Grub verwijderen, maar niets in de plaats

Pagina: 1
Acties:
  • 246 views sinds 30-01-2008

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:06
In een grijs verleden heb ik op een HDD Grub (+linux) geinstalleerd. Na toch terug te gaan naar Windows (Ben toch een beetje verschoven van het "mijn volgende PC doet linux" naar het "mijn volgende PC is een Mac" kamp ;)) zit ik met een klein probleempje.
Windows staat op een andere HDD dan waar GRUB opstaat.
De schijf waar GRUB opstaat is geformateerd en staat nu vol met data.
Het BIOS in mijn PC is een beetje shaky. Doet het aardig, maar soms gooit 'ie de hard disk boot sequence door elkaar. Zolang eerst de windows schijf en dan de GRUB schijf voorbij komt, start Windows. Als GRUB eerst komt staat mijn PC vast met als famous last words "GRUB". (Verder komt'ie niet, want Linux is echt zoek.

Ik wil dus GRUB verwijderen, maar een zoektocht op het forum hier en op het grote boze internet hielp mij alleen aan adviezen hoe er weer een degelijke Windowsbootschijf van te maken (FixMBR en consorten).
Weet iemand hoe ik GRUB weghaal zonder er iets voor in de plaats te zetten?

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

Pak een livedisc en doe:

spoiler:
dd if=/dev/null of=/dev/hdd-device bs=512 count=1

Dacht ik; controleer het even voordat je het werkelijk uitvoert :P. Niet naar partities doen, maar gewoon naar het apparaat. geen /dev/hda1 maar /dev/hda. En dus natuurlijk wel de harde schijf kiezen waar grub op staat; niet je windows loader.

Voer dit eigenlijk maar niet uit

[ Voor 23% gewijzigd door GX op 27-01-2007 14:34 . Reden: cmd -> spoiler, beetje fout commando :') ]

Verwijderd

Zodat je gelijk je hele partitietabel kwijt bent? 8)7

Als je even zoekt met Google vind je in 1 min hoe het moet.

Waarschijnlijk is opstarten vanaf de Windows installatieschijf en in de recovery console fixmbr en fixboot te typen genoeg...

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 14:22:
Zodat je gelijk je hele partitietabel kwijt bent? 8)7

Als je even zoekt met Google vind je in 1 min hoe het moet.

Waarschijnlijk is opstarten vanaf de Windows installatieschijf en in de recovery console fixmbr en fixboot te typen genoeg...
Oh ja, shit..
maar fixmbr fixt alleen de mbr van z'n huidige bootdevice; en het probleem lag er bij dat die nog wel eens veranderende; per ongeluk.
Mijn oplossing is dus alleen zinnig wanneer je een lege hdd hebt.. Beter van niet doen...

Hmm. Na edit: linuxgazette is het met me eens: http://linuxgazette.net/issue63/okopnik.html Het lijkt er op dat het wel goed is

[ Voor 10% gewijzigd door GX op 27-01-2007 14:36 ]

Verwijderd

Je kunt bij zowel fixboot als fixmbr opgeven voor welke schijf je dit wil doen dus het is geen probleem.

Wat ik zie op internet is GRUB soms nogal hardnekking, maar vaak is fixboot en fixmbr wel de oplossing.

Lees die LinuxGazette link eens goed, daar staat dus de oplossing als je met fdisk ed oude Linux partities niet weg krijgt.

Als je Windows partities op die schijf hebt dan help je hiermee je partitietabel om zeep en zal Windows niet meer opstarten totdat je handmatig een nieuwe partitietabel hebt gedaan.

Niet je MBR leegmaken dus!

Gewoon fixboot, fixmbr en kom maar terug als dat niet lukt (95% van de gevallen is dat namelijk genoeg om GRUB weg te halen en de normale Windows bootloader terug te plaatsen).

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2007 14:39 ]

• onkl
Dus, als ik het goed begrijp kan je gewoon fixmbr gebruiken, ook voor een dataschijf, die dus tijdens de bootsequentie "gewoon z'n bek moet houden".
Ik ga het overmorgen even uitproberen, nu even een dagje naar de wereld zonder internet (bear with me :X), maar als het lukt zal ik het even melden (voor 't archief zeg maar.)
Dank iig.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als ik het goed heb, is de bootvolgorde waarmee de pc gestart wordt als volgt:

Eerst wordt geprobeerd vanuit de MBR (van de eerste ide disk) te starten. Als GRUB daar staat zal die het overnemen en verder booten.
Als de MBR leeg is, wordt de partitietabel gelezen en wordt er geboot vanaf de eerste actieve partitie.

Een normale Windows installatie gebruikt de MBR niet, je zou dus fdisk /mbr (dat maak de mbr gewoon leeg) best kunnen gebruiken, en met fdisk controleren of de windows bootpartitie actief gemaakt is.

Maar ik weet niet of het nodig is om fixboot te draaien, ik ben niet meer zo up-to-date wat windows betreft, dus wat fixboot precies doet en of het nodig is ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

fdisk zit geloof ik niet meer in de nieuwste Windows versies (vanaf SP2 geloof ik), dus dat gaat niet werken. Maar even opstarten op de Windows CD en de recovery console opstarten dan heb je de tooltjes fixmbr en fixboot ter beschikking.

Wat deze tooltjes in feite doen is de schijf bekijken of hier een Windows installatie op aanwezig is en daar de MBR op aanpassen (de partitietabel zelf wordt wel intact gelaten).
Wanneer er een Windows installatie aanwezig is wordt er een bootloader ingeladen die ervoor zorgt dat Windows opstart. Wanneer er geen installatie aanwezig is wordt een andere bootloader ingeladen welke alle schijven (inclusief dingen als USB sticks etc) afscant om te kijkn of een van de schijven geschikt is om op te booten.

Het is altijd het beste om deze tooltjes samen te draaien (weet ook niet precies welke wat doet, dat verandert geloof ik ook nogal eens), maar het kan in ieder geval nooit kwaad.

De volgorde is eerst fixmbr en dan fixboot.

Maak in ieder geval niet de MBR helemaal leeg zonder een speciale tool die daar geschikt voor is te gebruiken. In de MBR zit namelijk ook je partitietabel en die wil je niet wissen.

• onkl
Jawel, alhier spuit 11, speciaal voor de helden die de zoekfunctie gebruiken:
In dit geval, om een schijf tot "bek dicht, dataschijf" te promoveren is fixmbr genoeg. fixboot is schijnbaar alleen nodig als je windowspartitie op dezelfde schijf staat.

(Dit is dus geen schopachtig schopje, problem solved)

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

NOS FAQ

Dit staat dus gewoon letterlijk in de faq, misschien een goed startpunt voor de volgende ??

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.