Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk nu zo'n 8 jaar in de detachering. Een vorm van werken die mij op zich zeer bevalt. Je leert veel, komt op veel plekken en leert ook veel mensen kennen.

Nu loop ik bij de klant bijna 95% van mijn tijd in mijn "normale" kleren. Gewoon kleren die ik thuis ook aan zal doen. Probeer in te "blenden" in de organisatie zeg maar. Want ik heb gemerkt dat je met een pak een afstand creeert tussen jou en je interne collega's. En dat wil ik zelf niet. Want je zal toch samen een project moeten doen. Ik kreeg pas geleden de opmerking dat een externe dacht dat ik intern was. Toen hij hoorde dat ik bij hetzelfde bedrijf werkte als hij keek hij mij toch wel een beetje vreemd aan. En dat komt volgens mij puur omdat ik weiger in een pak te lopen bij de klant.

Wat mij nu opvalt aan mede (externe) collega's dat als hun pimp of manager langskomt ze die dag ineens in pak lopen. Terwijl ze normaliter in hun casual kleding rondlopen, net als de interne medewerkers van de klant.

Volgens mij voegd een pak helemaal niets. Okay, je bent het visite kaartje van je baas. Maar voegd een pak nu echt wat toe. Ik denk het niet. Vaak zie ik dat mede externe collega's in de meest verschrikkelijke pakken lopen met de meest lelijke dassen. DOE DAN NIETS AAN!

In een pak lopen is toch niet meer van deze tijd. Men is tegenwoordig meer gericht op zijn individu dan op het collectief. Ik ben ik!

Waarom zijn die managers van detacheringsbedrijven zo krampachtig als het gaat over "kleding? Vaak zijn het techneuten die ophoog zijn geklommen (of mensen die echt niets anders kunnen ;) ) en dan ineens in pak lopen. En dan vervolgens denken dat ze meer aanzien hebben. Okay, sommige functie's vind ik ook dat iemand in een pak moet lopen. Een IT'er hoeft niet in pak te lopen omdat de directeur het ook doet. Doet een automonteur toch ook niet!

Ligt het nou aan mij of zien jullie dit ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:32

André

Analytics dude

Ik zie dat niet zo, ik loop normaal in spijkerbroek, maar zodra ik naar een klant moet ben ik verplicht een donker pak te dragen met stropdas om. Eventueel mag de stropdas weg als de klant al een tijdje klant is. Dat heeft te maken met beleefdheid, netheid en uitstraling.

Als ik als een zwerver (overdreven) gekleed bij een klant aankom zal ik direct minder serieus genomen worden dan dat ik in pak kom. Het staat professioneel en netjes, je toon respect aan de klant door je netjes te kleden.

Natuurlijk ben ik het met je eens dat het wel eens doorslaat, maar een anti-pakken houding is ook weer niet nodig.

/edit:
Daarbij doet men alsof een pak een totaal ander kledingstuk is dan een spijkerbroek. Het is gewoon een broek met bloes en daar overheen een jasje. Het is inderdaad een andere stof, maar het gegeven dat mensen pakken niet lekker vinden zitten is raar: koop dan een pak dat je wel lekker zit.

Er zijn gewoon gradaties in netheid: naakt -> trainingsbroek -> spijkerbroek -> pantalon, daaruit kies je de juiste voor de juiste gelegenheid.

[ Voor 26% gewijzigd door André op 26-01-2007 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Ik ben niet anti pakken, absoluut niet. Een net pak, goed op maat en een nette kleur is prima. Een stropdas heb ik al meer moeite mee. Een onding in mijn ogen. Het voegt niets toe.

Persoonlijk zit het zo:
Ik ben mezelf niet in een pak, en dat straal je onwillekeurig toch ook uit. Ik kom dan wat onzekerder over, en dat moet je juist niet hebben.
Als ik naar een klant moet, dan trek ik een nette broek, overhemd en eventueel jasje aan. Ziet er netjes verzorgd uit, en ik voel me er wel lekker in, en presteer dus beter. En dat is volgens mij wat de klant van mij verwacht. Dat ik mijn werk goed doe, niet dat als een aap in een net pak gehezen zit.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

André schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 10:10:
/edit:
Daarbij doet men alsof een pak een totaal ander kledingstuk is dan een spijkerbroek. Het is gewoon een broek met bloes en daar overheen een jasje. Het is inderdaad een andere stof, maar het gegeven dat mensen pakken niet lekker vinden zitten is raar: koop dan een pak dat je wel lekker zit.

Er zijn gewoon gradaties in netheid: naakt -> trainingsbroek -> spijkerbroek -> pantalon, daaruit kies je de juiste voor de juiste gelegenheid.
Maar ook jij zal toe moeten geven, dat je je in het ene kledingstuk een stuk prettiger voelt dan in het andere.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het een eerste kennismaking is dan zou ik sowieso in pak gaan.

Vervolgens kan je je daarna gerust aanpassen aan de bedrijfscultuur bij je detacheringsbedrijfs. Dat hangt er een beete vanaf of er een pakkencultuur heerst of niet. Immers, de klant bepaald de huisstijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:48
Ik heb het zelf ook niet zo op pakken, maar kies mijn werk daar dan ook op uit. Ik heb wel ervaring met van die gedetacheerde gasten die verplicht in pak moeten en er dan 2 in hun kast hebben hangen. Dan heb ik liever dat je in een spijkerbroek rondloopt dan in een versleten pak.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:54

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Of ik mij prettig voel in een bepaald kledingsstuk is erg afhankelijk van de omgeving. Als ik bij een reclame bureau aan de slag ben is het inderdaad spijkerbroek. Ben ik bij een bank aan de slag is het drie delig. Lig ik thuis op de bank te hangen dan is het trainingsbroek. Het is niet dat ik me in het ene altijd lekkerder voel dan in het andere. Ik zal me hoogst ongemakkelijk voelen als ik in trainingsbroek door de bank zou lopen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:32

André

Analytics dude

c70070540 schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 10:16:
[...]

Maar ook jij zal toe moeten geven, dat je je in het ene kledingstuk een stuk prettiger voelt dan in het andere.
Nee, ik heb een (duur) pak wat me als gegoten zit, ik zie er daarin strak uit en dat geeft me veel zelfvertrouwen. Het zit me net zo lekker als een goede strakke spijkerbroek met mooi shirt er boven.

Ik heb ook een heel goedkoop pak, en daar voel ik me inderdaad een 'in-het-pak-gehezen-aap' in. De essentie is dus dat je een pak moet hebben dat je lekker zit een perfect past, dat voelt direct heel anders.

[ Voor 9% gewijzigd door André op 26-01-2007 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:25
Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 10:19:
Als het een eerste kennismaking is dan zou ik sowieso in pak gaan.

Vervolgens kan je je daarna gerust aanpassen aan de bedrijfscultuur bij je detacheringsbedrijfs. Dat hangt er een beete vanaf of er een pakkencultuur heerst of niet. Immers, de klant bepaald de huisstijl.
Nog beter is; eerst polsen hoe het zit met kleding bij de desbetreffende klant. Op die manier loop ik over het algemeen minder vaak in pak dan anders. Zeker omdat ik vaak op technisch vlak wordt ingeschakeld. Een techneut met een stropdas is dan juist weer raar. In dat wereldje is het aan de meeste externen juist te zien dat ze een intake gesprek/ gesprek met manager oid hebben.
Overigens; ik vind een pak niet erg! Wat ik wel erg vind om achteraf te ontdekken dat het overkill was. Zo dus ook omgekeerd, iedereen in pak en ik niet, dat voelt ook niet fijn.

Over lekker zitten van een pak ben ik het ook eens met André, als je wat verschillende merken aan hebt gehad, ga je echt het verschil merken. Maar volgens mij is dat het niet alleen; de meeste mensen nemen een andere lichaamshouding (stijver/rechter) aan met een pak. En je gaat niet ff lekker onderuit hangen of op een stenen muurtje zitten in de pauze.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik zit samen met een stuk of 40 collega's gedetacheerd en geen van allen dragen we een pak. Bij het eerste gesprek wel een pak aangetrokken daarna nooit meer. Ik denk dat het altijd zo gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het punt dat je niet serieus genomen wordt als je niet in pak komt is onzin, wat mij betreft. Ik ben van een IT generatie waarbij er altijd argwanend gekeken wordt als iemand in pak aankomt - zal wel een salesgast zijn of iemand die niet weet waar hij het over heeft (is vaak hetzelfde trouwens) en moet dat compenseren met een pak. Als iemand mij niet serieus neemt omdat ik niet in pak kom, dan is dat vaak toch hun probleem - ik word niet voor niets ergens heengezonden, en men moet het toch met me doen, pak of niet. Maar goed, ik heb nog nooit het idee gehad dat iemand me niet serieus nam vanwege het ontbreken van een pak, simpelweg omdat ik weet waar ik het over heb, als het over mijn werk gaat.

Ik heb overigens totaal geen problemen met het dragen van een pak, maar doe dat omdat je het prettig vindt, niet omdat je denkt dat iemand anders van mening is dat je het moet dragen. En ik ben het geheel eens met hazimoto als hij zegt dat je beter casual kan komen dan in een ugly pak (het "instapmodel" van WE of zo), want dat ziet er echt zo shabby uit.

Maar dat verhaal van "niet meer van deze tijd" ben ik niet eens met de TS. Sommige detacheringsbedrijven doen gewoon nog steeds aan verplicht pakken dragen, en als je voor zo'n bedrijf bent gaan werken, wist je dat waarschijnlijk van te voren, dus moet je ook niet zeuren.

Ik zit in de situatie dat als ik een net jasje boven mijn spijkerbroek draag naar het werk, met sportschoenen eronder, dat men mij vraagt: zo, sollicitatiegesprek gehad? Terwijl ik zo echt niet op een sollicitatiegesprek aan zou komen... Maar dat schetst een beetje de sfeer bij mij op het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Mja, je kan wel heel hard gaan lopen schoppen tegen het begrip "pak", maar feit is dat het in de meeste bedrijven doodnormaal is. En natuurlijk zal niet iedereen jasje dasje hoeven te lopen, ligt ook maar net aan je functie en of je veel bij direct contact hebt met de klant. Maar persoonlijk vind ik het wel zo netjes om gewoon je pak aan te trekken, dat je geen zin heb in een stropdas kan ik idd wel inkomen, dat ding is echt kansloos.

