Toon posts:

[Solaris / VMware] IP config probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens de installatie van Solaris 10 (onder VMware) heb ik een IP adres opgegeven. (192.168.152.9)

Echter, na de installatie besloot ik toch dit te wijzigen.
Om dit permanent te doen moet je voor zover ik weet wat configuratie bestanden aanpassen.
(ifconfig werkt alleen "per sessie")

Om de hostname te verbinden aan een bepaalde interface:
/etc/hostname.pcn0

code:
1
helios

Om een hostname te verbindgen aan een IP adres:
/etc/hosts

code:
1
2
127.0.0.1  localhost
192.168.117.3  helios  loghost

En dit werkt dus niet :(
Met ifconfig krijg ik de boel overigens wel veranderd.
Ik snap alleen niet waarom de configuratie bestanden niet werken.
Als ik reboot heb ik vrolijk weer IP 192.168.152.9 op interface pcn0.
Waar dat vandaan komt is me een raadsel.

Ook zou ik het erg waarderen als iemand me kon uitleggen hoe ik omga met de virtuele "WMnet" adapters en hoe zicht dit vertaald naar mijn IP configuratie in Solaris. Ik wil graag dat Solaris kan communiceren met de "rest" van het netwerk. Dus dan kies ik voor "bridge" of "nat"? maar hoe verhouden die instellingen zich tot die 2 virtuele adapters? en wat is mijn IP config in Solaris dan?

...ik ben redelijk n00b met VMware, (en Solaris trouwens) dus alle hulp is welkom :)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:20

Equator

Crew Council

#whisky #barista

/etc/hosts is geen IP congfiguratie bestand maar een bestand waarin je FQDN/systeemnaam kan koppelen aan een IP adres. NIet waarin je een IP adres opgeeft.

Je zal moeten zoeken naar een config bestand waarmee je daadwerkelijk je IP adres, netmask en gateway kan wijzigen. :)

Verwijderd

Wat je gedaan hebt is in principe goed. Dit is inderdaad de manier om op solaris het ip-adres op de betreffende interface aan te passen. Wel dien je ook nog deze file aan te passen:

/etc/inet/ipnodes

Ik denk dat bovenstaande de oplossing is. Lukt het dan nog niet dan kan je ook deze opdracht uitvoeren:

/usr/sbin/sys-unconfig

Deze opdracht zorgt ervoor dat alle netwerk- en host(name) configuratie van je systeem gestript wordt waarna je na een reboot alles weer opnieuw op kunt geven.

Probeer dit eens en laat weten wat de uitkomst is.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2007 08:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 07:59:
Wat je gedaan hebt is in principe goed. Dit is inderdaad de manier om op solaris het ip-adres op de betreffende interface aan te passen. Wel dien je ook nog deze file aan te passen:

/etc/inet/ipnodes

Ik denk dat bovenstaande de oplossing is. Lukt het dan nog niet dan kan je ook deze opdracht uitvoeren:

/usr/sbin/sys-unconfig

Deze opdracht zorgt ervoor dat alle netwerk- en host(name) configuratie van je systeem gestript wordt waarna je na een reboot alles weer opnieuw op kunt geven.

Probeer dit eens en laat weten wat de uitkomst is.
Bedankt beiden.
Dit was inderdaad de oplossing. :)
Ook werkt de netwerkverbinding nu via NAT. (VMnet)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Equator schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 07:41:
/etc/hosts is geen IP congfiguratie bestand maar een bestand waarin je FQDN/systeemnaam kan koppelen aan een IP adres. NIet waarin je een IP adres opgeeft.
Op solaris gebeurt dat wel o.a. via /etc/hosts hoor :)

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

blaataaps schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 11:08:
[...]

Handig, die standaarden :p

Zelfs op Windows is dat een DNS file als het ware. Nouja, weer wat geleerd :)

• blaataaps
  • Niet online
Het heeft ook wel dezelfde functie als de hosts-file op andere systemen, maar op basis daarvan wordt ook het ip bepaald, waar op zich ook wel wat logica inzit: /etc/hosts is een tabel van hostnames en ip-adressen, als je dan je eigen hostname weet, kun je prima uit die tabel je ip halen :)

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Oke, dan werkt het verder wel gelijk. In andere OS'en hoef je daar overigens niet persee je eigen hostname aan je fysieke IP adres te koppelen.
Een verwijzing naar het loopback adres is voldoende om goed te werken.

