Inderdaad. Dat zijn de goekope, maar toch goede kaarten, waarvan wij dus niet begrijpen waarom ze zo goedkoop zijn, of waarom SanDisk zo duur is...gratis_vodka schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 10:16:
hoe doet Transcend en Apacer het bij de CF kaartjes?
[ Voor 0% gewijzigd door masser120 op 09-02-2007 15:27 . Reden: spelling ]
Verwijderd
Zal er ook wat kleine lijstjes in opnemen met goede en minder goede keuzes per type geheugenkaart (niet op volgorde)
Het wordt een vrij grote post
(verwacht niet teveel van de opmaak btw:P )
Verwijderd
Er zullen vast dingen zijn die een aantal van jullie al weten, maar een ander heeft er misschien wel wat aan. En voor kritiek moet je bij de schrijvers van het artikel zijn...akkoord?
Getest is met een benchmarkprogramma, H2benchw en dmv een USB 2.0 kaartlezer.
Verder is ook het stroomverbruik van de kaartjes gemeten (tijdens rust, lezen en schrijven) met een stroommeter tussen kaartlezer en USB-poort (waarden in de tabel staan in mA)
Quotes uit het blad gemarkeerd met *, tussen haakjes veelal eigen input of deels van blad.
* Extreme IV CF-kaarten zijn zo snel dat ze alleen in een FireWire 800 kaartlezer van SanDisk ook echt hun topprestaties kunnen leveren.
(Daarom zijn deze in de test in dat apparaat gemeten en niet in de USB lezer)
* Het kiezen van een USB kaartlezer voor de test was overigens geen sinecure. Sommige kaartlezer hebben moeite met CF-kaarten, andere remmen het lezen en schrijven bij SD-cards af. De controller in de kaartlezer zelf en de controller in de geheugenkaart - of de samenwerking tussen deze twee - zijn doorslaggevend voor de lees- en schrijfsnelheid.
Helaas kan je aan de buitenkant van kaartlezers niet zien welke controllerchip er in zit, waardoor je makkelijk met een kaartreader met bijvoorbeeld ingebouwde CF-, SD- of MMC-vertraging wordt opgezadeld. En vervolgens zit je je maar af te vragen waarom een kaart in je lezer stukken langzamer werkt dan in deze test.
(dus de keuze van een kaartlezer kan best belangrijk zijn voor wat jij merkt qua snelheid!)
* Het positieve nieuws : van geen enkele kaart ligt het stroomverbruik buiten de specificaties. Ook zijn de verschillen binnen een bepaald type memory card doorgaans niet erg groot.
Wel zijn er enkele uitschieters
* Je moet je bijvoorbeeld serieus afvragen of je wel echt een 2GB CF-kaart van TakeMS wilt hebben, als je weet dat die met 100mA in sommige gevallen ruim 2x zoveel stroom verbruikt als vergelijkbare modellen van andere fabrikanten.
* Aan het eind van het spectrum liggen de xD geheugenkaarten, die slechts 13 mA nodig hebben. Deze lage stroombehoefte is gemakkelijk te verklaren: in tegenstelling tot andere geheugenkaarten hoeven XD-kaarten geen eigen controller van stroom te voorzien. Het aansturen van het flashgeheugen word hier afgehandeld door de hostcontroller van camera of kaartlezer.
(Dus SD etc kaarten hebben ook eigen controller aanboord, itt wat ergens in dit deze topic stond)
* Een blik op onze tabel maakt duidelijk dat fabrikanten zich vaak zelfs bescheiden opstellen bij de leessnelheid. De gegevens worden vaak een stuk sneller van de kaart gelezen dan je zou denken.
Bij de schrijfsnelheid is het een ander verhaal : de transferrates liggen hier duidelijk - bij sommige kaarten zelfs meer dan de helft - onder de opgegeven snelheid. De meeste fabrikanten geven de lees- en schrijfsnelheid helaas niet apart op.
Blabla...
* ...de controller van een geheugenkaart kan over het algemeen een paar grote bestanden sneller wegschrijven dan een heleboel kleine.
*..maar die standaardkaart is vaak net zo snel in het lezen van gegevens als een duurdere uitvoering.
De snelheid van een geheugenkaart hangt uiteindelijk af van de gebruikte controller en het aantal gebruikte flashchips.
In highspeed kaarten zit vaak een duurdere controller en meerdere geheugenchips.
* Helaas maken fabrikanten zelfs binnen een productserie kaarten met een verschillend aantal flashchips en verschillende controllers.
Daarom mag je er ook niet van uitgaan dat het 1GB model net zo snel werkt als het 512MB model uit dezelfde serie.
(Dit kan je dan ook soms zien in hun tabel)
* Je profiteert eigenlijk alleen maar ven een supersnelle kaart als je een dure dSLR hebt met SD- of CF-slot en meerdere foto's in serie wilt schieten.
%knip blabla over groottes van bestanden (RAW/JPEG hi-res)%
* Om een beetje leuk te kunnen fotograferen heb je dan dus een kaart nodig met een flinke controller die lekker snel kan wegschrijven.
De (semi-)professionele camera's schrijven weliswaar slechts met maximaal 8MB/s naar de kaart, maar toch is het verschil tussen een echt snelle en een langzame kaart goed te merken.
(ze hebben een aantal kaarten ook praktisch in camera's getest, ipv alleen synthetisch mbv de benchmark)
* Met een Nikon D200 lukte het om 32 seriefoto's per minuut te maken in het RAW-formaat met de allersnelste CF-kaart in deze test, de Sandisk Extreme IV.
Op een goedkope CF-kaart van TakeMS, die slecht met 2MB/s schrijft haalt dezelfde camera maar 7 foto's per minuut.
Zelfde hebben ze gedaan met een Canon 400D (ik dacht zelf : misschien dat ze hier overgestapt zijn op het jpeg voormaat, dat staat er helaas niet in..) :
* Met deze camera lukte het om 45 opnamen per minuut te maken met Extreme IV, op het CF-kaartje van TakeMS haalden we 14 opnamen per minuut.
* Je loopt wel een risico met de keuze van de juiste CF- of SD-kaart, want het is niet altijd highspeed wat er in zit, zelfs als er highspeed op de kaart staat.
Bij twijfel is de keuze voor de duurdere merkkaarten van SanDisk of Kingston de veiligste weg.
