Toon posts:

AMD athlon 64 3800+ die extreem warm wordt

Pagina: 1
Acties:
  • 229 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo wijze heren,

ik post dit bericht hier omdat ik in conclaaf lig met de winkel en ik graag van jullie wijze raad gebruik wil maken. het gaat om het volgende. ik heb 2,5 maand geleden een AMD athlon64 3800+ gekocht die draait op een Asus A8V-XE en met een Club3D Radeon X800RXmax videokaart.

nu draait de processor tijdens normale belasting van internet en kantoorapplicaties op een temperatuur van maximaal 50 graden. maar tijdens het spelen van het spel Need for speed carbon wordt de processor zo warm,dat de grens van 100 graden wordt overschreven. bij die temperatuur schakeld het moederbord de pc uit. dan duurt het tot 45 minuten voordat ik weer met de pc kan werken. maar iedere keer bij het spelen van spellen gaat de pc uit door bovenstaande fout.

pc is nu al voor de 3e keer bij de winkel. eerste keer dacht men dat de koeler het probleem was en is er een nieuewe koeler geplaatst. de 2e keer kon men niks vinden, hun hadden het getest emt de programma's heavyload en oprime en toen werd de procesoor niet warmer dan 61 graden (is dat al niet te warm?)

nu is de pc voor de 3e keer dar, omdat ik thuis, als amateur, de proccessor wwel boven de 100 graden kan krijgen. de kast staat gewoon op eht buro, en ook als ik het moederbord uit de kast haal en naast de kast legt, wordt de processor ook warm dat ie de 100 graden haalt. ik heb al die tijd volgehouden dat er iets mis is met de processor maar hun zeggen dat dit niet kan, omdat ie met de programma's heavyload en prime dus niet warmer wordt dan 61 graden. ook konden hun geen fouten vinden.

wat denken de wijze heren hiervan? wat is volgens jullie het probleem van de overhitte processor?

men gaat zover, dat als er iets met de processor blijkt te wezen dat hun die dan opsturen naar de fabrikant ipv een nieuwe te leveren. hun zeggen immers dat het met hun programma's niet te warm wordt.

systeem ziet er alsvolgt uit:
AMD Athlon 64 Venice, 3800+, Socket 939, Boxed
Asus A8V-XE
Club3D Radeon X800RXmax, 256 MB, DDR3, PCI Express x16
Kingston KVR400X64C3A/1G, 1024 MB, DDR, PC3200, 400 MHz
Maxtor DiamondMax 10, 250 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300
NEC AD-7173, ATAPI/E-IDE, Zwart
Sweex Prescott Mercury 400 watt

ik en benieuwd naar jullie suggesties cq opmerkingen.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Wordt de heatsink op de processor wel warm? En geven andere programma's/BIOS (Everest, Sisoft Sandra, Speedfan etc.) dezelfde temperatuur aan?

Ik vind het nogal een meetverschil moet ik zeggen. 100 graden is nou niet echt goed voor je processor. De maximum temperatuur ligt meer rond de 65 graden namelijk.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-05 10:21

slaay

Natuurbeleven.com

Kun je in je BIOS de temperatuur zien van je CPU?
Zoja, schakel dan je pc eens in en kijk op het venster waar je je temperaturen van je CPU kunt zien.
Laat de pc zo een aantal uren aanstaan en kijk wat er gebeurt.

Mocht de temperatuur dan ook al flink oplopen, dan is er zeker iets mis met de koeling van je cpu of met de cpu zelf.

Dich bis echt unne foëzen haas

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
Hmm, ik heb hier een AMD Athlon 64 X2 4600+ die niet verder gaat bij full load dan 45 graden (TT Big Typhoon als koeler). Het lijkt erop dat je koeler het echt niet trekt. 61 graden is eigenlijk al niet echt goed. Het is de wel erg dicht bij de max temp van 65 graden en dat heb je liever niet en al helemaal niet voor langere tijd.

Geen OC? Cool & Quiet uitgeschakeld?

En wellicht kun je ook daar eens NFS spelen. Kunnen ze meekijken terwijl het probleem ontstaat.

