Toon posts:

audio productie pc, budget unl.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.264 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi :P

Dit systeem word aangeschaft voor onze studio en word gebruikt om software als Cubase SX 3 en pro tools. Er zullen intensive plugins gedraait worden dus een snelle cpu is een must. Ook is 4gb ram een vereiste aangezien cubase hier gebruik van kan maken in windows xp 64. Ik heb op de pc die ik nu heb regelmatig al meegemaakt dat cubase niet kon saven omdat er geheugen te kort was (zit 2gb in)
Er zullen audio projecten van 64 tracks en meer op worden afgemixt met plugins zoals de SSL 4000 serie van waves. Het is ook belangrijk dat het systeem stil word. Ook word het gebruikt voor muziek productie en zullen soft synths gebruikt worden.

Het Nieuwe lijstje:

Moederbord:
Tyan Tempest i5000XT goede keuze? Hij is iig passive gekoeld zowiezo een plusplunt, heeft SATA 8 ram sloten en een classic pci slot welke ik nodig zal hebben :)

CPU: 2x Intel Xeon D 5160 3.0GHz (S771, 1333MHz FSB, Passive 2U) 826,- per stuk (dit is toch de woodcrest :? ) De snelte uit de serie, ik wil voorlopig niet upgraden

RAM: na flink zoeken gevonden op new-egg: http://www.newegg.com/Pro....asp?Item=N82E16820134082 (
Kingston 1GB 240-Pin DDR2 FB-DIMM ECC Fully Buffered DDR2 533 (PC2 4200) Server System Memory - Retail ) x4

Cooler: Standaard cpu boxed cooler

Videokaart: GeForce 7 7300GT 256MB Asus 7300GT/HTD Silent Retail, krijgt de voorkeur omdat dit vista aankan, en passive gekoeld is.

Behuizing: Chenbro RM422 (4U, E-ATX, Geen PSU, Zwart)
19 inch behuizing zodat die netjes in mijn rack past.

PSU: Enermax ELT500AWT Liberty 500W (ATX12V 2.2) lichtere voeding op advies want de 660wat was overkill, deze 500watt is maar 20 euro duurder dan de 400 watt dus vandaar deze, beter wat meer dan te weinig

Harde schijven:3x Seagate 7200.10 320GB 16MB en 1 x Western Digital Raptor WD1500ADFD, 150GB (10000rpm, SATA, 16MB, NCQ)
Naar aanleiding van een paar reacties en diverse reviews te hebben gelezen kom ik tot de conclusie dat ik voor de nieuwe techniek gaat, maar bovenal, ik lees overal dat ze erg stil zijn, en dat is preciew wat ik wil
1 voor windows en programma's (Raptor)
1 voor audio projecten en opnames
1 voor sample lib's
1 voor andere files

DVD brander heb ik nog.

TFT: 2x apple cinema 20inch display

Soundcards:
Digidesign 1 Accel Core card (PCIe) USD 7,995,-
Tascam FW1884 (prijs in onderhandeling)
Tascam FE-8 ""

Het lijstje:

lCPU: Intel Core 2 Duo E6700 (S775, 2,67GHz, 1066MHz FSB, 4MB Boxed)
Hier ben ik absoluut zeker van deze cpu kan al mijn software en plugins in grote getallen aan.Deze is gewoon het snelste, de 6800 vind ik te duur dat kleine beetje extra kloksnelheid vind ik de prijs niet waard.
[s][b]
MOBO: Asus P5B deluxe Aangepast naar de P5B aangezien de andere problemen kan geven.
[s][b]
RAM: 4x 1GB PC4200 DDR2, CL4 (Corsair, VS1GB533D2) Aangepast naar dit aangezien het andere geheugen overkill was omdat ik niet ga overklokken.
Videokaart: GeForce 7 7300GT 256MB Asus 7300GT/HTD Silent Retail
Met het oog op de toekomst (windows vista) Cubase gaat in de nabije toekomst naar 64bit toe, dus dit was een goed punt dat FrenzyFreak mij aangaf
Soundcard: M audio delta 1010 (keuze staat vast)
Pro tools digidesign core 1 (had ik al)
PSU: Enermax ELT500AWT Liberty 500W (ATX12V 2.2) lichtere voeding op advies want de 660wat was overkill, deze 500watt is maar 20 euro duurder dan de 400 watt dus vandaar deze, beter wat meer dan te weinig :)
Harde schijven:4x Seagate 7200.10 320GB 16MB
Naar aanleiding van een paar reacties en diverse reviews te hebben gelezen kom ik tot de conclusie dat ik voor de nieuwe techniek gaat, maar bovenal, ik lees overal dat ze erg stil zijn, en dat is preciew wat ik wil
1 voor windows en programma's
1 voor sample lib's
1 voor andere files
dvd brander/lezer heb ik nog een NEC 16 dual layer

Mijn vragen:

1) gaat dit allemaal passen en is dit allemaal compatible met elkaar?
2) welke factoren kunnen aangepast worden om een zo stil mogelijk systeem te krijgen.
3) Zijn er problemen bekend met een van deze onderdelen, of wisselwerkingen tussen de onderdelen in het lijstje?
4) alle advies en tips zijn welkom betreft compatibiliteit en geluids productie.

notes: Budget ligt hoog want de pc moet een tijd meegaan en is de investering dik waard voor onze doeleinden. We draaien een volle studio en het moet een betrouwbaar en stil systeem worden. Overclocken doen we uiteraard niet aan. Onboard functies zoals netwerk kaart, sound ed zullen alle uitgeschakeld worden dit hebben we niet nodig, uit ervaring hangen we onze studio pc;s niet aan het internet aangezien virus scanners endergelijk de werking van de muziek programma's beinvloeden en audio drop outs veroorzaken.

dank u

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2006 20:16 ]

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-01 21:09
Ik zou het wat anders doen en dan wel als volgt:

Bezuinigingen:

- Goedkopere E6600 processor (scheelt bakken met geld en qua snelheid maakt het niet veel uit).

- Goedkopere voeding want 660Watt is overbodig aangezien je in dit systeem geen snelle videokaart wilt gebruiken welke enorme energieslurpers zijn (denk aan +/- 500Watt).

- Aangezien je niet gaat overclocken heb je zeker geen PC6400 geheugen nodig. PC4200 voldoet al (maar wegens kleine meerprijs zou ik PC5300 nemen). Het zou handig zijn als je dan 2x2gb modules neemt zodat je later gemakkelijker kunt upgraden.

Veranderingen

- Ander moederbord. Met de P5ND2-sli series heb ik slechte ervaringen. Bovendien ken ik genoeg mensen bij wie de Core 2 Duo er niet op werkte! Neem liever een Asus P5B.

- Van het geld dat je bespaard heb ga je je harddisks sneller aanpakken (dat is erg belangrijk voor jouw applicaties en vormt altijd de bottleneck in een dergelijk systeem):

2x Hitachi Deskstar 7K250, 250GB
2X WD Raptor 150GB

of

4X WD Raptor 150GB >:)

[ Voor 26% gewijzigd door Barre_Code op 29-08-2006 23:46 ]

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-01 09:19
Verder zijn volgens mij Samsung harde schijven stiller als Hitachi, maar dit weet ik niet zeker.

Verwijderd

Topicstarter
Tw34jer schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 23:40:
Ik zou het iets anders doen en dan wel als volgt:

Bezuinigingen:

- Goedkopere E6600 processor (scheeld bakken met geld en qua snelheid maakt het niet veel uit).

- Goedkopere voeding want 660Watt is overbodig aangezien je in dit systeem geen snelle videokaart wilt gebruiken welke enorme energieslurpers zijn.

- Aangezien je niet gaat overclocken heb je zeker geen PC6440 geheugen nodig. PC4200 voldoet al (maar wegens kleine meerprijs zou ik PC5300 nemen). Het zou handig zijn als je dan 2x2gb modules neemt zodat je later makkelijker kunt upgraden.

Veranderingen

- Ander moederbord. Met de p5nd2-sli series heb ik slechte ervaringen. Bovendien ken ik genoeg mensen bij wie de Core 2 Duo er niet op werkte! Neem een Asus P5B.

- Van het geld dat je bespaard hebt:
2x Hitachi Deskstar 7K250, 250GB
2X WD Raptor 150GB

of

4X WD Raptor 150GB >:)
We willen toch voor de 6700 cpu gaan, we hebben het geld ervoor en we gaan het systeem pushen tot zijn limits dus ook al is het een klein verschil het is toch een verschil. Aangezien ik geen benchmarks vind die gebruik maken van mijn software gok ik gewoon op het snelste. Om een voorbeeld te geven, vroeger had ik een 3ghz p4, en had een project die geen enkele plugin meer aan kon omdat de cpu meter op max zat, na het overklokken naar 3,6ghz kon ik toch nog 10extra plugins in laden. Tevens is het ook goed voor ons imago tegenover klanten om een super snelle proccessor te hebben.

