Toon posts:

[antec 480 voeding] maakt alleen tijdens opstarten herrie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De voeding van mijn anten sonata 2 maakt alleen tijdens het opstarten veel herrie. Als ik een tik op de kast geef stopt het geluid even maar gaat daarna gewoon door.
Het is een zwaar zoemend geluid.

Ik kan door de vormgeving van mijn kast moeilijk bij de voeding komen.
Ik heb met een luchtspuitbus van uit de binnenkant naar de buitenkant geblazen, ik zag geen stof er uit komen, alleen de koude lucht.

Om bij de binnenkant van mijn pc te komen moet ik mijn pc helemaal loskoppelen, vanonder mijn pc-meubel halen en op de grond of mijn bed zetten.
Na het open halen zag ik dat de voeding zelf goed vast zat kabels ook, en er was geen stof.
Pc terug gezet en het geluid bleef uit.

Het rare hier van ook is dat het geluid alleen gebeurt tijdens het opstarten nadat de pc een lange tijd heeft uitgestaan, een hele nacht bijvoorbeeld. Als ik nu reboot komt dat geluid niet terug,.

Mijn systeem
amd athlon 64 4000+
met een arcti silencer 64 ultra tc
3 wd schijven
2 gig kingston geheugen
nvidia 7900 gt
win xp home
en dat allemaal op een asus a8n sli se

edit
de voeding is nog net geen half jaar oud

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zelfde heb ik ook gehad met een voeding. Het was natuurlijk de fan in de PSU - problemen met de kogellagers. Oplossing was dan ook de fan in de PSU vervangen :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Maar waarom heb ik dat probleem alleen als de pc een tijd heeft uitgestaan en niet de hele tijd door?

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-02 21:31

LieveNiels

On Fire

Misschien omdat de voeding net als een pc bij opstarten eerst alles test etc.? Heb niet echt superveel verstand op dit onderwerp, maar mijn computer is ook net een bouwplaats qua geluidniveau bij het opstarten, als hij eenmaal op de desktop is aangekomen hoor je niks meer.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Omdat bij het aanzetten bij koude boot de smering rond de lagers nog vrij stroperig is. Pas als dat een beetje opwarmt gaat het goed draaien.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 15:26:
Omdat bij het aanzetten bij koude boot de smering rond de lagers nog vrij stroperig is. Pas als dat een beetje opwarmt gaat het goed draaien.
Dat kan kloppen. Ik heb net de pc volledig uitgezet, stroom er af. Daarna weer aangezet en geen geluid.

Ok, dan snap ik dan. Maar deze voeding is 'net' nieuw, dan hoort hij toch nog geen problemen te veroorzaken?
En wat kan ik er aan doen, aan die smering rond de lagers?

Ik kan zelf de voeding er niet uithalen omdat er een aantal onderdelen uit de pc moeten worden gehaald wat ik zelf niet kan.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2007 15:31 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) als Tweaker verwachten we wel dat je zelf een PC uit elkaar kan schroeven :z

maar...

2) als het hier om een 'net nieuwe' voeding gaat, dan is een defect aan de fan een defect aan de voeding, dus zou je aan moeten kunnen kloppen bij de winkel waar je het gekocht hebt :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Mjah, ik kan hem volgens azerty terug sturen. Dus dan heb ik in die tijd geen voeding.

Ik heb dit zelfde probleem ook gehad met mijn vorige systeem, waar een andere voeding in zat.
Daar was het geluid ook voorbij als je n tik op de kast gaf. Dit probleem is op een gegeven moment gewoon verdwenen. Ik heb toendertijd voor de zekerheid bij de lokale pc boer een reservere voeding gekocht een :
Q TEC 650 W triple fan 24p

Nu las ik later dat dit niet een topvoeding is. Maar zou deze voeding mijn systeem even 'in leven' kunnen houden terwijl de huidige voeding bij azerty wordt gecontroleerd?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vast wel, zie ook de meldingen erover in Welke voeding heb ik nodig? Deel 16

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 17:30:
Mjah, ik kan hem volgens azerty terug sturen. Dus dan heb ik in die tijd geen voeding.

Q TEC 650 W triple fan 24p

Nu las ik later dat dit niet een topvoeding is. Maar zou deze voeding mijn systeem even 'in leven' kunnen houden terwijl de huidige voeding bij azerty wordt gecontroleerd?
Q-tec Triple Fan maakt volgens mij nog meer herrie :P /me knows... heb er zelf 1.