[ Voor 51% gewijzigd door Diabolical op 23-01-2007 11:49 ]

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

Verwijderd

Topicstarter
als de pc boven de 90 graden wordt (volgens metingen speedfan) slaat de pc uit. kijk ik dan vervolgens in de bios, dan staat die dan op 98 tot 104 graden, waarna de pc korte tijd later uitgeschakeld wordt.

op de vraag of de heatsink ook warm wordt, dat durf ik niet te zeggen. daar kan ik niet bij, zit de cooler bovenop.

pc blijft bij normaal gebruik, dus niks doen of kantoor werk wel constant alleen bij spellen is de processor zo warm. dat duurt dan enkel iets van 30 minuten ofzo, en dan speel ik het spel niet eens. alleen de intro al laten draaien is al voldoende om de processor warm te krijgen.

de standaard koeler is al vervangen door een koeler van spire, omdat men dacht dat dit het probleem was, maar probleem bestaat dus nog steeds.

cool en quiet staat uit en processor daarit op fabrieksinstellingen, dus niet overklokt ofzo. meekijken wouden hun niet, hadden ze geen tijd voor. heb hun geadviseerd zelf het spel te draaien zodat met eigen ogen kon worden gezien dat ie warmer werd dan die 61 graden die hun konden simuleren.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2007 11:51 ]

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hier lijkt het op http://vip.asus.com/forum...LI&SLanguage=en-us&page=3
Komt bij heel wat Asus types voor(...!)

Ik zou eerst nakijken of je de laatste biosversie hebt. Eigenlijk daarvoor nog even goed kijken in je bios of je AI Overclocking Feature (of zoiets) niet op Automatic staat. Moet op Manual staan, en dan dus NIET verhogen... Het lijkt erop dat het moederbord in 3D gek wordt met automatic overclocking. Het lijkt dus een moederbord probleem.

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 11:47:
op de vraag of de heatsink ook warm wordt, dat durf ik niet te zeggen. daar kan ik niet bij, zit de cooler bovenop.

de standaard koeler is al vervangen door een koeler van spire, omdat men dacht dat dit het probleem was, maar probleem bestaat dus nog steeds.
Er zit toch geen fan aan de zijkant van de heatsink? Probeer daar eens te voelen. ;)
Gianni Rombios schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 11:56:
Hier lijkt het op http://vip.asus.com/forum...LI&SLanguage=en-us&page=3

Ik zou eerst nakijken of je de laatste biosversie hebt. Eigenlijk daarvoor nog even goed kijken in je bios of je AI Overclocking Feature (of zoiets) niet op Automatic staat. Moet op Manual staan, en dan dus NIET verhogen... Het lijkt erop dat het moederbord in 3D gek wordt met automatic overclocking. Het lijkt dus een moederbord probleem.
Ik moet zeggen dat ik 50 graden tijdens kantoor-applicaties ook aanzienlijk vind. Normaal is dat eerder in de orde van 35-40 graden.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
welke bios versie erin zit durf ik niet te zeggen. pc staat nu weer bij de winkel. dus hoe instellingen staan weet ik ook niet.

probleem is dat bord ook niet emer leverbaar is (misschien wel door dit probleem uit de handel gehaald??) dus als het daarmee is, dan moet men dat bord opsturen en dient het gerepareerd te worden.

maar is z'n hoge temperatuur wel goed voor de processor dan? dit ivm toekomstige foutmeldingen? want zelf lijkt me die 100 graden wel aan de erg hoge kant. kan ik hier later problemen mee krijgen?

Verwijderd

Topicstarter
_the_crow_ schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 11:59:
[...]
Er zit toch geen fan aan de zijkant van de heatsink? Probeer daar eens te voelen. ;)
[...]
Ik moet zeggen dat ik 50 graden tijdens kantoor-applicaties ook aanzienlijk vind. Normaal is dat eerder in de orde van 35-40 graden.
er zit geen fan aan de zijkant. dat weet ik zeker. en ja heb ook een 3500+ hier draaien en die wordt niet warmer dan 35 graden tijdens normaal gebruik.

