Flitsen in open lucht

Pagina: 1
Acties:
  • 560 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort moet ik fotograferen op een feest in de open lucht (parkfeest).

Een deel van dat feest is ook 's avonds, dus volle penlites mee voor de externe flitser.
Het is de bedoeling dat ik de gasten op de sensor vast ga leggen, vandaar mijn vraag: hoe om te gaan met de flitser.

Normaal (binnenshuis/zaal) gebruik ik een diffuser en bounce ik voornamelijk via de wanden en het plafond. Dat wordt ik de open lucht een beetje lastig natuurlijk.
Het zal er dus op neer komen dat ik de flitser rechtstreeks op het onderwerp moet gaan richten, maar wat voor effecten heeft dat? (Overbelichting, te donkere achtergrond e.d.)

Graag jullie tips of ervaringen bij het flitsen in de open lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-08 08:36
Zonder enige kennis van zaken, bounchen via de grond. Werkt dat niet?
Je zal wel meer verlies hebben doordat het niet effen is en niet wit maar lijkt mij beter dan direct inflitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-08 16:03
Het is een kwestie van experimenteren, wat er goed gaat en wat niet. Ik heb geen idee wat voor camera & flitser je hebt, dus heel veel inside tips kan ik je niet geven.

Wat ik in de open lucht altijd doe is zo veel mogelijk omgevingslicht oppakken (sluitertijd van 1/5e seconde of zoiets) en evt. -0.3 stop onderflitsen. Dit om te voorkomen dat het onderwerp totaal uitgebeten raakt. op nikon camera's vind je een fv-lock knop terug (althans, programmeerbaar) die voorkomt dat je dichte ogen hebt ivm de voorflits. Ook is het daarmee mogelijk om zonder compensatie goed belichte onderwerpek te creeëren die niet precies in het midden van je beeld staan

Op zich is een diffusor/bounce card best te gebruiken, kantel dan de flitskop in een hoek van 45º. Hierdoor heb je iets zachtere schaduwen, maar toch nog een correcte belichting..

-edit-
TLer schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 10:19:
Zonder enige kennis van zaken, bounchen via de grond. Werkt dat niet?
Je zal wel meer verlies hebben doordat het niet effen is en niet wit maar lijkt mij beter dan direct inflitsen.
Nee, dat werkt absoluut niet. Je hebt gigantisch veel lichtverlies, een hele rare kleurverschuifing (gras reflecteerd groen) en bovenal komt je licht van een onlogische plek. Daardoor krijg je spookachtige schaduwen, alsof je 's nachte een zaklamp onder je gezicht houdt en daar een foto van maakt.

Buiten dat zit er ook nog het praktische bezwaar aan dat je flitser nou eenmaal aan de bovenkant van je camera zit.

[ Voor 30% gewijzigd door T_knoop op 26-01-2007 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-08 15:57
Dragging the shutter does the trick, voor meer info: [Ervaringen] partyfotografie deel 5

Of dat je dat toepast met of zonder diffusor erop is persoonlijk en situatie-afhankelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-08 13:26

Garyu

WW

Diffusor, bounce-card, of nep-softbox gebruiken. Pak in ieder geval iets dat het licht van je flitser over een zo groot mogelijk oppervlak richting je onderwerp weerkaatst. Zag laatst in Helsinki op een congres ook iemand rondlopen met een camera met daarop een echt enorme stuk plastic (50cm hoog ofzo), wat hij gebruikte om te bouncen. Dat in combinatie met second-curtain flash en relatieve lange sluitertijden moeten samen wel wat moois op kunnen leveren :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
For the record, ik ga mijn Nikon D50 + Metz 44i gebruiken.
Zit nog te twijfelen tussen het kitlensje (18-55) of mijn Tokina 24-200 (aka De koffiemolen).

Beide objectieven zijn gelijk qua lichtsterkte, maar ik denk dat ik af en toe ook wel eens flink wil zoomen voor portretten ed.

