975x platinum PE met de xfx 8800gtx XXX

Pagina: 1
Acties:

• jojoba007
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-05 07:38
Beste tweakers.net bezoekers,

Zojuist heb ik een nieuw systeem aangeschaft.

duo core 2 e6600
kingston hyperX 6400 2X1 gig
975X platinum PE
XFX 8800GTX XXX edition
maxtor 21 320 gig 8mb csh in raid 0 SATA II

Ik heb het systeem getest. Echter kom ik met 3dmark 06 op een magere 7700 punten.
Dit is ver beneden het gemiddelde met vergelijkbare systemen.

Ik begin nu ernstig te twijfelen over instellingen van bijv. de bios.

Heeft iemand ervaring met deze zaken en kan iemand mij verder helpen met de juiste instellingen voor dit systeem.

Bij voorbaat bedankt.

Rob Willemse

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Als jij nou eens de settings opnoemt die in je bios staan, laten wij wel weten of ze goed of fout staan ;) Wat zegt sisoft sandra?

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:48
jojoba007 schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 12:16:
Beste tweakers.net bezoekers,

Zojuist heb ik een nieuw systeem aangeschaft.

duo core 2 e6600
kingston hyperX 6400 2X1 gig
975X platinum PE
XFX 8800GTX XXX edition
maxtor 21 320 gig 8mb csh in raid 0 SATA II

Ik heb het systeem getest. Echter kom ik met 3dmark 06 op een magere 7700 punten.
Dit is ver beneden het gemiddelde met vergelijkbare systemen.

Ik begin nu ernstig te twijfelen over instellingen van bijv. de bios.

Heeft iemand ervaring met deze zaken en kan iemand mij verder helpen met de juiste instellingen voor dit systeem.

Bij voorbaat bedankt.

Rob Willemse
beetje magere TS. Wat heb je al geprobeerd om je score te verbeteren? Welke drivers gebruik je? Heb je alle voedingskabels correct aangesloten (dus ook die 6pins PCI-E connector op je kaartje)

Wat zijn de specs van je voeding?

Remember : GOT is geen helpdesk. We zijn niet te beroerd je te helpen, maar verricht zelf ook eens wat meer inspanning :)

Ook leuk om even door te lezen : PMG Beleid + PMG FAQ

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• jojoba007
Sorry dat ik zo om hulp vraag, maar ik heb geprobeerd wat ik kan.

Mijn voeding is een thermaltake 750 watt.

De video kaart heeft 2 pci-Ex voedingsaansluitingen. Die zitten aangesloten. Tevens zit er op het
moederbord een toevoer 12v aansluiting voor de pci-Ex. Ook die zit aangesloten.

Ik gebruik de laatste nvidia drivers. Ook zijn alle drivers voor voor het moederbord ge-update aan de hand van MSI live update.

De raid heeft een striping van 128.

De instellingen in mijn bios zien er als volgt uit:

advanced chipset features-> system bios cashable [enabled]
video bios cashable [disabled]
memory hole at 15m-16m [disabled]
peg force XI [disabled]

intergrated peripherals-> Sata devices configuration-> Sata mode [raid]
Sata port speed setting [disabled]

PnP/PCI configuration-> init display first [PciEx]
pci/vga pallete snoop [disabled]
pci slot 1 irq assignment [auto]
pci slot 2 irg assignment [auto]
maximum payload [4096]

cell menu -> current Dram clock [ddr2 667]
current CPU clock [2.39Ghz]
current FSB clock [266 X 9.0]

cpu FSB Freguency [266Mhz]
cpu voltage [by CPU default]
D.O.T control [disabled]

FSB & Memory clock ratio [auto]
Memory clock settings [667Mhz]
Memory voltage [1.8v]
Memory function control [by spd]
auto detect PCI CLK [enabled]
spread spectrum [enabled]
pci-E frequency [100]
pci-E Express voltage [1.5V]