Ik werk in Luxemburg (ALLLLEEEEN maar banken, dus veeeel jasjes en dasjes ;) ) en op mijn werk (onderdeel van de duitse beurs) is het wel grappig om te zien dat het echt heel erg verschilt. De ene loopt strak in pak, de ander zit in zijn spijkerbroek en sneakers en polo exact hetzelfde werk te doen. Heel apart om te zien :P . Je kan er echt geen peil op trekken. En op vrijdag (ja, aan casual friday doen ze hier ook nog behoorlijk) heb ik zelfs mijn baas al eens in trainingspak gezien :D

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 10:40:
Maar dat verhaal van "niet meer van deze tijd" ben ik niet eens met de TS. Sommige detacheringsbedrijven doen gewoon nog steeds aan verplicht pakken dragen, en als je voor zo'n bedrijf bent gaan werken, wist je dat waarschijnlijk van te voren, dus moet je ook niet zeuren.
Ik zeur ook niet :P

Dit is mijn mening. Ik werk zelf bij een bedrijf waar een pakken cultuur heerst en ik zie daar een wel verschuiving plaats vinden. En hoe dat komt, geen idee. Ik denk omdat mijn generatie zoiets heeft van als ik hier een pak MOET dragen en bij die andere baas niet: nou dan ga ik wel weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingD-dude
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-12-2021
In mijn beleving helpt een pak nog steeds mogelijke twijfel bij 'eerste' contacten met een potentieel nieuwe klant/opdrachtgever/werkgever voor een groot deel weg te nemen, dus dan is het devies zeker jasje-dasje. Eenmaal binnen kun je je kledingkeuze langzaam spiegelen aan de collegae; doorgaans betekent dit dat het pak weer in de mottenballen kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
André schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 10:10:
Ik zie dat niet zo, ik loop normaal in spijkerbroek, maar zodra ik naar een klant moet ben ik verplicht een donker pak te dragen met stropdas om. Eventueel mag de stropdas weg als de klant al een tijdje klant is. Dat heeft te maken met beleefdheid, netheid en uitstraling.

Als ik als een zwerver (overdreven) gekleed bij een klant aankom zal ik direct minder serieus genomen worden dan dat ik in pak kom. Het staat professioneel en netjes, je toon respect aan de klant door je netjes te kleden.

Natuurlijk ben ik het met je eens dat het wel eens doorslaat, maar een anti-pakken houding is ook weer niet nodig.

/edit:

Ben het helemaal met je eens. Ik ga ook in pak naar een intake gesprek. Het gaat er mij om dat het doorslaat/overdreven is om altijd in een pak te lopen. En dat tussen neus en lippen gewardeerd wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat bedoelde ik ook niet te impliceren, dat was meer in het algemeen bedoeld.
Dit is mijn mening. Ik werk zelf bij een bedrijf waar een pakken cultuur heerst en ik zie daar een wel verschuiving plaats vinden. En hoe dat komt, geen idee. Ik denk omdat mijn generatie zoiets heeft van als ik hier een pak MOET dragen en bij die andere baas niet: nou dan ga ik wel weg...
Ik denk inderdaad dat die verschuiving van die cultuur vanzelf komt, omdat jongeren over het algemeen minder snel zin hebben in het dragen van een pak, en dit steeds meer geaccepteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik begrijp de waarde (al dan niet toegevoegd) van een pak wel, maar conformeer me zo min mogelijk aan conventies, waar de conventie er louter is om de conventie zelf...

Niet dat mijn huidige functie (grafisch vormgever) intern een pak vereist, dat zelden (alleen bij klantenbezoek of hoog bezoek intern), dus ik zit gemiddeld met ongeschoren harses/trui/jeans. :)

Bij sollicitatie neig ik naar een pak (geen strop!). Het heeft me in elk geval erg gemakkelijk mijn huidige baan opgeleverd, in slappe tijden voor banenjagers.

Ik vind het ook kolder als mensen die nooit een klant spreken een pak gaan dragen, zoals veel ambtenaren doen, veel (interne) managers en deskundologen. 'Powerdressing', 'dressing to impress' geeft aan dat je er zonder niet zou komen, omdat je als persoonlijkheid datgene niet afdwingt dat je met een pak aan wel afdwingt. Misschien (ik weet het wel zeker) als 'pikorde bepalende factor' in sommige kringen van belang.

Misschien hebben velen dat nodig. Ik vind het wel erg patjepeërig overkomen om naar je kantoorbaan te gaan in pak. 'Kijk mij eens met mijn pak aan en aktetas met boterhammen erin." :P

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:29

St@m

@ Your Service

Ach, het eerste gesprek dat ik heb ga ik casual netjes.. pantalon en overhemd dus.
De rest van de tijd dat ik gedetacheerd zit kleed ik me net als de rest van de afdeling.. dat houdt in.. gewone kleren dus :P

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:09
het is wel grappig, ik heb kort geleden dezelfde dicussie gehad met mijn manager. Hij speelde daarin advocaat van de duivel, hij was het namelijk redeiljk eens met mijn stelling: "Ik vind het niet erg een pak te dragen, zodra het "nut" heeft" bijvoorbeeld mensen in een representatieve functie zoals managment, sales, directie e.d. maar een devolper de hele dag in pak achter zijn ontwikkelmaching vind ik echt onzin ;)

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:41
Ik zit ook gedetacheerd...
Meestal loop ik casual in de rondte, moet ik echter naar de klant vd klant dan ga ik gewoon in pak.
Heb totaal geen problemen met een pak noch casual.

De reden dat ik een pak draag is om een stuk formaliteit te borgen. Sommige zaken kunnen m.i. niet te informeel zijn en met een pak creeer je toch bij voorbaat al een bepaalde sfeer.

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 10:54:
[...]

Dat bedoelde ik ook niet te impliceren, dat was meer in het algemeen bedoeld.
Okay :)
Ik denk inderdaad dat die verschuiving van die cultuur vanzelf komt, omdat jongeren over het algemeen minder snel zin hebben in het dragen van een pak, en dit steeds meer geaccepteerd wordt.
Op zich een ontwikkeling waar ik wel blij van wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat vinden jullie van de stelling:

Als mijn vind dat ik in een pak moet lopen heb ik recht op kleedgeld (een automonteur,timmerman,kok etc. krijgen ook kleding van de zaak)

Een pak is immers geen kleding wat je snel voor prive zou kopen en is toch een prijzige aangelegenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:09
Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 11:10:

Als mijn vind dat ik in een pak moet lopen heb ik recht op kleedgeld (een automonteur,timmerman,kok etc. krijgen ook kleding van de zaak)

Een pak is immers geen kleding wat je snel voor prive zou kopen en is toch een prijzige aangelegenheid.
daar krijg je meestal toch een netto onkosten vergoeding voor?
Althans zo heb ik het wel eens begrepen.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzz16
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-09 07:20
Momenteel studeer ik MBO bedrijfsadministratie, toen ik mijn stage moest zoeken ben ik in pak bij bedrijven langsgegaan, dit lijkt mij de ideale manier om te laten zien dat ik me in wil zetten en me omhoog wil werken. Bij sommige bedrijven grote accountants kantoren word het zelfs niet gewaardeerd als je in casual kleding komt. Ik ken ook een middel groot lease bedrijf daar moeten de mensen ook in pak komen.

Ik vind het bij de sector horen, zakelijke dienst verlening daar hoord een pak bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirreke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-12-2021

Mirreke

Winter Time

Voor mij als vrouw is het toch weer netwat anders.. Een pak is nou niet echt iets wat een vrouw aantrekt (zal eerder een mantelpakje wezen en dat staat mij echt niet) Dus kies ik meestal bij een sollicitatiegesprek voor een net broek-pak met nette blouse, dan let ik meestal toch wel op de kleding van mogelijk toekomstige collega's omdat kleding vaak ook iets zegt over de werksfeer, als iedereen strak in het pak loopt is het vaak (naar mijn idee) toch een bedrijf waar redelijk formeel met elkaar wordt omgegaan. Zelf voel ik me prettiger in een bedrijf waarbij je zelf een beetje kan bepalen wat je aantrekt (natuurlijk ga ik niet naar kantoor in een versleten spijkerbroek of iets dergelijks), zelfs mijn direct leidinggevende loopt meestal in een nette spijkerbroek en een net shirt. Natuurlijk houd ik wel een beetje rekening met mijn kledingkeuze als ik afspraken heb staan kies ik dan toch meestal voor nette broek met een jasje, of als ik mijn werkgever ergens moet vertegenwoordigen dan wordt het toch meestal een van mijn pakken omdat je nou eenmaal niet weet hoe anderen er op een bijeenkomst uit zullen zien en ik dan meestal voor de zekerheid er toch maar netjes uit wil zien.

De toegevoegde waarde zie ik niet zo, wel inderdaad als je echt een visitekaartje bent voor een bedrijf is het wel fijn als je net gekleed naar een afspraak gaat, dat hoeft in mijn ogen dan niet eens altijd een pak te zijn.

Wat ik zeker wel een toegevoegde waarde vind is de geur die bij dat pak hoort ^^ soms heb je mensen in een prachtig pak wat overduidelijk al heel lang niet meer is gewassen/gestoomd of gewoonweg geen goede deo gebruiken... Had laatst zo eentje bij een symposium en die ging nog naast me zitten ook :S

[ Voor 18% gewijzigd door Mirreke op 26-01-2007 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-Jaap-io schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 11:12:
[...]

daar krijg je meestal toch een netto onkosten vergoeding voor?
Althans zo heb ik het wel eens begrepen.
Ja voor parkeerkosten ed. en dan dekt het de lading echt niet hoor. Althans, bij mij niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 09:57:
In een pak lopen is toch niet meer van deze tijd. Men is tegenwoordig meer gericht op zijn individu dan op het collectief. Ik ben ik!
Het dragen van een pak heeft natuurlijk niet meteen als gevolg dat je een "Borg" bent geworden.

Ik gebruik mijn pakken selectief: ik ben consultant in de voornamelijk technische markt, daar moet je je pak met mate dragen. Ook al omdat je anders mee wordt genomen onder het motto: "kom je even mee lopen we even een rondje in onze stoffige/vettige fabriek ik wil je iets laten zien, of durf je niet met je pak?" Dat is het signaal van joh doe effe normaal met je pak :).

Ik doe mijn pak wel aan als hij nut heeft: gesprekken met de directeur en iemand van de overheid over de vergunning -> pak aan. Die directeur heeft meestal wel een pak aan en betaald goed geld voor je adviezen. Dan zit hij niet te wachten op iemand die met een gescheurde jeans en een t-shirt naast hem zit. Ook geeft dat een bepaald signaal naar de ambtenaar 8)

Maar bij de meeste klanten ga ik al niet op gesprek in pak. Nette jeans en schoenen en een net overhemd is meestal al genoeg. In onze markt nemen ze je aan op kennis en niet of je er als een model bij loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 11:10:

Helemaal mee eens!
Er worden nu bij mijn kunststof kozijnen geplaatst en de kleding die deze mannen aanhebben is zeker door de baas betaald/geleverd. Dat wordt logisch gevonden.
Dus voor een pak, wat je voor je werk nodig hebt, zou ook een vergoeding moeten zijn. Nu zullen er weer anderen zijn, die schermen met:
Ja maar bij die functie hoort dat er gewoon bij, je verdient meer, dus dat kan je zelf wel betalen.
En dat is onzin naar mijn mening!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

Ook als detacheerder moet ik die keuze maken. Meestel ga ik gewoon overdressed en afhankelijk van de ontvangst pas je je kleding aan voor volgende gesprekken.

