Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Het klinkt vrij logisch als je de titel leest...
maar dat is het dus niet:

hier mijn config die van belang is:
Vista Business

1*maxtor 250gb 16mb cache schijf C
1*maxtor 250gb 16mb cache schijf D
1*wd 500gb 16mb cache schijf E

nu staat op C Vista geinstalleerd (een verse install dus met format van zowel c als d)
nu wil ik wat gaan experimenteren met d maar dit is een dynamisch volume en dan is het niet mogelijk hier veel mee te doen tenzij je hem terug omvormt. Maar daarvoor moet je hem formateren
dus in schijfbeheer druk ik op formateren krijg ik de melding dat ik het systeemvolume niet kan formateren...
Oke volume verwijderen dan maar, idem dito.

als ik ga kijken op schijf D staat er niets meer op (zelf verwijderd) ook geen verborgen bestanden of iets...
Hoe zorg ik er nu voor dat ik hem toch kan formateren?
in computerbeheer ziet het er nu zo uit:
c: in orde(Opstarten, Wisselbestand, Cachdump)
d: in orde(Systeem) 8)7

wie weet raad?

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:51
onze onvolprezen FAQ opslagmedia
Let op: nadat je een standaardschijf naar een dynamische schijf hebt geconverteerd, is lokale toegang tot de dynamische schijf alleen mogelijk vanuit Windows 2000 en Windows XP Professional. Nadat je een standaardschijf naar een dynamische schijf hebt geconverteerd, kunnen de dynamische volumes niet meer via Schijfbeheer worden veranderd in standaardpartities. Je moet dan eerst alle dynamische volumes op de schijf verwijderen en vervolgens de dynamische schijf weer converteren naar een standaardschijf. Als je je gegevens wilt behouden, moet je eerst een back-up maken van de gegevens of deze naar een ander volume verplaatsen. Er is wel een 3rd party partitioneertooltje beschikbaar dat een dynamische schijf zonder dataverlies kan omzetten in een standaardschijf: Paragon Partition Manager (de Professional of Technical versie).

Microsoft heeft heel veel informatie over het beheren van de Dynamische schijven in de Help van Schijfbeheer gezet. Om deze te inzien hoef je slechts op F1 te drukken wanneer je in Schijfbeheer zit. Er is ook online informatie beschikbaar: Manage Dynamic Volumes.

:|

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
Ja :?

Het lukt dus niet om te formateren of de volumes te verwijderen...
behoud van data hoef ik geen rekening mee te houden aangezien de data op de 500gb schijf staat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelK1985
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-05 12:41

MichaelK1985

Don't you know?

Als je nu in XP Prof een Dynamische schijf hebt en je upgrade naar Windows Vista is het dan nog wel mogelijk om deze schijf te bekijken?

Everything Can Help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
MichaelK1985 schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 19:26:
Als je nu in XP Prof een Dynamische schijf hebt en je upgrade naar Windows Vista is het dan nog wel mogelijk om deze schijf te bekijken?
Ja, je kan in vista zelfs nog schijven converteren naar dynamische :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelK1985
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-05 12:41

MichaelK1985

Don't you know?

Pffff, ik schrok namelijk enorm van deze post :)

Ik dacht dat het niet mogelijk zou zijn om een dynamische schijf te bekijken in Vista!
Thanks

Everything Can Help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:51
Heb je al geprobeerd te converteren naar een standaard schijf? Dat las ik nog niet bij je.

en via een opstartcd formatteren?

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
beascob schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 19:38:
Heb je al geprobeerd te converteren naar een standaard schijf? Dat las ik nog niet bij je.

en via een opstartcd formatteren?
Uit je eigen faq ;)
Je moet dan eerst alle dynamische volumes op de schijf verwijderen en vervolgens de dynamische schijf weer converteren naar een standaardschijf.

