[7.1 set voor TV]Nuttig?

Pagina: 1
Acties:

• gill
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-12-2025

gill

Love my lindsey...

Topicstarter
Ik heb momenteel een 3 jaar oude Panasonic 5.1 (Dolby/DTS) systeem, 5 x 150 Watt. Werkt nog steeds perfect.

Ik ben echter van plan om een nieuw systeem te kopen, en ben vandaag eens langs geweest bij Mediamarkt. Het budget dat ik er aan wens te geven is zo'n 1500/2000 euro.
Persoonlijk ken ik niet zoveel van versterkers en zo, dus heb ik daar maar wat raad gevraagd.

Ik wil wel dat het systeem volledig de overstap aan kan naar het tijdperk van HD-DVD/Blu-Ray, 't is wel een investering. Daarom dacht ik mss aan een 7.1 systeem, en heb hierrond wat info gevraagd.

De persoon in de winkel kon me een custom made systeem aanraden van Canton (versterker, 5.1 set met woofer, 2 extra losse speakers en dan een DVD speler met HDMI aansluiting). Zo had ik dan voor een 1600 euro een 7.1 systeem.

Mijn vragen:
-Is 7.1 met zulk een systeem de toekomst of is het overkill? (Living waar het moet komen is 30m²)
-Wacht ik beter tot HD formaten er zijn?
-Is er 'iets nieuws' upcoming van Dolby... (HD audio oid...?) waar ik beter zou op wachten?

Please some info :)

Visit my new Blog!
www.Snowball.be

Verwijderd

als je persee 7.1 wilt hebben zou ik waschten of dit formaat ook daadwerkelijk veel gebruikt gaat worden op dvd's/hd-dvd/blu -ray.

Anders zou ik gewoon fijn voor een hele goede 5.1 set gaan..

/me doet nog steeds alles in stereo, ondanks dat ik een geluids freak ben, boeit me surround eigenlijk alleen maar wanneer ik naar de bioscoop ga :P

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

7.1 vind ik overkill voor de woonkamer (zeker als die 30m2 is).
er is altijd een nieuwe techniek, en je loopt altijd achter zodra je iets koopt.

waarom wil je eigenlijk dat nieuwe systeem? het oude (5.1) doet het nog prima, en vaak is het verschil tussen 7.1 en 5.1 vrij lastig te horen (zeker met dit soort 'setjes').

Verwijderd

Boudewijn schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 19:35:
7.1 vind ik overkill voor de woonkamer (zeker als die 30m2 is).
er is altijd een nieuwe techniek, en je loopt altijd achter zodra je iets koopt.

waarom wil je eigenlijk dat nieuwe systeem? het oude (5.1) doet het nog prima, en vaak is het verschil tussen 7.1 en 5.1 vrij lastig te horen (zeker met dit soort 'setjes').
lol die 30m2 had ik overgeen gelezen, ja best wel overkill.
5.1 is dan leuk zat

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:03

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Het aantal media met daadwerkelijke 7.1 bron is nog steeds erg schaars. DVDs worden gewoon nog steeds in 5.1 gemastered over het algemeen. Hell, DTS is nog niet eens overal gemeengoed.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-02 00:38
zoals al gezegd, in 30m2 is het dikke overkill. verder is het qua plaatsing nog een flink tikkie vervelender/lastiger dan 5.1 (IMHO) en wordt het idd duurder... als je toekomstbestendig wil zijn investeer dan in een goede TV of versterker ofzo.

€1500-€2000 als je nog een goed 5.1 systeem hebt staan kan je veel leukere dingen van doen.

just my €0,02

Verwijderd

ik ben van een pioneer 5,1 naar harman kardon 7.1 gegaan.
Ik heb nieuws ik draai nog steets 2.0

De reden?
Ik heb een huiskamer van 32m2 en weet niet waar ik al die speakers moet laten.

Oke waarom de overstap?
De pioneer was kwa geluid niet alles de harman kardon geeft veel meer audio weer (details en zuiverder)

• gill
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-12-2025

gill

Love my lindsey...

