Toon posts:

PC voor videobewerking / 3D ontwerp 2000€

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dit systeem zal voornamelijk gebruikt worden voor videobewerking (vooral adobe premiere) / 3D ontwerp (SolidWorks). Verder is het de bedoeling dat ik er ook nog een beetje mee kan gamen zodat ik op lanparty's wat te doen heb tijdens het 1 en 0'en verzetten. Op vlak van gaming ben ik totaal niet veeleisend, zolang ik een spel kan spelen in 1024*768 met alles op laag ben ik tevreden, dus met een klein kaartje is al genoeg.

Qua configuratie heb ik serieus gesteund op dit topic, en de laatste 2 delen hiervan.

Ik heb de Xeons gekozen boven een quadcore op basis van deze post van abandon, en ook aangezien met die snelle overgang van 1 nr 2 nr 4 cores ik mij afvraag hoe "marktwaardevast" het is om nu een C2Quad te kopen. Dan heb ik liever iets dat mss wel duurder is maar wat langer waarde behoudt (en omdat 1 quadcore zodanig veel energie verstookt dat ik me afvraag hoe je dat stil en fris krijgt).

Lijstje

Moederbord Tyan Tempest i5000XTSAS
Aangezien ik graag een pci-e videokaart blijf gebruiken zat ik direct vast aan de intel 5000X chipset (zo leid ik het toch af van intel's site). De MSI speedster en de intel s5000XVN vielen direct af aangezien ik daarbij nog een extra Sata controller moest kopen voor mijn HD's. (Daarmee ook de keuze voor SAS, dan heb ik in totaal 14 sas/sata poorten).

2x Intel Xeon 5120
Aangezien de 5110 en de 5120 respectievelijk 0.1625€/mhz en 0.1691€/mhz kosten heb ik voor de 2de gekozen. De 5130 was direct 0.19€/mhz en dus al een pak duurder tov zijn mhz'jes.

2x 1 Gigabyte Kingston ValueRam FullyBuffered 667mhz
Deze staat op de QVL van het tyan moederbord. Ik heb 667mhz gekozen ipv 533 (scheelde maar 20€) aangezien ik dan ruimte overhoud om die Xeon's eventueel te overklokken. Doe ik dit niet, dan is het geheugen voorzien op een eventuele upgrade naar cpu's met 1333fsb (maximum van het bordje).

Sapphire x800GT
Deze videokaart heb ik liggen en voldoet prima. Volgend jaar komt er misschien een DX10 kaart, maar voor mij is dit geen prioriteit.

Opslag
Volgende configuratie kan mee van in mijn huidig systeem
2 Raptors van 74gig in raid0 voor OS/swapspace/programma's
2 Maxtors DM10's 200gig in raid0 voor tijdelijke snelle opslag van te verwerken files
4 Seagate 7200.10 250gig's in raid5 voor veilige (maar trage) opslag van te bewaren bestanden (alles zit nog gebackupt)
Het is de bedoeling dat hier nog 4 keer 320 of 4 keer 400 bijkomt in september.
2 DVDbranders

Tagan DualEngine TG600
Ik heb geprobeerd een gokje te wagen wat mijn systeem gaat verbruiken, en ik kom (met 12 HD's gerekend en een videokaart van 100w op een vereiste van 42A op de 12V lijn. Deze Tagan levert er 48, en zou dus moeten volstaan. Antec heb ik niet genomen wegens de vele RMA gevallen, de concurrent hier is de Thermaltake Toughpower 600, maar ik heb puur qua naam de Tagan genomen.

LianLi PC201B
Deze vind ik zo mooi dat de keuze eigenlijk vast staat. Een van de weinige cases waar je 12HD's in kwijt kan.

Hierbij nog een 5.25 naar 3.5" adaptertje van lianli (voor de diskettedrive)
2 Silverstone FP52B fancontrollers (3 fan's/controller)

Prijslijstje
2x Xeon 5120620€
Tyan Tempest i5000XTSAS580€
2x 1gig kingston350€
Tagan DualEngine TG 600150€
LianLi PC201B280€
5.25 => 3.512€
2x Silverstone FP52B70€
Totaal2062€

Vragen

- Die xeon's zijn met standaard koelers geleverd. Ik heb al gevonden dat ik er 604 koelers op kan installeren (hoewel het s771's zijn). Alleen vind ik die amper (de 3 aangehaalde in het topic over de audiopc kan mijn pcboer niet aan raken), of ze zijn gewoon véél te duur (190€ voor 2 koelblokken :|).
Ik heb via een afbeelding van dat moederbord kunnen achterhalen dat die 4 pinnen op 80x37mm uiteen zouden staan. Als je dan naar een artic freezer 7 kijkt, daar zitten ook 4 pinnen op alleen lijkt het me dat die te ver uiteen staan om te monteren op zo'n cpu. Heeft iemand de exacte maten van een s771 (ik heb gezocht naar mounting holes dimensions s771, maar niets gevonden) / wat kan ik er van koeling op zetten dat betrekkelijk stil is en liefst niet te duur?
Waterkoeling durf ik niet, 1 lek en de pc is om zeep.

