CPU hite rechtstreeks naar buiten de kast voeren?

Pagina: 1
Acties:

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-02 13:25
Hallo,

Ik werk hier op een athlon XP2400+ bak die ik zou willen gebruiken als (low cost) HTPC-systeem. Dit betekent dus dat't boeltje stil moet zijn (en dat ik zelf van MDF ofzo een 'desktop' case zal maken die de juiste afmeting heeft om op mijn versterker en CD speler te passen. (de meeste kasten dat ik vond zijn ofwel te diep ofwel onredelijk duur ofwel beide).

In mijn huidige kast is de koeling trouwens niet fameus: 40C systeem en 75C processortemperatuur (el cheapo kast met arctic cooling HSF) en luid omdat de fans op maximum snelheid moeten draaien. Dit moet dus uiteraard verbeterd worden.

Het idee da'k in gedachten had is om vanachter op de kast een 12cm outtake fan te zetten, die via een air/fan duct de warmte van de processor rechtstreeks naar buiten voert (en de CPU fan vervangt) om zo de CPU te koelen, en de grootste hitteproductie in de kast te vermijden.

Mijn grote vraag/vrees hierbij is: werkt een airduct een beetje deftig en vooral: kan ik mijn CPU gekoeld krijgen door via 12CM fan + airduct de lucht uit de heatsink weg te zuigen ipv wat't nu is: een fannetje dat de lucht naar de heatsink toezuigt? Of zal ik sowieso een grotere heatsink moeten kopen om zo iets (dus: CPU warmte direct naar buiten met een grote en dus stille fan) te bereiken?

Uiteraard mag de koelingsboel niet te duur worden (waterkoeling enzo is GEEN optie) want dan ben ik beter af met een via epia of een sempron EE 35W ipv een dure koeling...

Pieter

PS. in't algemeen qua caselayout was mijn concept: vanvoor vanonder een opening om lucht binnen te laten, vanachter trage grote fans; is dat een goed gedacht of kan ik beter anders doen?

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Het klinkt goed. Ik zou voor je begint met bouwen een simpele tekening maken (bijv met google sketch up) en de onderdelen opmeten. Dan kun je goed bekijken hoe je de best airflow krijgt en een stil systeem.
Je kunt voor een stille pc het beste grote fan's nemen. Die hoeven minder snel te draaien om evenveel lucht te verplaatsen. In het [Cooling] het stille pc topic deel 2 staan ervaringen en daar kun je ook informatie krijgen over hoe je het beste een stil systeem kunt krijgen.

Ik weet niet wat voor Arctic cooling koeler je hebt. In het geval je de 64 freezer hebt dan kun je inderdaad met een airduct werken die de lucht afvoert. Je kunt op dit model ook achterop een extra fan plaatsen. Dan kunnen beide fan's wat langzamer draaien omdat er ze elk minder lucht hoeven te verplaatsen. Dan nog een intake en een outtake fan en ik denk dat hij dan stil en koel blijft.

De CPU temperatuur is sowieso aan de hoge kant. Is dat direct als hij aanstaat of moet hij dan enkele uren gedraaid hebben. Als hij direct zo hoog is kan het zijn dat er iets aan de hand is met het contact tussen HSF en CPU. Als hij pas na enkele uren zo heet wordt is het een geval van erg slechte airflow.

Op softwaregebied zou ik proberen of speedfan werkt met je huidige moederbord. Dan kun je speedfan als service laten draaien en je laat speedfan dan de snelheid van de fan's regelen zodat ze enkel snel draaien als het nodig is. Niet een perfecte oplossing maar wel lekker goedkoop.

Verwijderd

Ik heb hier 2 x 2400XP.. beide draaien op (rond) 37c idle (en onder load komt er amper wat bij)

eene proc is een athlon, and is een sempron

Als jij zegt dat je proc 75c word, dan is er toch echt iets mis - of je hebt een ander model?

-edit: t.i > m'n sempron loopt 550mhz boven stockspeed (1.6>2150 2250max.. gaat ook)
zonder (amper) warmer te worden.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2007 15:26 ]

Verwijderd

Je ziet vaak in (nieuwe) HP tower-model servers dat ze hetzelfde systeem toepassen, de wartme wegzuigen via een airduct. Nu zijn dit wel servers, dus die fans draaien wat harder dan gemiddeld (hoewel het nog erg meevalt).

Ik denk dus dat dit met een 2400+ ook zekers te weten moet gaan lukken.

Een leuk projectje, succes!