• jojoba007
Dit zijn de resultaten van SiSoft sandra:

deze tip valt mij als meest op: "SMBIOS/DMI information may be inaccurate"

SiSoftware Sandra

Display on Screen
Connection : Local Computer
Device Type : Desktop

Computer Overview
Analysing...
Tip 2546 : Large memory modules should be ECC/Parity.
Notice 5901 : CD 1x= 150kB/s; Exercise caution when comparing measured versus published ratings.
Notice 5902 : DVD 1x= 11.08Mbps Exercise caution when comparing measured versus published ratings.
Finished Successfully : Yes

Mainboard
Analysing...
Notice 224 : SMBIOS/DMI information may be inaccurate.
Tip 2511 : Some memory slots are free so the memory can be easily upgraded.
Tip 2546 : Large memory modules should be ECC/Parity.

Plug & Play
Analysing...

Mainboard Configuration
Analysing...
Notice 224 : System BIOS : SMBIOS/DMI information may be inaccurate.
Tip 212 : System BIOS : BIOS can be shadowed so check whether it is.
Tip 211 : System BIOS : BIOS is flash-able and socketed so it can be upgraded when needed.

Processors
Analysing...
Tip 210 : CPU 1 [Processor 0, Core 0, Thread 0] : Mainboard supports faster CPUs, so the CPU can be upgraded when needed.
Notice 224 : CPU 1 [Processor 0, Core 0, Thread 0] : SMBIOS/DMI information may be inaccurate.
Warning 236 : CPU 1 [Processor 0, Core 0, Thread 0] : Vcore higher than rated maximum. Check Vcore setting!

Buses and Devices
Analysing...
Error : PCIe Bus 2 (3/1x PCIClk) : No devices found. : No devices found.
Error : PCIe Bus 3 (3/1x PCIClk) : No devices found. : No devices found.

Power Management
Analysing...
Notice 224 : SMBIOS/DMI information may be inaccurate.

System Resources
Analysing...

Displays and Display Adapters
Analysing...
Tip 319 : Video Adapter : Primair beeldschermstuurprogramma (display) : A refresh rate of at least 75Hz is recommended. Increase it if possible.
Tip 322 : Video Adapter : Primair beeldschermstuurprogramma (display) : Turn off screen savers. Use the monitor power saving mode.
Tip 323 : Video Adapter : Primair beeldschermstuurprogramma (display) : Remove the desktop wallpaper to save memory and improve performance.

Physical Disks
Analysing...

SCSI Devices
Analysing...

Printers and Faxes
Analysing...
Error : No printers detected. : Could not initialise the print object!

Ports
Analysing...

Audio Devices
Analysing...

Mice and Track-balls
Analysing...

Keyboards and Tablets
Analysing...

Smart Cards and SIMs
Analysing...

Network Adapters
Analysing...
Error : Anti-Virus Programs : No packages found

Network (LAN)
Analysing...

IP Network
Analysing...

Operating System
Analysing...
Tip 1300 : Enter your company name or "Home" instead of "Unknown".
Warning 1316 : This copy of Windows contains Product Activation Technology.

Key Applications
Analysing...

Start Menu Applications
Analysing...

Memory Usage
Analysing...

Processes
Analysing...
Tip 1601 : RpcSandraSrv : Program consumes a large amount of memory.

Modules
Analysing...

Services and Drivers
Analysing...
Tip 2130 : Computer Browser : Service may be disabled on Home/Professional OS version.
Tip 2130 : Media Center Receiver Service : Service may be disabled on Home/Professional OS version.
Tip 2130 : Media Center-taakplanner : Service may be disabled on Home/Professional OS version.
Tip 2130 : Service voor het rapporteren van fouten : Service may be disabled on Home/Professional OS version.
Tip 2130 : Help en ondersteuning : Service may be disabled on Home/Professional OS version.
Tip 2130 : TCP/IP NetBIOS Helper : Service may be disabled on Home/Professional OS version.
Tip 2130 : IPSEC-services : Service may be disabled on Home/Professional OS version.
Tip 2130 : Remote Registry : Service may be disabled on Home/Professional OS version.
Tip 2130 : Secondary Logon : Service may be disabled on Home/Professional OS version.