• Dijkstra30
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-05 14:48
Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 12:06:
[...]

er zit geen fan aan de zijkant. dat weet ik zeker. en ja heb ook een 3500+ hier draaien en die wordt niet warmer dan 35 graden tijdens normaal gebruik.
The Crow bedoeld met heatsink niet de processor zelf, maar het aluminium koelblok op de processor, gewoon de koeler dus. Probeer eens te voelen of die wel warm wordt. Is dit niet het geval, dan is er iets mis met het contact tussen de processor en koeler.
Een andere mogelijkheid is dat de IHS, integral heat spreader, dat blikje op de processor niet goed contact maakt met de processor zelf. Dit is echter wat lastig te controleren.

i920 D0, UD3R, OCZ1600vlgk

Verwijderd

Topicstarter
Dijkstra30 schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 12:39:
[...]
The Crow bedoeld met heatsink niet de processor zelf, maar het aluminium koelblok op de processor, gewoon de koeler dus. Probeer eens te voelen of die wel warm wordt. Is dit niet het geval, dan is er iets mis met het contact tussen de processor en koeler.
Een andere mogelijkheid is dat de IHS, integral heat spreader, dat blikje op de processor niet goed contact maakt met de processor zelf. Dit is echter wat lastig te controleren.
het koelblok wordt ook warm, daar brand je gewoon je vingers aan. al ondervonden :9~

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Iedereen zoekt het in de processor, maar het is waarschijnlijk de videokaart die zn warmte nergens kwijt kan... Zorg maar eens voor een betere airflow.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:43
Wat voor winkel is dat zeg? Hoe moeilijk kan het voor hen zijn om er eens een andere CPU in te stoppen? Baat het niet dan schaadt het niet.
Of misschien ligt het probleem bij het moederbord?
Het is wel eigenaardig dat de CPU met Prime niet zo heet wordt als tijdens het gamen. Het enige wat ik kan bedenken, is dat het systeem in zijn totaliteit meer belast wordt tijdens gamen. Met Prime is het enkel de CPU. Dus warme videokaart en een warmere case! Hoe zit het met die temperaturen?
Controleer ook eens de de waarden van de voedingslijnen tijdens het gamen!!

[ Voor 7% gewijzigd door D-Three op 23-01-2007 12:55 ]

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:36
Misschien een stomme opmerking: maar je processor is toch niet overklokt hé?

Ook is het misschien eens even interessant om de temperatuur van de videokaart te geven.
Als die extreem hoog zijn kan het probleem daar aan liggen: dat deze je pc als het ware opwarmt.

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

mae-t.net schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 12:51:
Iedereen zoekt het in de processor, maar het is waarschijnlijk de videokaart die zn warmte nergens kwijt kan... Zorg maar eens voor een betere airflow.
Lijkt me dé logische stap. De heatsink is gloeiend heet zegt de TS. Dat is nou niet echt gezond.
Verder staat ook nog in de topicstart:
Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 11:16:
nu is de pc voor de 3e keer dar, omdat ik thuis, als amateur, de proccessor wwel boven de 100 graden kan krijgen. de kast staat gewoon op eht buro, en ook als ik het moederbord uit de kast haal en naast de kast legt, wordt de processor ook warm dat ie de 100 graden haalt.
Tenzij je bedoelde dat de TS z'n complete huis moet doorluchten. ;)

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:58
zalman cu7700 erop ofzo als je dat passend krijgt... niet teveel koelpasta en niet te weinig...

Verwijderd

Een andere koeler, betere airflow etc maakt natuurlijk allemaal niks uit als de processor 100 graden wordt. Ik heb bij mijn moeder een 3500+ draaien met de standaard koeler en op de laagste toerental (met fanmate) en dat ding wordt echt niet warmer dan 40-50 graden hoor.
Het feit dat TS zijn vingers brandt aan het koelblok zegt ook al veel. Dat betekent dat de processor ook daadwerkelijk zoveel warmte produceert (en dat er geen slecht contact is tussen koelblok en processor).
Oftewel, het lijkt mij aan de processor te liggen. Ondanks het feit dat processoren bijna nooit "stuk" zijn, komt het natuurlijk wel eens voor. Een daadwerkelijke 100 graden is gewoon te veel voor een AMD 64 processor.

• D-Three
Ik had het gelezen maar was het al terug vergeten. De TS heeft dus zijn moederbord naast de PC gelegd dus casetemp kan het al niet zijn. Aangezien de koelblok ook heet wordt, is het al zeker dat de CPU echt zo heet wordt.
Controleer dus eens de Vcore!
Maar het blijft eigenaardig dat de CPU met Prime niet zo heet wordt als tijdens het gamen. Misschien is de CPU "gedeeltelijk" defect? Want Prime strest de CPU niet volledig. Eindelijk is het ook geen testprogramma.
Maar zoals ik al zei, wordt het systeem in zijn totaliteit meer belast wordt tijdens gamen. Met Prime is het enkel de CPU. Controleer dus ook eens de de waarden van de voedingslijnen tijdens het gamen!! Misschien zit daar iets fout waardoor het voedingscircuit van de CPU in de war raakt?? Ik zou anders niet echt kunnen bedenken waar het probleem echt zit.