Het probleem is gewoon dat een eerste indruk altijd blijft. Ga je "slordig" gekleed in de ogen van de ontvangende kant dan zal dit altijd in verschillende vormen terugkomen; een klein foutje zal zijn eerste beeld gewoon bevestigen. Zelden kan een eerste negatieve indruk gecorrigeerd worden. Ben je "overdressed" maar stap je snel terug naar de cultuur dan wordt dit als positief ervaren, "hij/zij zat meteen midden in het team".

Ik heb wel eens tijdens een eerste gesprek mijn jas en stropdas demonstratief afgedaan omdat er alleen maar "bouwvakkers" tegenover me zaten. Er werd om gelachen en de stemming veranderde van zakelijk naar gemoedelijk. Later in dat project waren die "bouwvakkers" mijn meest loyale colleagues-in-crime. Die eerste indruk krijg je gewoon niet weg (positief of negatief).

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
littlejoannes schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 11:15:
Het dragen van een pak heeft natuurlijk niet meteen als gevolg dat je een "Borg" bent geworden.
We kennen allemaal wat voor een beeld men heeft van bijv. oud CMG. Je bent dan niet een "Borg" maar je wordt wel meteen in een hoekje geplaatst. Dan ben je meteen die dure externe met zijn blauwe pak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:32

Standeman

Prutser 1e klasse

Wat ik vaak heb meegemaakt is dat de persoon geen pak draagt, maar het pak de persoon. Enorme prutsers in pak met een grote mond die echt niets presteren :/ Of nog erger, dat je zelf de rotzooi moet gaan opruimen die ze achterlaten.

Ik vind nog steeds dat er te veel waarde gehecht wordt aan die eerste indruk. Kijk eerst wat voor persoon het is en probeer dan pas een oordeel te vellen.

Devvers in pak vertrouw ik echter bij voorbaat niet. ;)

Voor een speciale gelegenheid wil ik best een pak aan, maar om er dagelijks mee te lopen lijkt mij een crime. Pakken met een normale prijs zijn voor mij niet draagbaar (zitten echt k*t) en ik ga echt geen 500,- uitgeven voor een jasje met een pantalon. Dus ik heb 1 pak, dat ik alleen bij speciale gelegenheden aantrek.

En stropdas hoef ik helemaal niet, aangezien ik nog steeds het idee heb dat die dingen zijn bedacht door vrouwen om de bloedtoevoer naar de hersenen af te snijden en mannen moedwillig dom te houden. :P

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mirreke schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 11:14:
Voor mij als vrouw is het toch weer netwat anders.. Een pak is nou niet echt iets wat een vrouw aantrekt (zal eerder een mantelpakje wezen en dat staat mij echt niet) Dus kies ik meestal bij een sollicitatiegesprek voor een net broek-pak met nette blouse, dan let ik meestal toch wel op de kleding van mogelijk toekomstige collega's omdat kleding vaak ook iets zegt over de werksfeer, als iedereen strak in het pak loopt is het vaak (naar mijn idee) toch een bedrijf waar redelijk formeel met elkaar wordt omgegaan. Zelf voel ik me prettiger in een bedrijf waarbij je zelf een beetje kan bepalen wat je aantrekt (natuurlijk ga ik niet naar kantoor in een versleten spijkerbroek of iets dergelijks), zelfs mijn direct leidinggevende loopt meestal in een nette spijkerbroek en een net shirt. Natuurlijk houd ik wel een beetje rekening met mijn kledingkeuze als ik afspraken heb staan kies ik dan toch meestal voor nette broek met een jasje, of als ik mijn werkgever ergens moet vertegenwoordigen dan wordt het toch meestal een van mijn pakken omdat je nou eenmaal niet weet hoe anderen er op een bijeenkomst uit zullen zien en ik dan meestal voor de zekerheid er toch maar netjes uit wil zien.

De toegevoegde waarde zie ik niet zo, wel inderdaad als je echt een visitekaartje bent voor een bedrijf is het wel fijn als je net gekleed naar een afspraak gaat, dat hoeft in mijn ogen dan niet eens altijd een pak te zijn.

Wat ik zeker wel een toegevoegde waarde vind is de geur die bij dat pak hoort ^^ soms heb je mensen in een prachtig pak wat overduidelijk al heel lang niet meer is gewassen/gestoomd of gewoonweg geen goede deo gebruiken... Had laatst zo eentje bij een symposium en die ging nog naast me zitten ook :S
Maar krijg jij dan als vrouw niet het gevoel als je minder serieus wordt genomen als je bijv. in een rokje/mantelpakje komt dan in een broek met een truitje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Standeman schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 11:21:
Ik vind nog steeds dat er te veel waarde gehecht wordt aan die eerste indruk. Kijk eerst wat voor persoon het is en probeer dan pas een oordeel te vellen.
De ellende is gewoon dat het niet om jou of mij draait maar om de ontvangende kant. Als de ontvangende kant dagelijks in pak loopt en dat heel normaal vindt, kunnen jij en ik vinden wat we willen maar als je een kans wilt maken op werk (en dus geld) zul je je toch moeten inleven in zijn manier van denken. Als er geen "klik" is, krijg je het werk niet.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 15:29

MicroWhale

The problem is choice

De toegevoegde waarde van een pak is er imo wel degelijk.

1. Het geeft de formaliteit van de situatie aan,
2. Het geeft aan dat je de samenkomst (vergadering, meeting, presentatie of intake) serieus neemt.

Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat een team programmeurs lekker in pak gaat zitten programmeren. Dat is in mijn ogen een informele aangelegenheid waarbij het beste resultaat te halen is als iedereen lekker in zijn vel zit. En dat betekent eigenlijk eigen dresscode, maar zo gaat het vaak niet. Er komen namelijk ook klanten over de vloer, etc... Nette casual kleding is dan de gulden middenweg.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MrWilliams schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 11:34:
De toegevoegde waarde van een pak is er imo wel degelijk.

1. Het geeft de formaliteit van de situatie aan,
2. Het geeft aan dat je de samenkomst (vergadering, meeting, presentatie of intake) serieus neemt.
Met punt 1 ben ik het niet helemaal met je eens. Als je daar een pak voor nodig hebt mis je dus iets aan je "eigen" voorkomen.

Ik heb regelmatig formeele meetings/afspraken met mannen in pakken van een externe leverancier. En dan zit ik me echt dood te ergeren aan het feit dat ze er uit zien als een aap in een pak. En dat ze geen idee hebben waar ze het over hebben.

Dan roept dat meteen het beeld bij me op dat hij dat pak aan heeft om nog een beetje de indruk te geven om als een professional over te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Niet wéér deze discussie. Waarom maken we niet gewoon een algemeen antwoord op deze vraag, dat zoiets zou moeten luiden als 'ICT'ers zijn nu eenmaal vaak geeks die iets hebben tegen pakken en er liever niet in lopen, maar op veel c.q. de meeste andere posities red je het niet als je er niet minstens netjes bijloopt, dat wil zeggen jasje-dasje of pak zonder das'.

Dat ge-emmer over 'ik vind dat het niets toevoegt' brengt de wereld natuurlijk ook niet verder. De ICT is wat dat betreft een aparte branche, geldt ook voor branches als de cosmetica ofzo. Daar hangt het van de situatie af. Als je bij L'Oreal werkt en je gaat als manager op bezoek bij kapsalons, dan ga je natuurlijk ook niet in pak, want dat trekken die vmbo-Annies niet, die willen gewoon een lekkere vlotte kerel in spijkerbroek zien. Maar als je als lid van het managementteam een bespreking hebt met grote toeleveranciers, dan kom je natuurlijk wel in pak omdat je niet een soort 'kenmijutschele' houding wilt hebben.

Overigens zie je er in meetings waar de anderen in pak lopen terwijl jij in je spijkerbroekje komt natuurlijk wel altijd uit als 'Sjonnie van de inpakafdeling', maar dat terzijde. Dat is dan ook de rol die je kiest. Ik snap die weerzin tegen pakken niet zo. Het is niet zo alsof ze je verplichten een vlinderstrik om je lul te leggen ofzo.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Laatst online: 11-09 15:29

MicroWhale

The problem is choice

Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 11:40:
[...]

Met punt 1 ben ik het niet helemaal met je eens. Als je daar een pak voor nodig hebt mis je dus iets aan je "eigen" voorkomen.

Ik heb regelmatig formeele meetings/afspraken met mannen in pakken van een externe leverancier. En dan zit ik me echt dood te ergeren aan het feit dat ze er uit zien als een aap in een pak. En dat ze geen idee hebben waar ze het over hebben.

Dan roept dat meteen het beeld bij me op dat hij dat pak aan heeft om nog een beetje de indruk te geven om als een professional over te komen.
Je hebt helemaal gelijk: Het is niet alléén het pak en het maakt ook nog eens verdomd veel uit wèlk pak. (ik dacht het nog toen ik de vorige post deed)

Het is ook je lichaamstaal: Half onder de tafel geschoven onderuitgezakt is ook in pak niet om aan te zien en komt absoluut als ongeinteresseerd over,
Of je kennis van zaken: Als je zit te lullen als kip zonder kop, kun je beter geen pak aanhebben.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

MrWilliams schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 11:58:
[Als je zit te lullen als kip zonder kop, kun je beter geen pak aanhebben.
Maar als je voor de rest niets kunt is dit voor sommigen de enige manier om nog indruk te maken 8) In de IT hype van 5 jaar terug hebben velen op die manier hun geld verdient (maar echte IT-ers waren het niet).

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirreke
  • Laatst online: 13-12-2021

Mirreke

Winter Time

Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 11:21:
[...]

Maar krijg jij dan als vrouw niet het gevoel als je minder serieus wordt genomen als je bijv. in een rokje/mantelpakje komt dan in een broek met een truitje?
Ik denk dat mensen mij inderdaad minder serieus zouden nemen als ik daadwerkelijk in een mantelpakje zou verschijnen: ten eerste omdat het mij totaal niet staat (om in nette bewoordingen te blijven ik heb er niet echt het perfecte figuur voor) en ten tweede omdat het hier gelukkig (voor zover ik tot nu toe gemerkt heb) echt om jou als persoon gaat en niet om hoe je je kleedt of er uit ziet.

Bovendien ben ik nou eenmaal geen rokken type, meestal als ik naar een vergadering moet waar wat hogere heren/dames bijzitten probeer ik altijd netjes in een pak te gaan (D.w.z. pantalon, nette blouse of coltruitje met een jasje) de meeste mensen leren mij hier echter al wel kennen als redelijk serieus en dat ik van de meeste zaken toch zeker wel voldoende verstand heb en dus weet waar ik over praat. Dat is iets wat je op kan bouwen... Door het dragen van een mantelpakje/pak zonder dat je zelf voldoende inhoudt hebt doe je het hele pak te niet en denkt men vaak dat je alleen maar wilt doen of je er bij hoort...
Bovendien valt mij op dat in de organisatie waar ik nu werk eigenlijk maar weinig vrouwen echt in een mantelpakje komen werken.. Het hoort denk ik (gelukkig) ook niet bij de cultuur hier.