Ik zal dat moederbord eens gaan researchen en kom hier op terug.Wat voor slechte ervaringen had je ermee anders dat de core 2 duo er niet goed op werkte? Ik ga opzoek naar alternatieven en zal kijken naar de asus p5b (aan het merk asus hou ik zowiezo vast aangezien ik goede ervaringen heb met dit merk en audio pc's (pro geluidskaarten)

Het advies voor de hdd's is wel behulpzaam bedoeld maar we hebben echt 250gb per schijf nodig, sommige audio lib's nemen namelijk zo 12gb in beslag. Maar advies voor een eventuele snellere of stillere schijf is altijd welkom :)

edit:ik zal ff opzoek gaan naar ander geheugen en een voeding, las hier eerder overheen en dan zal ik de Startpost updaten.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2006 00:41 ]

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:59

Tank80

Cyanide&&Happiness

Het advies voor de hdd's is wel behulpzaam bedoeld maar we hebben echt 250gb per schijf nodig, sommige audio lib's nemen namelijk zo 12gb in beslag. Maar advies voor een eventuele snellere of stillere schijf is altijd welkom :)
Kijk ook eens naar seagate 7200.10 250 of 320 gb harde schijven; deze zijn (behoorlijk) sneller als 'de andere' 7200 toeren schijven en ook aardig stil. Eventueel zoals tw34jer al voorstelde 1 of 2 150 gb raptors erbij en dan loopt het aardig hoor ;) >:).

Je imiteert me mateloos.

• Mxxx
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
nexus voedingen zijn heel stil en je systeem zal niet zoveel stroom vreten want dat doen alleen videokaarten en processors en een core duo is geen stroom slurper

ik zou ook de E6600 nemen want hij is zowiezo al snel en die 0.3 ghz kan je er gemak bij clocken al zou je echt die snelheid nodig hebben

en als je niet overclock heb je niks aan pc6400
en 4200 is al goed maar met de 5300 kan je beetje overclocken

en de asus P5B is goed genoeg als je geen gekke dingen gaat doen

Marco

EDIT: de seagate 10 schijven zijn veel beter dan die Hitachi schijven

[ Voor 6% gewijzigd door Mxxx op 30-08-2006 01:52 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

(jarig!)
Op aanvraag topictitel gewijzigd :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• phoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 10:14
Aangezien in zo'n systeem de harde schijven de bottleneck zijn raad ik ook Raptorschijven aan. Of de hele zooi in een RAID array met redundancy of een paar in stripe (voor OS, bewerken) met een aantal grotere 300/500GB schijf ernaast voor opslag.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

SLI in een audio systeem is ook niet helemaal nodig gok ik.

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
Pixal schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 10:24:
SLI in een audio systeem is ook niet helemaal nodig gok ik.
De P5ND2-SLI Deluxe zal je zowieso moeten schrappen want deze ondersteund de Pentium D 9xx serie nauwelijks. Laat staan de Core Duo. Ik denk dat je verward bent met de P5NSLI met de nforce 590 chipset welke nog niet eens uit is.

Zoek dus een P5B of vergelijkbaar moederbord van een ander merk. Ook zou ik je 2x2GB aan willen raden zodat je later nog up kunt graden naar 4x2GB. Zoals al gezegd, PC6400 is weggegooid geld, PC5300 en zelfs PC4200 is snel genoeg als je niet gaat overclocken. Overclocken lijkt me zowieso niet verstandig met zo`n systeem, want instabiliteit kan je niet echt gebruiken bij een audio processing bak. Je keuze voor de 6700 kan ik dus begrijpen.

Als je budget echt onbeperkt is, is het misschien verstandiger om een dual socket 940 plankje te scoren met een stel opterons. Of je neemt een stel woodcrest CPU`s en die kan je dan weer op een dual plank proppen.

Dit geeft verreweg de meeste performance, stabiliteit en mogelijkheid meerdere plugins, streams en whatever nog meer te gebruiken: 4 cores, 2 FSB`s, FB-Dimm geheugen en PCI-X.

Verwijderd

Topicstarter
dank voor alle reacties, ik laat het even bezinken en kom morgen met de veranderingen in het lijstje.

De cpu hou ik igg, het mobo word waarschijnlijk dan de P5B. Het geheugen ben ik nog niet uit, dit zit ik nu uit te zoeken.

De keuze voor de hdd's blijven voorloopig staan want dezelfde drives zitten momenteel in het audio systeem dat ik gebruik en zijn tot nu toe voor alle projecten snel genoeg dus raid is niet nodig, stiller is natuurlijk altijd goed.

Ik zit ook naar een goedkopere voeding te kijken aangezien deze volgens jullie zowiezo een beetje overkill is.
de seagate 10 schijven zijn veel beter dan die Hitachi schijven
Kun je dat ook onderbouwen?

Post morgen de update, bedankt iedereen :)

edit:
het budget is onbeperkt maar het moet natuurlijk wel redelijk blijven. Een opteron of Xeon systeem heb ik liever niet aangezien ik de laatste cpu techniek wel. De amd x2 3800+ die ik momenteel gebruik is dan ook superier vergeleken bij me oude MP intel systeem. De cpu keuze staat dan ook vast. Mijn partner en ik horen van andere studio's positive berichten over deze cpu vergeleken bij hun ouder systemen, aangezien cubase volledig gebruikt maakt van meerdere cpu
s is dit een goede keuze.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2006 20:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb de specs aangepast naar de diverse adviezen, hoe vinden jullie het nu?

Kan het nog stiller of voordeliger?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:37
Ik zou zelf toch nog echt voor die E6600 gaan ipv de E6700, aangezien - zoals andere ook al zeggen - je die 0.3Ghz er over het algemeen zelf wel bij kunt klokken. Verder zou je misschien kunnen kijken naar 10.000RPM schijven ipv 7200RPM -- ik weet alleen niet wat dit doet qua herrie betreft -, deze zijn een stuk(je) duurder, maar ze draaien wel een stuk sneller en aangezien je toch samples wilt laden van HDD kan dit toch een groot voordeel zijn !

Verder vind ik het zelf een nette config vinden :D, vooral het geheugen ! Gaat er trouwens ook nog gebruik worden gemaakt van VSTi's want dan kun je dat inderdaad ook wel goed gebruiken..

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
4 HD's maken behoorlijk wat hitte me dunkt. Wat voor koeling had je in gedachten? Je zal er zeker een fan op je HD's willen zetten of iets anders.

• Florinsz
  • Laatst online: 06-01 11:08
Alex3305 schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 00:58:
Ik zou zelf toch nog echt voor die E6600 gaan ipv de E6700, aangezien - zoals andere ook al zeggen - je die 0.3Ghz er over het algemeen zelf wel bij kunt klokken. Verder zou je misschien kunnen kijken naar 10.000RPM schijven ipv 7200RPM -- ik weet alleen niet wat dit doet qua herrie betreft -, deze zijn een stuk(je) duurder, maar ze draaien wel een stuk sneller en aangezien je toch samples wilt laden van HDD kan dit toch een groot voordeel zijn !

Verder vind ik het zelf een nette config vinden :D, vooral het geheugen ! Gaat er trouwens ook nog gebruik worden gemaakt van VSTi's want dan kun je dat inderdaad ook wel goed gebruiken..
de TS geeft duidelijk aan dat hij niet wilt overclocken, en aangezien de baan die de computer gaat krijgen mag er best wat geïnvesteerd worden in een iets snellere, maar toch stabiele processor, aangezien veiligheid en stabiliteit voorop staan.

Verwijderd

Topicstarter
WhiteViper schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 01:14:
[...]

de TS geeft duidelijk aan dat hij niet wilt overclocken, en aangezien de baan die de computer gaat krijgen mag er best wat geïnvesteerd worden in een iets snellere, maar toch stabiele processor, aangezien veiligheid en stabiliteit voorop staan.
precies, zonder overclock omdat 1) het systeem uber stabiel moet zijn en 2) In mijn ervaring gaat hardware die origineel draait betrouwbaarder en langer mee en 3) Het is de investering dik waard.
4 HD's maken behoorlijk wat hitte me dunkt. Wat voor koeling had je in gedachten? Je zal er zeker een fan op je HD's willen zetten of iets anders.
Ik denk dat ik van die passiefe koelblokken ervoor koopt, mits die allemaal in de kast passen, dit kan ik pas beoordelen als ik alles ga inbouwen, en anders een grote stille fan op een laag rpm.
Verder zou je misschien kunnen kijken naar 10.000RPM schijven ipv 7200RPM -- ik weet alleen niet wat dit doet qua herrie betreft
Deze snellere schijven maken meer lawaai, en zijn niet nodig. Een goede s-ata schijf is snel zat om 64 stereo waves files realtime te streamen. En aangezien we voor de samples and de library's aparte schijven hebben komt dit wel goed. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2006 03:51 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:37
Ok, het waren maar suggesties.. maar je hebt wel gelijk iig ;)

Verwijderd

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2006 14:42 ]

Verwijderd

Koop dan een P5B Deluxe.
Als je perse Hitachi schijven wil, koop dan de t7k250. Zelf zou ik gaan voor een paar Raptors.

En luister niet naar die Appelgekken hier ;)

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-01 18:14

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Verwijderd

Gezien het toch wat mag kosten, is dan een eventuele duurdere investering in een dempsey-based (xeon 5000 serie) workstation geen oplossing? Daar kan je zoveel geheugen in kwijt als je wil (32 gig is mogelijk), en je werkt met quad-channel ram ipv de gewone dualchannel.