• bastian433
overigens draait mijne op ongeveer 30/35 graden full load, maar wel met een cu7700 erop.
automatisch overklokkend moederbord, zou ook nog een optie zijn zoals iemand al zei.
een stukke cpu die gloeiend heet wordt is merkwaardig...
normaliter loopt je cpu bij meer dan 80 graden(deze dan) al schade op dus het kan zijn dat die al schade heeft opgelopen en dat die daardoor stuk is.

Verwijderd

Topicstarter
airflow maakt niet uit, want ook buiten de kast, dus met moederbord etc buiten de kast wordt ie ook heet. las net op de site van asus (via link van Gianni Rombios) dat het ook aan moederbord zou kunnen liggen, maar idd winkel kan mbv een andere processor zo kijken of het aan de processor ligt of aan het moederbord, gooi je er een andere 3800+ erin en wordt ie dan warm, ligt het aan het mobo. wordt ie dan niet warm, ligt het aan de processor.

zit er bijna zelf aan te denken om zelf maar een extra 3800+ te kopen en het dan zelf te testen. want bwen de winkel nu eigenlijk wel een beetje zat. vooral de technische dienst heb ik geen hoge pet meer van.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Heb je in de winkel het probleem laten zien of alleen verteld? 100C zou nl desastreus zijn voor de CPU en ik zal het als ik winkel was ook niet geloven.

Prime is een goede test om de cpu warm te stoken. Wordt de CPU niet warm door Prime dan zou ik het 3D verhaal niet geloven alleen als ik het zou zien. Overigens is 65C ook al niet aan te raken evenals 50C. Dus voeltheorie is niet de beste, exacte meting is natuurlijk beter. Maar is niet gewoon de sensor rot op het MB. Je hebt een AMD processor, installeer eens de laatste versie van Speedfan. Daar kan je de Core meten en niet alleen de processor temperatuur. Dan kun je de delta zien tussen core en MB sensor.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

Topicstarter
de core wordt ook extreem warm, zie ook de plaatjes die ik heb gemaakt met mijn camera. ik heb van zowel de bios als van speedfan foto's gemaakt. daar bleek uit dat de core volgens speedfan 85 graden heet werd tijdens het draaien van NFS Carbon. en toen werd de pc al weer afgesloten. hieronder de foto's die ik gemaakt heb.

Afbeeldingslocatie: http://img01.picoodle.com/img/img01/7/1/24/f_PICT03i_c3b2m_2beb232.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img01.picoodle.com/img/img01/7/1/24/f_PICT04i_c3b2m_d1b208a.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img01.picoodle.com/img/img01/7/1/24/t_pic1i_c3b2m_d7f744c.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2007 20:49 ]

• bastian433
Anders met die foto's even naar de winkel gaan. kijken wat ze dan zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
de foto's zijn ook bij de winkel bekend, maar tot op heden denken hun dat het aan de kast ligt of de voeding.

terwijl ik ookal gezegd heb dat als je het geheel buiten de kast legt, ook zo warm wordt dat de pc uitgeschakeld wordt.

• OfferedPoet
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-02 03:15
100 graden? (Fahrenheit??? want dan si het nog maar 37,7 graden CELCIUS)

Ik heb namelijk ook een AMD Athlon 64 3800+ (Newcastle) en die werd ook erg warm

55 graden celcius idle en stressen 68 graden celcius :|

ff wat stof eruit geblazen; nwe cpu-cooler (Artic Freezer 64 Pro)

33 graden celcius idle en stressed 39 graden celcius :9~

Veel beter

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Chuckiej schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 13:32:
100 graden? (Fahrenheit??? want dan si het nog maar 37,7 graden CELCIUS)

Ik heb namelijk ook een AMD Athlon 64 3800+ (Newcastle) en die werd ook erg warm

55 graden celcius idle en stressen 68 graden celcius :|

ff wat stof eruit geblazen; nwe cpu-cooler (Artic Freezer 64 Pro)

33 graden celcius idle en stressed 39 graden celcius :9~

Veel beter
Ondanks dat de plaatjes vrij klein zijn, kan ik nog wel zien dat er 90graden Celcius staat. ;)

Ligt het nou aan mij of zijn die plaatjes niet te vergroten?