@T_knoop:
1/5e is echt te lang, kweet dat bij feesten de peoples niet lang stil blijven staan, zat meer aan 1/250e te denken, en dan de iso wat opschroeven (800 ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-08 23:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 10:28:
For the record, ik ga mijn Nikon D50 + Metz 44i gebruiken.
Zit nog te twijfelen tussen het kitlensje (18-55) of mijn Tokina 24-200 (aka De koffiemolen).

Beide objectieven zijn gelijk qua lichtsterkte, maar ik denk dat ik af en toe ook wel eens flink wil zoomen voor portretten ed.

@T_knoop:
1/5e is echt te lang, kweet dat bij feesten de peoples niet lang stil blijven staan, zat meer aan 1/250e te denken, en dan de iso wat opschroeven (800 ofzo).
Het idee is dat je je onderwerp bevriest door te flitsen. Door vervolgens een lange sluitertijd te gebruiken pak je ook licht uit de achtergrond mee voor de sfeer :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-08 11:34
1/250 icm flits levert in mijn ervaring donkere achtergronden met alleen de voorgrond (het onderwerp) geod belicht. Ik weet niet of die echt aan te raden is met feestende mensen. Ik vind het zelf niet zo mooi. Probeer je sluitertijd zo lang mogelijk te houden. Op z'n korts 1/100 ofzo. Kan je nog prima plaatjes mee schieten waarmee je dus ook omgevingslicht meepakt (lijkt me wel dat er lichten zijn) toch?

Ik gebruik A Better Bounce Card (www.abetterbouncecard.com, staat tutorial video). Dit gebruik ik ook buiten zodat er flitslicht naar voren wordt geweerkaatst.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@nadroJ
Tja, donkere achtergronden willen we natuurlijk niet. Zat ff te denken 1/100e op <100mm blijft natuurlijk wel scherp (geen bewegingsonscherpte).

Ik vind zo'n portable softbox ook wel wat hebben, heeft iemand daar toevallig ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-07 22:30
De standaard tijd van 1/60 doet vrij redelijke achtergronden. Ken je koffiemolen niet maar de 18-55 gaat makkelijk genoeg in je zak denk ik.

@Nadroj, waar heb jij je bouncecard van gemaakt?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Wijnands schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 11:19:@Nadroj, waar heb jij je bouncecard van gemaakt?
Van foamrubber à 2mm dikte, te koop bij diverse papier speciaal zaken. A4 kost rond de 80 ct. Buigbaar en werkt echt prima :)

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Zin en tijd om even een closeup te posten? Heb nl. geen idee over welk spul je het hebt maar 80 cent per A4 klinkt erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Wijnands schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 11:25:Zin en tijd om even een closeup te posten? Heb nl. geen idee over welk spul je het hebt maar 80 cent per A4 klinkt erg goed.
Kan je hier wat mee? Kleur is gebroken wit.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ja, thanks!

Nou nog 's even een zaak zoeken hier in 't dorp die dat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RedXraD schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 10:21:
Dragging the shutter does the trick, voor meer info: [Ervaringen] partyfotografie deel 5

Of dat je dat toepast met of zonder diffusor erop is persoonlijk en situatie-afhankelijk :)
Slow synch flitsen noemen we dat dus. Ik denk dat je wel even een optimum zult moeten vinden in de gebruikte sluitertijd. Zet je camera op M, diafragma wijd open en experimenteer met de sluitertijd (zo lang mogelijk maar wel scherp). Evt flits wat onderbelichten.

/me heeft er een persoonlijke missie van gemaakt om die rare term dragging the shutter uit te bannen. Het is een typische forumtaal ipv een normale fotografie uitdrukking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Wijnands schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 11:59:
Ja, thanks!

Succes met 't zoeken, als je het kan vinden, geef je maar een gil. Kan nog altijd eentje opsturen.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 12:01:
[...]

