echt stil zijn. Ik heb 2 Cooler Master fans in mijn computer, de 120mm hoor ik eigenlijk niet boven de voeding en de 80mm fan zet ik wat stiller met een fancontroller. Dit scheelt slechts 200rpm maar wel een hele hoop qua geluid.

[ Voor 21% gewijzigd door Admiral Freebee op 31-01-2007 20:58 ]

• The__Virus
Ik kan je niet meer overtuigen, maar misschien dat dé site over stille pc's dat wel kan:
www.silentpcreview.com

Kijk maar eens onder de Recommended secties (zijn soms wat lastig te vinden, maar gewoon even rondkijken).

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
The__Virus schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 07:24:
Ik kan je niet meer overtuigen, maar misschien dat dé site over stille pc's dat wel kan:
www.silentpcreview.com

Kijk maar eens onder de Recommended secties (zijn soms wat lastig te vinden, maar gewoon even rondkijken).
Waarom moet je mij overtuigen dan?
De bedoeling van het topic is om tips en opmerkingen te krijgen.
Ik ben je dan ook dankbaar voor je inbreng, maar je hoeft me niet om te praten naar een andere configuratie. Ik blijft rustig alles afwegen en er staat nog niets vast. :)

De site die je me gaf geeft me juist bevestiging eigenlijk.
Over de Nexus:
At 12V, the smoothest and quietest 80mm fan I've heard, better than the best Panaflo samples. Still a touch of whine. Ramps down smoothly as voltage is dropped; does not start reliably under 7V. Very high consistency. The price for such low noise is low airflow. RPM sensor in 3-pin connector; 4-pin direct from PSU power option. Aug 24/04
Stil, maar daar is ook alles mee gezegd. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• The__Virus
Ik doelde ook meer op de 120mm variant, die daar standaard als referentie uitkomt en tot de top3 hoort die zij ooit hebben getest (eerst stipt op nummer 1, nu is er net een nieuwe roundup geweest). Let wel: dit zijn echte stiltefreaks en die horen dus ook echt alles. Voor een 'standaard' gebruiker zal het simpelweg onhoorbaar zijn, omdat er ook omgevingsgeluid en natuurlijk een kast omheen zit. Maar als je voor stilte gaat, is die site zeker als basis te gebruiken.

Al gezien hoe zij de Zalmans waarderen? :P

[ Voor 4% gewijzigd door The__Virus op 01-02-2007 13:51 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

* nero355 heeft eindelijk foto van zijn silent koeling => Click!
Vrees alleen dat mijn ThermalRight HR-03 niet op je videokaart past ...
CPU koeler is ThermalRight Ultra 120 + Papst 120 mm. GLL type met max van 1200 toeren @ 12 Volt die gemiddeld niet verder komt dan 900 toeren :Y)

Verder heb ik dit setje al 3000 maal gepost/aangeraden hier op GoT en stiekem er verslaafd aan geraakt :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
The__Virus schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 13:51:
Al gezien hoe zij de Zalmans waarderen? :P
Nu wel:
As it stands, both of the Zalman heatsinks are viable replacements for a noisy stock cooler. While the market for quiet CPU heatsinks has become quite crowded of late, where VGA heatsinks are concerned, Zalman stands where it did a few years ago with its CNPS7000 series of coolers: There are other competitors on the market, but none is quite as quiet or quite as cool as Zalman's.
Misschien handig als jij het artikel linkt wat je bedoelt. Want ik vind alleen maar het tegendeel van jouw beweringen. (misschien zoek ik onbewust selectief) ;)

Edit:
Verder gezocht. En er is inderdaad een heatsink vergelijking waar de 7000 'maar' een 7+ haalt. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Gonadan op 01-02-2007 15:33 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1