[ Voor 6% gewijzigd door _the_crow_ op 24-01-2007 17:28 ]

• OfferedPoet
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-02 03:15
offtopic:
nee, die plaatjes kan je niet vergrooten :X

Maare, chassisfan 0 RPM??

Ben jij vergeten de casefans aan te sluiten :P

Verwijderd

Topicstarter
casefans zitten er niet in de kast. dus die hoeven dan ook niet aangesloten te worden.

kan idd zijn dat plaatjes niet vergroot kunnen worden, maar wist anders niet hoe ik de plaatjes wel werkend kon krijgen.

en zoals eerder al gezegd, de koeler (die standaard meegeleverd wordt) is al vervangen door 1tje van spire (type weet ik ze ff niet) en ook dat heeft niet geholpen. na 1.5 week rma weet men bij de winke lnog niet waar het aan ligt. ze blijven het maar op de voeding en de airflow gooien, terwijl ik hun al tig keer gezegd heb dat de omstandigheden ook buiten de kast hetzelfde zijn als in de kast. dus ook butien de kast wordt alles boven de 100 graden (processor dan wel te verstaan)

Verwijderd

Topicstarter
plaatjes zien nu wat groter gemaakt, hoop dat het nog te lezen valt zo

• D-Three
Zoals ik al zei: bekijk ook eens de waardes van de voedingslijnen tijdens het gamen.

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-05 09:09
Ik zet mijn geld op de tip van Gianni ivm "Automatic Overclocking".

Verwijderd

Topicstarter
automatic overclocking? wat is dat als ik mag vragen? en wat doet dat met je pc dan?

ik zelf heb de processor niet overklokt, zou niet weten hoe dat moet. dus zou iemand mij dat kunnen vertellen wat het betekend en wat het doet met je pc?

• Janie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05 23:17
Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 19:35:
automatic overclocking? wat is dat als ik mag vragen? en wat doet dat met je pc dan?

ik zelf heb de processor niet overklokt, zou niet weten hoe dat moet. dus zou iemand mij dat kunnen vertellen wat het betekend en wat het doet met je pc?
Gianni Rombios zegt eerder in dit topic het volgende:

Hier lijkt het op http://vip.asus.com/forum...Language=en-us&page=3

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:57

FlyEragon

Alien Monkeys

Een aantal mensen hebben het al gevraagd maar op hoeveel volt staat je Vcore ? Deze is geloof ik standaard 1,4V voor A64 winchester's en 1,35 voor de venice.

• D-Three
Heeft ie al een screenshot over gepost:
http://www.picoodle.com/v...PICT04i_c3b2m_d1b208a.jpg

Verwijderd

Topicstarter
heb de vcore op 1.4 volt staan, zoals ook op screendump valt te zien.

laatste bios versie staat erop, daar heb ik al reeds naar gekeken.

over dat automatic overclocking kan ik niks zeggen hoe dat staat, de pc staat nog steeds bij de winkel, gisteren nog even over gebeld en zei zeggen nog steeds dat het volgens hun de voeding is maar dat hun daar steeds niet over uit zijn, en dat ze er nog mee aan het testen zijn.

Verwijderd

Travis77 - ik ga nu giga offtopic en het is verder niet als kritiek bedoelt, maar gebruik in de toekomst 'zij' ipv hun :/

het is hun bal
en het is zij zeiden
etc

-sorry ben leerkracht xD-

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2007 10:45 ]

Verwijderd

Heb jij niet toevallig in je bios de koelings snelheid het aantal RPM op zijn laagst gezet? Dat zou kunnen verklaren dat je zo'n hoge temperatuur hebt. Ik zou daar is naar gaan kijken in je bios! Verder vind ik dat de winkel wel een andere cpu had moeten testen!