Vandaag zit ik ook gewoon in een nette gekleurde spijkerbroek en een nette trui op mijn werk, vrijdag is toch vaak de relax dag van de week hier zonder al te veel afspraken en mocht er onverwachts toch iemand van enig belang binnen komen of langskomen voor een afspraak zie ik er netjes genoeg uit om deze persoon te ontvangen.

[ Voor 12% gewijzigd door Mirreke op 26-01-2007 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hamsteg schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 12:02:
[...]
Maar als je voor de rest niets kunt is dit voor sommigen de enige manier om nog indruk te maken 8) In de IT hype van 5 jaar terug hebben velen op die manier hun geld verdient (maar echte IT-ers waren het niet).
En daar plukt mijn generatie (post hype) mooi de vruchten van }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10110001
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

Ik denk dat een pak voor heren of een broekpak/mantelpakje voor dames wel een toegevoegde waarde heeft. Ik vind dat het laat zien dat je het bedrijf serieus neemt. Maar de kwaliteit van een pak is mijn inziens nog veel belangrijker. Een goedkoop pak wat niet mooi past is nog erger dan soliciteren in een spijkerbroek en verwassen Metalica t-shirt. Koop een mooi pak van goede kwaliteit. Zeker als dat het enige pak is wat je zult kopen. Volgens mij komt het heel anders over als je een mooi pak hebt dan als je een goedkoop pak van de c&a ofzoiets hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

nare man schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 11:50:
Overigens zie je er in meetings waar de anderen in pak lopen terwijl jij in je spijkerbroekje komt natuurlijk wel altijd uit als 'Sjonnie van de inpakafdeling', maar dat terzijde. Dat is dan ook de rol die je kiest.
Dat hangt natuurlijk nogal van de omstandigheden af. Het gebeurt hier regelmatig dat een developer vanachter zijn pc weggeroepen wordt naar een meeting, omdat er een technische toelichting moet worden gegeven, of omdat er een snelle inschatting nodig is of iets technisch mogelijk is. Dan kom je daar dus binnen in je ranzige spijkerbroek en t-shirt, maar juist dan nemen ze je serieus. Bij veel mensen leeft toch het idee dat die stropdassen leuk zijn om mee te vergaderen, maar dat het 'langharig tuig' echt verstand van zaken heeft.

Maar als je vantevoren weet dat je in zo'n meeting moet zitten, omdat je een presentatie moet geven, dan kleed je je inderdaad even netjes aan. Op z'n minst een nette broek en een overhemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom heeft een soldaat zo'n gek groen kostuumpje aan?
Waarom een verpleegster dat witte schortje?
Waarom loopt die prostituee er zo schaars gekleed bij?
Gewoon een uniform man :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 14:43
Zoveel mensen zoveel meningen hierover.... maarruh... realiseer je dat een man in goed zittend pak voor veel vrouwen erg aantrekkelijk kan zijn......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martin2005 schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 15:43:
Zoveel mensen zoveel meningen hierover.... maarruh... realiseer je dat een man in goed zittend pak voor veel vrouwen erg aantrekkelijk kan zijn......
Zeker, dus ik trek mijn pak ook eerder aan naar een leuk feest dan naar het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyppora
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:59

Zyppora

155/50 Warlock

Pooh schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 13:55:
[...]

Bij veel mensen leeft toch het idee dat die stropdassen leuk zijn om mee te vergaderen, maar dat het 'langharig tuig' echt verstand van zaken heeft.
Omdat het 'langharig tuig' nooit aangenomen zou zijn als hij dat niet had ;) Overigens moet het wel verzorgd langharig tuig zijn, want als de sigarettenpeukjes en bierblikjes van het laatste Pinkpop festival nog in je paardenstaart hangen, kiest de baas wel voor een collega van je.

Toen ik solliciteerde bij Cap Gemini had ik, bij gebrek aan een echt pak, een nette broek + strak overhemd aan. Daar werd mij na afloop (en na niet aangenomen te zijn) verteld dat het toch wel verstandig zou zijn op een sollicitatiegesprek in pak te verschijnen.

Bij de sollicitatie bij het bedrijf waar ik nu werk, deed ik dat, en na het eerste gesprek (er zou er nog een volgen), werd mij verteld dat ik op het volgende gesprek mocht laten zien dat ik ook spijkerbroeken had.

Conclusie: ik heb een pak aangeschaft dat ik één dag in mijn hele leven aan heb gehad en dat bleek ook nog eens niet nodig te zijn geweest. Maar ik heb wel iets in de kast hangen, mocht ik het nodig hebben.

Ik vind het zelf wel wat hebben. Als ik mijn pak aan heb (trek het wel eens aan voor de spiegel), voel ik me ook echt zekerder van mezelf. Toegegeven, zodra het weer in de kast gaat, gaat het zelfvertrouwen mee de kast in :P

Phenom II X4 945 \\ 8GB DDR3 \\ Crosshair IV Formula \\ R9 290

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Mirreke schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 11:14:
Voor mij als vrouw is het toch weer netwat anders..
Een vrouw in een herenpak.. :9~ :$

Sorry ben vernipt..

maar even serieus:

De kleding moet bij de funktie passen. Een automonteur in driedelig heb ik mijn vraagtekens bij, net zoals een advocaat in trainingsbroek. Kan hij nog een goed zijn in zijn vak, maar zolang hij dat mij niet bewezen heeft (op een of andere manier) liever niet.

Het is een teken van "kijk ik wil de moeite doen om te conformeren naar wat jij van mij verwacht". En dat vind ik op zich wel prettig. Of het puur is om onkunde te compenseren, heb ik meestal snel genoeg door. Echter uiterlijk is altijd een slechte raadgever. Zo zijn er zeer kundige mensen die zich zeer slecht kleden en prutsers die zich zeer goed kleden, maar andersom ook.

Ik hoor ook wel eens mensen die zeggen "maar ik trek geen pak aan want dan ben ik mezelf niet en ik weiger daaraan toe te geven want ik ben een sterke persoonlijkheid". Mijn standaard antwoord is dan meestal dat ik niet kan spreken van een sterke persoonlijkheid als die zijn persoonlijkheid laat afhangen van zijn kleding. Ik ben Cyberpope. Of ik nu een trainingbroek (o gruwel), pak of pauselijk gewaad loop. Ik pas mijn kleding aan op het doel wat ik wil bereiken. En dat is soms een gok als je de persoon niet kent. Maar speel het dan op safe. Dus lekker neutraal in een pak bij sommige funkties of juist niet bij andere.

Echter de discussie of het iets toevoegt is een nutteloze, want je kleding voegt altijd iets toe. De vraag is wat jij wilt dat het toevoegt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik heb eigenlijk 2 problemen als het aankomt op nette kleren / pak:
- De maten (ik ben 1.89 lang, 65kg.. als ik nette broeken (pantalon's etc) wil, hebben ze die niet in mijn maat.. spijkerbroeken weer wel 31/36). Hetzelfde geldt voor hemden, bij mijn lengte voelt het altijd aan alsof ik een tent aan heb :|
- Geld.. ik kan het amper betalen. Ik spaar in feite 2 maanden voordat ik weer een nieuwe broek van 100 euro kan kopen, laat staan dat ik voor 300 euro een net jasje koop :|

Toch probeer ik wel iets netter erbij te lopen de laatste tijd, maar het valt niet mee. Als iemand tips heeft, hoor ik het graag.. op het moment is het spijkerbroek, overhemd + trui.

Ben techneut, maar wil doorgroeien :+

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:04

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik vrees dat je dan aan een maatpak moet, of je zou eens bij Setpoint kunnen kijken. Daar is het allemaal redelijk betaalbaar, en wordt er gewoon gecombineerd tussen wat er is. Je bent dus niet verplicht bij jasje-maat-x ook bijpassende broek-maat-x te nemen, maar maatje-y kan bijvoorbeeld ook. Tenminste, dat was toen ik er ooit een pak kocht.

Als je wilt kun je ook wel een kilootje of 15 van me overnemen. ;)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:06

drooger

Falen is ook een kunst.

Ik heb laatst bij HM een colbertje gekocht (goed betaalbaar), oogt erg netjes en zit ook lekker. Gewoon nette broek+colbert(los of vastgeknoopt)+shirtje eronder, ziet er casual, doch net uit. Ik draag het weliswaar niet elke dag, maar bijv. als ik iets 'belangrijks' heb, solicitatie, presentatie e.d. ;)

Mijn mening over de toegevoegde waarde van een pak: Het oogt netter, ziet er zakelijker/serieuzer uit. Alleen moet je ze niet gaan dragen in de trein ofzo, dat ziet er i.m.o. niet uit :P Je moet het ook niet constant aan hebben, gewoon af en toe.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Hillie schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 20:37:
1) Ik vrees dat je dan aan een maatpak moet, of je zou eens bij Setpoint kunnen kijken. Daar is het allemaal redelijk betaalbaar, en wordt er gewoon gecombineerd tussen wat er is. Je bent dus niet verplicht bij jasje-maat-x ook bijpassende broek-maat-x te nemen, maar maatje-y kan bijvoorbeeld ook. Tenminste, dat was toen ik er ooit een pak kocht.

2) Als je wilt kun je ook wel een kilootje of 15 van me overnemen. ;)
1) Bedankt, ik zal er eens kijken.

2) Dat wordt me al vaak genoeg aangeboden door mijn collega's. Ik moest vandaag nog lachen toen een - anders altijd vaak uitgaande - collega mij na het uitlepelen van een kiwi vertelde dat hij alleen nog maar bier gaat drinken bij speciale gelegenheden :D

Verder vind ik overigens dat kleren wel degelijk iets toevoegen. Op het moment dat je iets netter gekleed bent, merk je meteen dat mensen anders op je reageren, waardoor je zelf ook weer anders gaat doen. Je conformeert je inderdaad aan de groep, zoals eerder al is opgemerkt. Het mooie daarvan is echter ook dat je sneller in die groep wordt geaccepteerd.

Eenmaal thuis kan je altijd nog in je versleten spijkerbroek en onderhemd TV kijken onder het genot van een biertje _/-\o_

[edit]
Hoewel mensen in dit topic relatief vaak schrijven dat het in de ICT minder belangrijk is om net gekleed te zijn, heb ik juist het idee dat het je kan onderscheiden van de 'andere techneuten'. Je krijgt als het ware een halo effect: doordat jij je anders presenteert, krijgen mensen het idee dat jij ook andere kwaliteiten bezit (al dan niet terecht) en zullen je daardoor sneller andere taken geven.