Nadeel; er hangt een serieus prijskaartje aan >:)

vb. dell poweredge 1950 serie;
2 xeon5050's (dus 4x 3.0gighz)
4 gig FB-Dimm
500 gig raid1 (dus 2*500)
3Yr SILVER ENTERPRISE SUPPORT: 7x24 HW/SW, 7x24 4-hr Onsite

En dat allemaal voor slechts 4220$. Hierbij heb je nog eens een zwaar servicepakket vast (kost 1030$, inbegrepen in de prijs) en je hebt de mogelijkheid om naar later toe gewoon geheugen bij te steken zoveel je wilt. Ik werk niet bij dell, het zijn de enige waar ik redelijk vlot een dempsey systeem vond

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2006 12:04 ]

• miche_82
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-02-2025
Als de TS alle benodigde software voor Windows beschikbaar heeft, waarom zou hij dan overschakelen naar MacOSX? Of je moet echt wel geld te veel hebben.

Heb Cubase op MAC(oudere versie) en op PC, en heb ervaren (hoewel ik nu reeds meerder jaren Windows draai) dat ik het toch aangenamer werken vind met het Apple systeem. Maar dit is persoonlijk en zeker geen argument voor de TS om over te schakelen.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 12:42

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

@Athmozz: Zijn eerste eis is *stil*, dan is het niet handig hem een 1U 1950 aan te raden.

@TS: Geen xeon want je wilt de nieuwste techniek? Da's juist het hele idee van deze recentste xeons, ze zijn gebasseerd op de Core2Duo techniek.

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-01 10:32
Ik vind de videokaart een probleem:
Het is een TurboCache (TC) versie, ofwel hij gebruikt OOK het pc-werkgeheugen als eigen geheugen.

Dit neemt dus niet alleen plaats in, maar ook bandbreedte en aangezien je applicaties zo geheugenafhankelijk zijn...

Nu mag dit wellicht onder XP nog niet zo'n grote impact hebben, maar als je ooit Vista erop wilt zetten met de grafische sjizzle aan...(vooral ook omdat de rest van de pc daar goed genoeg op voorbereid is)

Mijn advies is dan ook om een grafische kaart te kopen die het werk in zijn eentje doet, zonder de rest van de pc te belasten. Omdat hij stil moet zijn kun je kijken naar bijv:
GeForce 7 7300GT 256MB Asus 7300GT/HTD Silent Retail
GeForce 7 7300GT 512MB Point of View Retail

Die worden ook passief gekoeld.

[ Voor 4% gewijzigd door FrenzyFreak op 02-09-2006 12:25 ]

• mr_petit
  • Laatst online: 02:25

mr_petit

opperprutser

Ik kan me niet voorstellen dat er geen raid systeem inzit. Met unl. budget wil je toch niet dat je werk verloren gaat door een schijfcrash terwijl je aan het bewerken bent.
stop er een goede raidcontroller in (bijv deze Areca)

Naar mijn mening zijn hitachi schijven niet superstil. Neem seagate of samsung (seagate 7200.10 zijn perpendicular en dus als het goed is rap (ervaringentopic)

[ Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 02-09-2006 12:46 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Topicstarter
FrenzyFreak schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 12:20:
Ik vind de videokaart een probleem:
Het is een TurboCache (TC) versie, ofwel hij gebruikt OOK het pc-werkgeheugen als eigen geheugen.

Dit neemt dus niet alleen plaats in, maar ook bandbreedte en aangezien je applicaties zo geheugenafhankelijk zijn...

Nu mag dit wellicht onder XP nog niet zo'n grote impact hebben, maar als je ooit Vista erop wilt zetten met de grafische sjizzle aan...(vooral ook omdat de rest van de pc daar goed genoeg op voorbereid is)

Mijn advies is dan ook om een grafische kaart te kopen die het werk in zijn eentje doet, zonder de rest van de pc te belasten. Omdat hij stil moet zijn kun je kijken naar bijv:
GeForce 7 7300GT 256MB Asus 7300GT/HTD Silent Retail
GeForce 7 7300GT 512MB Point of View Retail

Die worden ook passief gekoeld.
Kijk dat is goede informatie, daar heb ik iets aan thx man :)
Ik denk dat ik dan voor de GeForce 7 7300GT 256MB Asus 7300GT/HTD Silent Retail ga :)

En over dat mac verkoop praatje, ik heb mijn software allemaal voor windows gekocht dus ga ik echt niet aan een mac beginnen dan lopen de kosten de pan uit, en ik ben ook gewent aan windows. Verder riekt het een beetje naar spam :/

Over raid, ik heb externe drives die ik als backup gebruikt dus raid is niet nodig.
Naar mijn mening zijn hitachi schijven niet superstil. Neem seagate of samsung (seagate 7200.10 zijn perpendicular en dus als het goed is rap (ervaringentopic)
Ik zal eens reviews gaan vergeleken of ze idd stiller zijn, thx

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2006 13:38 ]

Verwijderd

Maar goed, i shut up now. Hij bekijkt het maar

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2006 14:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar goed, i shut up now. Hij bekijkt het maar
:/

Ik wil een pc samen stellen en jij komt met een Mac aank, lekker offtopic. Verder klonk het gewoon als verkoop praatjes. En iets vriendelijker mag ook wel aub.
En daarbij, op elk you tube videootje (of andere) waar je mensen bezig ziet met muziek en mixen en editing, zie je altijd mac's staan. Paar mac schermen met een mac en de typische software
Niet helemaal waar..... Kijk hier maar eens , zeer veel gebruikt: http://www.carillondirect.com/clnweb/index.jsp

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2006 14:39 ]

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09-2025
Nou nou nou kinders B) wat een ruzie om een apple :*)

Met Apple heb ik ook nog een appeltje te schillen, Ik moest er ooit mee werken op mn werk omdat ze daar geen Windows PC's hadden :X, dus dat raad ik sterk af aangezien ik ook veel aan audio bewerking doe.

Dus vergelijk een Apple computer met een echte appel :+ als je er een koopt haal je ook de schil en het steeltje eraf en het klokhuis gooi je ook weg :Y) B), bovendien zijn ze rot als je ze een week laat liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door crack_en_hack op 02-09-2006 14:40 ]

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het lijstje aangepast

p5b deluxe

Seagate 7200.10 320GB 16MB x4

En de GeForce 7 7300GT 256MB Asus 7300GT/HTD Silent Retail

Naar aanleiding van jullie adviezen

Zijn er nog dingen die ik over het hoofd ziet? Volgens mij ben ik er wel nu :)
crack_en_hack schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 14:39:
Nou nou nou kinders B) wat een ruzie om een apple :*)

Met Apple heb ik ook nog een appeltje te schillen, Ik moest er ooit mee werken op mn werk omdat ze daar geen Windows PC's hadden :X, dus dat raad ik sterk af aangezien ik ook veel aan audio bewerking doe.

Dus vergelijk een Apple computer met een echte appel :+ als je er een koopt haal je ook de schil en het steeltje eraf en het klokhuis gooi je ook weg :Y) B), bovendien zijn ze rot als je ze een week laat liggen.
Ik werk ook wel eens op een mac, maar ik vind de interface van Cubase SX 3 een stuk trager aanvoelen als op een pc, daarom zal ik niet voor een mac kiezen, en bovendien kun je zowel pro tools als cubase projecten uitwiseelen tussen pc en mac

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2006 14:50 ]

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-01 11:27
ik weet wel dat je geen zware videokaart nodig hebt maar een 7600gs silent, dan haal je toch iets meer uit je systeem denk ik ze zijn niet zo gek duur. ik weet niet of je het nodig hebt....... even op commentaar van andere wachten.

en hdd's, miss raptor schijven. of raid draaien, neem hitachi schijven die zijn net iets sneller als de samsung de samsungs zijn wel ietjes stiller volgens mij.

Verwijderd

Topicstarter
whiplash1990 schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 14:55:
ik weet wel dat je geen zware videokaart nodig hebt maar een 7600gs silent, dan haal je toch iets meer uit je systeem denk ik ze zijn niet zo gek duur. ik weet niet of je het nodig hebt....... even op commentaar van andere wachten.

en hdd's, miss raptor schijven. of raid draaien, neem hitachi schijven die zijn net iets sneller als de samsung de samsungs zijn wel ietjes stiller volgens mij.
Zoals ik al zei, ik ga niet gamen op een systeem voor werk dus dat is niet nodig.
En zo als ik al aangaf raptor schijven of raid is niet nodig aangezien een snelle sata schijf alles doet wat ik wil, heb ik ook al eerder gezegd. Bovendien hebben we voor samples, library's en audio recording aparte schijven Heb ik ook al eerder vermeld :X

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

RAID 0 of 1 is toch wel handig hoor.

RAID 0 (striping) omdat het merkbare performance-winst kan opleveren. RAID 1 (mirroring) omdat downtime door een HDD crash altijd - ondanks backups - veel tijd, geld en moeite kost.