Verwijderd

Houdt wel in de gaten dat de componenten rondom de socket veelal meegekoeld worden in de luchtstroom van de HSF. Als je je airduct zo bouwt dat hij dedicated alleen de proc gaat koelen kun je in de problemen komen. Wat wel werkt (gedaan bij een Sempron 2400+@stock) is een airduct maken waarbij je 5-8 mm van het koellichaam niet afdekt. Je krijgt dan een geforceerde luchtstroom vanuit de kast , over de componenten rondom de socket. Randen netjes afwerken! anders krijg je een mooie fluittoon :) zoals ik eerst ondervond. Heb een duct gehad (niet meer want vond het er niet uitzien) welke van 90mm vierkant overliep naar een 120mm Nexus Silentfan in de achterzijde van de kast. Vanaf bovenzijde HSF afgeronde overgang naar het horizontale deel van de duct, 120mm kreeg hem netjes op 35 graden stressed, roomtemp idle.

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-02 13:25
Aloha,

Bedankt voor de antwoorden allemaal...
Enige opmerkingen hierbij:

-Mijn huidige kast is echt RAMPZALIG van airflow. De radiator van de processor voelt nogal heet aan (warmer dan 50c schat ik, echt gemeten heb ik't niet) dus ik vermoed dat't geen probleem van de koelpasta is. Maarja, als'k de boel uit elkaar haal kan ik'm even goed opnieuw er op zetten. Als ik de kast openzet en de voeding er uit haal (zodat er open ruimte boven de processor is) is de temperatuur al een stuk redelijker (wel nog vrij hoog, maar de koeling van de kast zelf is dan volledig passief) en draait de cpu fan een stuk trager => duidelijk stiller systeem. Maarja, die rampkast ga'k niet meer verder gebruiken dus daar ga'k niks nimeer aan doen...

- Zou de lucht die langs de heatsink van de processor komt niet sowieso voor voldoende koeling van de rest van de componenten zorgen (onder het motto: alle lucht die uit de heatsink van de processor gezogen wordt komt toch van ergens anders in de kast)

Afin, ik ga eens beginnen met de ganse boel te demonteren, op te meten en dan de kast te ontwerpen...

Verwijderd

Zelf had ik ook last van hitte van de CPU in de kast als ik lang aan het gamen was. Zeker in de tijd dat ik nog een Presscott had was deze voorzien van een te zware koeler en begaf het 5 maanden daarna. Moederbord naar de vaantjes en CPU heeft het overleeft en is verkocht. Intels zijn goed in thermische beveiliging en dat bleek wel weer. Gewoon een keiharde freeze en een bonk in je kast.

Sindsdien ben ik overgestapt naar waterkoeling en aangezien ik slecht tegen convectiewarmte kan stook ik heel het huis naar 15 graden en niet hoger. Ik heb alle componenten van Northbridge tot harddisks voorzien van een koelelement. Ik gebruik speciale vloeistof die beter warmte opneemt.

Dat resulteerd in dit:

Harddisk 1 WD800JB heeft net 3 uur hard gewerkt aan een complete defrag en schijf 2 heb ik net wakker geschud om een testje te doen (3 minuten) en zie de temps. (de dip in de wd800jb komt door 6 slechte sectoren die er al meer dan een half jaar opzitten. Het waren er 6 en nu zijn het er nog 6 :?

Afbeeldingslocatie: http://img300.imageshack.us/img300/5408/hdtunebenchmarkmaxtor6evx0.png
Afbeeldingslocatie: http://img79.imageshack.us/img79/4340/hdtunebenchmarkwdcwd800gj3.png

De CPU houdt het op 34.5 graden stressed (AMD64 3800+ Venice@2900MHz)

De warmte van dit geheel wordt afgevoerd door een extra krachtige 12cm fan. Je hoort wel wat geruis, maar omdat de ruis zo monotoon is heb je er op ten duur geen last meer van. Dat ding kotst nogal wat warmte uit, en de 12cm fan zorgt gelijk voor een briesje in mijn systeemkast voor het geheugen enzo.

Het temperatuurverschil komt omdat de Maxtor het eerst gekoelde opbject is na de uitwisseling in de radiator. De WD is als tweede en de CPU als derde, videokaart+mem als vierde en de northbridge als laatst. Beetje ongelukkige volgorde, maar ik wil niet zo'n slangenkast :X

De Maxtor is mijn back-up schijf voor grote bestanden met een spiegel op de server van mijn werk en de WD800JB gebruik ik voor alles.

PS: De WD is een enorm heethoofd. Voor de waterkoeling werd hij bij een grote kopieeropdracht rustig 60 graden. Dat is ook even keihard in de kiem gesmoord.

Grotere schijf staat op het lijstje.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2007 20:42 ]

Pagina: 1