• survivor
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-12-2021
Hier hetzelfde probleem met dezelfde processor ( 3800+ venice ) op een MSI K8N NEO2 Platinum....heb alles handmatig ingesteld ( spanning van de cpu naar omlaag gezet en de multiplier op 12 ) het systeem houdt nu stand,maar als ik }:O draai kan het een paar uur goed gaan om dan ineens weer oververhitting te hebben met als gevolg uitschakeling van het systeem.De airflow in de kast is ok,2 intakes van 92 mm en 1 outtake van 120 mm ....ook getest met een 3500+ en daarmee was er geen probleem met de normale instellingen en de }:O . 8)7

Asus A8N-SLI SE,AMD X2 4200+,2 x 1024MB Apacer,Nvidia GeForce 8500GT,Plextor PX-708A,Plextor Premium,Plextor PX-116A2,Seagate ST3320620AS 320 GB(Vista),Seagate ST3250410AS 250GB x 2 raid0(XP),Samsung HD502IJ 500GB(Open Suse 11.0)

• justin_ti
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-05 07:22
Wat een sukkels bij die winkel. Je kan met een beetje verstand toch uitvinden waar het aan ligt. Als de processor werkelijk zo heet word, dan is er iets mis met de processor als de koeler er gewoon goed op zit. Aangezien de vcore normaal is en de cpu bij idle al zo heet word. Hier werd eerder gezegd dat de heatspreader niet goed zou kunnen zitten op de cpu. Dat kan idd zo zijn. Laat de winkel die processor maar eens in een andere computer testen, of een andere processor bij jou erin. Dan weet je meteen waar het probleem ligt. Wij kunnen het zo niet zeggen. Tis in iedergeval geen videokaart die te heet word, of casefan die ontbreekt, want daardoor ontstaan geen temperaturen van 100 graden bij de processor.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 10:43:
Travis77 - ik ga nu giga offtopic en het is verder niet als kritiek bedoelt, maar gebruik in de toekomst 'zij' ipv hun :/

het is hun bal
en het is zij zeiden
etc

-sorry ben leerkracht xD-
Ik irriteerde mij er ook al aan...

Ter aanvulling:
terwijl ik hun al tig --> terwijl ik hen al tig... :Y

Ontopic:
Als je je pc terug hebt, kijk eens in de bios of je de Jumpfree configuration (oid) in kunt stellen. Zorg dat deze op auto staat of kijk even waar hij hoort op te staan. (LLG --> Lang Leve Google)

Hoi!

Verwijderd

Ik heb ongeveer iets vergelijkbaars aan de hand gehad.

PC valt uit na ~15sec tijdens post/bios

Verwijderd

ik heb hier bijna dezelfde configuratie.
amd 3800 venice 939
Asus A8V-XE
1 gb ddr400
sapphire x1950 pro 256 mb

alles draait op stock.
mijn temperaturen in graden.
cpu
idle: 36
load 42
mobo
idle 28
load 32
standaard heb ik een amd boxed koeler erop met arctic silver 5 pasta erop.Verder heb ik 2 kastkoelers die het warme lucht uitblazen.

Verwijderd

temperaturen toen ik pcmark04 aan het draaien was.
Afbeeldingslocatie: http://img408.imageshack.us/img408/8127/pcmark044809hy1.th.jpg

temperaturen bij wprime
Afbeeldingslocatie: http://img185.imageshack.us/img185/8441/wprime69hm9.th.jpg

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:50

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 15:16:
temperaturen toen ik pcmark04 aan het draaien was.
[afbeelding]

temperaturen bij wprime
[afbeelding]
Wat een nutteloze toevoeging aan dit topic....
Wat heeft de TS hier nu aan? Kan ie zien hoe goed jij t doet?
Help die jongen toch eens en geef nuttige info ipv nutteloze screens..

TS:
Ik denk dat je maar wat moed moet verzamelen en nu die mensen van deze winkel, eens goed de waarheid moet vertellen.
Je bent gewoon schijtziek van dit gezeik.
Je bent er ik weet niet hoe vaak nu al geweest en elke keer t zelfde, geen verbetering.
Geef door wat hier op got werd gezegd en kijk eens hoe ze daar mee om gaan.
Is het trouwens een bekende winkel of een lokale shop?

-= Very annoying forum person =-

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
denk niet dat het aan de headspreader / koelblok ligt, gezien die ook heet schijnt te worden?

Bios instellingen eens nalopen op AI overclock en evt AIbooster in je OS deinstalleren..

mijn oude 3200 Venice en huidige X2 4400 Toledo kreeg ik met nooit over de 60 gestookt?
(ongeacht hoehoog ik de vcore ook gooide)

404 Signature not found

• BlackBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-03 14:55
hoe zit het met de airflow in de kast? een MBM chip die 37 graden wordt is te warm... met een goede airflow blijft die op of net boven kamertemperatuur zitten.

kast open met tafelventilator erop en dan laten draaien.