Goedkopere kaarten van Ultron of TakeMS kunnen interessant zijn voor gelegenheidsfotografen.
Dan is er nog wat te doen over de SDHC kaarten, 4GB en FAT16/FAT32 formats..geinteresseerd? Meldt het even, quote ik dat ook nog..
* Als je veel geheugen nodig hebt, weinig geld wilt uitgeven en een camera met CF-II-slot (accepteert kaarten/microdrives van 5mm in hoogte) hebt, zou je kunnen kiezen voor een mini harde schijf zoals de Microdrive van Hitachi
(Die hebben ze ook meegenomen in de test)
- als de nadelen van een hoger stroomvebruik (tot 280mA bij lezen) en een grotere kwetsbaarheid (bewegende onderdelen) tenminste geen onoverkomelijk probleem zijn.
Dan wat quotes per type geheugenkaart. CF komt genoeg voor in hun tekst, ze hebben het geen apart kopje gegeven, vond ik een beetje vreemd, xD, Memory Sticks en MMC/SD hebben ieder een eigen kort kopje.
Zal zelf ook een rijtje met kaarten eronder zetten die ik uit hun tabel heb gevist, obv snelheid.
---xD---
* Bij geen enkel ander type kaart is de keuze van de juiste kaart zo gemakkelijk als bij xD :
Er zijn maar twee fabrikanten die deze mini-geheugenkaartjes produceren : Fuji en Olympus.
Deze kaarten worden weliswaar ook aangeboden door andere merken, zoals Sandisk, maar dat zijn feitelijk alleen maar omgelabelde Fuji- of Olympus-modellen.
Wat snelheid betreft verschillen de kaarten van beide producenten nauwelijks van elkaar.
* Zelfs moderne camera's met xD-slots profiteren nauwelijks van snellere xD-kaarten, de hostcontroller van de digitale camera is over het algemeen zelden sneller dan 1,6MB/s.
Daar zal een xD-kaart met een maximale (schrijf-)snelheid van 2,8MB/s geen problemen mee hebben.
Verder meldt men dan dat hier de garantie een criterium kan zijn voor de keuze van aankoop.
Keuze kan dan zijn : Olympus M-XD1GH (1GB, ong. snelste uit tabel, 55€, 2 jaar garantie)
---Memory Sticks---
* Supersnelle Memery sticks (10MB/s) zijn wellicht alleen interessant voor gebruikers van de PS portable, die hun video's of games zonder lange wachttijden willen opslaan. Gebruikers van compact camera's hebben ook genoeg aan een van de normale modellen (6-7 MB/s)
Enkele goeie keuzes nav tabel
• SanDisk Extreme III 1GB
• SanDisk Ultra II 4GB
(laatste schrijft iets sneller dan 2GB versie, leest en schrijft veel sneller als de 512MB versie, ook Ultra II)
Enkele mindere keuzes :
• Lexar Premium 512MB en 1GB
• Sandisk Ultra II 512MB)
En de Sandisk Memory Stick Pro (Duo)'s doen het qua lezen ook slecht ivm Lexar en Sony)
---MMC/SD---
* MMC-kaarten lijken langzamerhand op hun retour te zijn en het veld te ruimen voor hun SD-concurrenten. Qua snelheid en stroomverbruik ontlopen beide typen elkaar niet veel.
Vanwege de lagere prijs kun je daarom beter meteen voor een SD-kaart kiezen.
Voor het opslaan van kleine hoeveelheden gegevens, zoals contactgegevens op een pda, of sms-jes op een mobieltje, speelt de snelheid van de geheugenkaart geen enkele rol.
Bij deze toepassingen is een laag stroomverbruik van veel groter belang, zodat uiteindelijk genoeg power overblijft om te telefoneren (logisch)
Enkele goeie keuzes nav tabel (willekeurige volgorde):
SD :
• Crucial 2GB (CT2GBSD)
• Lexar Professional 133x 1GB en 2GB (2GB iets langzamer dan 1GB)
• Panasonic RP-SDK01G en -02G 1GB en 2GB (wederom 2GB iets langzamer, qua schrijven dan) [beide geel label]
• TakeMS Hyperspeed 133x (1GB en 4GB schrijven mn veel sneller dan de 512MB variant ervan)
• TakeMS SD Memory Card 512MB
• Transcend TS2GSD 150x 2GB (deze heb ik zelf en gelukkig komt ie als heel snel uit de test
• Traxdata SD Card 512MB en 1GB
Mini-SD :
• Crucial 512MB (qua stroomverbruik alleen dan!)
• Kingston 2GB (512MB en 1GB zijn traag!)
• SanDisk Ultra II 2GB (maar de Kingston leest en schrijft sneller)
Mindere tot slechte keuzes :
SD :
• Crucial 1GB (traag)
• Emtec SD card Highspeed 60x (schrijft traag!)
• Lexar Premium 60x (mn 1GB versie)
• Panasonic RP-SDR02G en-04G [traag, blauwgroen label en wit/geel label]
• SanDisk Standaard & Gaming 512 MB (praktisch hetzelfde als standaard, maar gebruikt meer stroom en is duurder)
• TakeMS Highspeed 60x 512 MB (schrijft traag)
• TakeMS standaard SD 1GB (retetraag, de 512MB versie is al een stuk sneller)
• Voor Ultron SD kaartjes heeft men in het algemeen geen goed woord over, schrijven allen zeer traag, behalve de High Speed SD van 4GB, die is nog wel redelijk, 3x sneller qua schrijven dan 1 en 2GB versie, maar neem een andere..)
• Verbatim SD 512MB en 1GB (2GB is iets beter)
Mini SD :
• TakeMS
• Kingston 512MB
• Verbatim 512MB
---CF---
Goede keuzes :
• Kingston Elite Pro 45x 8GB (veel sneller dan 50x 1 en 2GB versies)
• Kingston Ultimate 133x 8GB (presteerd precies hetzelfde als 45x versie, maar is 150 euro duurder, vroeg me af of ze deze 2 niet door elkaar hebben gehaald, maar stroomverbruik is lichtelijk anders)
• 2GB en 4GB versie zijn ook prima!
• Lexar Professional 133x 1, 2 en 4GB doen het prima.