[ Voor 13% gewijzigd door Lethalis op 26-01-2007 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Lethalis schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 21:13:
2) Dat wordt me al vaak genoeg aangeboden door mijn collega's. Ik moest vandaag nog lachen toen een - anders altijd vaak uitgaande - collega mij na het uitlepelen van een kiwi vertelde dat hij alleen nog maar bier gaat drinken bij speciale gelegenheden :D
Het was maar een startbod, meer mag ook. ;)

Ik sluit me verder bij je aan, kledingkeuze kan een aardig verschil maken in benadering door mensen. Of dat juist is of niet, dat maakt niet uit, het sorteert toch een effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Lethalis schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 21:13:
Hoewel mensen in dit topic relatief vaak schrijven dat het in de ICT minder belangrijk is om net gekleed te zijn, heb ik juist het idee dat het je kan onderscheiden van de 'andere techneuten'. Je krijgt als het ware een halo effect: doordat jij je anders presenteert, krijgen mensen het idee dat jij ook andere kwaliteiten bezit (al dan niet terecht) en zullen je daardoor sneller andere taken geven.
Dat kan ook prima averechts werken. Als je bij een bedrijf werkt waar alle techneuten in spijkerbroek en tshirt lopen, en de meeste managers het liefst ook, dan zou ik m'n pak maar heel snel uittrekken. De kwaliteiten die ze je dan toedichten zijn 'hooghartigheid', 'afstandelijkheid', 'pretentieus', etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Pooh schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 21:37:
[...]
Dat kan ook prima averechts werken. Als je bij een bedrijf werkt waar alle techneuten in spijkerbroek en tshirt lopen, en de meeste managers het liefst ook, dan zou ik m'n pak maar heel snel uittrekken. De kwaliteiten die ze je dan toedichten zijn 'hooghartigheid', 'afstandelijkheid', 'pretentieus', etc.
Dat is wel waar, ik zeg ook niet dat je het moet overdrijven. Maar je zou ook als drooger hierboven een colbertje en shirtje aan kunnen doen. Zit er toch een verschil tussen jou en de rest, terwijl je niet enorm afwijkt.

Als je je dan nog normaal gedraagt, denk ik dat het in je voordeel gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probleem is dat de meesten totaal geen verstand hebben van hoe een gepast maatpak er moet uitzien. Sorry dat ik het zeg, maar dat zijn personen die nog nooit een pak hebben gedragen, en dan ineens maar concluderen dat gelijk wat kan voldoen.

Het 'aap in een maatpak' idee.

Zeker de mouwen en de schouders, daar moet je eens op letten. Hoeveel ik er al niet heb gezien die de mouwen van hun vest tot halverwege hun handen hebben hangen. En waarvan de schouders te breed zijn voor de persoon in kwestie.

Als je geen smaak hebt of geen idee, doen dan maar best iets normaal aan. Daar maak je je dan meteen minder belachelijk.

Idem met das, een dubbele knoop ziet er het best uit, maar als ik dan soms zie hoe sommigen hun dassen knopen.... :s Let wel, ik ben student, en heb zelf nog maar heel zelden een pak aangedaan. Ik draag zelfs geen pak op mondelinge examen. Altijd nette jeans en deftig tshirt zonder opdruk.

Verder zijn er ook tal van mogelijkheden om stijlvol gekleed te gaan zonder daarvoor meteen een maatpak nodig te hebben. Hemden zonder das... noem maar op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Standeman schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 11:21:
Devvers in pak vertrouw ik echter bij voorbaat niet. ;)
Ik heb niet over de smiley heengelezen, toch ben ik benieuwd waarom mensen die het hardst roepen dat kleding niet zoveel zegt over hoe goed iemand is in zijn werk dat keihard laten vallen zodra die kleding een pak is. Alsof er een soort omgekeerde evenredigheid bestaat tussen een verzorgd uiterlijk en programmeervaardigheden.
Bij iemand die totaal niets om kleding geeft moeten we vooral naar zijn vaardigheden kijken want die kleding doet er uiteraard niets toe als het gaat om hoe goed iemand is, maar bij iemand die een pak draagt telt alleen nog maar de kleding :?
Zowel onder de slonzen als onder de pakkendragers kunnen zich uitstekende en slechte developers bevinden.

Zelf voel ik me het fijnst in nette kleding. Ik ben vrouw dus dat is dan geen mannenpak, maar ook niet een mantelpak (beide noem ik overigens gewoon standaard 'pak'), wat ik draag is meestal een nette broek of rok met een blouse, het vrouwelijk equivalent van een pantalon en een overhemd bij mannen. Soms draag ik wel een broekpak of een mantelpak. Bij het bedrijf waar ik werk is dat de dresscode en dat wist ik toen ik er ging werken, dat was zelfs een pre voor mij om voor het bedrijf te kiezen. Wat dat betreft ben ik ook vrij conformistisch, deels uit gemakzucht: ik heb geen zin en behoefte om me af te zetten tegen de zakelijke kledingcultuur, die energie steek ik liever in mijn werk. Ook hoef ik geen persoonlijke, afwijkende kledingstijl om m'n identiteit uit te dragen, die draag ik ook liever uit door andere dingen :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Canaria schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 22:36:
Ik heb niet over de smiley heengelezen, toch ben ik benieuwd waarom mensen die het hardst roepen dat kleding niet zoveel zegt over hoe goed iemand is in zijn werk dat keihard laten vallen zodra die kleding een pak is. Alsof er een soort omgekeerde evenredigheid bestaat tussen een verzorgd uiterlijk en programmeervaardigheden.
Bij iemand die totaal niets om kleding geeft moeten we vooral naar zijn vaardigheden kijken want die kleding doet er uiteraard niets toe als het gaat om hoe goed iemand is, maar bij iemand die een pak draagt telt alleen nog maar de kleding :?
Zowel onder de slonzen als onder de pakkendragers kunnen zich uitstekende en slechte developers bevinden.
Dat noemen we conditionering. Veel mensen in pak zijn managers, en veel managers hebben de ballen geen verstand van techniek. Omgekeerd zijn veel techneuten, en dus ook devvers, figuren die nou eenmaal weinig om uiterlijkheden geven. Dus wat krijg je dan: mensen gaan pakken associeren met 'veel uiterlijk, weinig (technische) inhoud'. Zo moeilijk is dat toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leex70
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-11-2023
Het lijkt er op dat het "dasje" niet meer perse hoeft.
Maar ja, ik zat afgelopen week met een Indiër (engelssprekend) aan tafel, daarbij voelde ik me toch enigsinds opgelaten aangezien hij vreselijk strak in z'n driedelig met stropdas zat. Mijn collega (we waren met zn tweeen) zat in zondags casual. Later bleek dat de Indiër zijn blikken vornamelijk op mij gericht had. Volgens mij heeft het toch aan mijn driedelig (welliswaar zonder stropdas) gelegen.
Naar mijn idee is het toch belangrijk om je aan te passen aan diegene die je bezoekt, echter is het lastig in te schatten..... Safe is: eer aan jezelf, dus pak met stroppie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvhenk
  • Nu online

Elvhenk

/me hartje GO

Ik ben niet zo dol op pakken. Van mij mag iedereen dragen wat ie wil, maar de ongemakkelijkheid straalt er soms af, vooral bij jonge mannen in een pak. Beetje van: kijk mij een grote vent zijn. Idem trouwens voor mantelpakjes bij vrouwen. Die zijn alleen mooi als ze keiduur zijn, anders kun je het beter laten.
Als het niet verplicht moet van je werkgever, dan zou ik het niet doen, dat pak. Als iedereen een pak draagt, dan ontkom je er niet aan natuurlijk.
Vanuit mijn 13 jaar werk-ervaring als secretaresse (in vnl. zakelijke dienstverlening) is mijn respect voor een pak verder afgekalfd. De grootste eikels waren meestal degenen in pak. Niet iedereen natuurlijk, maar die zonder pak waren eigenlijk altijd okay.

Tegenwoordig heb ik een eigen bedrijf, dus het valt vnl. buiten mijn scope maar de enkele keer dat ik naar een klant ga, kleed ik me wel met zorg maar passend bij mij. Meestal wordt dat een soort artistiek, casual chique.
Als iemand mij nu in mijn hoedanigheid als eenvrouwszaak benadert in pak, ben ik gelijk wantrouwig. Die wil aan mij verdienen denk ik dan. Wordt gelijk afgewimpeld, net als de telemarketeer. Mocht ik iets nodig hebben van iemand in een pak, dan benader ik die zelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 12:04
Elvhenk schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 23:49:
Ik ben niet zo dol op pakken. Van mij mag iedereen dragen wat ie wil, maar de ongemakkelijkheid straalt er soms af,
Ik draag sinds mijn nieuwe functie 90% van de werktijd een pak (alleen de vrijdagen doe ik wel eens een spijkerbroek aan) en eerlijk gezegd vind ik pakken erg makkelijk en comfortabel zitten :P Stropdassen doe ik niet aan, da's voor als je bij de koningin op bezoek gaat.

Andere vraag, hoeveel pakken hebben de mannen die ze bijna dagelijks dragen gemiddeld? Als ik om me heen kijk houdt dat vaak bij twee à drie wel op.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKVA
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JKVA

Design-by-buzzword fanatic

Abbadon schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 00:31:
[...]

Ik draag sinds mijn nieuwe functie 90% van de werktijd een pak (alleen de vrijdagen doe ik wel eens een spijkerbroek aan) en eerlijk gezegd vind ik pakken erg makkelijk en comfortabel zitten :P Stropdassen doe ik niet aan, da's voor als je bij de koningin op bezoek gaat.

Andere vraag, hoeveel pakken hebben de mannen die ze bijna dagelijks dragen gemiddeld? Als ik om me heen kijk houdt dat vaak bij twee à drie wel op.
In het begin had ik ook altijd iets tegen pakken en helemaal tegen stropdassen. Vond het altijd van die onconfortabele dingen. "Hoe kun je nou aan je werk denken terwijl zo'n strak ding je nek afknelt?"

Tegenwoordig loop ik (sinds nieuwe werkgever) vrijwel altijd in pak en je merkt constant aan (sommige) collega's dat ze dan vreemd gaan reageren. Dingen in de trant van: "Jij moet zeker naar de directie vandaag?" of "Heb jij elke dag een intake?".

Het zijn alleen wel steeds dezelfde mensen die commentaar hebben. Mensen met onverzorgd lang haar, zweetplekken, ouwe spijkerbroeken en verre van nette shirts. En geloof me, die neem ik op gebied van uiterlijk niet bepaald serieus... :p

Ik wil niet lullig doen, maar als ik zo iemand bij een intake zie verschijnen, denk ik echt niet van wat is dat een briljant programmeur. Nee, dan denk ik wat is dat voor een overjarige puber.

Bepaal dus zelf hoe je eruit ziet, maar wees ervan bewust dat in vrijwel elk bedrijf een pak dragen toegevoegde waarde heeft. Waarom? Omdat de mensen die onder andere jou op klussen zetten en salarisverhogingen bepalen daar waarde aan hechten.

Bovendien vind ik het persoonlijk een beetje bij een kantoorbaan horen.