Installed Applications
Analysing...

Installed Processes
Analysing...

Components & Objects
Analysing...

Fonts
Analysing...

Media Devices
Analysing...

DirectX
Analysing...

OpenGL
Analysing...

Remote Access Connections
Analysing...

Logical Drives
Analysing...
Tip 1821 : Hard Disk (C:) : Label (name) drive.
Warning : Hard Disk (G:) : Cannot obtain drive information; check that a disk is in the drive and it is correctly formatted.
Warning : Hard Disk (H:) : Cannot obtain drive information; check that a disk is in the drive and it is correctly formatted.
Warning : CD-ROM/DVD (D:) : Cannot obtain drive information; check that a disk is in the drive and it is correctly formatted.
Warning : CD-ROM/DVD (E:) : Cannot obtain drive information; check that a disk is in the drive and it is correctly formatted.
Warning : 3.5" 1.44MB (A:) : Cannot obtain drive information; check that a disk is in the drive and it is correctly formatted.

Application Scan
Analysing...

Data Sources
Analysing...

File Types
Analysing...

Web Components
Analysing...

Environment Variables
Analysing...

Analysis and Advice

Verwijderd

Staan je timings van je geheugen wel goed ingesteld en de snelheid van het geheugen zelf in je BIOS? Heb je bij het testen erop gelet dat je Vsync en alle andere filteringen (AA, FSAA, MSAA, ...) UIT staan?

• jojoba007
Volgens mij staat het geheugen goed ingesteld in de bios. Het gehuegen draait op 667 Mhz op 1.8V.
Hij zou eventueel 800Hmz op 1.9V kunnen draaien, echter heeft dat geen zin omdat het moederbord toch niet hoger ondersteund. (Ik heb er 2x HyperX geheugen van kingston in zitten).

Voor de rest staat 3dmark06 gewoon op zijn standaard instellingen. AA, FSAA enz staat daarom uit.

Wat mij wel op valt is dat de hoge scores allemaal met een ASUStek bord worden gehaald.
Echter in reviews op hardware websites zie ik eigenlijk minimaal verschil tussen de prestaties van de MOBO's.

In ieder geval, bedankt voor de reply! Iemand andere suggesties?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Tja met dit soort dingen is het simpel: Windows opnieuw installeren. Het kán de BIOS gewoon niet zijn, dat is vrijwel onmogelijk (of er moet een bug inzitten die zeer zeldzaam is of iets dergelijks). Het is waarschijnlijk gewoon je Windows, installeer Windows opnieuw en je zult zien dat het als een zonnetje draait. Als je daar reden toe ziet het niet te doen, probeer dan eens het volgende:
Verwijder in Software de huidige videokaart drivers.
Download Driver Cleaner Pro en verwijder nogmaals de NVidia graphics drivers, zodat alle sporen uitgewist zijn.
Download en installeer de laatste WHQL driver voor de 8800 serie en installeer deze.
Draai 3Dmark opnieuw en nu zou het goed moeten werken. Anders ligt het zeer waarschijnlijk aan je Windows.

• jojoba007
Mag ik vragen waarom het aan mijn windows zou kunnen liggen?
Dus jij denkt dat mijn windows wel juist is ingesteld?

Ik heb trouwens nog wat testen uitgevoerd met sisoft en dit is het processor resultaat.
Ook niet echt denderend met een vergelijkbare processor.

intel core duo 2 e6600 andere PC: score 15090
intel core duo 2 e6600 mijn PC: score 11035

[ Voor 8% gewijzigd door jojoba007 op 23-01-2007 14:14 ]

• CHRING
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-01-2016
Waarschijnlijk loopt je PCI-e bus niet op x16 maar op x1 ofzo. Ik heb dit zelf ook gehad.