• SanDisk Extreme IV 2GB, duidelijk de beste, geen andere capaciteiten meegenomen, helaas.
• SanDisk Ultra II 8GB (eigenlijk wat matig, alle bovengenoemde zijn een stuk sneller!)
• Transcend CF 120x Ultra Speed 2GB en 8GB gewoon prima snel.
Minder goede (tot slechte) keuzes :
• Crucial CF 2 en 4GB
• Kingston Elite Pro 50x 1 en 2GB (er zijn gewoon betere kaarten)
• Sandisk standaard CF 512MB
• TakeMS CF 512MB, 1GB, 2GB, 4GB, zelfde geld voor Highspeed varianten.
• Transcend 80x 512MB
• Traxdata CF 512MB, 1GB, 2GB
• Ultron CF 512MB en 1GB
• Verbatim CF 1, 2 en 4GB
Helaas voor een aantal van jullie geen Apacer, maar ook geen Corsair, Dane-Elec, Adata, PQI of Twinmos meegenomen.
Verwijderd
If so -> then -> Ongeveer net zo snel als Kingston Ultimate 133x, Transcend CF Ultra 120x en Lexar Professional 133x (Kingston en Transcend zijn iets sneller)
Zou je alleen de prijzen nog even met elkaar moeten vergelijken.
Tja zo niet, dan kan ik er moeilijk wat over zeggen..
Tis wel een aparte test, want er staan een aantal producten in die ik iig niet in de pricewatch kan vinden. Zoals Crucial Secure Digital (standaard danwel Mini).
En zoals ik onderaan mijn post al zei, een aantal merken schitterd door afwezigheid.
Graag gedaan
Staat er ook bij welke kaartlezer ze gebruikt hebben?Verwijderd schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 22:00:
* Het kiezen van een USB kaartlezer voor de test was overigens geen sinecure.
Verwijderd
* USB-2.0 leesapparaat van Memory Corp (ProMedia Reader) dat we op een moederbord van Asus (A8N-SLI Deluxe hebben aangesloten*
En voor de SanDisk Extreme IV kaarten dus een FireWire 800 cardreader (SanDisk Extreme FireWire Reader)
* Van onze experimenten met verschillende USB-cardreaders kon alleen die van MemoryCorp met alle kaartformaten werken. (Dus ook met Extreme IV, maar bij die kaarten was de lezer dus de bottleneck, vandaar de Firewire reader)
Bij de goede keuzes voor SD-kaarten staat ook Traxdata 512Mb en 1 Gb. Is dit de standaardversie(blauw) of de (zwarte) 150x versie? Wat zijn de lees/schrijfwaardes van deze kaart?
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
Verwijderd
512MB versie leest @ 19,4 MB/s (snelste SD kaarten uit de tabel doen 19,7 MB/s, dus is heel snel)
en schrijft @ 15,1 MB/s (snelste doet 17,8, is een Panasonic, daarna nog een van 15,3, dus de Traxdata is ook wat dat betreft een van de snelsten)
1GB versie, zelfde label.
leest @ 19,5
schrijft @ 11,6
Mijn Transcend 2GB 150x SD
leest @ 19,6
schrijft @ 12,6
Edit 1, Heb er ook de 4GB versie van, maar daar kun je moeilijk wat overzeggen, aangezien wel gebleken is dat de prestaties binnen een productieserie met zelfde label maar verschillende capaciteiten nog wat kunnen wisselen!
Edit 2, Maar die Panasonic is in Nederland (denk ik) niet te krijgen (wel vreemd dat ie dan getest is) tenminste, in de PW vind je alleen een Panasonic kaartje van 256MB terug, misschien dat er wel een webshop is die hem heeft, maar dat het nooit toegevoegd is aan de PW.
Snelste SD kaart is dus die Panasonic 1GB, model = RP-SDK01G
Daarna doen Transcend, Traxdata, Lexar en van TakeMS enkele modellen het ook zeer goed!
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2007 16:04 . Reden: zie edits ]
Zwart=150x. (Bij Opus kost 4Gb Traxdata 150x €55,20!)Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 15:55:
Wat ik in de tabel zie, is het een zwarte versie, met een klein beetje blauw, achter waar in het wit 512MB opstaat. Bij model staat helaas alleen SD Card.
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
Verwijderd
Ter vergelijking bovenstaande scores nog even met Extreme IV CF :
deze leest nl. @ 33,0 MB/s (220x)
schrijft @ 24.6 MB/s (164x)
En is verreweg de snelste (maar daar betaal je dan ook dik voor). En niet verkrijgbaar voor SD natuurlijk.
Ultra II CF
lees 13,4 MB/s (89x)
schrijf 9,0 MB/s (60x)
SanDisk standaard
lees 13,3 MB/s (89x)
schrijf 4,5 MB/s (30x)
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2007 17:59 ]
Huh, quote myself...Vulcan750 schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 17:22:
[...]
Zwart=150x. (Bij Opus kost 4Gb Traxdata 150x €55,20!)
Dat is nog veel goedkoper! @Emiel: staat de TakeMS (133x) 2GB toevallig ook getest?
Verwijderd
512MB
lees 16,5 (110x)
schrijf 6,5 (43x)
1GB
lees 19,7! hoogste score bij SD (131x)
schrijf 15,3! (1na hoogste score bij SD) (102x)
4GB
lees 19,7! hoogste score bij SD (131x)
schrijf 12,6 (84x)
Maarja..je kan dus moeilijk betrouwbaar wat zeggen over de 2GB versie, al zal ie best gewoon snel zijn, qua leessnelheid lijkt het wel goed te zitten bij deze kaartjes.
Vooral bij de 512MB blijft de schrijfsnelheid nogal wat achter, zoals je kan zien.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2007 19:26 ]
Verwijderd
Transcend 2GB is weer iets duurder (bijna 50%) en zal mss maar iets beter presteren
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2007 21:21 ]
Eigenlijk voelt het een beetje als risico lopen voor een tientje, waarbij je dan wel een goed merk hebt, maar wou allerminst even polzen bij jullie
http://www.traveler-service.de/front_content.php?idcat=202
Van die High Speed zou ik niet teveel verwachten.
Panasonic geeft haar standaard SD kaartjes ook een High Speed label (de snellere zijn dan Super High Speed en Pro High Speed).