Op m'n workstation gebruik ik RAID 0 met 2 SATA HDDs en 't is duidelijk merkbaar sneller bij het intensief werken van grote/vele bestanden. Een HDD is minimaal 100x zo traag als RAM, dus als je de performance daarvan (bijna gratis) kan verbeteren, al is het slechts 50%, dan is de invloed op de gehele systeem-performance (relatief) erg groot. Je systeem voelt zo snel aan als het langzaamste component ... :+

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Verwijderd

Topicstarter
SKiLLa schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 15:24:
RAID 0 of 1 is toch wel handig hoor.

RAID 0 (striping) omdat het merkbare performance-winst kan opleveren. RAID 1 (mirroring) omdat downtime door een HDD crash altijd - ondanks backups - veel tijd, geld en moeite kost.

Op m'n workstation gebruik ik RAID 0 met 2 SATA HDDs en 't is duidelijk merkbaar sneller bij het intensief werken van grote/vele bestanden. Een HDD is minimaal 100x zo traag als RAM, dus als je de performance daarvan (bijna gratis) kan verbeteren, al is het slechts 50%, dan is de invloed op de gehele systeem-performance (relatief) erg groot. Je systeem voelt zo snel aan als het langzaamste component ... :+
Kij khet zit zo. met mijn huideige sata schijven komt de disk meter amper boven de 5 procent uit, zelfs bij de meest grote projecten. Dus sneller heb ik niet nodig, want dit zou niks aan de performance veranderen aangezien de sata schijf snel genoeg is. daar komt nog bij dat ik samples vanaf een aparte hdd stream dus dat zit elkaar ook niet in de weg. Dus ik kan wel voor raid kiezen maar dit maakt niks uit voor de performance in cubase, in het verleden heb ik wel raid gedraait en het enigste wat ik merkte was dat windows sneller opstarte en de programma's, verder merkte ik geen verschil kwa performance in de muziek programma's

• mavano
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09-2025
Ik werk zelf ook met audio-dedicated pc's (dus geen macs ;) )

wellicht is dit nog een interessante optie. Het kost wellicht wat moeite om alle onderdelen bij elkaar te harken, maar je hebt voor een vergelijkbaar bedrag een stabiele en nog snellere setup.

Quadcore opteron:

quad opteron

Link werkt niet goed merk ik, klik rechtsboven ff op "show all"

Ter vergelijking: mijn amd 4600x2 komt tot ong. 65 Dverbs. Zo'n systeem is dus zeker 2 x zo snel.
De 6700 zal dat niet redden

En, ook al weet ik dat je er niet in geintresserd bent, (meer dan dit ga ik er ook niet over zeggen)

Een }) macpro }) is nog weer sneller en draait tegenwoordig ook windows.

veel succes met je keuzes.

gr.
Marc

[ Voor 14% gewijzigd door mavano op 02-09-2006 17:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
mavano schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 17:07:

Ter vergelijking: mijn amd 4600x2 komt tot ong. 65 Dverbs. Zo'n systeem is dus zeker 2 x zo snel.
De 6700 zal dat niet redden
bedoel je de normale amd x2? Ik heb zelf nu de x2 3800+ die het zeer goed doet.
Want anders snap ik niet dat je zegt dat de 6700 dat niet zal trekken aangezien deze sneller zijn als de x2 cpus van amd

• mavano
Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 18:53:
[...]

bedoel je de normale amd x2? Ik heb zelf nu de x2 3800+ die het zeer goed doet.
Want anders snap ik niet dat je zegt dat de 6700 dat niet zal trekken aangezien deze sneller zijn als de x2 cpus van amd
De 6700 zal idd een stuk sneller zijn dan welke amd x2 ook. Ik probeerde echter een vergelijking te maken tussen de 6700 en een quadcore amd (2x amd opteron dualcore 265, 270, 275, enz.). Zo'n systeem is stukken sneller dan een 6700.

Mijn 4600x2 draait ong 65 D-verbs (pro tools reverb plugin)
Een Quadcore amd 270 draait er 130 á 140
Een 6700 zal de 130 bij lange na niet halen.

gr.
Marc

Verwijderd

Topicstarter
mavano schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 22:08:
[...]

De 6700 zal idd een stuk sneller zijn dan welke amd x2 ook. Ik probeerde echter een vergelijking te maken tussen de 6700 en een quadcore amd (2x amd opteron dualcore 265, 270, 275, enz.). Zo'n systeem is stukken sneller dan een 6700.

Mijn 4600x2 draait ong 65 D-verbs (pro tools reverb plugin)
Een Quadcore amd 270 draait er 130 á 140
Een 6700 zal de 130 bij lange na niet halen.

gr.
Marc
ah kijk ik snap het. Jammer dat in benchmarks nooit programma's als cubase of pro tools gebruikt worden , was nu wel makkelijk geweest. Ik zal overwegen om naar een quadcore amd te kijken alhoewel ik daar niet veeel van afweet, zal het heel wat zoek werk worden. Maar goed ik heb geen haast met het systeem en wil rustig beslissen. Ik ga wat research doen en dan kom ik hier op terug! thx !

• mavano
Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 22:29:
[...]

ah kijk ik snap het. Jammer dat in benchmarks nooit programma's als cubase of pro tools gebruikt worden , was nu wel makkelijk geweest. Ik zal overwegen om naar een quadcore amd te kijken alhoewel ik daar niet veeel van afweet, zal het heel wat zoek werk worden. Maar goed ik heb geen haast met het systeem en wil rustig beslissen. Ik ga wat research doen en dan kom ik hier op terug! thx !
Je kent deze neem ik aan:

http://www.informationarc...lts.php?order=performance

Niet echt heeeeel betrouwbaar, maar het geeft een idee. En er zal waarschijlijk nog geen core 2 duo processor bijstaan.

Voor dat quadcore systeem zou ik op mijn gemak die link die ik je eerder gaf doorlezen als ik jouw was (pagina-tje of 70 :9 )

En (ik weet het, ik zou er niks meer over zeggen...... :+ )

De macpro geeft met afstand de beste "bang for buck" prestaties op dit moment. Als je hun componenten in een zelfbouw systeem wilt stoppen, redt je het waarschijnlijk niet eens voor die prijs.

Bedenk daarbij, Macs bestaan niet meer. Apple bouwt tegenwoordig gewoon PC's waar je ook osx op kan draaien. Hun pc's draaien gewoon windows, en zijn meer dan twee keer zo snel als een 6700 zal zijn :9~ . Vergeet dus de MAC vs PC discussies. De macpro is een namelijk een pc, een ontiegelijk snelle :9

Verwijderd

Topicstarter
mavano schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 23:09:
[...]

Je kent deze neem ik aan:

http://www.informationarc...lts.php?order=performance

Niet echt heeeeel betrouwbaar, maar het geeft een idee. En er zal waarschijlijk nog geen core 2 duo processor bijstaan.

Voor dat quadcore systeem zou ik op mijn gemak die link die ik je eerder gaf doorlezen als ik jouw was (pagina-tje of 70 :9 )

En (ik weet het, ik zou er niks meer over zeggen...... :+ )

De macpro geeft met afstand de beste "bang for buck" prestaties op dit moment. Als je hun componenten in een zelfbouw systeem wilt stoppen, redt je het waarschijnlijk niet eens voor die prijs.

Bedenk daarbij, Macs bestaan niet meer. Apple bouwt tegenwoordig gewoon PC's waar je ook osx op kan draaien. Hun pc's draaien gewoon windows, en zijn meer dan twee keer zo snel als een 6700 zal zijn :9~ . Vergeet dus de MAC vs PC discussies. De macpro is een namelijk een pc, een ontiegelijk snelle :9
Ja die link ken ik wel, maar daar vertrouw ik niet echt op.
Ik keek net op http://www.apple.com/macpro/ en is zeer interesant! Vooral de quadcore, ik ga dit toch maar eens overwegen en bespreken, dus dit is sneller dan een quad opteron?

Verwijderd

Topicstarter
de volgende mac pro config vind ik wel interessant

Two 3ghz dual core intel xeon
4gb ram
hdd bay 1 250gb sata
hdd bay 2 500gb sata
hdd bay 3 500gb sata
hdd bay 4 500gb sata
nvidia geforce 7300gt 256mb
2x apple cinema 20inch flat panel
16x superdrive

kosten: USD 6997,-

Dit is opzich wel te doen, is dit dan het super top systeem die alles verslaat, de opteron dus?

Zo ja dan denk ik dat ik me keuze heb gemaakt.

EDIT er staat niks over windows en mac os komt er standaard bij weet je zeker dat ik xp kan installeren?

EDIT 2 Wat me ook niet duidelijk word op de apple site is of er 2 normale pci sloten inziiten, voor me audio kaarten, weet je dat?

EDIT 3

op de macpro specs staat: All Mac Pro configurations include: two Dual-Core Intel Xeon “Woodcrest” microprocessors, eight fully buffered DIMM slots, one double-wide PCI Express graphics slot, three full-length PCI Express expansion slots, four hard drive bays, two optical drive bays, five USB 2.0 ports, two FireWire 400 ports, two FireWire 800 ports, dual Gigabit Ethernet ports, optical digital audio input and output, analog stereo line-input and line-output, and a headphone minijack.

dus geen normale pci sloten? dan ken ik me kaarten niet gebruiken? iemand die hier meer over weet?