Slow synch flitsen noemen we dat dus. Ik denk dat je wel even een optimum zult moeten vinden in de gebruikte sluitertijd. Zet je camera op M, diafragma wijd open en experimenteer met de sluitertijd (zo lang mogelijk maar wel scherp). Evt flits wat onderbelichten.

/me heeft er een persoonlijke missie van gemaakt om die rare term dragging the shutter uit te bannen. Het is een typische forumtaal ipv een normale fotografie uitdrukking.
Hehe, dan noemen we het slow sync ;) Het punt/ de techniek is iig duidelijk.

Over het algemeen zul je iets van een stop willen onderbelichten en je flitser idd iets van -2/3e FEC mee willen geven, tenminste, dat is wat ik gemerkt heb in de enkele keer dat ik een concert/pary doe. Als je dat als vuistregel aanhoudt kun je daarna gaan kijken wat er fijn werkt voor je, want zoiets staat natuurlijk niet vast in 'regels' ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand me eens uitleggen wat de theorie achter het zowel onderbelichten van je camera en je flitser is?
Ik kreeg in het begin de tip om mijn camera op -1 te zetten en de flitser op -2 als ik het goed heb.
Kan iemand me eens goed uitleggen wat daar nu de reden van is?
Slow sync kun je erg leuke trucjes mee uithalen. Zeker als er mooi omgevingslicht van bv lampen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 14:10:
Kan iemand me eens uitleggen wat de theorie achter het zowel onderbelichten van je camera en je flitser is?
Ik kreeg in het begin de tip om mijn camera op -1 te zetten en de flitser op -2 als ik het goed heb.
Kan iemand me eens goed uitleggen wat daar nu de reden van is?
Slow sync kun je erg leuke trucjes mee uithalen. Zeker als er mooi omgevingslicht van bv lampen is.
De onderbelichting op je camera om ervoor te zorgen dat je onderwerp nog dusdanig onderbelicht is om te kunnen 'bevriezen' met je flitser, en de onderbelichting op je flitser om te voorkomen dat je zwaar overbelichte high-lights op je onderwerp krijgt. Je verliest in high-lights sneller detail dan in low-lights, zodoende :) Vaak schiet je party-pics in RAW, en als je dan een half tot een heel stopje moet pushen (ik onderbelicht mijn flitser vaak -2/3e ;) ) is dat niet zo'n ramp :)

[ Voor 8% gewijzigd door Henk op 26-01-2007 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Dat vereist dus dat je in de nabewerking alsnog de "onderbelichte" foto corrigeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die snap ik inderdaad ook niet helemaal.
Ik was altijd van mening dat je wel een overbelichte foto kunt corrigeren, maar dat een onderbelichte foto altijd lastig is om mooi te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Tja, in mijn nabewerking komt het daar wel op neer. Ik geloof ook graag dat er een betere workflow is, maar ik ben niet echt van de party-fotografie, dwz. weinig ervaring. Mijn out-of-cam shots zijn vaak ook een tikje onderbelicht, maar wél scherp en kleurrijk als ik ze bewerkt heb :) aangezien bij party-FG, doordat je meestal op RAW schiet, toch een stevige workflow hoort vind ik dat absoluut geen ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 10:14:

Graag jullie tips of ervaringen bij het flitsen in de open lucht.
Bij het fotograferen in de open lucht, overdag gewoon de flitser gebruiken als invulflits.
Dus zet je FEC op -2 ofzo, afhankelijk van hoeveel je de schaduwen wilt wegflitsen bij portretten.

En als je niet kan bouncen, dan heb je geen andere mogelijkheid dan recht vooruit flitsen. Naar boven toe flitsen is dan verspilling van je licht als er toch niks is om tegen te bouncen. :P Eventueel kun je nog tegen een wit shirt van iemand bouncen, als die ernaast staat ofzo. En om het licht iets meer te breken gewoon je omnibounce gebruiken als je recht vooruit flitst.