Verwijderd
- Transcend 4GB 150x (volgens fabrikant 22,5 Mb/s)
- Transcend 4GB SDHC class 6 (volgens fabrikant 6 Mb/s)
(m'n camera kan beide aan...)
Is er een goede reden om te kiezen voor de SDHC? Die is duurder, en trager...
Wat gaat het feit dat 'ie SDHC en dus SD 2.0 me nu praktisch gezien opleveren?
Groet en dank!
Info is bijna 0! Je kan mijninziens beter zo'n TakeMS 133x kaartje kopen bij Azerty. Zelfs nog iets goedkoper ook!Twister336 schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 15:06:
Hier staat een beetje info over dat kaartje:
http://www.traveler-service.de/front_content.php?idcat=202
Van die High Speed zou ik niet teveel verwachten.
Panasonic geeft haar standaard SD kaartjes ook een High Speed label (de snellere zijn dan Super High Speed en Pro High Speed).
Verwijderd
nieuws: Sandisk gaat prijzen tot veertig procent verlagen
Bij foto konijnenberg zijn deze al doorgevoerd denk ik
bv CF 2Gb extreme III nu 41,50 euro, was gisteren nog 63,50
De bus/interface is zelden de beperkende factor.Ruudjah schreef op maandag 19 februari 2007 @ 03:51:
Wat ik me verder afvraag mbt de readers; zitten er nog snelheidsverschillen tussen de verschillende PCMCIA readers? Aangezien deze readers direct aan de PCI bus hangen, lijkt me de controller de beperkende factor. Ik kan nergens testen van deze pcmcia readers vinden.
Hier is trouwens een review van zeven externe kaartlezers met snelheidstests. De Transcend 13in1 komt daar als beste uit.
voor mij is de foto die eropstaat meer waard dan heel het kaartje zelf
edit : volgende kaartje word waarschijnlijk een lexar 4gb 133x
[ Voor 19% gewijzigd door ijske op 21-02-2007 14:10 ]
Tsja, ik snap het ook niet, zeker als je als pro werkt. Niet dat er hier veel van rondlopen, maar een gemiddelde tweaker wil toch van alles wel het beste hebben lijkt me.ijske schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 13:45:
ik heb zelf een sandisk ultra ii en een kingston ultimate..
voor mij is de foto die eropstaat meer waard dan heel het kaartje zelf
edit : volgende kaartje word waarschijnlijk een lexar 4gb 133x
Heb een maand geleden nog 55 euro betaald voor een 2 GB Ultra II. voel me nu wel aardig genaaid.Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2007 @ 20:53:
Sandisk heeft de prijzen verlaagt van de kaartjes
nieuws: Sandisk gaat prijzen tot veertig procent verlagen
Bij foto konijnenberg zijn deze al doorgevoerd denk ik
bv CF 2Gb extreme III nu 41,50 euro, was gisteren nog 63,50
[ Voor 136% gewijzigd door M a r c o op 22-02-2007 10:51 ]
Verwijderd
Gewoon proberen10 Transcend TRANSCEND SDCard 2048MB Ultra 150X (TS2GSD150) €0.12 €1.20
Verzend- en orderkosten 9.95
Totaal €13.27
Wat is er aan de hand bij deze shopsTake it Now € 0,14 € 10,71 Nieuwegein en... 24-02
Central Point Europe B.V. € 0,16 € 14,88 Amstelveen 24-02
HardwareTotaal.nl € 0,21 € 7,50 Hilversum 24-02
Zercom Computers Eindhoven € 3,80 € 8,- Eindhoven 24-02
Zijn ze gewoon alle4 aan het blunderen of wat..
Volgens mij zijn ze nu overal uitverkochtVerwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 12:04:
Goh, de prijzen van Transcend 2GB 150x SD schieten door de bodem heen.
[...]
Gewoon proberen![]()
[...]
Wat is er aan de hand bij deze shops![]()
Zijn ze gewoon alle4 aan het blunderen of wat..
Ik heb sinds een weekje of 2 een transcend 120x 4096MB, maar heb al 'n paar keer "corrupt data" gehad. Die foto's zijn gewoon verloren gegaan. Niet een erg prettig ervaring moet ik zeggen. Zal 'm eens terugsturen naar de winkel.
Verwijderd
Verwijderd
Heb je de moeite genomen om de kaarten te formateren in je fototoestel? Ik heb me laten vertellen dat dat een heel stuk kan schelen.T_E_O schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 15:23:Ik heb sinds een weekje of 2 een transcend 120x 4096MB, maar heb al 'n paar keer "corrupt data" gehad.
(Daarnaast zijn er nogal wat recover progjes die wel eens kunnen helpen.)
Dus, als ik het goed begrijp, is het aan te raden als je een nieuwe flashkaart koopt deze eerst in de camera te formateren?Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 12:14:
[...]
Heb je de moeite genomen om de kaarten te formateren in je fototoestel? Ik heb me laten vertellen dat dat een heel stuk kan schelen.
Wie bevestigt dit verhaal en kan dit onderbouwen?
Verwijderd
Overigens ben ik er zelf nog niet tegen aan gelopen. Wel een keer een gecorrumpeerde kaart die ik waarschijnlijk uit de camera heb gehaald, terwijl de camera daar nog niet helemaal klaar voor was. (Wie kan mij uitleggen waarom ik de kaart niet mag wisselen als ik de lens net gewisseld heb?)
Ik merk zelf bij Nikons, dat als ik een objectief verwissel, dat hij dan even toegang heeft naar de geheugen kaart. Het waarom kan ik alleen naar gissen. Iig weet ik dat tijdens het schrijven/lezen je de kaart er niet uit moet halen, kan nl fouten opleveren.Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 12:27:
Het staat in ieder geval in de handleiding van mijn camera. Ik weet dat het ook in de handleiding van mijn D50 stond.
Overigens ben ik er zelf nog niet tegen aan gelopen. Wel een keer een gecorrumpeerde kaart die ik waarschijnlijk uit de camera heb gehaald, terwijl de camera daar nog niet helemaal klaar voor was. (Wie kan mij uitleggen waarom ik de kaart niet mag wisselen als ik de lens net gewisseld heb?)
Verwijderd
Het is het beste om dat altijd te doen ja, kleine moeite en het kan problemen voorkomen. Staat volgens mij wel in bijna elke handleiding van recente camera's..Vulcan750 schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 12:23:
[...]