Als je cpublok warm wordt is niet erg, dan weet je dat hij goed is aangesloten. Als je je handen eraan brandt is er een probleem. Als je CPU-blok gewoon warm is kan dat komen door een slechte airflow, geen goed contact tussen proccesor en IHS (heatspreader op je CPU), of geen goed contact tussen IHS en je processorkoeling.

Wat ook nog kan is een goede koeling, maar een op hol geslagen sensor, maar met een MBM chip temp van 37 graden denk ik dat niet.

Ik zou eerst eens naar je kast kijken (tafelventilator).

Succes!

• D-Three
En wat is een MBM chip?? Waarschijnlijk bedoel je gewoon de MB-temp?

Verwijderd

wat mij opvalt is dat de fan maar op 800RPM draait, dit zou erop kunnen duiden dat de CPU koeler niet goed genoeg contact maakt. vervang de koelpasta anders eens? :)

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 18:58:
wat mij opvalt is dat de fan maar op 800RPM draait, dit zou erop kunnen duiden dat de CPU koeler niet goed genoeg contact maakt. vervang de koelpasta anders eens? :)
Dat dacht ik eerst ook even, maar dat bleek op het plaatje de FAN-Warning-Temp te zijn, de fan draait op 2800RPM, wat volgens mij normaal is voor zo'n stock cooler.

Ik denk zelf dat het niks met koeling te maken heeft, met een AMD2400+ die veel warmer wordt, overgeklokt zonder casefans, met stock cooler wordt max 65C, hier heeft de TS niet veel aan natuurlijk, maar geeft even aan dat zijn setup normaal zou moeten kunnen coolen.

Maar ik denk dat we niet verder kunnen helpen totdat de PC weer bij jou staat, en mail dat computerbedrijf even over dit topic, en vertel ze even over die AI settings, misschien zien ze dat over het hoofd, en vraag ze anders of ze even met een andere processor kunnen testen.

~ Mijn prog blog!

Verwijderd

hm wel vreemd mijn stock koeler van de amd64 3200+ s939 draait 100%- 3184rpm
het enige dat ik kan bedenken is dat het koelblok er niet goed opzit/ het plasticje er nog op zit :+ maar dan zou je wel wat ruiken.

• ttimmer
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-12-2021
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Asus A8V-XE en de +3800. In de bios zie ik de temp gestaag oplopen naar 80 graden en dan slaat ie af terwijl hij helemaal niet warm wordt. Als oplossing een 3700+ erin gezet om het moederbord 'in te regelen' en daarna de +3800 weer erin en voila, probleem was opgelost.
MAAR WAT SCHERTS MIJ VERBAZING!!!!!!!! Het probleem is nu weer teruggekomen!!!!! Toch eens bij Asus langs wat die er van zeggen, want dit is te gek of heeft iemand anders al een oplossing?

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-05 22:12
Enige wat ik kan bedenken is

1: Fout in temperatuur uitlezing.
2: IHS probleem.

Aangezien TS al aangaf dat óók het koelblok LOEIEND heet werd.. denk ik dat het 2 is.

Probeer eens IHS te verwijderen als je al uit je garantie bent. redelijk 'harmless' dingetje als je een niet al te zware koeler hebt :-) Hier: [OC & INFO] AMD Athlon64/Opteron OC Resultaten - Deel 31 meer info.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Het moet wel aan de sweex liggen, want sweex<->sucks.

Lijkt me meer dat het bord je cpu vet overvolt (of komt het toch door de sucks)

Tijd om de automatische settings gedag te zeggen en zelf te werk te gaan.
Zijn ook wel progjes, cpu-z, pc wizard, speedfan etc die msschien ook wel iets over het voltage en de temps te melden hebben.

Is de kast wel een beetje luchtig btw of warmt de sweex hem te erg op :P

Edit laat maar lees net dat er al een paar van die dingen zijn geprobeert, maar blijf erbij .... ..... :9

[ Voor 11% gewijzigd door Powrskin op 12-02-2007 19:26 ]

Nukezone FTW

• survivor
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-12-2021
NomadTitan schreef op maandag 12 februari 2007 @ 17:57:
Enige wat ik kan bedenken is

1: Fout in temperatuur uitlezing.
2: IHS probleem.

Aangezien TS al aangaf dat óók het koelblok LOEIEND heet werd.. denk ik dat het 2 is.