Trouwens... Het continuevermogen van je Q-tec PSU is 500watts, aldus Q-tec zelf:
Geachte klant,

Deze voeding heeft een continue vermogen van 500W

Met vriendelijke groet
QTec customer care
Dus je kan er wel eventjes mee vooruit ja :)

Verwijderd

Topicstarter
Nou als ik t probeem nog steeds heb laat ik de voeding er uithalen en laat ik de antec voeding langsbrengen bij azerty. (k ben niet lui hoor :) )

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:43

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 20:19:
[...]

Q-tec Triple Fan maakt volgens mij nog meer herrie :P * Theo knows... heb er zelf 1.

Trouwens... Het continuevermogen van je Q-tec PSU is 500watts, aldus Q-tec zelf:

[...]

Dus je kan er wel eventjes mee vooruit ja :)
Volgens deze kan de Qtec voeidng maar maximaal 360 watt leveren, en dat is als je ieder lijn apart belast en vervolgens het maximale vermogen optelt. Als je alle lijnen gaat belasten mag je al blij zjin als er 300 watt uit de voeidng komt, en dat is dan al veel. :| Meer zal ook wel lukken, maar dan zijn de spanningen zo laag dat ze buiten de ATX norm vallen (10.7 volt op d 12 volt en 2.9 volt op de 5 volt lijn :X

Het systeem van de TS heeft max 255 watt nodig, dus de Qtec 650 watt voeding moet dat echt maar net aankunnen wil je de spanningen binnen de ATX norm houden...

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Zowiezo is die PSU al verkeerd genomineerd... kijk maar eens :
Opgegeven vermogen
Continu vermogen 650 W
8)7 ... iedereen weet dat deze Q-tec 650watts aan Piek vermogen is. Daarom stuurde ik mijn vraag ook naar Qtec met hoeveel "Echte" vermogen deze PSU kan leveren, hun antwoorden mij dat deze 500Watts Continue konden leveren.

Verders is die test wel interesant, maar twijfel ik of je met 255Wat maximaal de voeding maar mag belasten, omdat ik zelf ondertussen 2 jaar met deze PSU werk, en er een behoorlijke reeks aan hardware op gehangen heb. Het zaakje is nog nooit (naja, niet oplettend) uitgevallen wegens teveel spul eropaan.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz Theodouma zegt dat het net gaat terwijl lism zegt dat hij dezelfde psu heeft en het makkelijk gaat.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:43

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 22:54:
Hmmz Theodouma zegt dat het net gaat terwijl lism zegt dat hij dezelfde psu heeft en het makkelijk gaat.
Het systeem van Lism (specs) heeft ook 35 watt minder nodig dan jouw systeem...

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

theodouma schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 23:28:
[...]

Deze PSU heeft ondertussen 4 Systemen meegemaakt, stammend vanaf Athlon 1200@ 1533, XP2000+ naar Sempron 2800+, en nu deze. Er komt ook met schrijven een X1950Pro AGP in, die overigens een heel stuk stroom gaat vreten :D

Het mag geen effieciente voeding zijn dan, maar hij doet z'n werk wel :)

Verwijderd

Topicstarter
theodouma schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 23:28:
[...]

Dus met mijn specs kan het wel, maar net aan. Wat zijn de gevaren met mijn systeem?

Verwijderd

Topicstarter
KLein schopje, zie mijn vorige vraag en:

Ik heb zelf even lopen onderzoeken en het is echt de 'koude start' wat het geluid veroorzaakt. Vandaag hielpen de tikken tegen de kast maar een paar seconden. Ik liet de pc opstarten tot het beginmenu van windows. Daarna heb ik de pc volledig afgesloten en opnieuw opgestart. Op dat moment was het geluid weer foetsie.

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Even iets tussendoor, ik heb zelf ook een antec sonata 2 en die voeding piept vooral.
Maar dit zijn toch 450watt voedingen en geen 480watt?

dus die qtec zou het ook wel moeten trekken zonder gevaren...

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Verwijderd

Topicstarter
450 als ik even snel bij azerty op de site kijk

Verwijderd

Topicstarter
Nou raar is dit. Ik dacht dus dat het probleem zich alleen voor deed als de pc een lange tijd heeft uitgestaan. Nu start ik de pc vandaag op en, geen geluid meer. Ik snap er niks meer van.
Pagina: 1