's Avonds hetzelfde eigenlijk, maar je zou kunnen proberen om bij relatief korte onderwerpsafstanden dat "dragging the shutter" principe toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:03

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Wijnands schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 11:59:
Ja, thanks!

Zelfbouw bouncer.
Kijk hier maar eens:
http://www.diyphotography...io/blz/flash-mini-bouncer

[ Voor 3% gewijzigd door PvH18 op 26-01-2007 16:30 ]

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 14:36:
Ja, die snap ik inderdaad ook niet helemaal.
Ik was altijd van mening dat je wel een overbelichte foto kunt corrigeren, maar dat een onderbelichte foto altijd lastig is om mooi te krijgen.
Wel 's geprobeerd? Met PS en bijv. het heel simpele shadows en highlights krijg je al verbluffend veel detail uit veel te donkere partijen. Een overbelichte foto heeft die details simpelweg niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Een overbelichte foto, zonder dat je een kleur helemaal 'clipt' heeft die details juist wel.

http://www.luminous-lands...orials/expose-right.shtml
"Expose to the right" is bij iets meer ervaren mensen eigenlijk al een standaard begrip op zich.

Het is zelfs beter om zo'n 'highlight' dan te pullen, dan dat je een shadow gaat 'pushen'. Okee, ik heb dus een volledig Engelse workflow, umm. het is beter om zo'n hooglicht terug te trekken, dan om een schaduw omhoog gaat duwen. Omdat je a) minder ruis krijgt en b) meer detail zit opgeslagen in het hooglicht gedeelte.

Wel alleen van toepassing bij RAW overigens.
Als je JPG schiet, dan is elke vorm van clippen = weg informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 18:09
Gewoon lekker lange sluitertijden en wat harder flitsen zodat je de voorgrond bevriest.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 09:43

Floor-is

5.2

Garyu schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 14:31:
Dat vereist dus dat je in de nabewerking alsnog de "onderbelichte" foto corrigeert?
Je moet toch al nabewerken, dan is dit toch maar een kleine stap extra?

Ik ben absoluut niet van het mensen fotograferen op een feest, artiesten daarentegen vind ik wel weer leuk. Dat komt wel redelijk op hetzelfde neer. Er zijn legio voorbeelden te verzinnen, ik zal er een paar bijzoeken...

Ha, mooi voorbeeld, redelijk donkere gang, ngeen mogelijkheid tot bouncen (rode muren, vloeren, plafonds: hele foute kleurweergave)...
Korte sluitertijd levert:
Afbeeldingslocatie: http://www.floor-is.nl/Site_nu-echt/IMG_4990.jpg
Lange(re) sluitertijd (en iets te veel flits) levert:
Afbeeldingslocatie: http://www.floor-is.nl/Site_nu-echt/IMG_4292.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Floor-is op 26-01-2007 17:08 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Floris schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 17:04:
[...]

Je moet toch al nabewerken, dan is dit toch maar een kleine stap extra?

Ik ben absoluut niet van het mensen fotograferen op een feest, artiesten daarentegen vind ik wel weer leuk. Dat komt wel redelijk op hetzelfde neer. Er zijn legio voorbeelden te verzinnen, ik zal er een paar bijzoeken...

Ha, mooi voorbeeld, redelijk donkere gang, ngeen mogelijkheid tot bouncen (rode muren, vloeren, plafonds: hele foute kleurweergave)...
Korte sluitertijd levert:
[afbeelding]
Lange(re) sluitertijd (en iets te veel flits) levert:
[afbeelding]
Volgens de EXIF is de ene 1/50 en de andere 1/60. Het verschil zit em hier volgens mij meer in de 100 ISO vs 800 ISO :?
En het nadeel van ISO verhogen is dat je camera niet alleen gevoeliger wordt voor omgevingslicht, maar ook voor het licht uit je flitser. Terwijl de sluitertijd geen invloed heeft op de hoeveelheid flitslicht die binnenkomt aangezien de flits toch altijd wel korter is dan de sluitertijd.