Dus, als ik het goed begrijp, is het aan te raden als je een nieuwe flashkaart koopt deze eerst in de camera te formateren?
Wie bevestigt dit verhaal en kan dit onderbouwen?
Onderbouwen kan ik het niet
This footer is intentionally left blank
Maar wat voor een soort geheugenkaartje kan ik er het beste in doen?
Het liefste zo snel mogelijk natuurlijk, maar ik ben niet zo thuis in de verschillende typen geheugenkaartjes...
Kunnen jullie me verder helpen?
Ik zelf heb een eental sandisk Ultra II 2GB kaartjes. Die kosten nu nog maar 30 euro (heb er een maand geleden nog 60 voor betaald
Er zijn ook genoeg goedkopere, minder bekende merken die net zo goed zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Kijk anders ook eens in dit topic.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1194772
[ Voor 26% gewijzigd door M a r c o op 28-02-2007 18:13 ]
Verwijderd
Kortom, beknibbel niet op een paar euro (daar praten we over) en investeer een beetje in kwaliteit.
Ik heb er zelf een transcend kaartje in zitten (2GB, 120x), maar nog nooit lees of schrijffouten mee gehad, na, pak hem beet zo'n 12.000 foto's. Werkt lekker vlot, en ik zie dan ook geen reden om mijn volgende kaartje een duurder exemplaar te laten zijn.Het verschil tussen ultra en een merk als transcend is nog veel groter denk ik.
Verwijderd
Tbh, volgensmij maakt het allemaal vrij weinig uit. Ik heb SD, CF en MiniSD kaarten en gebruik ze al jaaaren. Nog nooit data corruption ofzo gehad (van verschillende merken trouwens, Kingston, SanDisk, Dane-Elec, Apacer).Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 10:52:
Om nog even terug te komen op de kosten efficientie van Transcend kaarten, die kosten zijn nagenoeg gelijk aan de Sandisk kaarten (scheelt misschien een tientje). Aangezien er nogal wisselende verhalen zijn over de betrouwbaarheid van Transcend kaarten, zou ik dat tientje zeker investeren in de Sandisk geheugenkaarten.
Overigens zijn er vaak ook nog wel manieren om data terug te vissen vanaf een data corrupted kaartje.
Ik denk trouwens wel dat het helpt om na elke 'fotosessie' ff je kaartje te formatteren (als je alles veilig op je harddisk hebt gezet
Ik weet niet hoe het nu is, maar een maand geleden was een 4GB transcend 120x kaartje 65 euro, en een Sandisk met gelijke specs 150 euro. Een simpele rekensom leert dat dat meer is dan een tientje...Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 10:52:
Om nog even terug te komen op de kosten efficientie van Transcend kaarten, die kosten zijn nagenoeg gelijk aan de Sandisk kaarten (scheelt misschien een tientje). Aangezien er nogal wisselende verhalen zijn over de betrouwbaarheid van Transcend kaarten, zou ik dat tientje zeker investeren in de Sandisk geheugenkaarten.
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Klopt, ik heb een maandje geleden bij m'n nieuwe 400d, ook een sandisk extreme III 2gb gekocht voor 68 euro. nu kost ie nog maar 38...MvdKelen schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 12:00:
Sandisk prijzen zijn een week geleden ofzo bijna gehalveerd
Zo worden die grotere kaarten (4 of 8 gb) wel erg interessant
Prima, gaan we wedstrijdje doen? Sandisk 2 GB Ultra II kaartje, zo'n 40.000 foto's op RAW+jpg stand met m'n D70 gemaakt. Tussen shoots door altijd geformateerd. Nog nooit problemen mee gehad. Passen gemiddeld genomen 320 foto's (ieder 2 bestanden; de NEF (lees nikon raw) is goed voor 5-7 mb en de jpg 1,5-2,5 mb), schiet gemiddeld zo'n 200 foto's per shoot wat dus een belasting van maar 2/3e van de kaart betekend.Kurkentrekker schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 21:19:
[...]
Ik heb er zelf een transcend kaartje in zitten (2GB, 120x), maar nog nooit lees of schrijffouten mee gehad, na, pak hem beet zo'n 12.000 foto's. Werkt lekker vlot, en ik zie dan ook geen reden om mijn volgende kaartje een duurder exemplaar te laten zijn.
Ik zou gaan voor 2x 4GB Ultra II dan, de 8GB kaartjes zijn wat langzamer met lees/schrijven..Kevin1Bravo schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 16:59:
Ik krijg volgende maand een Canon EOS 400D, ik zat te denken aan een Ultra II versie, welke kan ik het beste kiezen qua snelheid~opslagruimte? Mij lijkt de 8GB voor het geld wel een goede keuze.
Scheelt dat merkbaar veel, want 8GB is natuurlijk een stuk handigerCyclonist schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 17:55:
[...]
Ik zou gaan voor 2x 4GB Ultra II dan, de 8GB kaartjes zijn wat langzamer met lees/schrijven..
Verwijderd
Maar met twee 4GB kaartjes, verlies je als je 5-6-7-8GB aan foto's hebt, hooguit 4GB aan gegevens (tenzij ze in een zeldzaam geval allebei het loodje leggen..)
En met een 8GB versie...alles.
Desalniettemin heb ik zelf ook grote kaartjes hoor, tis dat 8GB SD nog niet verkrijgbaar was tentijde dat ik m'n kaartjes kocht. Heb 2 en 4GB. Als die 4GB het loodje legt ben ik ook een hoop kwijt (als ik niet intussen heb kunnen wegschrijven naar de pc)
Die kans is groot ja. Maaruh..ja..in dezelfde productie lijn kunnen de prestaties per capaciteit toch nog wel veel verschillen! Dus het zou wel degelijk kunnen dat het een merkbaar verschil is.Kevin1Bravo schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 21:16:
Dat risico neem ik dan wel voor lief, maar als de snelheid echt veel uitmaakt dan koop ik wel een 4GB. Ik kan nergens een review o.i.d. vinden.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2007 22:14 . Reden: 2e quote ]
http://www.robgalbraith.c...ti_page.asp?cid=6007-8478Kevin1Bravo schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 21:16:
Dat risico neem ik dan wel voor lief, maar als de snelheid echt veel uitmaakt dan koop ik wel een 4GB. Ik kan nergens een review o.i.d. vinden.