Fat Pizza's pizza, they are big and they are cheezy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JKVA schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 10:50:
Ik wil niet lullig doen, maar als ik zo iemand bij een intake zie verschijnen, denk ik echt niet van wat is dat een briljant programmeur. Nee, dan denk ik wat is dat voor een overjarige puber.
Als jij bij een intake niet om een pak of een slobberige spijkerbroek heen kunt kijken, wat doe je dan in hemelsnaam bij een intake gesprek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03 13:37
JKVA schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 10:50:
[...]

Tegenwoordig loop ik (sinds nieuwe werkgever) vrijwel altijd in pak en je merkt constant aan (sommige) collega's dat ze dan vreemd gaan reageren. Dingen in de trant van: "Jij moet zeker naar de directie vandaag?" of "Heb jij elke dag een intake?".
Tsja, wat mij betreft hebben je collega's gelijk.

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-08 11:55
Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 14:16:
Waarom heeft een soldaat zo'n gek groen kostuumpje aan?
Waarom een verpleegster dat witte schortje?
Waarom loopt die prostituee er zo schaars gekleed bij?
Gewoon een uniform man :)
Dat is functioneel, een militair heeft zijn kleding waar die minder snel in gezien wordt door de vijand, een verpleegster in het wit zodat iedereen weet wie de verpleegster is, en een prostituee draagt niet veel omdat .. nou ja dat lijkt me wel duidelijk :P

Een ICTer in een pak is echt niet functioneel. De mensen die wel waarde hechten aan een pak waarbij het absoluut niet functioneel is hebben meestal iets te compenseren. Op sollicitatie of eerste kennismaking van een klant is het logisch dat je je netjes kleedt, je wilt je immers van je beste kant laten zien.

Voor dagelijks werk is het gewoon kolder een pak te dragen. Een ICTer gebruikt z'n koppie om zijn werk te doen, en heeft niet zoals bijv. de meeste verkopers een pak nodig om z'n onnozelheid en tekortkomingen te verdoezelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:24

SeatRider

Hips don't lie

Ik werd net in een ander topic uitgemaakt voor "narrowminded", hetzelfde gevoel bekruipt mij hier.

Hij draagt een pak DUS hij is niet te vertrouwen
Hij ziet er slonzig uit DUS hij is techneut
Hij is manager DUS hij heeft de ballen verstand van techniek

Wat volgt hieruit? Hij is devver in pak DUS hij zal wel niet goed zijn? :)

Net zoals devvers soms netjes gekleed gaan ken ik ook managers die er slonzig bijlopen (jawel, dezelfde slonzige devver na 5 jaar) en/of die hun positie verdiend hebben door niet alleen veel verstand te hebben van techniek maar ook met mensen om kunnen gaan.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 13:51
Ik ga zelf ook meestal netter gekleed dan de mensen die intern zijn bij mijn klant. Dit doe ik bewust. Ik ben daar (voor een behoorlijk vermogen) ingehuurd om een bepaalde taak te verrichten, niet om me een 100% collega te voelen. Een klein beetje afstand is daar best nuttig.

Ik loop niet elke dag in pak (soms wel, als ik daar zin in heb of het belangrijk vindt) maar waar de hele afdeling echt casual er bij loopt heb ik wel een nette broek met overhemd aan.

PErsoonlijk vindt ik het als externe er bij horen, zoals gezegt: er wordt een godsvermogen voor je neergelegd, dan kan je op z'n minst laten zien dat je bereid bent veel te doen hiervoor.

Ik moet wel toegeven: Het kan natuurlijk verschillen. Wanneer je als operator of developer of een andeere functie met alleen een technische verantwoordelijkheid aangenomen bent ligt het waarshcijnlijk anders dan wanneer je (zoals ik) meer bezig bent met project management en het aansturen van processen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 13:51
SeatRider schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 12:20:
Ik werd net in een ander topic uitgemaakt voor "narrowminded", hetzelfde gevoel bekruipt mij hier.

Hij draagt een pak DUS hij is niet te vertrouwen
Hij ziet er slonzig uit DUS hij is techneut
Hij is manager DUS hij heeft de ballen verstand van techniek

Wat volgt hieruit? Hij is devver in pak DUS hij zal wel niet goed zijn? :)

Net zoals devvers soms netjes gekleed gaan ken ik ook managers die er slonzig bijlopen (jawel, dezelfde slonzige devver na 5 jaar) en/of die hun positie verdiend hebben door niet alleen veel verstand te hebben van techniek maar ook met mensen om kunnen gaan.
Ik ben het hier absoluut mee eens, dat zulke narrowminded people nog bestaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvhenk
  • Nu online

Elvhenk

/me hartje GO

[...]

Da's best krap, want zo heel vaak wordt het gemiddelde pak niet gestoomd volgens mij...

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

SeatRider schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 12:20:
Mij ook. Volgens mij word ik door vrijwel iedereen in dit topic beschimpt als ik meld dat ik me plezierig voel in een goedzittend pak en in een baggy spijkerbroek met t-shirt en sneakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een onzinnige discussie vind ik dit. Of een pak een toegevoegde waarde heeft hangt volgens mij af van;
- Het bedrijf en de bedrijfscultuur
- De functie
- De klant (zowel intern als extern)
- De persoon zelf

Waarschijnlijk kunnen hier nog wel enkele factoren aan toegevoegd worden, dat laat ik aan jullie. Het enige wat er volgens mij uit deze discussie blijkt is dat er een hele hoop mensen rondlopen met een enorm bekrompen gedachte als het gaat om kleding of uiterlijk. Het begint tegen het gefrustreerde aan te hangen in sommige posts. Ik denk dat iedereen die keuze gewoon lekker zelf moet maken op basis van de omgeving en situatie waarin hij/zij op dat moment verkeert. Alle vooroordelen die hier inmiddels zijn gepasseerd raken kant noch wal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcoLyte!
  • Laatst online: 10:01

AcoLyte!

*evil grin*

Ikzelf voel me meer op m'n gemak als ik er netjes uitzie. De stropdas wil nog wel eens sneuvelen, maar met een goed op maat gekocht pak sla je zelden de plank mis. Het is hier al vaker gezegd en we kunnen er pagina's mee vullen; feit is dat je je moet kleden als de functie van je 'verlangd'.

don't mistake lack of talent for genius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Grappige discussie, ben niet anti-pak maar ik draag ze niet graag misschien gewoon gewenning omdat ik ze nauwelijks draag.

Moest ooit in ver verleden (mijn mbo tijdperk) naar een sollicitatie bij een helpdesk voor mijn stage. Kwam ik bij een afdeling met allemaal marketeers die de hele dag achter de pc zitten te telefoneren, bleek dus ook de bedoeling dat ik daar in pak moest rondlopen, als argument representatief zijn voor de klant. Leuk en aardig allemaal maar later in het gesprek bleek dat er helemaal geen klanten komen op die afdeling 8)7 ik kreeg nog een rondleiding zag ik allemaal van jonge gasten die er popie jopie bij liepen in een pak en een paar gasten in een veelste fout pak (kamper pak) veelste groot jasje en broek, fout overhemd :X

Erg foute indruk bij deze stage overigens niet alleen door de dress-code :) ben er niet heengegaan.

Ik ben meer van de casual look, jeans, overhemd en een jasje works fine for me :)

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKVA
  • Niet online

JKVA

Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 11:51:
[...]

Als jij bij een intake niet om een pak of een slobberige spijkerbroek heen kunt kijken, wat doe je dan in hemelsnaam bij een intake gesprek?
Mij boeit het geen hol hoe je erbij loopt. Voor mijn part loop je in een aardappelzak rond. Ik kijk naar de inhoud van je verhaal en heb het wel door als je onzin loopt te vertellen. (op mijn gebied tenminste)

Maar ik neem dan ook geen intakegesprekken af. Ik ben een techneut en geen directeur/manager ofzo. Ik ga echter wel veel met ze om en kan dus wel aardig inschatten hoe zij denken. Eén ding is iig zeker, het zijn geen techneuten die de correctheid van je verhaal in kunnen schatten. Die proberen het op een meer persoonlijke manier te doen en kijken dus hoe je je presenteert en profileert tijdens het gesprek.

Daar halen zij hun info vandaan over jouw ambitie, verantwoordelijkheidsgevoel, interesse, werklust, etc. En op basis van dat gevoel (ja gevoel, zij hebben tenslotte geen kennis van bijv. Java) bepalen ze of je nog een keer op gesprek kunt komen.

Voor een groot deel kun je dat sturen door wakker en alert te zijn. Op je houding te letten en ja, het onvermijdelijke, hoe je eruit ziet. Dus verzorgd/onverzorgd. En nette kleren zijn verzorgder dan een kappotte jeans met een metallica shirt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 19:41
Wat mij voornamelijk tegenstaat is dat er helaas nog veel bedrijven en managers zijn die denken dat iemand die een pak aanheeft 'beter' is in zijn werk dan iemand die geen pak draagt. Er zijn zelfs werknemers die niet zonder pak naar hun werk kunnen omdat ze zich anders onzeker voelen etc.

Dat is toch belachelijk, je moet aangekeken op je werk en je vaardigheden, of je nu een pak draagt of spijkerbroek.

Netjes gekleed gaan is zeker belangrijk, maar tegenwoordig vind ik 'een pak moet' wel wat ouderwets.

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKVA
  • Niet online

JKVA

Flyduck schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 12:04:
[...]

Tsja, wat mij betreft hebben je collega's gelijk.
Ik vind het best. Feit is wel dat ik de namen van die paar collega's steeds weer met naam en toenaam voorbij hoor komen met toevoegingen in de trant van: "Die worden nooit architect, hoe goed ze ook zijn. Laat ze eerst maar naar de kapper gaan, deo gebruiken en een normaal kloffie aan doen". Oh ja, dat wordt door de directie gezegd.

Trouwens, niet om lullig te doen, maar waar bemoeit iedereen zich mee? Ik vind het bij mijn werk horen en ga dus lekker door met het dragen van een pak en ik voel me er goed bij. Als je geen pak wil dragen, moet je het vooral niet doen, maar ga achteraf niet bij mij lopen klagen dat je door de directie erop aangesproken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoWo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-08 18:42
Tegenwoordig werk ik ergens waar een pakken-stropdas-cultuur heerst. Vind ik eigenlijk niet zo'n probleem: draag ik ook een pak (is gewoon mijn uniform voor deze baan...) maar, ik heb ook een oorbel(letje). Moet ik die dan ook uit doen?? Ik ben wel uniek met een oorbel (in mijn werkomgeving dan :) ). Soms heb ik het idee dat een oorbel nog stigmatiserender werkt als het dragen van een spijkerbroek met gescheurd t-shirt... Oorbel dan maar uit??
Ik heb ooit ergens een cursus gegeven in naam van IBM. Waren er toevallig heel vroeg al cursisten aanwezig. Ik had toen mijn oorbel nog niet uitgedaan. Toen ik even later voor de groep stond (zonder oorbel!) vroegen die vroege cursisten aan mij: "heb ik jou niet eerder gezien?" "Ja, net nog!" "Ja, maar die andere had een oorbel in!"