[ Voor 13% gewijzigd door Orion84 op 26-01-2007 17:35 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Orion84 schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 17:12:
[...]

Volgens de EXIF is de ene 1/50 en de andere 1/60. Het verschil zit em hier volgens mij meer in de 100 ISO vs 800 ISO :?
En het nadeel van ISO verhogen is dat je camera niet alleen gevoeliger wordt voor omgevingslicht, maar ook voor het licht uit je flitser. Terwijl de sluitertijd geen invloed heeft op de hoeveelheid flitslicht die binnenkomt aangezien de flits toch altijd wel korter is dan de sluitertijd.
Daarom dus ook FEC :) Flash Exposure Compensation, je flitser flikt dus gewoon 3 stops zwakker als je je cam ineens op iso800 gooit ipv iso100 :) en je flits is inderdaad korter dan je sluiter, daarom bevries je je onderwerp ook met je rear-sync flash. De TTL meet hoeveel licht er nodig is om het onderwerp goed te belichten ;)

En of je nou je sluiter omlaag gooit naar 1/15e of van iso100 naar iso400 gaat bijvoorbeeld is voor de exposure om het even.

[ Voor 18% gewijzigd door Henk op 26-01-2007 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

RedXraD schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 17:38:
[...]

Daarom dus ook FEC :) Flash Exposure Compensation, je flitser flikt dus gewoon 3 stops zwakker als je je cam ineens op iso800 gooit ipv iso100 :) en je flits is inderdaad korter dan je sluiter, daarom bevries je je onderwerp ook met je rear-sync flash. De TTL meet hoeveel licht er nodig is om het onderwerp goed te belichten ;)

En of je nou je sluiter omlaag gooit naar 1/15e of van iso100 naar iso400 gaat bijvoorbeeld is voor de exposure om het even.
Dit is geen FEC, maar TTL :). FEC stel je zelf in, terwijl hier je flitser gewoon automatisch 3 stops zwakker flitst omdat het omgevingslicht 3x zo hoog is (door de ISO).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Garyu schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 18:04:
[...]

Dit is geen FEC, maar TTL :). FEC stel je zelf in, terwijl hier je flitser gewoon automatisch 3 stops zwakker flitst omdat het omgevingslicht 3x zo hoog is (door de ISO).
Nee, ik bedoel: daarom gebruik je FEC ;)

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn stukje hierboven inderdaad niet echt blaakt van duidelijkheid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Bij mij is m'n FEC standaard gekoppeld aan m'n TTL. Ik denk dat dat bij iedereen hier wel is, of je moet een oude flitser hebben die nog geen TTL aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

welja, alsof iedereen een digitale reflex heeft :| Wat kort door de bocht!!

Ik heb een oude staafflitser van philips, werkt op 4 AA´s. Alleen rot met instellen enzo, werkt verder prima.

En ik snap nu meer van het flitsen, thnx voor jullie tips :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:16

Jaymz

Keep on moving !

(Floris hier)

Het ging mij om het resultaat, ik had natuurlijk een 3x zo lange sluitertijd kunnen kiezen, maar koos voor ISO800 in plaats daarvan. Het moge duidelijk zijn dat het resultaat op hetzelfde neerkomt. (Heb nu wel de factor beweging er uit gehaald, ik had denk ik wat last van trilhandjes ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 20:52:
welja, alsof iedereen een digitale reflex heeft :| Wat kort door de bocht!!
Ik zeg toch ook:
"Of je moet een oude flitser hebben die nog geen TTL aan kan."

Dat is dus van toepassing op jou en de weinigen hier die geen TTL flitser hebben of gebruiken.