Sandisk Ultra II 4GB doet 5,118 MB/sec over een jpeg'je en de 8GB doet daar 3,015 MB/sec over..
Prijs, grootte, snelheid afweging moet je lekker zelf maken, dat kunnen en willen wij niet voor je doen. We weten je budget niet en we gaan hier ook geen keuzes voor je maken.Kevin1Bravo schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 16:59:
Ik krijg volgende maand een Canon EOS 400D, ik zat te denken aan een Ultra II versie, welke kan ik het beste kiezen qua snelheid~opslagruimte? Mij lijkt de 8GB voor het geld wel een goede keuze.
Kwa snelheid kun je waarschijnlijk het beste kijken naar het volgende overzichtje;
http://www.robgalbraith.c...ti_page.asp?cid=6007-7699
Voor prijzen zul je de pricewatch moeten gebruiken.
[edit]
Aan aantal MB's per euro te zien is 4GB goedkoper, dan maar een stapeltje 4GB.
[ Voor 12% gewijzigd door rapture op 04-03-2007 21:16 ]
Verwijderd
Hij doet er een transferate/(snelheid) over? Een aantal seconden, of hij bepaald deze transferate zou juister zijn..Cyclonist schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 22:28:
[...]
http://www.robgalbraith.c...ti_page.asp?cid=6007-8478
Sandisk Ultra II 4GB doet 5,118 MB/sec over een jpeg'je en de 8GB doet daar 3,015 MB/sec over..
Kijk nog even naar mijn uitgebreide post op pagina 4 of 5, er zijn snellere en goedkopere kaartjes..Ik krijg volgende maand een Canon EOS 400D, ik zat te denken aan een Ultra II versie, welke kan ik het beste kiezen qua snelheid~opslagruimte? Mij lijkt de 8GB voor het geld wel een goede keuze .
5 en 3 MB/s is echt traag..
Heel eigenaardig want op diezelfde site zie je dat het 8GB kaartje sneller is dan het 4GB kaartje in een kaartlezer.Cyclonist schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 22:28:
[...]
http://www.robgalbraith.c...ti_page.asp?cid=6007-8478
Verwijderd
Maar het blijft vreemd dat de camera minder snel naar het 8GB kaartje kan schrijven aangezien Sandisk een minimale schrijfsnelheid van 9 MB/s voor de Ultra II kaartjes garandeert.
Maar hoe kom ik erachter hoe snel mijn kaartje is? Op het kaartje zelf staat het niet...
Oja, voor de capaciteit staat nog een M (dus; M 1GB)
[ Voor 31% gewijzigd door Siparti op 05-03-2007 21:55 ]
xD kaartjes zijn nu eenmaal traagSiparti schreef op maandag 05 maart 2007 @ 21:53:
Ik heb een xD kaartje van Olympus in m'n Fujifilm Finepix S5600 zitten maar om zou te zeggen dat hij snel gaat... Ik vind dat hij erg traag is, vooral met het terugkijken van je foto's (met foto's maken maakt het me niet zoveel uit eigenlijk).
Maar hoe kom ik erachter hoe snel mijn kaartje is? Op het kaartje zelf staat het niet...
Je kunt de snelheid controleren met Flash Memory Toolkit
Vanaf 4GB wordt toch de SDHC standaard gehanteerd? Kortom, deze kaartjes kun je niet meer in andere apparatuur stoppen die alleen de SD standaard kennen.rapture schreef op zondag 04 maart 2007 @ 21:09:
Ik ga het eerder bij 2GB kaartjes houden, na de prijsverlagingen is Sandisk Ultra II terug normaler geprijst. Ik ga binnenkort eens een stapeltje 2GB kaartjes halen, je kan verschillende opdrachten/onderwerpen over de kaartjes spreiden en als er eentje kapot gaat of kwijt raakt, dan ben je niet alles kwijt.
[edit]
Aan aantal MB's per euro te zien is 4GB goedkoper, dan maar een stapeltje 4GB.
Ik zit er aan te denken om een 4 GB kaart te kopen voor een nog te kopen Canon S3 IS. Als het goed is, ondersteund deze wel SDHC.
Vanaf 4GB moeten SD kaartjes inderdaad aan de SDHC standaard voldoen maar er bestaan ook niet-SDHC SD kaartjes van 4GB (die dus eigenlijk niet conform de SD standaard zijn). Die zouden ook moeten werken in apparatuur die niet overweg kan met SDHC op voorwaarde dat het apparaat FAT32 ondersteunt.Mickman schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 09:18:
[...]
Vanaf 4GB wordt toch de SDHC standaard gehanteerd? Kortom, deze kaartjes kun je niet meer in andere apparatuur stoppen die alleen de SD standaard kennen.
Ik zit er aan te denken om een 4 GB kaart te kopen voor een nog te kopen Canon S3 IS. Als het goed is, ondersteund deze wel SDHC.
Hoe zit het met de grote CF-kaartjes? En ondersteunt mijn EOS 20D grote geheugenkaarten (4GB en hoger)?Mickman schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 09:18:
Vanaf 4GB wordt toch de SDHC standaard gehanteerd? Kortom, deze kaartjes kun je niet meer in andere apparatuur stoppen die alleen de SD standaard kennen.
[ Voor 7% gewijzigd door rapture op 06-03-2007 13:44 ]
In mijn 20D zit nu een 8 GB Apacer Photo Steno II Pro, geen enkel probleem die grootte.rapture schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 13:38:
[...]
Hoe zit het met de grote CF-kaartjes? En ondersteunt mijn EOS 20D grote geheugenkaarten (4GB en hoger)?
This footer is intentionally left blank
Verwijderd
Laten we quoten van pagina 4 :Twister336 schreef op maandag 05 maart 2007 @ 21:05:
Je hebt gelijk. Ik zat schrijfsnelheid met leessnelheid te vergelijken.
Maar het blijft vreemd dat de camera minder snel naar het 8GB kaartje kan schrijven aangezien Sandisk een minimale schrijfsnelheid van 9 MB/s voor de Ultra II kaartjes garandeert.
* Om een beetje leuk te kunnen fotograferen heb je dan dus een kaart nodig met een flinke controller die lekker snel kan wegschrijven.