Maar dat verwijderen lukt dus al niet...
Opstart cd kan ik inderdaad eens proberen, ben alleen bang dat ik Vista niet meer opgestart zal krijgen daarna... 'systeemvolume' is vast niet zo maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Vermoedelijk staan je startup files toch echt op die D: van je (zie Definition of System Partition and Boot Partition) - als je die dus gaat formatteren dan werkt Vista niet meer en Vista voorkomt dus heel liefjes dat je daarmee jezelf in de voet schiet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
elevator schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 10:29:
Vermoedelijk staan je startup files toch echt op die D: van je (zie Definition of System Partition and Boot Partition) - als je die dus gaat formatteren dan werkt Vista niet meer en Vista voorkomt dus heel liefjes dat je daarmee jezelf in de voet schiet :P
Intressante link!

Ik ben hem nu toch aan het formateren (met de windows xp cd :z ) en ik zal direct proberen of ik Vista nog kan draaien (waarschijnlijk niet dus)...

Wel fijn overigens dat je dat mag kiezen tijdens de Vista install (niet dus), dus wat je dan eigenlijk moet doen is slechts 1 schijf in je pc hangen (de gene waarop je Vista) wil en na de install de andere aansluiten om te vermijden dat hij op 1 van de andere schijven startup bestanden gaat zetten 8)7 handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Nou niet helemaal, ik weet niet zeker hoe het in Vista zit, maar in XP is er ergens een KB artkel dat netjes uitlegt hoe Windows kiest (en waarom Windows dat zo kiest - dat heeft namelijk ook met hardware beperkingen e.d. te maken) welke drive te pakken als boot en welke als systemdrive :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
elevator schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 10:55:
Nou niet helemaal, ik weet niet zeker hoe het in Vista zit, maar in XP is er ergens een KB artkel dat netjes uitlegt hoe Windows kiest (en waarom Windows dat zo kiest - dat heeft namelijk ook met hardware beperkingen e.d. te maken) welke drive te pakken als boot en welke als systemdrive :)
hm oke, wel raar aangezien de 2 schijven identiek zijn waar het omgaat...
In windows XP nooit last van gehad niet in de Prof en niet in de Home.

Ik laat nog weten wat er gebeurde na de format :) hij zit nu op 75 procent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De schijven zijn dan identiek, maar als de dynamische disk master is en je hebt Vista op de slave gezet (of primary en secondary) dan zal Vista zijn boot gegevens op de eerste hdd zetten. Zo heb ik ook eens de humor gehad dat Vista vanaf de boot dvd heel leuk zijn gegevens op mijn IDE schijf ging zetten, terwijl ik boot vanaf mijn SATA en daar Vista ook op had gezet (naast XP). Om een of andere reden vond Vista het leuker om mijn IDE te nemen voor boot, terwijl ik duidelijk in mijn bios heb staan dat mijn SATA de boot disk is. Na Vista vanuit Xp te hebben geïnstalleerd ging het wel goed, heel gaar. Dit zijn gewoon nog een paar "features" die in Vista zitten. Hopelijk kan je nog booten naar Vista. Anders wordt het een herstel vanaf de dvd, en grote kans dat je hetzelfde gezeur krijgt, dat je boot info op die hdd staat. Had je trouwens ook alle verborgen en systeembestanden laten zien in de verkenner? Zo ja, als je dan geen map met boot zag staan en bootmgr ed, dan heb je mazzel en is de kans groot dat het blijft werken. Misschien heeft Vista gewoon de verkeerde weergave voor dynamische schijven en verwart hij het voor een system disk.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonFoX
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 13:05

VonFoX

Las noches de Diciembre

Vista staat installed op mijn C:, maar de bootsector heeft ie op D: gezet, waardoor ik D: dus niet kan formatteren 8)7 .