TTL heeft trouwens niks met digitaal te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Jaymz schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 21:02:
(Floris hier)

Het ging mij om het resultaat, ik had natuurlijk een 3x zo lange sluitertijd kunnen kiezen, maar koos voor ISO800 in plaats daarvan. Het moge duidelijk zijn dat het resultaat op hetzelfde neerkomt. (Heb nu wel de factor beweging er uit gehaald, ik had denk ik wat last van trilhandjes ;))
True, ik reageerde ook vooral op de tekst bij de foto's en niet zozeer op het principe of het resultaat ofzo. In die tekst leek je aan te geven dat het verschil gemaakt werd met de sluitertijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

guillaumemay schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 22:54:
[...]

Ik zeg toch ook:
"Of je moet een oude flitser hebben die nog geen TTL aan kan."

Dat is dus van toepassing op jou en de weinigen hier die geen TTL flitser hebben of gebruiken.

TTL heeft trouwens niks met digitaal te maken.
het ging om het principe, ik krijg gewoon een beetje een hekel aan sommige patsers hier :P

Maar dat is ook waar. http://www.abetterbouncecard.com/ is trouwens echt wel goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo'n abetterbouncecard ziet er inderdaad wel spannend uit, alleen gaat het in de buitenlucht natuurlijk niet op, aangezien ik nog steeds niet via een plafond kan bouncen.

Waar het, gezien het verloop van de thread, eigenlijk op neer komt (zie mijn starttopic) is sluitertijd op 1/60, diafragma max open (f3.5) en 3 stops onder flitsen? Please correct me if I'm wrong...

Zal van de week 's avonds mijn vriendin eens in de tuin zetten en gaan oefenen met flitsen, zal ze leuk vinden -:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2007 @ 10:49:
Zo'n abetterbouncecard ziet er inderdaad wel spannend uit, alleen gaat het in de buitenlucht natuurlijk niet op, aangezien ik nog steeds niet via een plafond kan bouncen.

Waar het, gezien het verloop van de thread, eigenlijk op neer komt (zie mijn starttopic) is sluitertijd op 1/60, diafragma max open (f3.5) en 3 stops onder flitsen? Please correct me if I'm wrong...

Zal van de week 's avonds mijn vriendin eens in de tuin zetten en gaan oefenen met flitsen, zal ze leuk vinden -:)
Nee, daar komt het niet op neer, maar daarvoor zou je eigenlijk het party-FG topic moeten lezen, elke situatie is anders... soms heb je bakken met omgevingslicht en is 1/60e bij iso400 inderdaad genoeg, soms moet je op 1/10e of lager bij iso1600 ;)

Maar lees dan ook vooral het party-FG topic even door, staat een hoop nuttigs in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Een grote ABBC werkt wel redelijk goed. In de video op de site maakt Peter Gregg dus een grote ABBC die hij buiten gebruikt. Ik heb het zelf geprobeerd met de kleine versie van ABBC en op korte afstand +/ 2/3 meter werkte de kleine ABBC al goed. Als ik later thuis ben zal ik even kijken of ik een voorbeeldfoto kan posten.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@RedXraD: Heb het party-FG al enige tijd bijgehouden, staat idd wel nuttige info in. Natuurlijk zal ik met de sluitertijd moeten spelen tijdens de opnamen, geen enkel licht is hetzelfde. Is het overigens verstandig om ook de iso met de hand te gaan regelen? Of laat ik dat de camera lekker doen...?

@ nadroJ: Ben wel benieuwd naar de voorbeeldfoto, graag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2007 @ 13:23:
@RedXraD: Heb het party-FG al enige tijd bijgehouden, staat idd wel nuttige info in. Natuurlijk zal ik met de sluitertijd moeten spelen tijdens de opnamen, geen enkel licht is hetzelfde. Is het overigens verstandig om ook de iso met de hand te gaan regelen? Of laat ik dat de camera lekker doen...?
100% vastzetten, anders gaat je camera knoeien met jouw zorgvuldig gekozen belichting, en dat wil je toch niet? ;)

De iso-waarde hangt ook een beetje af van wat jij acceptabel vindt kwa ruis. Ik heb zelf een nikon D50, maar het licht moet wel heel erg summier worden (of mijn foto's op webformaat ;) ) wil ik iso1600 gaan gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tja, zit wel wat in, aan de ene kant kan de D50 prima alles zelf regelen, aan de andere kant zit 'ie er wel eens behoorlijk naast. Met name de multisegment meting vind ik hem erg slecht doen, gebruik zelf altijd de spotmeting. Maar goed, dat staat hier dan weer los van.