Je moet in je bios je northbridge voltage niet op auto laten staan. Zet het maar op 1.45V.

Bij mij hielp dit.

PS: je PCI-e bus snelheid kan je bv checken in cpuz, tab mainboard, Link Width.

thuis, DAAR waar mijn pc staat..

• jojoba007
bedankt voor de tip, ik heb het gechecked maar de pci-e bus staat op X16.

Wat wel raar is is dat hij als geheugen modules pc2-5300 op 333Mhz aangeeft.
Er zitten 2x 1 gig pc6400 HyperX modules van kingston in.

Weet iemand tevens of mijn bios juist is ingesteld aan de hand van bovenstaande gegevens (enkele
replies boven deze?

[ Voor 35% gewijzigd door jojoba007 op 23-01-2007 14:26 ]

• The__Virus
333Mhz = 667Mhz effectief (het is Double Data Rate geheugen). Dat het lager draait dan wat het zou kunnen, komt omdat je CPU op die frequentie draait. Het gaat niet helemaal op (vanwege multipliers etc) maar daar komt het op neer. Het zou alleen op hogere snelheid kunnen draaien als je het overklokt.
Kun je de specs van het andere systeem ook eens geven? Er zijn zat redenen te bedenken waarom de scores van de CPU's verschillen. En dat zou ook het verschil uit kunnen maken in 3Dmark score, aangezien die tegenwoordig ook met een CPU indexcijfer wordt berekend.

Waarom ik denk dat het een softwarematig probleem is, is omdat een videokaart op zich, mits goed aangesloten (wat je hebt gedaan met die PCI-e stekkers) het óf doet, óf niet doet of problemen geeft met het beeld en niet zozeer de framerate. Scores zouden er iig niet onder kunnen lijden, tenzij er iets softwarematigs fout zit. Dat gebeurt meestal in de drivers. Het komt namelijk wel eens voor dat als je een nieuwe driver installeert, de boel opeens een stuk trager wordt. Dan is er iets misgegaan met het verwijderen of installeren. Ik heb dit zelf ondervonden en kon dat op eerdergenoemde manier verhelpen.
Ook is het zo, dat je, als je een optimale score wilt behalen, je gebruikt maakt van een zo schoon mogelijk systeem. Programma's installeren en verwijderen vervuilt het register en kan fouten geven, waardoor dingen mogelijk worden afgeremd.
Maar aangezien je processorscores nogal verschillen (welke test heb je gedaan?), kun je proberen ook eens een benchmark als PiFast of iets dergelijks te draaien en de scores van beide systemen te vergelijken. Ook een aardig goede benchmark is 3Dmark06 zelf, die dus ook een score voor de CPU maakt. Kijk aan het eind van een 'ronde' eens bij de Details en vergelijk de resultaten.

• jojoba007
wederom bedankt voor de tip.

De scores die ik eerder boven plaatste betreffende de processor resultaten kwamen uit sisoft sandra.
Er stond voor de rest niet bij wat voor systeem er verder onder de processor hing. Alleen dat mijn processor in verhouding met een andere gelijke processor een stuk trager uit de test kwam.

Ik moet er nog wel even bij zeggen dat ik mijn bios voor de testen geflashed heb. Hierdoor waren de instellingen voor de RAID 0 verdwenen. Die heb ik hersteld en vervolgens starte het systeem wee juist op.

Ik vraag mij eigenlijk nog steeds af of de volgende instellingen juist zijn in de bios:

peg force XI [disabled]

maximum payload [4096]

• The__Virus
Kun je opzoeken in je manual. Voor zover ik kan zien staat alles gewoon goed (that is, als ik dingen 'vertaal' met wat ik denk dat het is ;)). Nogmaals, in je BIOS moet je het probleem niet zoeken.