- Is die voeding zwaar genoeg/overkill? Het is een EPS, dus compatibel met het moederbord.

- Zijn er andere processorseries die even goed presteren en mss goedkoper zijn? (buiten de SocketF, aangezien die volgens een test op tweakers.net er minder goed uit kwam/meer verbruikt/duurder uitkomt)

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
waarom neem je geen qx6600 of qx6700 van intel. dat is denk ook zeker wel snel genoeg(quadcore).

en het bespaard veel geld en je kan een ander moederbord kopen en je kan normale koelers gebruiker (gewoon 775 koelers)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je kan je afvragen in hoeverre die 4 cores op dit moment wat te doen hebben, en of dat veel zin heeft ten opzichte van 2 cores. Solidworks en Premiere zullen af en toe baat hebben, maar ik denk dat je over het algemeen goed toekomt met 2 cores. Ook is de snelheid van 1 core ook van belang omdat niet alle bewerkingen evengoed gebruik maken van meerdere threads.

(Edit) Ik zie dat je 2 5120's wilt gaan kopen. Als ik de keuze had tussen 4 cores op 1,8 ghz of 2 cores op 2,6+ ghz dan zou ik zeker voor de 2 snelle cores gaan, voor dit soort taken.

Ik maak zelf ook best veel gebruik van solidworks en premiere, Ik denk dat als ik jou was gewoon de snelste core 2 duo zou nemen, op een goed moederbord. Als intel met "native" quadcores gaat komen dan kun je altijd nog een quad er van maken.

Ik zat een tijdje terug met hetzelfde probleem, ik ben toen dus voor een overgeclockte core 2 duo gegaan voor voornamelijk 3dsmax/autocad/solidworks/adobe werk.

Ook zou je kunnen denken aan een quadro, al dan niet 2dehandsch.

[ Voor 19% gewijzigd door maratropa op 24-01-2007 22:41 ]

specs

• Maqina
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-12-2024

Maqina

Power your Creativity

Gebaseerd op onze ervaringen bij het samenstellen en assembleren van professionele werkstations voor creatieve professionals geef ik je graag de volgende tips:

Als je voornamelijk modelleert in Solidworks dan heb je meer aan een processor met een hogere kloksnelheid. Tijdens het modelleren wordt er eigenlijk maar één kern gebruikt. Eén snelle dual-core processor is dan interessanter dan veel kernen op een lage kloksnelheid. Het resterende budget kan je dan beter investeren in een krachtigere professionele videokaart voor een snelle weergave van je 3D model.

Bij het renderen in Solidworks kunnen vier kernen wel efficiënt gebruikt worden. Als het klokverschil echter groot is (voor de prijs van twee Xeon 5120 processoren kan je ook één Core 2 Duo E6700 op 2,67Ghz kopen) zal een belangrijk deel van de winst van meerdere kernen te niet worden gedaan.

De werkzaamheden die je omschrijft profiteren ook sterk van een krachtige videokaart. Een professionele kaart is niet alleen sneller maar ook stabieler in applicaties als Solidworks. Bovendien versnelt een OpenGL videokaart ook de preview én de rendering in Adobe Premiere Pro. De keuze van de meest ideale kaart is afhankelijk van de applicatie die je het meeste gebruikt. Werk je primair in Premiere Pro dan is de Video Edition van de NVIDIA Quadro FX 560 een aanrader. Als de nadruk ligt op werken in Solidworks is de ATI FireGL V5200 de betere keuze. Het verschil is vooral goed te merken bij complexe modellen. Deze videokaarten zullen in games geen bijzondere prestaties neerzetten. Af en toe een spelletje spelen zoals jij omschrijft, kan met deze kaarten echter prima.

Mijn advies is dan ook om niet het totale budget uit te geven aan voornamelijk het moederbord en de processor maar beter aan een evenwichtige combinatie met een ATI FireGL of NVIDIA Quadro FX videokaart. Zo levert een Intel Core 2 Duo E6700 op een Asus P5B-Deluxe gecombineerd met een ATI FireGL V5200 uitstekende prestaties voor Solidworks.

Bijkomend voordeel is dat het Asus moederbord sowieso in de door jou gekozen behuizing zal passen. Voor het Tyan Tempest moederbord moet je namelijk een CEB compatible chassis hebben. Dit heeft te maken met de bevestiging van de Xeon processoren die direct op het chassis worden gemonteerd. De PC201B wordt op de Lian-Li site niet vermeld als CEB compatible. Je hebt dus kans dat het Tyan moederbord niet kan worden gemonteerd.

Wat je dan alleen mist is voldoende SATA poorten om alle genoemde harde schijven aan te sluiten. Je zou de 4 schijven in RAID-5 kunnen vervangen voor 2 schijven van 500GB in een mirror, dit past standaard op het veel Core 2 Duo moederborden die 6 SATA poorten hebben. Een toegewijde RAID-controller is een prima oplossing als je al jouw schijven wilt behouden. Hierbij heb je dan de keuze om voor weinig geld een eenvoudige Promise controller te kopen of iets extra te investeren in een oplossing van Areca of 3Ware. Deze laatste merken leveren meteen als voordeel op dat de verschillende RAID-configuraties die je maakt, in tegenstelling tot on-board oplossingen, profiteren van een hardwarematige versnelling.