De echte instelling welk IP adres er aan eth0 e.a. is gekoppeld staat in andere files. Maar goed, dat is verder allemaal offtopic ;)

Verwijderd

Topicstarter
blaataaps schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 11:08:
[...]

Ik wil natuurlijk als newbie niet heel erg bijdehand doen, maar in /etc/inet/ipnodes stond INDERDAAD het ip adres 192.168.152.9 wat ik heb opgegeven tijdens de installatie.
Wat ik vervolgens in hosts (of hostname.xxx) wijzigde had geen enkel effect op het ip adres op mijn interface pcn0. Pas toen ik ipnodes wijzigde, veranderde inderdaad mijn ip adres.

Zoals ik het nu begrijp:

Met "host" configuratie koppel je volgens mij een hostname aan een IP en aan een interface.
Met "ipnodes" kopel je een IP aan een host (die weer gekoppeld is aan een interface dankzij "hostname.xxx"

• blaataaps
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 13:08:
[...]

Ik wil natuurlijk als newbie niet heel erg bijdehand doen, maar in /etc/inet/ipnodes stond INDERDAAD het ip adres 192.168.152.9 wat ik heb opgegeven tijdens de installatie.
Wat ik vervolgens in hosts (of hostname.xxx) wijzigde had geen enkel effect op het ip adres op mijn interface pcn0. Pas toen ik ipnodes wijzigde, veranderde inderdaad mijn ip adres.
Ik schreef niet voor niks "o.a." :)
ipnodes is volgens mij nieuw in Solaris 10, en heeft deels dezelfde functie als de hosts-file (en bij gebrek aan een ipnodes-bestand valt ie alsnog terug op hosts (docs op sun.com) volgens mij. En mijn reactie was ook deels aan Equator gericht, om aan te geven dat /etc/hosts (zeker van oudsher) zeker wel gebruikt wordt om ip-configuratie van een machine aan te geven :)
Zoals ik het nu begrijp:

Met "host" configuratie koppel je volgens mij een hostname aan een IP en aan een interface.
Met "ipnodes" kopel je een IP aan een host (die weer gekoppeld is aan een interface dankzij "hostname.xxx"
Niet helemaal, zie ook de docs die ik net paste, ze vervullen dezelfde rol, alleen is ipnodes nieuwer, en overrulet in dit geval de hosts-file zo ongeveer :)

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Solaris lijkt toch een beetje op FreeBSD ?? Dan moet er wel iets van een rc.conf file zijn waar je alles in kan pleuren min of meer :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• blaataaps
  • Niet online
Nee.

• nero355

nero355

Mijn ervaring was anders met Solaris 10 toen die net uit was :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• blaataaps
  • Niet online
Het lijkt helemaal niet op FreeBSD, sterker nog, toen freebsd nog niet eens bestond is Sun overgestapt van een BSD-systeem naar een SVR, en er is helemaal niks "waar je alles inpleurt als in rc.conf". Sterker nog, zelfs het sysv-init-systeem (init.d) is er in 10 grotendeels uitgemikt om plaats te maken voor SMF.

• nero355

nero355

blaataaps schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 13:46:Het lijkt helemaal niet op FreeBSD, sterker nog, toen freebsd nog niet eens bestond is Sun overgestapt van een BSD-systeem naar een SVR, en er is helemaal niks "waar je alles inpleurt als in rc.conf". Sterker nog, zelfs het sysv-init-systeem (init.d) is er in 10 grotendeels uitgemikt om plaats te maken voor SMF.
Zeg dat dan meteen ;)

Maar het ging mij vooral om de "feeling" => Wat betreft booten en dergelijke zag het er best vertrouwd uit !! Alleen die WM/DM van ze is 3 keer niks wat mij betreft, maar goed dat hoeft ook niet op een server :+

Pagina: 1