Er is geen tijd te verliezen, dus doe maar rustig aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Als ik een sollicitatiegesprek voer (als werkgever) en degene tegenover me heeft geen pak aan is dat een serieus minpunt. In mijn branche is een pak verplicht, hooguit kan op vrijdag de stropdas af.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
JKVA schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 16:16:
[...]
Ik vind het best. Feit is wel dat ik de namen van die paar collega's steeds weer met naam en toenaam voorbij hoor komen met toevoegingen in de trant van: "Die worden nooit architect, hoe goed ze ook zijn. Laat ze eerst maar naar de kapper gaan, deo gebruiken en een normaal kloffie aan doen". Oh ja, dat wordt door de directie gezegd.
Laat dat nou net de baan zijn die ik ambieer :)

*heeft vandaag nog een nieuw overhemd, trui en schoenen gekocht.. en scheermesjes* :o

Loop nog wel in spijkerbroek rond, maar probeer van de hardcore devver look af te komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het dragen van een kostuum is in bepaalde bedrijfsculturen gewoon een vorm van werkkleding. Bij vooral financiële instellingen is ook de stropdas een verplicht item, ik heb zelfs al verhalen gehoord van medewerkers die linea recta een stropdas thuis mochten ophalen omdat ze zonder op de werkvloer kwamen.

Ik draag zelf regelmatig kostuums, ik kan het niet maken om in gesprekken met een klant aan te komen in casual kleding. Ik heb het ook nog nooit geprobeerd, maar ik merk bij mezelf dat ik toch een ander initieel beeld krijg van de gesprekspartner in kostuum als de gespreksparter in spijkerbroek.

Verder zijn stropdassen gewoon een leuk onderdeel en mijn vrouw komt ook nog wel eens iets tegen dat ze erg leuk vind. Ik heb zo een stuk of 30 stropdassen verzameld, en 5 kostuums hangen. Qua kostuums gaat mijn voorkeur uit naar Van Gils, en de overhemden van Dimaggio vanwege de stevigheid, makkelijk te strijken, en het ruime aanbod.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2007 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is intussen al veel geschreven over en weer, en veel dingen zijn ook waar, denk ik. Een paar dingen waar ik wel achter kan staan:

- Op een sollicitatiegesprek zorg je dat je er netjes uit ziet. Pak is misschien niet altijd nodig / van toepassing, maar better safe than sorry.
- Een lelijk, te groot / niet passend, goedkoop pak is nog erger dan verzorgd casual.
- Als je werkgever je verplicht een pak te dragen, moet je niet zeuren.

Maar:

- Als iemand geen pak aan heeft, dan is dat geen reden om hem/haar te onderschatten. Daar doe je mogelijk die ander, maar vooral jezelf te kort mee.
- Als iemand wel een pak aan heeft, dan is dat zeker geen vrijwaring van onprofessionaliteit of onkunde. Op het eerste gezicht is het misschien een goede werkhouding om een pak te dragen, maar als uit een opmerking of twee lijkt door te klinken dat je dat pak aanhebt om je gebrek aan kennis of inzicht te verdoezelen, dan heb je wat mij betreft direct afgedaan; in dat opzicht hebben mensen in pak het bij mij altijd net wat moeilijker dan zonder.
- Het is, zoals busschops terecht opmerkt, nogal erg werkgever- en functieafhankelijk. Bij mij op het werk komen zelfs Accenture en Cap Gemini consultants niet meer in het pak, omdat ze zich dan buitengesloten voelen.

En over dat narrowmindedness: ja, dat maakt kleding los in mensen (om nog maar niet te spreken over bodyhardware, wat WoWo al aanstipt).
JKVA schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 16:16:
Feit is wel dat ik de namen van die paar collega's steeds weer met naam en toenaam voorbij hoor komen met toevoegingen in de trant van: "Die worden nooit architect, hoe goed ze ook zijn. Laat ze eerst maar naar de kapper gaan, deo gebruiken en een normaal kloffie aan doen". Oh ja, dat wordt door de directie gezegd.
Moet je nagaan, zelfs mensen in de directie zijn gewoon mensen, die zich soms laten leiden door nutteloze vooroordelen en zelfs zij hebben soms geen idee waar ze mee bezig zijn. :) Al is het natuurlijk wel erg als mensen gewezen moeten worden op deo, maar de discussie ging over wel of niet pak, niet over wel pak of geen idee hebben wat het woord "lichaamsverzorging" inhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Laatst online: 01-09 22:18
Ik heb bij Transcom gewerkt, (het bedrijf dat het eigenlijke werk van Tele2 doet) een paar jaar geleden en daar moest je ook altijd verplicht een pantalon, overhemd en stropdas aan. Behalve op vrijdag. Terwijl je telefonisch klanten moest helpen.

"Als je er op de werkvloer professioneel uitziet, straal je via het telefoongesprek ook professionaliteit uit", was wat men beweerde. Op zich een punt.

Daarnaast vond ik het goed staan bij mezelf; ben zelf niet zo groot en heb een jeugdig uiterlijk, maar als ik dergelijke kleding aandoe spreken ze me (bijvoorbeeld in de winkel) met "meneer" aan ipv van "jongen" (terwijl ik bijna 30 ben :o (dus ik vind jongen iets te jong klinken voor mijn leeftijd)).

Ook had het een positief effect op de dames aldaar :P (mis ik eigenlijk wel een beetje, die overkill aan jonge meiden die daar werkten (zeg maar van de 300 werknemers waren er 200 jonge meiden (allemaal rond de 20-25 ))).

Ik werk nu als programmeur in een bedrijf met voornamelijk mannen. Ik mag graag net gekleed zijn, voel ik me gewoon goed in. Echter in de kantine en het rokershok voel ik me dan weer niet helemaal op m'n gemak in m'n nette kleding.

[ Voor 5% gewijzigd door Mastermind op 28-01-2007 02:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Als consultant ging ik altijd naar de klant in pak ... dwz na een week of zo ging ik mij geleidelijk aanpassen aan de kleding die daar bij de klant zelf gedragen werd. Bij veel van mijn klanten was er een erg casual dress code, dus ging ik regelmatig in een verzorgde spijkerbroek, trui en casual nette schoenen (maar geen trainers) naar mijn werk.

Ik werk nu voor een grote amerikaanse financiele instelling waar ook een erg vrije dress code heerst... sommige van mijn collega's hebben een pak aan omdat zij zich daarin prettig voelen. Ik kleed mij casual omdat ik mij daar prettig in voel en iedereen is daar happy mee - het gaat daar echt om het werk wat je doet en niet welk kostuum je aantrekt. Alhoewel men daar wel staat op verzorgde kleding en een verzorgd uiterlijk. Dus schreeuwerige t-shirts en door gewassen jeans met gaten worden daar ook niet op prijs gesteld.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

marko77 schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 16:13:
Wat mij voornamelijk tegenstaat is dat er helaas nog veel bedrijven en managers zijn die denken dat iemand die een pak aanheeft 'beter' is in zijn werk dan iemand die geen pak draagt.
Als representativiteit van dat werk een onderdeel is, dan vind ik dat ze gelijk hebben.
Waar dat niet het geval is, onderschrijf ik je mening.
Maar de tegenbeweging staat mij minstens net zo tegen, namelijk dat men denkt dat medewerkers die een pak dragen iets te compenseren zouden hebben op werkinhoudelijk vlak.

Ik ben developer en houd toevallig van verzorgde zakelijke kleding. Ik heb geen zin om mijn kledingsmaak te laten verslonzen of ineens elke dag casual gekleed te gaan om maar serieus te worden genomen op werkvlak 8)7

Het is niet zo dat mijn (inhoudelijke) bewondering voor mensen afneemt als ze geen pak dragen, maar als ik Steve Jobs tijdens z'n Keynote op het podium zie staan in een spijkerbroek met een sweater, dan denk ik toch wel even dat het er in mijn ogen beter en vooral leuker had uitgezien als hij een pak had gedragen. Maar dat heeft dan ook weer te maken met het feit dat ik het leuk vind om mannen (niet noodzakelijkerwijs specifiek Steve Jobs) in een goedzittend pak te zien, dat heeft dan nog maar weinig met werkinhoudelijke zaken te maken :P

Ik ben ook helemaal enthousiast als mannen 's overdag een pak dragen en 's avonds na thuiskomst weer hun spijkerbroek, shirt en sneakers. Dat maakt een leuk contrast. Het hoeft niet groter te zijn hoor, een pak verwisselen voor een trainingsbroek met verwassen sweater is weer te overdreven.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKVA
  • Niet online

JKVA

Lethalis schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 22:41:
[...]

Laat dat nou net de baan zijn die ik ambieer :)

*heeft vandaag nog een nieuw overhemd, trui en schoenen gekocht.. en scheermesjes* :o

Loop nog wel in spijkerbroek rond, maar probeer van de hardcore devver look af te komen :+
Het gaat me niet specifiek om (software) architect, maar meer om het ontgroeien van een studentenimago. Ik zie dertigers rondlopen die eruit zien alsof ze net van school komen.

Andersom ook trouwens, beginners die in pak lopen en tijdens de pauze expres ook even een jasje en strop aandoen om er in de kantine blits bij te lopen ofzo. Ik kan de reden niet echt plaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zeg altijd maar zo:
met of zonder pak, jij bent nog steeds dezelfde persoon met dezelfde kwaliteiten.

MAAR:
Maak gebruik van de vooroordelen/domheid van de mens. Veel mensen (ligt er wel aan bij welk bedrijf/welke functie) zullen het net wat positiever vinden als jij een pak aan hebt. Dus dan doe je een pak aan.
Verwacht jij zelf dat ze een pak te veel vinden, doe het dan niet. Weet je het niet zeker, kies dan gewoon een pak, of kies wat jij wilt uitstralen.

Later kun je je dan aanpassen aan het bedrijf zelf, maar als eerste gaat het erom dat jij die baan krijgt. Maak dan dus gewoon gebruik van de vooroordelen/domheid van de mensen ;) Ook al ben jij zo verstandig en denk je: uhh ik ben toch dezelfde persoon, met of zonder pak. (Wat ik ook wel vind)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2007 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Laatst online: 15:16

vooghel

Cunning linguist

[...]