De (semi-)professionele camera's schrijven weliswaar slechts met maximaal 8MB/s naar de kaart, maar toch is het verschil tussen een echt snelle en een langzame kaart goed te merken.
Wederom verwijs ik terug naar pagina 4Siparti schreef op maandag 05 maart 2007 @ 21:53:
Ik heb een xD kaartje van Olympus in m'n Fujifilm Finepix S5600 zitten maar om zou te zeggen dat hij snel gaat... Ik vind dat hij erg traag is, vooral met het terugkijken van je foto's (met foto's maken maakt het me niet zoveel uit eigenlijk).
---xD---
* Bij geen enkel ander type kaart is de keuze van de juiste kaart zo gemakkelijk als bij xD :
Er zijn maar twee fabrikanten die deze mini-geheugenkaartjes produceren : Fuji en Olympus.
Deze kaarten worden weliswaar ook aangeboden door andere merken, zoals Sandisk, maar dat zijn feitelijk alleen maar omgelabelde Fuji- of Olympus-modellen.
Wat snelheid betreft verschillen de kaarten van beide producenten nauwelijks van elkaar.
* Zelfs moderne camera's met xD-slots profiteren nauwelijks van snellere xD-kaarten, de hostcontroller van de digitale camera is over het algemeen zelden sneller dan 1,6MB/s.
Daar zal een xD-kaart met een maximale (schrijf-)snelheid van 2,8MB/s geen problemen mee hebben.
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2007 14:17 . Reden: 2e quote ]
Leuk
Verwijderd
Ik zou voor die TwinMOS kaartjes gaan denk ik, als je die 45 euro kan gebruiken, gewoon doen, de Sandisk Extreme III zit misschien iets boven die snelheden, iig ong. die snelheid. 1/3e van de prijs af voor een ander merk is dan best veel imo.Zoijar schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 14:49:
Weet iemand iets over die TwinMOS kaartjes? Ik las iets van 21/16 MB/s r/w. Scheelt in prijs toch wel met sandisk exteme III, voor 8GB 80 ipv 125 euro.
Ik zit mij ongeveer hetzelfde af te vragen, alleen twijfel ik dan tussen 4Gb en 2GB. Class 6 is zo;n beetje het snelste wat er te krijgen is, maar vreemdgenoeg is het retetraag vergeleken met 150x normale SD kaarten... Hoe kan dat?Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2007 @ 00:36:
Ik zit te twijfelen tussen:
- Transcend 4GB 150x (volgens fabrikant 22,5 Mb/s)
- Transcend 4GB SDHC class 6 (volgens fabrikant 6 Mb/s)
(m'n camera kan beide aan...)
Is er een goede reden om te kiezen voor de SDHC? Die is duurder, en trager...
Wat gaat het feit dat 'ie SDHC en dus SD 2.0 me nu praktisch gezien opleveren?
Groet en dank!
je card-reader op je computer moet ook sd-hc compatibel zijn trouwens.
Op dcresource staat het volgende:
The SD800 can use Secure Digital (SD) and MultiMedia (MMC) cards, as well as the new SDHC format. I'd say that you should pick up a 1GB card at the very minimum. I'd also make sure that you get a "high speed card", 60X or above, as the SD800 will definitely take advantage of it.
[ Voor 48% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 18-05-2007 11:01 ]
Nu ga ik over 3 weken naar de 24 uur van Le Mans en ben ik aan het kijken voor 2 4GB kaartjes.
Ik heb interesse in kaarten van Sandisk, maar ik zit te twijfelen tussen de extreme 3 en extreme 4,
ik vraag mij af of ik wat aan de snelheid van de extreme 4 heb t.o.v. de extreme 3. T.o.v. extreme 3 is de 4 veel duurder. Kan mijn camera die snelheid aan of heb ik net zo veel aan de extreme 3?
Mijn bedoeling is wel om in raw te gaan schieten daar.
|>
Puur vanwege de goede naam van Sandisk, zit eigenlijk verder geen logica achter.Simon schreef op maandag 28 mei 2007 @ 09:24:
Waarom neem je niet gewoon de Transcend kaartjes, die 120x 2 gb, kosten je 30 euro ofzo. Snel zat, veel sneller schrijft je camera toch niet weg.
Maar als ik jou zo begrijp zou ik dus net zo goed voor een langzamere kaart kunnen gaan?
|>
2GB SanDisk Extreme IV geheugenkaart
Een weliswaar klein nadeel van een hoog aantal Megapixels is dat ook de bestandsgrootte toeneemt. Zeker als je in RAW of RAW+JPEG fotografeert stapelen de Megabytes zich lekker snel op! Wees dus verstandig en schaf gelijk een grote geheugenkaart aan. Een 1GB CompactFlash kaart is toch wel het absolute minimum, met 2GB kun je al goed uit de voeten. Voor de snelle afwerking is een Extreme III aan te raden. Tijdens het fotograferen heb je niet veel profijt van een Extreme IV, 's wereld snelste geheugenkaart, maar wel bij het overzetten van de beelden naar de computer. Zeker met de snelle Extreme kaartlezer van SanDisk, die ook met FireWire 800 kan werken. De buffer wordt met snelle kaarten in een rap tempo geleegd en met een Extreme III of Extreme IV kaart kun je in de hoogste JPEG stand een 2GB achter elkaar volschieten! In onderstaande tabel staat hoeveel opnames met een 1GB CompactFlash kaart gemaakt kunnen worden.
Verwijderd
de Transcend 4GB doet : 18,2 MB/s lezen, 13,6M/s schrijven.
De 8GB versie is nog iets sneller, 18,9MB/s om 15,MB/s,
Sandisk's Extreme IV is wel een stuk sneller : 33MB/s lezen en 24,6MB/s schrijven. Hoe het met Extreme III zit kan ik je dus niet vertellen.
Maar in de geheugenkaarten massatest van C'T jan/feb komt die Transcend er iig als een van de snelste uit, na de topper Extreme IV, Kingston Elite en Lexar Professional 133x
2 anderen zijn :
Kingston Elite 45x 8GB : 18,9MB/s om 15,1MB/s
Kingston Ultimate 133x 8GB : zelfde snelheden als hierboven (maar richtprijs 148 euro hoger, toen
Lexar Professional 133x WA 4GB 18,9MB/s om 13,5MB/s
Dat zijn de snelsten uit de test.