'K zal hem initieel vastzetten op iso400 en dan kijken of ik er nog wat aan moet wijzigen, afhankelijk van hoe donker het is enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2007 @ 13:23:
@ nadroJ: Ben wel benieuwd naar de voorbeeldfoto, graag....
Hier een voorbeeldfoto (out of the cam jpeg met een ieniemienie beetje usm eroverheen). Exif staat er nog in. Genomen buiten met de flits recht omhoog en de 3" versie van ABBC. Met een grote versie zoals op de video wordt aangeraden (A4 voor buiten of 6" voor ander gebruik) zou je nog meer licht naar voren weerkaatsen.
Afstand was denk ik zo'n 2 meter.

[ Voor 5% gewijzigd door nadroJ op 29-01-2007 22:35 ]

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wow, niks over te zeggen, mooie plaat!
Tja, ben over de streep, ga zo'n ABBC bestellen. Helaas kan mijn flitser zijn kop niet draaien dus het zullen mooie foto's op landscape worden, maar goed, ff croppen in PS en klaar is Klara.

Thanx voor de upload nadroJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2007 @ 23:09:
Wow, niks over te zeggen, mooie plaat!
Tja, ben over de streep, ga zo'n ABBC bestellen. Helaas kan mijn flitser zijn kop niet draaien dus het zullen mooie foto's op landscape worden, maar goed, ff croppen in PS en klaar is Klara.

Thanx voor de upload nadroJ
Thanks en no problem! Maar zo'n ABBC is echt supermakkelijk zelf te maken. Dus niet bestellen! Dat kost veel geld. Ergens op vorige post hierboven staat een plaatje met het materiaal wat je kan gebruiken. Met het videotje heb je het zo voor elkaar.

Succes!

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Inderdaad, gewoon effe knippen en plakken, elastiekje eromheen, klaar :). Niks bestellen, onzin... ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah, velletje fotopapier en een plastic schaartje, zoontje van 3 jaar : komt helemaal goed!

Heb nog wel een kapotte fietsbinnenband, denk dat ik daar een strook tussenuit knip als elastiekie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Hobbyzaak hier in het dorp krijgt donderdag weer velletjes namaakrubber binnen in het wit. Ga er eentje halen kijken hoe het werkt. Misschien ook een in een andere kleur meenemen voor een leuk effect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 11:21:
Ah, velletje fotopapier en een plastic schaartje, zoontje van 3 jaar : komt helemaal goed!

Heb nog wel een kapotte fietsbinnenband, denk dat ik daar een strook tussenuit knip als elastiekie.
Klinkt prima! Ik heb het zelf met zelfklevend klittenband gedaan. Strookje op het foamrubber, strookje op de flits. Ziet er wel strak uit moet ik zeggen. Gisteren sprak ik nog met een andere fotograaf die vroeg wat het was en het er goed uit vond zien. Hij vond het wel handig.
Wijnands schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 12:41:
Hobbyzaak hier in het dorp krijgt donderdag weer velletjes namaakrubber binnen in het wit. Ga er eentje halen kijken hoe het werkt. Misschien ook een in een andere kleur meenemen voor een leuk effect?
Was helemaal vergeten dat ze nog meer kleuren hadden. De dame in de winkel zei het en toen dacht ik ook... ff een keer proberen. Thanks voor de reminder!

[ Voor 28% gewijzigd door nadroJ op 30-01-2007 12:44 ]

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-07 20:16

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Dat zelfklevende klittenband hebben ze trouwens voor €0,79 bij de Zeeman, gebruik ik ook altijd voor m'n gelfilters. :)
Pagina: 1