Ik draag niet dagelijks een pak, het is een beetje afhankelijk van mijn werkzaamheden (wel/geen meetings of gesprekken met partners binnen dit bedrijf, presentaties geven). Ik heb er echter drie die ik regelmatig draag. Binnenkort is het 4e klaar, maar dan gaat het oudste pak dat ik heb de kast in als 'reserve'. Drie pakken dus, en als ik er een beetje goed voor zorg (niet twee dagen achter elkaar dragen, goed uithangen na een dag dragen, etc.) kan ik daar ook mee toe als ik vaker een pak draag.
nare man schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 11:50:
[knip]

Het is niet zo alsof ze je verplichten een vlinderstrik om je lul te leggen ofzo.
:D _O_

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me eignelijk dat de vraag "wat voegt een pak toe" beantwoord wordt door je klant? Ik werk wel met onze externe klanten maar alleen via de telefoon. Ik trek dus lekker een fine trui en een spijkerbroek aan. Maar als je "naar buiten" moet dan ga je toch niet in je spijkerbroek en een trui een eerste gesprek in? Al was het maar omdat je na afloop *altijd* in de wandelgangen hoort "Wat is dat voor een gast, die komt op eerste gesprek en kleedt zich niet eens netjes ervoor!" zelf in bedrijven waar je normaliter geen pakken ziet. Men verwacht gewoon dag 1 een pak te zien met een vent erin (of, mijn persoonlijke favoriet, een leuk mantelpakje met gepaste inhoud) en dan zelf tegen de externe te zeggen "Hee, maar die stropdas die is bij ons niet nodig hoor. Jeans en een nette trui of polo mag ook."
Ik heb er zelfs bij mijn vorige werk twee solicitanten op afgekeurd, want als je het al verrekt om voor je sollicitatie even de moeite te doen je in nette kleding te hijsen, dan ga je als je er werkt vatst ook te belabberd zijn om even door te halen. Het staat gewoon intens onprofessioneel.

Of dat alles klopt is trouwens irrelevant, het gaat om het gevoel van je klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ik nou ook een van de weinigen hier die pakken ook echt mooi vind en het prettig vind om ze te dragen? Mooi super 150 Italiaans pak, strak gesneden overhemd eronder en een dikke zijden das (geen Windsor knoop though, maar een four-in-hand). Slanke Italiaanse bruine schoenen eronder (soms not done overigens) en ik voel me prima op mijn gemak! Gelukkig wel, moet ik daaraan toevoegen, aangezien ik de komende jaren bij klantcontact sowieso altijd in pak moet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:17

Paladin

Play Ball!

Ik heb zelf altijd een beetje dubbel gevoel over de pakken cultuur als ex LCMG werknemer waar toch een aardige pakken cultuur heerst heb ik er veel mee gelopen. Mijn werkwijze was in het begin, altijd in pak naar de klant en daar zien hoe het aat, wat meestal resulteerde in net casual gekleed omdat iedereen er zo bij loopt en je als pak een soort afstand creert die je niet altijd wilt (soms ook wel).

Mijn werkwijze heb ik iets aangepast nadat ik op een klus kwam bij defentie, in pak, was mijn eerste dag en ik was nog geen 30 minuten binnen of de mensen daar zeiden, we hopen dat je ook gewone kleren bij je hebt want hier willen we je morgen niet meer in zien. oftewel tegenwoordig in pak naar de intake, en ik vraag als het verhaal positief is aan het eind altijd wat de dresscode is, dan pas ik me daar aan aan scheelt een hoop gedoe en mogelijk foute opvattingen van collega's.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Laatst online: 15:00

Garyu

WW

Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 11:41:
Ben ik nou ook een van de weinigen hier die pakken ook echt mooi vind en het prettig vind om ze te dragen? Mooi super 150 Italiaans pak, strak gesneden overhemd eronder en een dikke zijden das (geen Windsor knoop though, maar een four-in-hand). Slanke Italiaanse bruine schoenen eronder (soms not done overigens) en ik voel me prima op mijn gemak! Gelukkig wel, moet ik daaraan toevoegen, aangezien ik de komende jaren bij klantcontact sowieso altijd in pak moet. :)
Tsja, ieder zijn eigen smaak zullen we maar zeggen. Als ik in pak loop, dan meestal zonder stropdas. Hier intern lopen mensen gedeeltelijk op sloffen icm t-shirtje/spijkerbroek, bij klantcontact wordt het wel ietsje netter (pantalon, overhemd), maar een pak wordt eigenlijk niet echt gedragen.

Het maakt de meeste klanten ook niet zoveel uit. Ze zien hoe onze organisatie in elkaar zit, welke bedrijfscultuur er heerst, en die wordt ook gewoon door de medewerkers uitgestraald. Voor een bedrijf dat voor de helft van zijn consulting diensten leeft misschien wat apart, maar het werkt :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 14:43
Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 11:33:
Lijkt me eignelijk dat de vraag "wat voegt een pak toe" beantwoord wordt door je klant?
<...>
Of dat alles klopt is trouwens irrelevant, het gaat om het gevoel van je klant.
Mooi gezegd, het hele stuk, trouwens! _/-\o_
Paladin schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 12:41:
Mijn werkwijze heb ik iets aangepast nadat ik op een klus kwam bij defentie, in pak
Willen we iemand in pak, of iemand die defensie kan schrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben een keer in pak naar m'n werk gegaan, is nog weken over gepraat. Oja, ik werk bij een instelling voor maatschappelijke opvang :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 11:41:
De discussie gaat niet of een pak mooi is. Het gaat of het iets toevoegd.

Zelf heb ik maatpakken,maathemden en hand gemaakte Italiaanse schoenen. En zijden dassen ook geen gebrek.

Wat ik overall lees in de reactie's dat het toch wel enigzins door de omgeving "bepaald" wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
martin2005 schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 12:48:
[...]

Willen we iemand in pak, of iemand die defensie kan schrijven?
Een lekkere kerel in pak die ook nog goed kan spellen, dat is helemaal de bom :P

(Inderdaad. Een spellingsniveau boven dat van groep acht is tegenwoordig bijna voorbehouden aan intellectuelen. Het is heel, heel ernstig gesteld met de maatschappij.)

[ Voor 25% gewijzigd door nare man op 31-01-2007 15:56 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ligt er natuurlijk ook wel een beetje aan in welke functie je rondloopt. Als software engineer/techneut vind ik 'n pak over het algemeen een beetje overkill. De natuurlijke biotoop van 'n nerd is een donker hok met teveel beeldschermen, rammelende printers en zoemende ventilatoren.. een pak past niet in dat plaatje :+

Het liefst zou ik elke dag een pak dragen, vind het gewoon heel erg mooi. Past alleen niet bij m'n functie en organisatie waar ik werk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
Ik heb geen pak, en vind dat een pak een persoon laat zien wat ik absoluut niet ben, en kies daarom liever voor heel safe casual wat in 99% van de situaties prima werkt.

Bedrijven die mij afkeuren omdat ik geen pak draag zijn bedrijven waarbinnen ik me bij voorbaat niet thuis voel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:49
Persoonlijk vind ik dat een pak hoort bij de gelegenheid en de functie.
Als je constant met klanten moet overleggen - nieuwe danwel vaste is het wel netjes.
Maar als je vast werk hebt, met dezelfde klanten en / of nauwlijks in aanraking komt met klanten, hoeft het niet vind ik..
Tenzij, presentaties en dergelijke. dan vind ik het wel netjes. dwingt wel respect af op een bepaalde manier.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

merauder schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 23:35:
Ik heb geen pak, en vind dat een pak een persoon laat zien wat ik absoluut niet ben, en kies daarom liever voor heel safe casual wat in 99% van de situaties prima werkt.

Bedrijven die mij afkeuren omdat ik geen pak draag zijn bedrijven waarbinnen ik me bij voorbaat niet thuis voel.
Dit is best wel onzin. Zoals ik eerder al schreef heb ik al eens sollicitanten laten gaan omdat ik het ongepast vind om je op een sollicitatie gesprek of kennismakingsgesprek voor de detacheerders onder ons zonder pak te vertonen. Echter, in dat bedrijf loopt alleen het management en desales club in pak, en dan alleen als er naar klanten gegaan moet worden. Het is een heel relaxt bedrijf waar er niet zo gezeverd wordt om uiterlijk vertoon en waar de inhoud van je werk altijd belangerijker is dan de presentatie, wat best wel tevoorschijn kwam in mensen waarvan je denkt "goh, wat een eigenheimers" maar die wel hun werk goed doen/deden. De kans dat je je daar thuis had gevoeld is best groot aangezien juist het soort dat geen pak wil dragen in dat soort bedrijven thuis is.

Maar je was d'r niet ingekomen als je niet een keer had laten zien dat je bereid bent je professioneel in te stellen. Als ik al niet mag verwachten dat iemand de moeite nemen kan een pak aan te sleuren bij z'n sollicitatie, wie weet wat voor geitewollensokken mentaliteit hij dan wel niet heeft als hij er werkt en je een keer wat wilt. In dat opzicht toont een pak heel goed wat je bent: bereid de shittige dingen die je soms moet doen voor je werk ook te accepteren.

Ik noem dat persoonlijk professioneel. Ik weet dat er mensen zijn die dat niet vinden. Die mensen noem ik echter maar zeer zelden professionals. Ik weet dat ik hierin niet de enige ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 12:40:
[...]

Dit is best wel onzin. Zoals ik eerder al schreef heb ik al eens sollicitanten laten gaan omdat ik het ongepast vind om je op een sollicitatie gesprek of kennismakingsgesprek voor de detacheerders onder ons zonder pak te vertonen. Echter, in dat bedrijf loopt alleen het management en desales club in pak, en dan alleen als er naar klanten gegaan moet worden. Het is een heel relaxt bedrijf waar er niet zo gezeverd wordt om uiterlijk vertoon en waar de inhoud van je werk altijd belangerijker is dan de presentatie, wat best wel tevoorschijn kwam in mensen waarvan je denkt "goh, wat een eigenheimers" maar die wel hun werk goed doen/deden. De kans dat je je daar thuis had gevoeld is best groot aangezien juist het soort dat geen pak wil dragen in dat soort bedrijven thuis is.

Maar je was d'r niet ingekomen als je niet een keer had laten zien dat je bereid bent je professioneel in te stellen. Als ik al niet mag verwachten dat iemand de moeite nemen kan een pak aan te sleuren bij z'n sollicitatie, wie weet wat voor geitewollensokken mentaliteit hij dan wel niet heeft als hij er werkt en je een keer wat wilt. In dat opzicht toont een pak heel goed wat je bent: bereid de shittige dingen die je soms moet doen voor je werk ook te accepteren.

Ik noem dat persoonlijk professioneel. Ik weet dat er mensen zijn die dat niet vinden. Die mensen noem ik echter maar zeer zelden professionals. Ik weet dat ik hierin niet de enige ben.
Dit zegt de Dikke van Dale over een proffessional:

de professional (mannelijk), de professionals
iemand die een ambacht, kunst of sport beroepsmatig beoefent

Ik zie hier niet staan over het dragen van een pak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat dit ook wel afhangt van je positie in een bedrijf. Als je tot het middelmanagement of het topmanagement behoort is een pak bij meetings echt onontbeerlijk, dit is een vorm van 'sérieux'

Persoonlijk draag ik een kostuum zeer graag, met of zonder das. Het geeft een persoon extra autoriteit en het geeft ook meer zelfvertrouwen. Een pak is ook een stuk stijlvoller dan in een gewone broek en trui te gaan werken.

Moest je nu nog een mooie jeans aandoen met daarop een hemd en lederen schoenen, dat kan ik nog begrijpen voor een gewone doordeweekse werkdag. Maar voor meetings of het ontvangen van een nieuwe klant is een kostuum echt een must.
Pagina: 1 2 Laatste