Zulke snelheiden houdt je 400D (waarschijnlijk) niet eens bij. Er is dan ook getest mbv een USB kaartlezer.
Ik ga er binnenkort ook maar eentje bij halen. Zit nu met 1,5GB te schieten. Voor standaard dingen meer dan zat maar niet voor sport fotografie
Assume there are no rules and it's one big free for all
Wat zeggen die 45x en 133x nou precies. Ik dacht dat dat met de snelheid te maken had, maar als de 45x net zo snel is als de 133x dan gaat dat verhaal niet helemaal op, of wel?Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2007 @ 12:17:
Transcend Ultra Speed 120x 4GB is één van de snelste CF kaartjes die je je kan wensen. Heb helaas geen testresultaten van de Extreme III, maar :
de Transcend 4GB doet : 18,2 MB/s lezen, 13,6M/s schrijven.
De 8GB versie is nog iets sneller, 18,9MB/s om 15,MB/s,
Sandisk's Extreme IV is wel een stuk sneller : 33MB/s lezen en 24,6MB/s schrijven. Hoe het met Extreme III zit kan ik je dus niet vertellen.
Maar in de geheugenkaarten massatest van C'T jan/feb komt die Transcend er iig als een van de snelste uit, na de topper Extreme IV, Kingston Elite en Lexar Professional 133x
2 anderen zijn :
Kingston Elite 45x 8GB : 18,9MB/s om 15,1MB/s
Kingston Ultimate 133x 8GB : zelfde snelheden als hierboven (maar richtprijs 148 euro hoger, toen)
Lexar Professional 133x WA 4GB 18,9MB/s om 13,5MB/s
Dat zijn de snelsten uit de test.
Zulke snelheiden houdt je 400D (waarschijnlijk) niet eens bij. Er is dan ook getest mbv een USB kaartlezer.
Dat is de snelheid vergeleken met een CD speler/brander. Dus 1x = 150 KB/s (de fabrikanten gebruiken 150.000 bytes/s wat niet helemaal correct is).hullepim schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 10:34:
[...]
Wat zeggen die 45x en 133x nou precies. Ik dacht dat dat met de snelheid te maken had, maar als de 45x net zo snel is als de 133x dan gaat dat verhaal niet helemaal op, of wel?
45x is dus maar 6,5 MB/s. Ik neem aan dat het voor Kingston goedkoper is om enkel snelle kaartjes te produceren en ze met verschillende snelheden te labelen.
Verwijderd
..dan komt alleen de Extreme IV verder, die is namelijk ook in een firewire cardreader getest, anders kwam ie niet tot z'n rechtThomasW schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 10:46:
Laat ze t maar eens testen met een firewire-cardreader, dan komt de snelheid tot zn recht...
Of het is een foutje in het blad geweest. 133x gegevens bij 45x nog eens ingevuld, maar niet alle gegevens zijn helemaal hetzelfde (hoewel ze niet veel verschillen) dus echt waarschijnlijk is dat ook niet. Idd andere labels is dan bv. wel weer iets waarschijnlijker.Twister336 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 13:29:
45x is dus maar 6,5 MB/s. Ik neem aan dat het voor Kingston goedkoper is om enkel snelle kaartjes te produceren en ze met verschillende snelheden te labelen.
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2007 14:21 ]
Verwijderd
Zat erg te twijfelen over 2x 1GB of 1x 2GB en qua merken. Heb nu zelf al jaren een dane-elec kaartje en nooit problemen gehad. En ben zelf ook erg pro-kingston. Maargoed, met lowlands in aantocht wilde ik toch wel wat groters dan de 128 MB kaart waar ik al een jaar of 6 mee doe
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2007 15:55 ]
De Peak Xtreme 120X komt heel goed uit de tests en presteert in de 400D zelfs beter dan de SanDisk Extreme IV.
Als eindconclusie staat wel dat de snelheid weinig invloed heeft in de camera.
Verwijderd
Corsair 2GB 133X
OCZ 2GB 150X
PQI 2GB 150X
TwinMOS 2GB 150X
OCZ en TwinMOS 't beste van die 4.
Wel al een oude test zie ik nu..staat ook een test van cardreaders, de beste kost zo'n 15 euro hier in NL excl. verzendkosten. Heeft me wel aan het denken gezet
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2007 15:35 ]
Kenmerken:
Ultra-performance 266X high-speed met dual channel flash interface
Overdrachtsnelheid 40MB/sec (Max. onder IDE modus of IEEE 1394)
Ondersteunt IDE PIO modus 6, Ultra DMA modus 4
Compliant met de CF 4.0 specificaties
Ingebouwde hardware ECC technologie
Ingebouwde ATA interface voor makkelijke Plug & Play interoperabiliteit
Laag stroomverbruik
Levenslange garantie
iemand hier ervaring mee al ? hij kost net geen 31 euro incl verzendkosten
http://www.cheapmemory.nl...op.php?action=full&id=267
ja, werkt absoluut prima. Gekocht voor een vriend van me met een 350d. Hij is er blij mee, transcend maakt goed spul, maar dat had je al wel kunnen lezen op got met een zoekopdrachtMich schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 23:28:
TRANSCEND CompactFlash 2GB CF 266x
Kenmerken:
Ultra-performance 266X high-speed met dual channel flash interface
Overdrachtsnelheid 40MB/sec (Max. onder IDE modus of IEEE 1394)
Ondersteunt IDE PIO modus 6, Ultra DMA modus 4
Compliant met de CF 4.0 specificaties
Ingebouwde hardware ECC technologie
Ingebouwde ATA interface voor makkelijke Plug & Play interoperabiliteit
Laag stroomverbruik
Levenslange garantie
http://www.cheapmemory.nl...op.php?action=full&id=267
Volgens deze review van UDMA CF kaartjes heeft de Transcend 266X de hoogste leessnelheid (47MB/s) maar ook de laagste schrijfsnelheid (17MB/s):Mich schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 23:28:
TRANSCEND CompactFlash 2GB CF 266x
http://dcareview.com/index.html
Met die lage prijs is dit toch wel een heel interessant kaartje. Je hebt dan wel een snelle UDMA kaartlezer nodig en die zijn niet goedkoop.