Topicstarter
Als ik gisteren luisterde naar die Canton speakers, klonk dat veel helderder, en scherper (ik vermoed hoger frequentie-bereik?)

Hoe zit het met DVDs? Wordt het 5.1 signaal dan verdeeld of heb je aan die 7 boxen enkel iets bij een Dolby ES dvd?

Visit my new Blog!
www.Snowball.be

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:03

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Als het signaal word gespreid over 7.1 zal dit bij afwezigheid van een echte 7.1 bron altijd een soort emulatie zijn. Maw de receiver maakt een 7.1 signaal van een 5.1 signaal (check of de beoogde receiver dit uberhaubt ondersteund) of maakt er gewoon "all channel stereo" van. Een echt 7.1 effect zul je alleen krijgen met een echte 7.1 bron.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

gill schreef op zondag 28 januari 2007 @ 11:35:
Als ik gisteren luisterde naar die Canton speakers, klonk dat veel helderder, en scherper (ik vermoed hoger frequentie-bereik?)
Elke speaker heeft ongeveer hetzelfde frequentiebereik. Maar geen enkele speaker is vlak. De enige geeft een bobbel rond het middengebied, de ander wat meer hoog etc

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:37
Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 19:49:
ik ben van een pioneer 5,1 naar harman kardon 7.1 gegaan.
Ik heb nieuws ik draai nog steets 2.0

De reden?
Ik heb een huiskamer van 32m2 en weet niet waar ik al die speakers moet laten.

Oke waarom de overstap?
De pioneer was kwa geluid niet alles de harman kardon geeft veel meer audio weer (details en zuiverder)
Dit snap ik niet. Dat je voor muziek gewoon 2.0 of 2.1 gebruikt kan ik begrijpen. 2.0 omzetten naar 5.1 klinkt niet lekker.
Maar bij dvd's heeft dit toch echt wel een toegevoegde waarde. Alleen de center-speaker maakt het verschil al.

PSN: djmurcielago

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:29
Bij een 7.1 setup heb je een extra speaker recht achter je. Twee speakers achter je eigenlijk, maar die twee moet je samen als één zien. Het geluid dat naar dit achter kanaal wordt gestuurd wordt gehaald uit de andere twee rearkanalen, op dezelfde wijze als hoe het center kanaal wordt verkregen bij een dolby prologic set. Wat zowel bij links als rechts hetzelfde is, en dus mono is, wordt naar de middenspeaker gestuurd.

Dit is bevordelijk voor de plaatsing van het geluid. Zit je bijvoorbeeld dichter in de buurt van de rechter achter speaker, dan lijkt, zonder back center speaker, al het geluid van rechts naast / rechts achter je te komen wat eigenlijk van strak achter je moet komen. Met zo'n back center speaker komt het meeste geluid wel gewoon van achteren, alleen de geluiden die van rechtsachter je moeten komen, komen ook daadwerkelijk van rechts achter je.

Omdat met gebruik van zo'n back center opeens heel veel geluid uit die speaker gaat komen is het een beetje lullig om daar een enkele speaker voor te hebben, daarom zie je bij de home cinema sets eerder 7.1 configuraties met 2 back center speakers. In een bioscoop heb je dit probleem niet gezien daar de hele achterwand al vol hangt. Daar vindt je ook geen 7.1 maar hooguit 6.1.
Eventueel wordt er nog een klein verschil tussen die twee back centers aangebracht om het nog een beetje meer 'ruimte te geven', zoals met THX processing. Maar of dit nodig is is een tweede vraag.

Een 6.1 of in dit geval 7.1 setup is enkel nuttig als je het kunt plaatsen. Als je dus een fatsoenlijke theateropstelling hebt. Dus niet de bank tegen de muur, de ene rearspeaker in de hoek en de andere ergens op de boekenkast. Als je de boel niet fatsoenlijk kunt plaatsen dan doet het namelijk meer kwaad dan goed, dan wordt de plaatsing van het geluid helemaal verstoord. De oppervlakte van de kamer maakt niet uit, het gaat er om hoe de indeling is binnen die oppervlakte.

Het kan dus een meerwaarde opleveren, maar het is niet nodig voor de toekomst o.i.d.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1