| Inleiding |
Mijn vrienden en ik voetballen in een vriendenelftal. Omdat het meer een kroegelftal is, kunnen sommige voor geen meter voetballen. Omdat we vorig jaar geen keeper hadden en alles verloren met 12-1 en soortgelijke cijfers. Kwam ik op stap op de naam Bende van ellende. Dit hebben wij op shirts en truien laten drukken, dus zo gaan wij in ons dorp/stad (Valkenswaard) voortaan door het leven.
Nu leek het mij leuk om een website te maken. Dan gericht op voetbal gerelateerde zaken, zoals aankomende wedstrijd, uitslagen, tijden training, informatie over spelers. Tevens moet er een fungedeelte zijn, waar foto's opgezet kunnen worden (die elke zondag worden genomen in ons café). Ook een forum zou gewenst zijn.
Nu was mijn eerste doel om het domein www.bendevanellende.nl te bemachtigen. Dit domein was al geregistreerd, maar (ik meen) al vier jaar nix aan gedaan. Ik geprobeerd de eigenaar op te bellen, kreeg ik een mevrouw aan de lijn en die was op dit adres gaan wonen. Ik Versatel opgebeld, waar het domein was geregistreerd, maar de man betaalde nog netjes zijn rekening. Deze man was echter betrokken bij oplichterspraktijken wat ik gelezen had op Internet. Na veel onderhandelen kon ik dit domein toch op mijn naam schrijven.
Webhosting heb ik genomen bij PCextreme op advies van onze webmaster, die dus eigenlijk de site zou gaan maken. Het domein staat op mijn naam vanaf 1 oktober en er is nog niets aan gedaan. Ik vraag dit telkens, maar hij doet gewoon niks. Nu is een broer van 'groeplid' webdesigner van beroep en hij zou het wel doen. Hij heeft echter geen tijd en sms’t niet terug, maar op stap beloofd hij van alles. Jullie snappen dus ook wel dat ik hier helemaal gek van wordt en heb besloten (aangezien ik nu geen werk heb) om zelf de site te maken.
| Kennis |
Ik heb al kennis van html, omdat ik dit toentertijd op de Havo moest leren. Ik heb ook lichte ervaring met Photoshop. Met Dreamweaver en Fireworks heb ik geen ervaring. Omdat ik weet dat je het één en ander gedaan moet hebben voordat je hier mag posten (kennis opdoen) heb ik onderstaand geleerd, dit zijn beide elf uur durende lessen!
• Lynda.Com.Macromedia.Dreamweaver.8.Essential.Training
• Lynda.Com.Macromedia.Fireworks.8.Essential.Training
| Ontwerp |
Ik was dus begonnen met het maken van tabellen, en het aan de ex-webmaster laten zien. Nee je kan het beste met Photoshop werken. Ik helemaal chagrijnig naar 22 uur studeren/lessen. Vroeg ik hoe, komt er geen duidelijk reactie op, dat ik alleen een ontwerp moet maken. Dit heb ik dus op papier gedaan, omdat ik dit fijner vind ontwerpen. Zie hieronder voor het ontwerp (clickable):
Nu heb ik de site gebaseerd op de volgende sites. Ik heb tevens screenshots genomen van elementen van elke site die mij aanstaan.
• www.feyenoord.nl
• www.adodenhaag.nl
• www.psv.nl/web/show
Feyenoord
1. het logo mooi in de hoek en vanaf daar beginnen de lijnen van de site.

2. Het aankondigen van de aankomende wedstrijden met het logo van de clubs.
3. Het random laten zien van foto's.
ADO Den Haag
1. De strepen in de banner zijn heel erg mooi. Voor onze site zouden ze alleen geel, zwart moeten worden, omdat dit onze clubkleuren zijn. Ook het menu is zeer handig voor algemene zaken, zoals contact/login/sitemap/etc.
PSV
1. Wil eigenlijk van die tabellen gebruiken, zoals je hier ziet met de titel nieuws. Het rood zal dan of geel worden of donkergrijs.
2. Het weergeven van siteinformatie en sponsors in een aparte tabel die strookt met bovenstaand.
| Problemen |
1. Om te beginnen bij een ontwerp moet je weten wat de maten zijn. Ik ben uitgegaan van een 1024x768 resolutie in Internet Explorer 7. De maten zijn dan 1006x591 pixels. Omdat nog een achtergrond wil plaatsen die men moet kunnen zien wordt er 63 pixels van de kant gewerkt. Boven is dit 30 en onder is dit 10 pixels.
2. Het bovenste deel is dus eigenlijk een banner en wat daaronder komt is een tabel met tekst, foto's en dergelijke.
3. Het clublogo komt linksboven in de hoek. Als je daar overheen gaat dan komt er een pop-up menu. Ik heb hier voor gekozen, omdat er in de website ook een forum moet komen. Heb ik een vast menu links, dan wordt de overige ruimte voor een forum te klein. Ik wil niet dat het forum in een apart venster opent, omdat ik dan bang ben dat iedereen alleen maar op het forum zit.
edit:
Verdere vragen komen hier tevens te staan en worden doorgelikt naar het antwoord verder in het topic. Welke vragen dit worden weet ik pas als ik tegen problemen oploop.
Verdere vragen komen hier tevens te staan en worden doorgelikt naar het antwoord verder in het topic. Welke vragen dit worden weet ik pas als ik tegen problemen oploop.
| Links |
http://www.shootnshop.nl/
\[W&G FAQ] groepsproject
(is na twee jaar ook nog niet af, dus daar kan ik ook niet veel informatie uit halen.)
| Updates |
Wanneer er een update plaats vindt zal deze hier gepost worden zodat jullie op www.bendevanellende.nl kunnen hoe het nu met de site is, en eventueel tips kunnen geven hoe het beter kan.