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2006 00:12 ]

• hello_moto
  • Laatst online: 30-01 16:31
zou je wel zoveel geld willen uitgeven? je kan beter om de 3 jaar of zo een nieuw systeem van 3000 euro kopen of zo is mijn mening :P

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 23:55:
EDIT er staat niks over windows en mac os komt er standaard bij weet je zeker dat ik xp kan installeren?

EDIT 2 Wat me ook niet duidelijk word op de apple site is of er 2 normale pci sloten inziiten, voor me audio kaarten, weet je dat?
http://anandtech.com/weblog/default.aspx#289 - dus als je een paar dagen geduld hebt komt er een goede review van WinXP op de Mac Pro aan.

Verder idd geen normale PCI sloten, dus dan zal je naar de Firewire versie van de Delta kaart moeten...

Verwijderd

Topicstarter
John_Glenn schreef op zondag 03 september 2006 @ 00:29:
[...]

http://anandtech.com/weblog/default.aspx#289 - dus als je een paar dagen geduld hebt komt er een goede review van WinXP op de Mac Pro aan.

Verder idd geen normale PCI sloten, dus dan zal je naar de Firewire versie van de Delta kaart moeten...
De pest is dat ik de delta 1010 al heb, en de behoorlijk dure digidesign pro tools kaart die duizenden dollars kost heb ik ook al. Kut das dan heel jammer, dan denk ik toch maar een quad opteron. Of ik moet me me oude pc voor pro tools blijven gebruiken want opzicht prima kan, want de projecten kunnen we gewoon via het netwerk tussen de pc's oversturen. Dus of de delta houden of verkopen, mischien eventueel voor een extra systeem met v-stack (een soort mini cubase die alleen plugins enzo kan draaien en zo extra cpu power kan leveren aan de hoofd pc via system link, want die macpro bevalt me echt super. Hmm moeilijke keuze.

Ja ik zal die review even afwachten en daar mijn beslissingen op baseren.
zou je wel zoveel geld willen uitgeven? je kan beter om de 3 jaar of zo een nieuw systeem van 3000 euro kopen of zo is mijn mening
Nee want ten eerste komt het geld uit ons label/studio vandaan dit is gewoon een investering die zichzelf terug betaald, en we hebben geen zin om over 2 jaar weer een nieuw systeem aan te moeten schaffen. We hebben ook mensen die van onze studio gebruik maken en mij als engineer huren en dan moeten we aan alle wensen van onze klanten kunnen voldoen.We werken onder andere met waves plugins zoals de SSL 4000 en linear phase multiband/EQ's en die slurpen een hoop cpu cycles, dus als jje een project hebt met zeg maar 70 sporen en die hebben allemaal EQ's en/of compressors nodig dan heb je gewoon een zwaar systeem nodig. Me AMD x2 3800 trekt dat net, totdat er volgende maand een update komt van nieuwe plugins die nog zwaarder zijn en etc, je snapt wel waar ik naar toe ga met dit verhaal ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2006 00:51 ]

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-01 12:34

bakvis

Tweakers.Nerd

[qoute]
dus geen normale pci sloten? dan ken ik me kaarten niet gebruiken? iemand die hier meer over weet?
[/qoute]

Dit zijn 64 bit pci sloten maar deze zijn er in twee versies: de 3.3v en de 5v. in de 5v sloten passen ook normale PCI kaarten. Maar in de 3.3v sloten passen geen normale PCI kaarten. Ik zou voor de zekerheid mailen naar apple om te vragen wat voor soort sloten het zijn. Als je het uitlegd dan willen ze je meestal wel helpen.

(Link voor de pci sloten)

p.s. Heb je er aan gedacht dat je ook de software opnieuw zult moeten kopen? i.v.m. je "budget" ik weet dat dit budget geen limit heeft, maar de software kan behoorlek in de kosten gaan lopen.

[ Voor 0% gewijzigd door bakvis op 03-09-2006 00:51 . Reden: Typo ]

Mijn Specs

Verwijderd

Topicstarter
bakvis schreef op zondag 03 september 2006 @ 00:50:
[qoute]
[/qoute]

Dit zijn 64 bit pci sloten maar deze zijn er in twee versies: de 3.3v en de 5v. in de 5v sloten passen ook normale PCI kaarten. Maar in de 3.3v sloten passen geen normale PCI kaarten. Ik zou voor de zekerheid mailen naar apple om te vragen wat voor soort sloten het zijn. Als je het uitlegd dan willen ze je meestal wel helpen.

(Link voor de pci sloten)

p.s. Heb je er aan gedacht dat je ook de software opnieuw zult moeten kopen? i.v.m. je "budget" ik weet dat dit budget geen limit heeft, maar de software kan behoorlek in de kosten gaan lopen.
Kijk dat zou goed nieuws zijn en is mijn post hierboven overbodig geworden, ik zal eens informeren bij apple daarover. Als dat idd kan met die pci sloten dat zou dat fantastich zijn

Hoezo moet ik de software opnieuw kopen? Ik heb alle licenties al en als ik windows xp installeer dan kan ik dat gewoon gebruiken. toch? of bedoel je dit niet?

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

bakvis: volgens mij zitten er pci-e sloten in, geen pci-x.

http://anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2816&p=5

[ Voor 30% gewijzigd door John_Glenn op 03-09-2006 00:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
uit de faq: PCI en PCI-X (eXtended) zijn tot op zekere hoogte forwards en backwards compatibel met elkaar, terwijl PCIe (Express) op geen enkele manier compatibel is met PCI en PCI-X. Dat komt doordat PCIe serieël is in plaats van parallel. In theorie kun je wel met een bridgechip een parallele bus converteren naar een seriële bus (zie ook de PATA > SATA converters voor harddisks), echter het idee is niet makkelijk toepasbaar (waar laat je de converter? waar laat je de uitbreidingskaart?).

Nu maar hopen dat het pci-x sloten zijn, dan zou het moeten werken.

Nee dus van de macpro site: PCI Express expansion (3)
Three open full-length PCI Express expansion slots
Configurable bandwidth that mechanically supports 16-lane cards
300W combined max for all PCI Express slots

/me gaat opzoek of er al pci-e audio kaarten zijn van goede kwaliteit

/me vind de Firewire 1814 ook wel interessant als alternative

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2006 01:13 ]

Verwijderd

Ik zie dat er nog niet veel over koeling wordt gepraat. Met een cpu constant op volle belasting, en lading hd's etc gaat er toch redelijk wat warmte geproduceert worden.

Het lijkt me beter om - ipv zoveel mogelijk passief te koelen - toch voor een paar 120mm fans te zorgen die toch zeer stil draaien (~1000rpm is normaal al veel stiller dan het geluid van de hd's). Zo denk ik bijvoorbeeld aan 2 stuks 4-in-3 module voor de CM stacker voor de 4 harde schijven in te plaatsen (2 schijven per module) en stille fans erbij. Zo worden de harde schijven volledig koel gehouden en heb je ook al algmeen airflow in de kast voor de passieve grafische kaart, en de enorme hoeveelheid warmte die gaat afgeleverd worden door de cpu.
Uiteraard ook een goede heatpipe-cpu koeler met een wederom een zulke stille 120mm fan erop.

• Florinsz
  • Laatst online: 06-01 11:08
onthou ook dat je die macpro niet in een 19'' rack kan hangen!

Verwijderd

Topicstarter
WhiteViper schreef op zondag 03 september 2006 @ 01:17:
onthou ook dat je die macpro niet in een 19'' rack kan hangen!
Ja maar die ziet er zo mooi uit, dat ik daar best wel een mooi plekje voor kan vinden :)
Ik zie dat er nog niet veel over koeling wordt gepraat. Met een cpu constant op volle belasting, en lading hd's etc gaat er toch redelijk wat warmte geproduceert worden.

.
Ik neem aan als ik voor de macpro gaat dat apple dat uitstekend geregeld heeft 8)

edit: op de digidesign website staat het volgende over de protools hd1 system:
1 HD Core card (PCI) or 1 Accel Core card (PCIe)

Ik zou nog aardig wat kunnen vangen voor me oude 1 HD core card pci, dus dan zou de Accel core card PCIe + de m-audio firewire 1814 aam kunnen schaffen en dan zal het allemaal moeten werken.
Denk dat ik morgen wel een beslissing ga nemen. Post het morgen wel
thx iedereen ! :) Overigens kijk ik nu ook naar de MOTU 828mkII firewire Hier heb ik ook goede ervaringen mee.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2006 01:33 ]

Verwijderd

Ik heb zelf ook een studio pc. n kan zeggen neem ALSJEBLIEFT raid voor je opname disk.

er is niets ergers dan van je klanten opnamens verliezen waar je 2 weken mee bezig bent geweest. is bij sommige klanten van me in een oudere studio gebeurt.

goeie processor is handig voor de effecten maar als je geld over hebt zou ik ook een effectenkaart als een uad1 of powercore. super effecten.