• jojoba007
Ok nogmaals bedankt,

Nou ik probeer er wel uit te komen.

Tips zijn altijd welkom.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-05 07:00
CHRING schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 14:14:
Waarschijnlijk loopt je PCI-e bus niet op x16 maar op x1 ofzo. Ik heb dit zelf ook gehad.

Je moet in je bios je northbridge voltage niet op auto laten staan. Zet het maar op 1.45V.

Bij mij hielp dit.

PS: je PCI-e bus snelheid kan je bv checken in cpuz, tab mainboard, Link Width.
wtf 1,45? veel te hoog, 1,35 is stock. ik doe het zelfs op 1,2. veel langere levensduur voor je cpu

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

skelleniels schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 23:32:
[...]

wtf 1,45? veel te hoog, 1,35 is stock. ik doe het zelfs op 1,2. veel langere levensduur voor je cpu
Ik heb hetzelfde moederbord met een 8800GTX en zelfde CPU.
Ik haal 11k zonder oc'en van de vga.
PCi-e Voltage (Is het MCHvoltage = northbridge) en dat is standaard 1.5V
Bij mij ging alles prima met dit moederbord. Ik zou dan ook opteren om een clean windows te installen.
En dan te kijken als je nog dezelfde problemen heb. Misschien zijn de drivers , etc.. niet goed geinstalleerd. Alles kan. Dus , laat ons iets weten wanneer je windows opnieuw geformat is. ;)

Verwijderd

jojoba007 schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 15:11:
wederom bedankt voor de tip.

De scores die ik eerder boven plaatste betreffende de processor resultaten kwamen uit sisoft sandra.
Er stond voor de rest niet bij wat voor systeem er verder onder de processor hing. Alleen dat mijn processor in verhouding met een andere gelijke processor een stuk trager uit de test kwam.

Ik moet er nog wel even bij zeggen dat ik mijn bios voor de testen geflashed heb. Hierdoor waren de instellingen voor de RAID 0 verdwenen. Die heb ik hersteld en vervolgens starte het systeem wee juist op.

Ik vraag mij eigenlijk nog steeds af of de volgende instellingen juist zijn in de bios:

peg force XI [disabled]

maximum payload [4096]
Ik zou je bios ook eens resetten kan in bios self door load-optimised defaults fzo iets.
En dan je windows te herinstalleren. Die settings zouden normaal wel moeten kloppen.

• jojoba007
Ik ben er nog steeds niet uit!

Als ik bijv Adobe Premiere 2.0 start dan geeft hij aan: Single processor detected.
Is dat normaal

Ook als ik in windows taakbeheer (XP) kijk zie ik maar 1 processor aangegeven.
Mijn vriend heeft een quad core en daar in taakbeheer (wel vista) ziet hij vier processoren aangegeven.

Zou er nou bij mij 2 processors aangegeven moeten worden?

Verwijderd

jojoba007 schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 00:40:
Ik ben er nog steeds niet uit!

Als ik bijv Adobe Premiere 2.0 start dan geeft hij aan: Single processor detected.
Is dat normaal

Ook als ik in windows taakbeheer (XP) kijk zie ik maar 1 processor aangegeven.
Mijn vriend heeft een quad core en daar in taakbeheer (wel vista) ziet hij vier processoren aangegeven.

Zou er nou bij mij 2 processors aangegeven moeten worden?
er is maar 1 antwoord mogelijk: JA, tenzij er bij view-cpuhistory-onegraphforallcpu's is aangevinkt...

controleer ook eens wat er bij apparaatbeheer bij computer staat... als daar iets met uniprocessor staat is er een verkeerder "driver" voor je systeem geladen en ziet hij dus maar 1 core... het enige dat dan echt goed helpt is het herinstalleren van je windows
Pagina: 1