Yo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:19
test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:19
sorry voor de test maar wist niet of ik hier al ooit was geweest.

afgelopen maandag win-xp home geinstalleerd voorheen stond er win-xp pro op mijn pc. tegen het probleem van de dynamische harddisk aangelopen kon hem wel converteren naar standaard schijf maar dan zou ik de gegevens kwijt zijn.

mijn oplossing was wel tijdrovend maar het werkte wel.
nieuwe partitie gemaakt met partition magic die actief laten maken door PM en daarop winxp pro geinstalleerd die zag mijn dynamische schijf gelukkig wel, rustig kopietjes gebrand op dvd. daarna partitie weer verwijderd en schijf met winxp home weer actief laten maken door PM. dynamische schijf had ik leeggemaakt na het kopieren en daarna dus laten converteren naar standaardschijf. Nu alles weer in werking blij toe. dankzij deze site gelezen dat winxp pro wel toegang had tot dnamische schijven.

er zou vast een andere (snellere) oplossing zijn geweest maar die had ik niet echt voorhanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De reden dat je Vista op C: hebt staan is omdat Vista zijn install disk C: noemt. Ik heb Vista op mijn tweede partitie geïnstalleerd staan, D: in XP maar Vista noemt hem doodleuk C: en mijn XP is C: maar wordt daar D: genoemd. Het best is om via hardware identificatie in Vista in het BIOS nagaan welke schijf je nou Vista op hebt staan en welke Master is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KKoning
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:40
Een vriend van mij heeft bovenstaande probleem ook. Hij heeft een nieuwe computer gekocht met vista erop. Na dit geinstalleerd te hebben schijnt solidworks 2006 niet op vista te werken en wil die naast vista ook xp hebben draaien. Hij heeft zijn schijf opgedeeld in 2 partities en wil xp installeren op de andere partitie. Dit lukt hem niet ook niet via het opstarten vanaf de xp cd of vanuit vista zelf. Hij dacht aan een andere oplossing om vista te verwijderen en dan eerst xp te installeren en achteraf vista erop te zetten. Maar nu krijgt hij vista niet verwijderd of de c schijf geformateerd. heeft iemand nog mogelijke oplossingen hiervoor? Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-08 14:34
KKoning schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 12:13:
Een vriend van mij heeft bovenstaande probleem ook. Hij heeft een nieuwe computer gekocht met vista erop. Na dit geinstalleerd te hebben schijnt solidworks 2006 niet op vista te werken en wil die naast vista ook xp hebben draaien. Hij heeft zijn schijf opgedeeld in 2 partities en wil xp installeren op de andere partitie. Dit lukt hem niet ook niet via het opstarten vanaf de xp cd of vanuit vista zelf. Hij dacht aan een andere oplossing om vista te verwijderen en dan eerst xp te installeren en achteraf vista erop te zetten. Maar nu krijgt hij vista niet verwijderd of de c schijf geformateerd. heeft iemand nog mogelijke oplossingen hiervoor? Alvast bedankt
vistual pc 2004/2007? vmware 5? en dan XP in een virtual pc draaien? heb je geen meerdere partities...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 17:28
Hero Of Time schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 11:48:
De reden dat je Vista op C: hebt staan is omdat Vista zijn install disk C: noemt. Ik heb Vista op mijn tweede partitie geïnstalleerd staan, D: in XP maar Vista noemt hem doodleuk C: en mijn XP is C: maar wordt daar D: genoemd. Het best is om via hardware identificatie in Vista in het BIOS nagaan welke schijf je nou Vista op hebt staan en welke Master is.
Dit was in mijn dual-boot anders absoluut niet zo. Ik heb gewoon Vista toen op mijn D-schijf geinstalleerd en Windows XP stond nog vrolijk op mn C-schijf. In Vista was C:\ dan ook gewoon C:\ en was mijn D:\ gemarkeerd als zijnde mijn systeemschijf onder Vista. En daarbij is de fysieke schijf waar XP op stond anders dan dat de fysieke schijf is waar mijn Vista op staat.

Wat wel gebeurd is dat Vista tijdens het installeren het een en ander aanpast op in je XP installatie, maar dat heeft voornamelijk te maken met het inrichten van een Dual-boot configuratie.

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Pagina: 1