• mavano
Verwijderd schreef op zondag 03 september 2006 @ 10:11:
Ik heb zelf ook een studio pc. n kan zeggen neem ALSJEBLIEFT raid voor je opname disk.

er is niets ergers dan van je klanten opnamens verliezen waar je 2 weken mee bezig bent geweest. is bij sommige klanten van me in een oudere studio gebeurt.

goeie processor is handig voor de effecten maar als je geld over hebt zou ik ook een effectenkaart als een uad1 of powercore. super effecten.
UAD en of Powercore levert idd goeie effecten, maar (vooral de UAD kaart) is echt zwaaaaar underpowered. De nieuwe Neve compressor neemt 70% van een uad kaart in beslag.............

Daarbij, als je een quadcore Xeon pc hebt, heb je echt geen behoefte meer aan extra kracht. 64 kanalen met een Waves ssl channelstrip zal je processor waarschijlijk vullen voor 10 tot 20%. 8)7

Over Raid, Licht eraan of je software het ondersteund. Digidesign raad het bijvoorbeeld af voor Pro Tools. Eindeloos backuppen is dan dus het devies.

@TS

Ik zou die HD's en extra geheugen niet bij Apple bestellen. Ze hebben een zeeeer concurerend geprijsde pc gebouwt, maar vragen nog steeds (net ls in het PPC tijdperk) belachelijk veel voor HD's en RAM. Als je RAM los koopt, zorg dan wel dat je zeker weet dat je het goede soort te pakken krijgt. Op gearslutz.com loopt hier een thread over.

Succes,
Marc

• mavano
Verwijderd schreef op zondag 03 september 2006 @ 01:20:
[...]

Ja maar die ziet er zo mooi uit, dat ik daar best wel een mooi plekje voor kan vinden :)

[...]

Ik neem aan als ik voor de macpro gaat dat apple dat uitstekend geregeld heeft 8)

edit: op de digidesign website staat het volgende over de protools hd1 system:
1 HD Core card (PCI) or 1 Accel Core card (PCIe)

Ik zou nog aardig wat kunnen vangen voor me oude 1 HD core card pci, dus dan zou de Accel core card PCIe + de m-audio firewire 1814 aam kunnen schaffen en dan zal het allemaal moeten werken.
Denk dat ik morgen wel een beslissing ga nemen. Post het morgen wel
thx iedereen ! :) Overigens kijk ik nu ook naar de MOTU 828mkII firewire Hier heb ik ook goede ervaringen mee.
Ik neem aan dat je de HD Accel voor pro tools gaat gebruiken (duh!) en de 1814 of Motu voor cubase? MOTU zou ik iig niet doen, drivers voor windows zijn matig. Ik raad MOTU enkel aan als je osx gaat gebruiken. Ik zou zeggen (gezien je budget) neem minimaal een RME Fireface of (nog beter) Iets van Lynx of Apogee . Deze kan je namelijk ook als converters voor je Pro Tools HD set gebruiken. Maar goed wellicht kan deze discussie beter op gearslutz worden gevoerd ;)

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

mavano schreef op zondag 03 september 2006 @ 13:23:
Over Raid, Licht eraan of je software het ondersteund. Digidesign raad het bijvoorbeeld af voor Pro Tools. Eindeloos backuppen is dan dus het devies.
Je software heeft imo helemaal niets met raid te maken, behalve dat je raid array snel genoeg moet zijn (lijkt me met een big ass areca of 3ware geen probleem ;) ).
Het enige is dat de raid fabrikant (in de regel; hoeft niet altijd, het kan ook driverless) een driver moet hebben voor het gebruikte OS.
Misschien raad digidesign raid af omdat er bijvoorbeeld software (firmware) raid5 controllers bestaan welke een redelijke hoeveelheid processorkracht kunnen vragen of teleurstellende schrijfperformance hebben, maar niemand haalt het natuurlijk in zijn hoofd een speelgoedkaartje in een systeem te zetten met unl. budget.

Ik zou voor een capabele raidcontroller gaan (zeker als ik budgetten zie van €6000+).
Dit is vaak sneller, veiliger (leg maar eens aan een artiest uit dat "je wat kwijt bent en hij het maar ff overnieuw moet doen" (maar raid is nooit een vervanger van een backup)), en met een beetje geluk kan er gewoon doorgewerkt worden (zonder dat je iets merkt) als er een schijf uit klapt.

Met een beetje geluk kan je gewoon een goede raid controller in een macpro kwijt ('k weet niet hoe kabels e.d. lopen in dat ding en of de bios het aankan in het geval je er van booten wil)

• mavano
mr_petit schreef op zondag 03 september 2006 @ 14:52:
[...]

Je software heeft imo helemaal niets met raid te maken, behalve dat je raid array snel genoeg moet zijn (lijkt me met een big ass areca of 3ware geen probleem ;) ).
Het enige is dat de raid fabrikant (in de regel; hoeft niet altijd, het kan ook driverless) een driver moet hebben voor het gebruikte OS.
Misschien raad digidesign raid af omdat er bijvoorbeeld software (firmware) raid5 controllers bestaan welke een redelijke hoeveelheid processorkracht kunnen vragen of teleurstellende schrijfperformance hebben, maar niemand haalt het natuurlijk in zijn hoofd een speelgoedkaartje in een systeem te zetten met unl. budget.

Ik zou voor een capabele raidcontroller gaan (zeker als ik budgetten zie van €6000+).
Dit is vaak sneller, veiliger (leg maar eens aan een artiest uit dat "je wat kwijt bent en hij het maar ff overnieuw moet doen" (maar raid is nooit een vervanger van een backup)), en met een beetje geluk kan er gewoon doorgewerkt worden (zonder dat je iets merkt) als er een schijf uit klapt.

Met een beetje geluk kan je gewoon een goede raid controller in een macpro kwijt ('k weet niet hoe kabels e.d. lopen in dat ding en of de bios het aankan in het geval je er van booten wil)
http://www.digidesign.com...ategoryid=35&itemid=23144

Hard Drive Minimum Requirements

* Dedicated audio drive or drives (internal or external). Recording to or playback from system drives is not supported.
* SCSI drives recommended for maximum performance
* Support for IDE/ATA, SATA, and Firewire drives listed below
* Pro Tools does not support RAID technology. Please do not activate this feature

Ik zeg dus niet dat het niet gaat werken, digidesign ontraadt het alleen om een of andere reden. Maar ik ben zelf verre van raid expert. Dusss..... don't shoot the messenger :+

Verwijderd

Topicstarter
ok ik ben eruit gekomen:

Setup:

MacPro

two 3gHz dual core Intel Xeon
4x1GB RAM
HDD BAY 1 250GB sata
HDD BAY 2 500GB sata
HDD BAY 3&4 hier plaats ik zelf een schijf in aangezien de hoge prijzen van apple
Nvidia Geforce 7300 GT 256MB
2x Apple Cinema 20" Flat Panel
1 superdrive 16x
Apple wireless keyboard & Mighty Mouse

Totaal: USD 6257,-

Soundcards:
Tascam FE-8 ""

2x Western Digital My book Pro g1t5000E 299,- euro (backup)

Lol de pro tools kaart is duurder dan de macpro :+

nog op of aan merkingen?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2006 13:16 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 september 2006 @ 13:04:
ok ik ben eruit gekomen:

Setup:

MacPro

two 3gHz dual core Intel Xeon
4x1GB RAM
HDD BAY 1 250GB sata
HDD BAY 2 500GB sata
HDD BAY 3&4 hier plaats ik zelf een schijf in aangezien de hoge prijzen van apple
Nvidia Geforce 7300 GT 256MB
2x Apple Cinema 20" Flat Panel
1 superdrive 16x
Apple wireless keyboard & Mighty Mouse

Totaal: USD 6257,-

Soundcards:
Tascam FE-8 ""

2x Western Digital My book Pro g1t5000E 299,- euro (backup)

nog op of aan merkingen?
WTF!

Ben wel benieuwd naar je hele studio setup 8)7

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:50
Verwijderd schreef op woensdag 06 september 2006 @ 13:04:

nog op of aan merkingen?
Ja, gaat die extreem dure kaart (ik wist geen eens dat er zulke dure uitbreidingskaarten bestonden :X ) wel in de Mac Pro passen en werken? Op de Pro Tools site zie ik in de compatibility list alleen G4's en G5 PCI staan, geen Intel Mac machines. Met dit soort bedragen zou ik daar toch 110% zekerheid over willen hebben, ook i.v.m. ondersteuning.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op donderdag 07 september 2006 @ 13:27:
[...]

