Ik moet eerlijk zeggen dat ik jouw gedachtengang bijzonder onprofessioneel vind. Het moet er niet om gaan of iemand een pak aandoet, maar of iemand moeite en zorg aan zijn uiterlijk/presentatie besteed. Een sollicitant die casual maar goed verzorgd binnen komt (geknipt, gewassen, geschoren etc) heeft bij mij 100x meer kans dan iemand die alleen een slechtzittend pak bij de kringloopwinkel heeft gehaald.Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 12:40:
[...]
Maar je was d'r niet ingekomen als je niet een keer had laten zien dat je bereid bent je professioneel in te stellen. Als ik al niet mag verwachten dat iemand de moeite nemen kan een pak aan te sleuren bij z'n sollicitatie, wie weet wat voor geitewollensokken mentaliteit hij dan wel niet heeft als hij er werkt en je een keer wat wilt. In dat opzicht toont een pak heel goed wat je bent: bereid de shittige dingen die je soms moet doen voor je werk ook te accepteren.
Ik noem dat persoonlijk professioneel. Ik weet dat er mensen zijn die dat niet vinden. Die mensen noem ik echter maar zeer zelden professionals. Ik weet dat ik hierin niet de enige ben.
Verder trek je een conclusie die je niet mag trekken: als je wil weten of iemand bereid is shittige dingen te doen kan je beter je koffie omgooien en de sollicitant een doekje geven...
Professioneel instellen heeft geen reet te maken met het wel of niet willen dragen van een pak, het heeft te maken met hoe je jezelf presenteert. En dat kan in pak, maar hoeft niet. Geen pak = geen baan is een archaisch dogma waar je bij mij in elk geval niet mee aan hoeft te komen. Maargoed, ik heb al een baan