zerok schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 18:40:
Voordeel van een rustig baantje

je hebt tijd om over dingetjes na te denken.
Misschien is een simpel projectje om te beginnen wel makelijk. Waarom begin je niet om de staartrotor te automatiseren? Met de bediening geef je dan aan hoe snel je wilt dat de heli om zijn as draait (yaw) staat die in het midden dan wil je dat die stil staat. Ik weet niet zeker of dit de vliegeigenschappen van de heli om zeep helpt dus doe nog wat research voordat je begint.
Omdat je het signaal van de gyro niet hoeft te integreren is het al makelijker. Wat je dan nodig hebt is een gyro en een microcontroller, de servo om de staart rotor te besturen heb je er al zitten. Dit kost een stuk minder (zo'n 100,-) en is om zijn minst leerzaam.
maak je maar geen zorgen, dit word zeker geen gerushed project

verder heb ik net eens op dit site van sparkfun gekeken naar de IMU dingen die ze hadden.
Dit waarnaar je linkte was 550 dollar, dat was de duurste. voor 350 heb je een vrijwel dezelfde, alleen zijn de accelerometers dan fixed, en kun je niet zelf de gevoeligheid bepalen. En dat je het via bluetooth kunt uitlezen is ook wat over the top, magoed. Het ding is wel erg simpel in gebruik als ik het zo lees, en 350 is wel op te brengen voor alle sensoren die ik ooit nodig ga hebben in een simpele verpakking (bespaart veel soldeer/programeer-tijd, en tijd is geld he).
Wat het allemaal in totaal gaat kosten?
heli met controls (en dus servo's) (normaal ca. 500 euro voor beginners set, brandstof, in dit geval al aanwezig)
de IMU, ofwel alle sensoren in een handige verpakking, serieel (350 euro)
servo aansturing op seriele poort (max 50 euro)
GPS ontvanger (80 euro voor ding uit de winkel, als je het zelf in elkaar zet, gewoon serieel, ongeveer de helft gok ik?)
wat afstandsensoren (zodat ik niet tegen een boom knal, en dat automatisch landen goed gaat) (geen idee, zal nooit meer dan 100 euro zijn)
een lichte, zuinige computer, met voldoende seriele aansluitingen om het allemaal op aan te sluiten (ja, volwaardige computer, geen microcontroler, heeft teveel beperkingen) (max 300 euro, denk aan een via epia, of zo'n DIY router moederbord die ca. 10watt gebruikt)
350+50+80+100+300 = 880
dat is een reëele prijs denk ik. het kan een stuk goedkoper als ik bijv. niet een volwaardige computer gebruik, of zelf die sensoren aan elkaar soldeer, maar dat kost weer veel meer in programeer/research/soldeer-tijd, dus is het wel waard.
en ik wil een internetverbinding erop zetten (gprs, en wss ook wifi erbij "because i can"), zodat ik een erg universeel bestuurbaar apparaat heb.
[
Voor 29% gewijzigd door
defusion op 26-01-2007 19:45
]