Ja, gaat die extreem dure kaart (ik wist geen eens dat er zulke dure uitbreidingskaarten bestonden :X ) wel in de Mac Pro passen en werken? Op de Pro Tools site zie ik in de compatibility list alleen G4's en G5 PCI staan, geen Intel Mac machines. Met dit soort bedragen zou ik daar toch 110% zekerheid over willen hebben, ook i.v.m. ondersteuning.
hmm das wel een goed punt, ik zal dat eens uit gaan zoeken thx

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-01 21:09
We horen graag verdere vooruitgangen :)
Verwijderd schreef op donderdag 07 september 2006 @ 13:52:
[...]

hmm das wel een goed punt, ik zal dat eens uit gaan zoeken thx

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Even voor mijn begrip: een pro tools hd kaart schaf je toch aan zodat deze al het rekenwerk uit handen neemt? Waarom heb je dan nog zo'n zware dualcore nodig?
(en een externe HD is overigens imo absoluut geen betrouwbare backup (even afhankelijk hoe de backup gebruikt wordt), maar zie daarvoor de diverse discussietopics)

[ Voor 33% gewijzigd door mr_petit op 09-09-2006 22:45 ]

• lvrijn
  • Laatst online: 10-07-2025
Je kan nog €56 op die HD's besparen als je ze op de goedkoopste plek koopt..
Maar omdat dat jouw niet echt uitmaakt die prijs..

Overigens, die mybook pro's zijn niet echt het beste,.. en ook niet het snelst..
Levert die mac ook eSATA?

Verwijderd

lvrijn schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 23:00:

Overigens, die mybook pro's zijn niet echt het beste,.. en ook niet het snelst..
De Mac Pro heeft geen eSATA aan boord.

Verwijderd

Topicstarter
Tw34jer schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 21:21:
We horen graag verdere vooruitgangen :)

[...]
Ja uiteraard, ik wacht nog steeds op bericht van tech support :>
lvrijn schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 23:00:

ik heb het over de macpro dus......

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2006 14:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
kreeg deze mail van digidesign:
At present the Digidesign HD systems have not been tested or qualified with any Intel Based Macs including the Mac Pro
Word toch zelf een Xeon woodcrest systeem samenstellen denk ik, of toch voor de 6700 gaan, ik ga echt niet over 10g investeren als het nooit getest is ofcourse...

• Maqina
  • Laatst online: 04-12-2024

Maqina

Power your Creativity

Beste Trance-Hill,

Met interesse heb ik jouw zoektocht naar een goede en betrouwbare studio-pc voor audiobewerking gelezen.

Gezien de focus op de hardware in deze topic vraag ik me af of jij aan Microsoft Windows XP x64 Edition hebt gedacht. Deze versie van Windows XP kan meer dan 4 GB aan intern geheugen aansturen en meer dan 2 GB aan applicaties toekennen. Gezien het geheugengebruik van Cubase is dit een aanrader. Kijk eens naar deze interessante video van Microsoft over Cubase en 64-bit technologie.

Let er wel op dat naast Cubase jouw andere software en randapparatuur ook allemaal ondersteuning moeten bieden voor de 64-bit versie van Windows XP Professional. M-Audio heeft in ieder geval beta-drivers voor nagenoeg alle producten (ook voor de Delta 1010). Van de Digidesign Accel Core kaart en Pro Tools HD zou dit gecontroleerd moeten worden.

Indien jouw applicaties en apparatuur nog niet allemaal compatibel zijn met Windows XP x64 Edition, dan is een dual-boot configuratie wellicht een goede oplossing om het beste van beide werelden te combineren. Voor veeleisende gebruikers hebben wij al vaker onze werkstations op deze manier geconfigureerd.

Hopelijk heb ik jou hiermee nog een interessante tip gegeven. Mochten er nog vragen rijzen bij het samenstellen van een Intel Xeon Woodcrest systeem, dan help ik je graag.

knip

[ Voor 1% gewijzigd door Thandor op 14-09-2006 21:14 ]

Maqina Computersystems

Verwijderd

Topicstarter
ok de nieuwe setup aangezien ik geen zekerheid hebt of de macpro compatible is met de protools kaart. heb ik het volgende woodcrest systeem uitgekozen, graag commentaar:

Moederbord:
Tempest i5000XT goede keuze? Hij is iig passive gekoeld zowiezo een plusplunt, heeft SATA 8 ram sloten en een classic pci slot welke ik nodig zal hebben :)

CPU: 2x Intel Xeon D 5160 3.0GHz (S771, 1333MHz FSB, Passive 2U) 826,- per stuk (dit is toch de woodcrest :? ) De snelte uit de serie, ik wil voorlopig niet upgraden

RAM: na flink zoeken gevonden op new-egg: http://www.newegg.com/Pro....asp?Item=N82E16820134082 (
Kingston 1GB 240-Pin DDR2 FB-DIMM ECC Fully Buffered DDR2 533 (PC2 4200) Server System Memory - Retail )

Videokaart: GeForce 7 7300GT 256MB Asus 7300GT/HTD Silent Retail, krijgt de voorkeur omdat dit vista aankan, en passive gekoeld is.

PSU: Enermax ELT500AWT Liberty 500W (ATX12V 2.2) lichtere voeding op advies want de 660wat was overkill, deze 500watt is maar 20 euro duurder dan de 400 watt dus vandaar deze, beter wat meer dan te weinig

Harde schijven:3x Seagate 7200.10 320GB 16MB en 1 x Western Digital Raptor WD1500ADFD, 150GB (10000rpm, SATA, 16MB, NCQ)
1 voor sample lib's
1 voor andere files

DVD brander heb ik nog.

TFT: 2x apple cinema 20inch display

Soundcards:
Tascam FE-8 ""

Dank.

Op dat stukje hierboven: Dat filmpje gaat over cakewalk en niet cubase. Cubase versie 4 zal 64bits zijn en dan 4gb of meer kunnen aanspreken en voor die tijd ga ik dus niet upgraden naar x64. Een hoop plugins en software zijn nog 32bits en zullen dus niet werken, bovendien heb ik in een hoop software geinvesteerd en dat zal ik nog niet kunnen gebruiken op x64

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2006 20:14 ]

• TangLeFuzZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-10-2025
Ik weet niet hoe goed je frans is (die van mij is niet erg goed), maar volgens mij staat op dit franse forum dat de protools kaart wel met de macpro werkt:

http://fr.440forums.com/f...=207760&st=0&#entry207760
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 14:13:
Een hoop plugins en software zijn nog 32bits en zullen dus niet werken, bovendien heb ik in een hoop software geinvesteerd en dat zal ik nog niet kunnen gebruiken op x64
32bits plugins en software draaien gewoon op een 64bits systeem.

[ Voor 40% gewijzigd door TangLeFuzZ op 14-09-2006 14:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
TangLeFuzZ schreef op donderdag 14 september 2006 @ 14:25:
Ik weet niet hoe goed je frans is (die van mij is niet erg goed), maar volgens mij staat op dit franse forum dat de protools kaart wel met de macpro werkt:

http://fr.440forums.com/f...=207760&st=0&#entry207760

[...]
Ik snap niks van frans, en digidesign levert geen support ervoor, dus op een kaart van dik 7000 euro ga ik dat niet riskeren als je me begrijpt
32bits plugins en software draaien gewoon op een 64bits systeem.
Klopt cubase werkt wel, maar cubase 4 zal pas meer als 4gb kunnen aanspreken. De limit is nu zelfs 1,5 of 2,5 gb ram in cubase op windows x32

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2006 14:34 ]

• Maqina

Maqina

Power your Creativity

Beste Trance-Hill,

Je hebt helemaal gelijk. Stom dat ik Cakewalk en Cubase door elkaar heb gehaald. Als al jouw applicaties nu nog 32-bits zijn, is het inderdaad niet verstandig nu al aan de slag te gaan met Windows XP x64 Edition.

Voor onze werkstations gebruiken wij moederborden van Tyan. De Intel S5000X chipset voor de nieuwe Xeon processoren is speciaal bedoeld voor workstations. Deze chipset vind je op de Tempest i5000XL en de Tempest i5000XT (de XT vereist een grotere E-ATX behuizing en heeft o.a. firewire en meer memory sloten). Met deze moederborden van Tyan kunnen wij een losse PCI Express videokaart plaatsen. Moederborden met andere varianten van de 5000-chipset, zoals Asus en Gigabyte bieden, zijn voorzien van geïntegreerde video oplossingen.

Succes verder met het samenstellen,
knip

[ Voor 2% gewijzigd door Thandor op 14-09-2006 21:12 ]

Maqina Computersystems

Verwijderd

Topicstarter
Setup geupdated naar aanleiding van de post van Magina Verwijderd in "audio productie pc, budget unl."

Verwijderd

Waarom geen dikke Raptor schijf als bootdisk?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 19:32:
Waarom geen dikke Raptor schijf als bootdisk?
Das eigenlijk wel een goed punt, aangezien het al duur genoeg wordt maken die paar tientjes ook niet uit

deze dan dus Western Digital Raptor WD1500ADFD, 150GB (10000rpm, SATA, 16MB, NCQ)

post aangepast : Verwijderd in "audio productie pc, budget unl."

• hello_moto
  • Laatst online: 30-01 16:31
Das eigenlijk wel een goed punt, aangezien het al duur genoeg wordt maken die paar tientjes ook niet uit
Dat wil ik ook :9~

• lullebakman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-01 18:06
Ik zou eens checken of je voor je workstation geen FB-DIMM's nodig hebt. Heb al gekeken op de site en er staat 'FBDIMM support'. Je kunt dus geen gewone DIMM's in je bord steken. FB-DIMM's worden ook wel warmer en zijn duurder.