Ik hoop dat je met deze tips geholpen bent. Mocht je nog vragen hebben of een persoonlijk advies wensen, aarzel dan niet contact met mij op te nemen.

Maqina Computersystems

Verwijderd

Topicstarter
Het heeft wat lang geduurd voor ik met een reactie kom, maar aangezien al de onderdelen die ik selecteer niet standaard door mijn pcwinkel geleverd worden moet ik telkens mailen om de prijs...

Aangezien ik ze al vaker heb zien aanraden ga ik ook een FireGL in de config opnemen, alleen ga ik er nog mee wachten tot juli/augustus aangezien ik dan via het bedrijf waar ik mijn vakantiejob doe ze met een serieuze korting kan kopen (er zou 125€ af kunnen). Aangezien de FireGL v7200 een 512bit geheugenbus heeft tov de v5200 en de prijs ongeveer hetzelfde is (beiden rond de 550€) zal ik voor de v7200 gaan.

Wat betreft de behuizing ben ik even op zoek gegaan, en hier staat duidelijk dat er zo'n xeon backplate bij zit, dus daar zullen wel xeons op kunnen. Verder is anandtech volgens mij wel betrouwbaar genoeg om hun als bron te geloven.

Ik ben sowieso afgestapt van het idee om 2x 5120 te nemen, aangezien voor die prijs er inderdaad betere mogelijkheden zijn. Ik heb gekeken naar de quadcore's, en ik zit opnieuw met een probleem :)

Ik heb nu volgende 2 configuraties waar ik tussen twijfel (Alles buiten cpu + mobo + ram blijft gelijk aan de TS, dus het budget wordt nu rond de 1500€ hiervoor)

Intel core 2 QuadcoreDual Xeon quadcore
CPUIntel C2Q 66002x Xeon 5310
RAMCorsair 2048 PC 54002x1 gig Kingson Valueram FB
MoboIntel D975XBXLkrTyan Tempest i5000XTSas
Highpoint RocketRaid 2310
1500€1570€

Qua prijs zijn beide configuraties ongeveer identiek (en die 2 quadcore's komen blijkbaar even duur uit of 2 dualcore's die ietsje sneller zijn).

Waar het eigenlijk wel logisch was om de Q6600 boven de 5120's te kiezen (4*2.4 ipv 4*1.83) komen de verhoudingen hier weer anders te staan (4*2.4 tov 8*1.6).

Aangezien Maqina me erop gewezen heeft dat SW bij het gewoon werken slechts 1 core gebruikt, twijfel ik nog steeds een beetje.
Als ik mijn cpu (4400x2) nu terugklok, dan kan ik vlot een hele dag werken met 2 cores op 1200mhz zonder dat ik eigenlijk het verschil gemerkt heb met de cpu op 2200mhz. Dit overtuigt me er wel van dat voor SW die cpu (1 core op 1.6gighz) genoeg moet zijn, aangezien de core architectuur beter presteert / tik dan de AMD64.
Aangezien het ook vooral voor het renderen/videobewerking was dat ik ging vervangen neig ik toch eerder naar de 8*1.6, en dit om twee redenen (en een bijkomstige).

- De xeons halen 12.8gighz tov de c2 10.8 gighz (ik weet dat je ze niet mag samentellen, maar het zal wel invloed hebben op de door mij gebruikte prog's).
- Bij de Q6600 moet met 1 bus de 10.8gighz voeden, bij de Xeon heb je 2 bussen die elk 6.4gighz moeten voeden. Hier lijkt het mij dus dat de Xeon zijn voordeel uit zal halen.

- Bijkomstig; prijsvastheid. Ik plan die pc ongeveer 3 jaar te gebruiken. Binnen 3 jaar is een Q6600 waarschijnlijk amper nog iets waard (zoals een P4 3.0 nu niets meer waard is), terwijl ik vermoed dat een Xeon dan wel nog waarde zal hebben (Xeon Nocona's gaan nog steeds behoorlijk duur). Als ik binnen 3 jaar nog wat meer terugkrijg voor mijn systeem komt het zelfs goedkoper uit dan het andere (gezien de nieuwprijs zo goed als identiek is)

Het probleem is dat ik nergens op internet een test heb kunnen vinden waarin een Q6600 met gelijk welke xeon 5300 serie vergeleken wordt. Op HWbot heb ik geen benchmarks kunnen vinden van dergelijke cpu's in WPrime (superpi ben ik niets mee, aangezien die maar 1 core gebruikt). Het is dus zeer moeilijk om een beeld te kunnen vormen van hoe deze cpu's zich onderling verhouden (5100 vs 5300 serie wel, maar gezien het prijsverschil van 20€ is dat geen issue, dan zijn het sowieso de 5300's).

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2007 19:53 ]

Verwijderd

Nvidia is met drivers gekomen om te renderen met videokaarten. Dit zou gigantische performance winst opleveren. Zoek eens op de site.
Pagina: 1