Toon posts:

Harde schijf eruit --> Boot error

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal. Ik heb mijn computer ongeveer een jaar geleden in elkaar laten zetten. Hierbij vroeg ik of ze mijn oude HD erin konden zetten, omdat hier nog een hele bups MP3's op stond. Dit hebben ze gedaan. Nu wil ik deze HD eruit halen omdat hij nogal wat herrie maakt, en ik het zonde vind om de muffler voor een oud ding te gebruiken waar ik niks meer mee doe. Als ik hem er echter gewoon uit haal, krijg ik een boot error. Iets in de zin van 'Place boot device and press enter'. Als ik hem er dan weer in doe, moet ik eerst de boot sequence veranderen in het BIOS (Oude HD eerst? :? ) om Windows weer aan de praat te krijgen. Je zou dus denken dat Windows op de oude HD zit geïnstalleerd, maar dit klopt niet want hij is helemaal leeg. Even een overzichtje:

Oude HD: 15 GB, Maxtor, IDE. Zit als Primary Master aangesloten.
Nieuwe HD: 160 GB, Maxtor, S-ATA, zit gewoon in een SATA slot.

Hoe kan ik mijn oude HD eruit halen en een werkende PC overhouden? Ik snap er echt niks van :?

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 01:01
en als je eerst de boot sequence aanpast en dan je HD er uittrekt? krijg je dan dezelfde melding?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarschijnlijk staat de bootsector op je oude disk, die moet dan aanwezig blijven wil je ervan kunnen booten. Het beste dat je kunt doen is dmv fixboot een nieuwe bootsector op je huidige schijf maken. Dit kun je doen vanuit de recovery console.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 17:58:
Waarschijnlijk staat de bootsector op je oude disk, die moet dan aanwezig blijven wil je ervan kunnen booten. Het beste dat je kunt doen is dmv fixboot een nieuwe bootsector op je huidige schijf maken. Dit kun je doen vanuit de recovery console.
Dus oude HD eruit, booten met Windows CD en dan bootfixen?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 18:09:
[...]

Dus oude HD eruit, booten met Windows CD en dan bootfixen?
Precies :)

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Mislukt. Ik heb de windows setup geladen, windows installatie geselecteerd. Vervolgens kon ik 'bootfix' niet vinden en heb ik 'fixmdr' gedaan. Dit was natuurlijk fout, want ik zag pas later het commando 'fixboot'. Deze heb ik toen ook uitgevoerd, reboot gedaan, maar nog steeds de error 'Failed to find boot disk, insert boot disk and press enter' of iets in die trant. Waar komt dit door en hoe los ik het op?

Voor de duidelijkheid: de oude HD is er nu uit.

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2007 18:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Edit: Als ik nu mijn oude HD er weer in zet werkt het nog steeds niet :'(. Kan het iets met jumper settings te maken hebben?

Edit2: De edit knop was handiger geweest :?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2007 19:10 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 19:09:
Edit: Als ik nu mijn oude HD er weer in zet werkt het nog steeds niet :'(. Kan het iets met jumper settings te maken hebben?

Edit2: De edit knop was handiger geweest :?
Bootvolgorde wel aangepast ? En nee, heeft niets met jumper settings te maken. Ga anders nog ff naar de recovery console en doe het volgende:

Bootcfg /rebuild

Kies juiste windows installatie(meestal maar 1)

Aangezien ik verwacht dat misschien je vorige boot.ini op je toch niet helemaal lege andere HDD staat.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verzeker je er van dat die SATA disk ook als 1ste boot device in je BIOS staat ingesteld.
Want het lijkt er op dat er helemaal geen boot device gevonden wordt.

Vervolgens zou ik de instructies van Ghost21 eens proberen :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
cybersteef schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 13:04:
Verzeker je er van dat die SATA disk ook als 1ste boot device in je BIOS staat ingesteld.
Want het lijkt er op dat er helemaal geen boot device gevonden wordt.

Vervolgens zou ik de instructies van Ghost21 eens proberen :)
Dat staat ie, weet ik zeker

Verwijderd

Topicstarter
Als ik bootcfg /rebuild doe, selecteer ik de windows installatie, maar dan moet ik nog 2 andere dingen invoeren: 'indificatie voor opstarten' en 'optie voor opstarten van het besturingssysteem'. Ik weet niet wat ik hier moet doen, dus heb ik maar 2 keer enter gedrukt, maar toen kreeg ik geen bevestiging dat er iets was herschreven oid.. wat nu?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Gogolen: http://www.thpc.info/dual/bootcfg.html
The bootcfg /rebuild command scans the hard disks of the computer for Windows NT, Windows 2000, or Windows XP installations, and then displays the results. You can add the detected Windows installations.

An example of the message that may be displayed:
Total Identified Windows Installs: 2

[1] C:\Windows
Add installation to boot list? (Yes/No/All):
Enter Load Identifier: (Custom description for an operating system loading from the Boot menu)
Enter Operating System Load Options: (that is: /fastdetect)

[2] D:\Windows
Add installation to boot list? (Yes/No/All):
Enter Load Identifier: (Custom description for an operating system loading from the Boot menu)
Enter Operating System Load Options: (that is: /fastdetect)
Identifier: whatever naam je aan die opstartoptie wil geven.
Load options: /fasdetect

Verwijderd

Topicstarter
Gedaan, nog steeds geen resultaat. Wat nu?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je moet de XP partitie nog als active instellen (fdisk).
Google: active partition

Verwijderd

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 11:44:
Je moet de XP partitie nog als active instellen (fdisk).
Google: active partition
Als ik het zo zie moet ik dan in windows zitten maar dat kan dus niet, want hij geeft die boot error..

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 11:55:
[...]

Als ik het zo zie moet ik dan in windows zitten maar dat kan dus niet, want hij geeft die boot error..
Nope, dat hoeft niet onder windows. Dat kan ook met (bijvoorbeeld) fdisk, die hint gaf KillerAce_NL toch al? :P

Er zijn meerdere manieren om een actieve partitie in te stellen. De O&M FAQ vermeldt nog wat andere programma's onder het kopje Bootvolgorde. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1