Toon posts:

Nieuwe spiegelreflex

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo aan iedereen,

Ik ben voor m'n school op zoek naar een nieuwe speigelreflexcamera. Aangezien deze aan speciale eisen moet voldoen heb ik zelf nog niet kunnen uitpluizen dewelke het beste is dus bij deze...
Het moet dus een spiegelreflexcamera zijn met minstens 6megapixel.
Verder moeten er verschillende lenzen opzetbaar zijn (50mm - 200mm), moet deze zeer goed in macro opnames zijn alsook gewone opnames. Verder moet deze camera in staat zijn om (met filters) UV en IR opnames te maken.

Alle raadgevingen zijn welkom!

Groetjes,
Vince

• Nyana
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-01 23:13

Nyana

Who?!

Er zijn genoeg topics over de verschillende instap slr's. Gebruik de search anders.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-01 19:14
Ik zou eens een aantal foto winkels langs gaan en je door meerdere winkels laten adviseren.

Misschien is het ook welhandig om je af te vragen wat een school met een dSLR moet. Ik hoop niet om uit te lenen/door studenten te laten gebruiken? (zo wel reken er dan maar op dat het ding binnen 1 dag gesloopt dan wel gejat is)

Voor een school zou en een Prosumer aanraden als een redelijk zoombereik vereist is. (IR en UV filters passen daar ook op)

[ Voor 11% gewijzigd door martijn_tje op 24-01-2007 19:49 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:30

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

UV en IR filters zijn wel ff wat anders dan een camera die UV en IR opnames kan maken lijkt me :?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• martijn_tje
Orion84 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 19:50:
UV en IR filters zijn wel ff wat anders dan een camera die UV en IR opnames kan maken lijkt me :?
In de TS staat ook dat ie dat met behulp van filters wil doen. Dus zo raar is m'n opmerking dat er op een prosumer ook filters passen niet.
Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 19:41:
Verder moet deze camera in staat zijn om (met filters) UV en IR opnames te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door martijn_tje op 24-01-2007 19:56 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

martijn_tje schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 19:55:
[...]

In de TS staat ook dat ie dat met behulp van filters wil doen. Dus zo raar is m'n opmerking dat er op een prosumer ook filters passen niet.

[...]
Hij wil UV en IR opnames maken, evt met filters. maar met een UV filter waar jij het over hebt kan je juist geen UV opnames meer maken :?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
[discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *deel 3*
Is een goede start. Verder zijn je eisen nogal breed, en kan elke DSLR van tegenwoordig wel wat jij wil ;)

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:14
Komt er dus eigenlijk op neer dat je een camera wil met een 18 - 200 range, (gezien je 'normale' opnames is beginnen op 50mm een beetje teveel tele ;) ) een macro-objectief en een 'omgekeerd' IR-filter en een 'omgekeerd' UV-filter. Ik noem het omgekeerd omdat IR- en UV-filters juist dat licht wégfilteren in plaats van alleen omdraaien ;)

Minstens 6 megapixel vind je in zo'n beetje elke dSLR, belangrijker is om je af te gaan vragen wat je budget is, en wat voor verwachtingen je hebt bij je set. Is lichtsterkte ook belangrijk, scherpte, de tekening van de DOF etc?

Maar met die vragen kun je verder ook hier terecht: [discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *deel 3*

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Mja, IR en UV opnames is volgens mij niet zo triviaal, aangezien de meeste sensors standaard al voorzien zijn van allerlei beschermende filters toch?

Fuji heeft laatst geloof ik wel een speciale cam op de markt gebracht voor UV opnames, maar die was nogal profi qua prijs dacht ik?

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:14
Orion84 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 20:04:
Mja, IR en UV opnames is volgens mij niet zo triviaal, aangezien de meeste sensors standaard al voorzien zijn van allerlei beschermende filters toch?

Fuji heeft laatst geloof ik wel een speciale cam op de markt gebracht voor UV opnames, maar die was nogal profi qua prijs dacht ik?
Er zijn goede IR-filters te koop, dan krijg je effecten zoals in deze showcase: [Showcase] Landgoed Beeckestijn in infrarood

Het is een tijdje best hype geweest in FGS ook :P

Of zoiets ook voor UV bestaat weet ik niet, maar ergens heb ik zoiets van: waarom niet. Als ze een IR en omgekeerd IR filter kunnen maken, en een UV-filter, waarom dan geen omgekeerd uv-filter.

Er zit trouwens een IR-filter óp de sensor geplakt, maar die laat nog net genoeg IR door om er opnames mee te kunnen maken met een omgekeerd filter. UV-filters zitten niet op de sensor AFAIK, daarom is het in de sneeuw/bergen aan te raden om een UV-filter op je lens te zetten :)

[ Voor 6% gewijzigd door Henk op 24-01-2007 20:10 ]

• martijn_tje
UV valt toch ook al voor een aardig deel weg in ongecoat vensterglas? (ik neem tenminste aan dat dat ongecoat is)

Je wordt in iedergeval niet bruin als je van achter een raan naar het zonnetje zit te kijken.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 14:03

Zoefff

❤ 

Er is heel veel (en dat is een understatement) informatie te vinden over (digitale) spiegelreflexcamera's. Op GoT verwachten we dat je zelf ook het een en ander uitzoekt, en het lijkt er op dit moment niet op dat je dit (voldoende) gedaan hebt.

Ik wens je dus veel succes met het uizoeken van de verschillende zaken. Heb je daarna nog vragen, dan kan je daarmee prima terecht in het topic wat RedXraD hierboven aangeeft :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.