• fotoklaasje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-12-2025
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 14:13:

1 voor sample lib's
1 voor andere files
als je echt voor stilte gaat, is een raptor misschien niet een beste optie. en voor n paar tientjes meer heb de dan ipv de boxed cooler een zalman, (of low-budget en stil, een geval van arctic cooling). Dat is waarschijnlijk een stuk stiller.

wat betreft je voeding, ik weet niet hoe stil enermax is, maar kijk eens naar nexus. die hebben een 400 en een 500 watt voeding die retestil zijn.

http://www.klaasje.com

Verwijderd

Topicstarter
fotoklaasje schreef op donderdag 14 september 2006 @ 20:41:
[...]

als je echt voor stilte gaat, is een raptor misschien niet een beste optie. en voor n paar tientjes meer heb de dan ipv de boxed cooler een zalman, (of low-budget en stil, een geval van arctic cooling). Dat is waarschijnlijk een stuk stiller.

wat betreft je voeding, ik weet niet hoe stil enermax is, maar kijk eens naar nexus. die hebben een 400 en een 500 watt voeding die retestil zijn.
He das minder, en als ik zon raptor nou in een silent drive stop? Of kan dit niet met de warmte ontwikkeling? eerlijk gezegd interesseert het me geen moer als die 2 jaar eerder stuk gaat, als het maar stil is, maar moet natuurlijk wel enigzins kunnen.

Ik zal eens kijken naar een vette zalman cooler, goede tip.

Over die nexus voeding ik zal eens reviews gaan lezen kijken of die idd zo stil is, zou wel mooi zijn

thx :)
Ik zou eens checken of je voor je workstation geen FB-DIMM's nodig hebt. Heb al gekeken op de site en er staat 'FBDIMM support'. Je kunt dus geen gewone DIMM's in je bord steken. FB-DIMM's worden ook wel warmer en zijn duurder.
Das is een goede tip, zal eens ander geheugen uitzoeken. thx :) maarre is ddr2 niet gewoon ddr2?

• lullebakman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-01 18:06
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 21:36:
[...]

Das is een goede tip, zal eens ander geheugen uitzoeken. thx :) maarre is ddr2 niet gewoon ddr2?
Ik weet niet wat je er precies mee bedoelt. Je kan er DDR2 insteken, maar het moeten wel FB-DIMM's zijn.

Verwijderd

Topicstarter
ik kan geen zalman cooler vinden voor socket 771 (xeon woodcrest), alle modellen bekeken maar niks zit er tussen :'(

ik kan ook geen fb dimms vinden ddr2. In de pricewatch vind ik niets. Weet iemand of gewoon ddr2 zou werken en waar ik eventueel fb dimms kan krijgen? ik heb verschillen internet shops afgezocht zoals bijv alternate maar die staan er niet tussen

er staat FBDIMM support; dus het zou goed mogelijk kunnen zijn dat gewone ddr2 dimms zullen werken lijkt me toch wel?

ik kwam net via de search got erachter dat dat buffered ddr2 modules zijn, dan moeten normale ddr2 dimms toch werken lijkt mij? of denk ik te simpel....

in de faq staat niks over FB-dimms

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2006 19:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
na flink zoeken gevonden op new-egg: http://www.newegg.com/Pro....asp?Item=N82E16820134082 (
Kingston 1GB 240-Pin DDR2 FB-DIMM ECC Fully Buffered DDR2 533 (PC2 4200) Server System Memory - Retail )

hier neem ik dus vier van dan, dan rest alleen nog de vraag voor een socket 771 cooler want zalman heeft er geen, iemand een goede tip?

alvast bedankt

btw zal het lijstje nu aanpassen
startpost aangepast

edit:
oops per ongelijk nieuw bericht in plaats van edit, sorry modjes :+

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2006 20:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
schop!

zowel in de pricewatch als in diverse shops in nederland heb ik nog steeds geen socket 771 cooler kunnen vinden, en hij moet ook stil zijn, iemand tips en/of nog aanmerkingen op het systeem?

thx

• Maqina

Maqina

Power your Creativity

Beste Michael,

Zoals eerder vermeld werk ik bij een computerbedrijf dat zich specialiseert in high-end werkstations, zoals het systeem dat jij op het oog hebt.

In tegenstelling tot thuiscomputers en game pc’s worden bij de samenstelling van werkstations veel specifieke onderdelen gebruikt om de beste prestaties te combineren met de hoogste betrouwbaarheid. Vooral bij een werkstation op basis van de nieuwste technologie is het manco voor zelfbouw dat er nauwelijks informatie (op internet) te vinden is over bijvoorbeeld de compatibiliteit van onderdelen die bij verschillende leveranciers worden betrokken. Bovendien is de keuze beperkt en levert het samenspel tussen de verschillende onderdelen en afwijkende standaarden (denk aan FBDIMM’s en Socket 771) eerder niet-optimale of, erger nog, niet-werkende configuraties op.

Jouw configuratie gaat namelijk zonder enkele aanpassingen niet werken. Ik geef je graag nog enkele tips:
- Het TYAN Tempest i5000XT moederbord is gebaseerd op de Extended ATX standaard en past niet in de door jou geselecteerde Chenbro RM-422 Rackmount behuizing. Het eerdere vermelde TYAN Tempest i5000XL bord past wel. Anders dien je te kijken naar een andere kast.
- Jij vermeldt de passieve versie van de Intel Xeon processoren. De passieve koelers zijn bedoeld voor lage rackmount servers (1-2U) waar de behuizing voor voldoende koeling langs de passieve koelblokken zorgt. In een tower of hogere rackmount behuizing moet je Intel Xeon processoren actief koelen.
- Zalman en veel andere bekende merken leveren geen CPU coolers voor de nieuwe Xeon socket. Ik ken slechts 3 merken die momenteel een Socket 771 cooler voeren: CoolJag, Dynatron en Swiftech. Van deze CPU coolers is alleen de Swiftech enigszins normaal beschikbaar in Nederland. Deze mooie cooler hebben wij getest, draait op een vast toerentel en levert daardoor in idle stand een hoger geluidsniveau dan de standaard stock cooler van Intel. De stock cooler wordt door het PWM-signaal van het moederbord geregeld en is daardoor in idle-stand fluisterstil.
- Voor het geheugen raad ik je aan 667MHz FBDIMM’s te kiezen. Alhoewel de 533MHz modules vermoedelijk gewoon gaan werken, sluit de geheugensnelheid van 667MHz beter aan bij de 1333 FSB van de Intel Xeon processors. Je wint hiermee ondanks de lagere latency iets aan performance en de configuratie is beter in balans. Prijs verschil tussen beide modules is minimaal.

Eigenlijk raad ik je aan om jouw configuratie te laten samenstellen door een specialist of door een van de grote computerleveranciers als Dell of HP.

Bart

Maqina Computersystems

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik ken slechts 3 merken die momenteel een Socket 771 cooler voeren: CoolJag, Dynatron en Swiftech
Verax X21 (om het lijstje aantevullen; kennelijk gewoon in nederland te koop en geschikt van af 3u, dus geschikt voor de chenbro, geen ervaring mee overigens ;) )

En voor ddr2 FB hoef je niet naar een buitenlandse webshop; bij mijn Alternate staan ze wel :?
Eigenlijk raad ik je aan om jouw configuratie te laten samenstellen door een specialist of door een van de grote computerleveranciers als Dell of HP.
Gelukkig lopen hier genoeg specialisten rond ;) .

[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 19-09-2006 18:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
bou ik heb de onderdelen na lang overwegen besteld, en de cooler na de tip gewoon in nederland, dus als alles binnen is en loopt horen jullie het ram trouwens bij alternate

thx iedereen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2006 11:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
zo alle onderdelen zijn binnen en het systeem vandaag in elkaar gezet.

De performance is ziekelijk goed nu in cubase :P Waar de cpu hier en daar op 80% stond staat die nu tussen de 20 en 30%

Maandag zal die voor het eerst gebruikt worden in meteen een pittige sessie, ben benieuwd

Wel vind ik de cpu coolers te luid dus ik ga opzoek naar alternatieven.

iedereen bedankt voor het meedenken :)

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Welke coolers heb je er nu dan inzitten?
Je kan misschien de kast ook nog wat tweaken met geluidisolerende (massa, bitumen) en geluiddempende (foam) materialen.

• deCube
  • Laatst online: 19-01 13:02
mr_petit schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 04:22:
Hij heeft denk ik de boxed-coolers laten zitten. Kijk even naar Nexus koelers. ;)

Work hard & be brave.

Verwijderd

Topicstarter
mr_petit schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 04:22:
Je kan misschien de kast ook nog wat tweaken met geluidisolerende (massa, bitumen) en geluiddempende (foam) materialen.
JA ik ben al op de site van silentpc wezen kijken naar dit soort oplossing
Hij heeft denk ik de boxed-coolers laten zitten. Kijk even naar Nexus koelers. ;)
Ja idd, ik wou eerst weten hoe stil de boxed coolers waren voordat ik andere aanschaf. Nou die zijn dus niet bepaald stil :P

Bedankt voor de tip ik zal die nexus coolers eens gaan opzoeken/reviews lezen
Pagina: 1