Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 12:40:
[...]
Maar je was d'r niet ingekomen als je niet een keer had laten zien dat je bereid bent je professioneel in te stellen. Als ik al niet mag verwachten dat iemand de moeite nemen kan een pak aan te sleuren bij z'n sollicitatie, wie weet wat voor geitewollensokken mentaliteit hij dan wel niet heeft als hij er werkt en je een keer wat wilt. In dat opzicht toont een pak heel goed wat je bent: bereid de shittige dingen die je soms moet doen voor je werk ook te accepteren.

Ik noem dat persoonlijk professioneel. Ik weet dat er mensen zijn die dat niet vinden. Die mensen noem ik echter maar zeer zelden professionals. Ik weet dat ik hierin niet de enige ben.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik jouw gedachtengang bijzonder onprofessioneel vind. Het moet er niet om gaan of iemand een pak aandoet, maar of iemand moeite en zorg aan zijn uiterlijk/presentatie besteed. Een sollicitant die casual maar goed verzorgd binnen komt (geknipt, gewassen, geschoren etc) heeft bij mij 100x meer kans dan iemand die alleen een slechtzittend pak bij de kringloopwinkel heeft gehaald.

Verder trek je een conclusie die je niet mag trekken: als je wil weten of iemand bereid is shittige dingen te doen kan je beter je koffie omgooien en de sollicitant een doekje geven...

Professioneel instellen heeft geen reet te maken met het wel of niet willen dragen van een pak, het heeft te maken met hoe je jezelf presenteert. En dat kan in pak, maar hoeft niet. Geen pak = geen baan is een archaisch dogma waar je bij mij in elk geval niet mee aan hoeft te komen. Maargoed, ik heb al een baan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
Deze situatie over pakken en profesionaliteit is al jammer, en moet eerlijk zeggen dat ik een geitenwollensokken-figuur ben. Maar denk dat het verschil binnen de IT bestaat uit mensen die het vanuit hobby doen, en figuren die meer carriere-geörrienteerd bezig zijn.

Zijn wel vaak geitenwollensokken-figuren die de ravage van zulke mensen mogen opruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 14:12:
Ik denk dat dit ook wel afhangt van je positie in een bedrijf. Als je tot het middelmanagement of het topmanagement behoort is een pak bij meetings echt onontbeerlijk, dit is een vorm van 'sérieux'
Nou, dat ligt er nog steeds aan hoor. Ik zat er voor het eerst, vanwege deze discussie, eens op te letten hoe ons management dat doet. Ja, de meesten van het upper management team doen wel iets pak-achtigs aan, maar een stropdas wordt al heel hard zoeken. Maar goed, hier wordt zelfs naar een salesmanager geroepen of ie gaat solliciteren als hij in pak komt, terwijl dat toch een typische functie is om in pak aan te komen. En het bedrijf waar ik voor werk is internationaal, met meer dan 1000 medewerkers in Nederland. Wie wel net in pak lopen, inclusief stropdas, is de beveiliging. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 09:57:
[...]
...Wie wel net in pak lopen, inclusief stropdas, is de beveiliging. :)
En die neem jij natuurlijk door die stropdas net zo serieus als een stadswacht 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2007 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 18:35
Werk bij een kleine detacheerder, ik ben Business Consultant. Hier loop je bij de klant gewoon altijd in pak. De klant 'koopt' een expert in, dan mag je er ook netjes uitzien. En een pak maakt gevoelsmatig voor velen net dat verschil. En ja, enkel externen lopen hier in pak en de directie/management.

Het "gewone" personeel loopt gewoon in normale nette kleding. Daardoor is er wel eens een afstand te merken, maar daar kan je goed omheen werken.

Daarnaast geeft een pak een soort van gelijkheid aan het management, wat als externe belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 14:02:
[...]

Dit zegt de Dikke van Dale over een proffessional:

de professional (mannelijk), de professionals
iemand die een ambacht, kunst of sport beroepsmatig beoefent

Ik zie hier niet staan over het dragen van een pak ;)
Hoe kan je nou professional verkeerd schrijven als je het in de Van Dale opzoekt ;)

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyrion70
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-05-2021
Ben net deze maand aangenomen bij een van 's lands grootste detacheerders.. Was bij mijn sollicitatie gewoon netjes.. Twee gesprekken gehad en beide keren is er niets over gezegd. Bij de introductie ga ik maar wel in pak, omdat ik begrepen heb dat iedereen dat doet (en ik niet underdressed wil zijn)..

Ook zonder "pak" vind ik dat je netjes en verzorgd over kunt komen. Ik heb het hier al eerder gehoord, maar vind echt dat het niets met professionaliteit te maken heeft (en nee, daar had ik geen van Dale voor nodig :P).
Het is ook niet dat ik me niet thuis voel in een pak hoor, want ik mag ze graag dragen, tot nu toe echter zijn de gelegenheden voor een pak beperkt gebleven tot drie dingen: bruiloften, begrafenissen en massa-ontslagen aankondigen.. 9 op de 10 keer dat mensen mij (weer) in pak zien krijg ik dan ook de vraag "worden er weer mensen ontslagen of is er iemand dood?".
Een bedrijf wat niet in staat is verder te kijken dan naar de kleding van een sollicitant is inderdaad ook geen bedrijf waar ik wil werken. Een heleboel mensen kunnen niet eens een pak betalen! Ik ga er nu weer 2 halen waarschijnlijk (omdat ze aan vervanging toe zijn en ik bij mijn nieuwe baan bij klanten terecht kom en daar idd wel in pak wil kunnen verschijnen), dus ik ben erg blij dat mijn vakantie geld nu geboekt wordt...

Doe maar gek! Anderen doen al gewoon genoeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 12:40:
Zoals ik eerder al schreef heb ik al eens sollicitanten laten gaan omdat ik het ongepast vind om je op een sollicitatie gesprek of kennismakingsgesprek voor de detacheerders onder ons zonder pak te vertonen.
Heb je dat ook gezegd tegen de sollicitant? Of hou je dan een bullshit verhaal van "betere kandidaat" of "past niet geheel in het profiel"? Ik chargeer nu even, maar heb het gevoel dat je de ballen niet zou hebben om op te biechten waarom je zo iemand hebt "laten gaan". De grap is zelfs dat als je dat als enige reden zou aanvoeren waarom je iemand niet aan hebt genomen, dat je a) mogelijk succesvol aangeklaagd zou kunnen worden voor discriminatie (als er geen duidelijk kledingvoorschrift bestaat, kan je het ook niet aanvoeren als reden voor afwijzing), en b) dus niet langs kleding heen kan kijken om iemand's werkelijke geschiktheid voor de vacature in te schatten. Zou je bij mij op het werk zitten, in het geval dat inderdaad het afwijzen op het ontbreken van een pak de enige reden was, dan was je al lang de laan uitgestuurd. And please, don't bullshit about being professional. Je haalt je criteria door elkaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo knettergek: die kan je in je zak steken :D
Pagina: 1 2 Laatste