Probeer eens IHS te verwijderen als je al uit je garantie bent. redelijk 'harmless' dingetje als je een niet al te zware koeler hebt :-) Hier: [OC & INFO] AMD Athlon64/Opteron OC Resultaten - Deel 31 meer info.
Ben even niet mee,wat is IHS? :?

Asus A8N-SLI SE,AMD X2 4200+,2 x 1024MB Apacer,Nvidia GeForce 8500GT,Plextor PX-708A,Plextor Premium,Plextor PX-116A2,Seagate ST3320620AS 320 GB(Vista),Seagate ST3250410AS 250GB x 2 raid0(XP),Samsung HD502IJ 500GB(Open Suse 11.0)

Verwijderd

Als het koelblok loeiend heet wordt is de koeling gewoon niet voldoende. Heel makkelijk.

• pinojo123
  • Laatst online: 18:52
Misschien eens proberen om je Vcore softwarematig te verlagen met RMclock of CrystalCPUID.
Zie mijn post hier

Verwijderd

pinojo123 schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 17:14:
Misschien eens proberen om je Vcore softwarematig te verlagen met RMclock of CrystalCPUID.
Zie mijn post hier
Wat zijn dit nou weer voor een oplossingen? Een niet overgeklokte cpu moet toch gewoon standaard prima kunnen draaien.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:00
Volgens mij ligt het aan je voeding want je voltages zagen er ook niet normaal uit.

edit misgelezen op de foto's, voltages zijn wel goed. Mss domme vraag, maar is het koelertje wel goed geinstalleerd? Mss trekt die lucht aan vanuit het koelblok, terwijl hij lucht IN het koelblok moet blazen.

[ Voor 56% gewijzigd door skelleniels op 13-02-2007 17:41 ]

http://specs.tweak.to/16567

• pinojo123
  • Laatst online: 18:52
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 17:29:
[...]

Wat zijn dit nou weer voor een oplossingen? Een niet overgeklokte cpu moet toch gewoon standaard prima kunnen draaien.
Voltage verlagen zorgt ervoor dat je cpu minder heet wordt.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:00
pinojo123 schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 19:14:
[...]

Voltage verlagen zorgt ervoor dat je cpu minder heet wordt.
Het is al standaardvoltage, en de kans bestaat er dan in dat hij niet meer stabiel is op te laag voltage...

http://specs.tweak.to/16567

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zou heel goed aan het moederbord kunnen liggen. Ik heb het zelf een maand of 2 geleden gehad met een zelfde Asus A8V-XE moederbord icm een 3200+ en een 4000+ en binnen de kortste keren (~2 minuten) liep die over de hittegrens heen waarna het systeem zichzelf afsloot. De winkel heeft de combinatie 2x omgeruild en uiteindelijk geld terug gegeven.

edit: ik weet dat dit je probleem niet oplost maar het is in ieder geval mijn ervaring met dit mobo.

[ Voor 13% gewijzigd door spone op 14-02-2007 00:06 ]

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

Verwijderd

Topicstarter
heb de pc weer en probleem blijft aanhouden. men denkt dat het ligt of aan de voeding of aan de slechte airflow. nu heb ik van het weekend zelf wat testen gedaan met mijn maten en wat blijkt, de artic7 koeler die hun erop hebben geplaatst, blijkt niet zo goed te werken als gedacht. heb hier ook een 3500+ draaien met een boxed koeler, en zet ik die koeler op de 3800+ dan wordt ie onder 100% CPU belasting niet warmer dan 48 graden celsius. zet ik die artic koeler erop dan wordt ie idle al 60 graden. dan lijkt het mij toch, dat die koeler niet goed is.

tevens hebben we de 3800+ in 3 kasten getest, met zowel een agp als pci-e slot, en allemaal werden ze warm met de artic koeler in combinatie met de cpu. maar nu zegt de winkel dat als ik denk dat het de koeler is, dat hun de koeler apart willen testen en bij gebrek willen vervangen, terwijl ik een 3800 boxed heb gekocht en die koeler bij aanvang al niet goed bleek te wezen, daardoor hun die artic7 koeler erop hebben gezet.

boze brieven over en weer hebben tot op heden nog niks geholpen. maar goed wel vreemd dat ik in 3 dagen tijd meer weet dan hun in 3 weken te weten zijn gekomen. wat is het begrip testen toch groot he :X

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
ahah zou dus opgestuurt moeten worden?
Die arctic is prima genoeg voor de cpu en 48C is ook niet echt hoog. Al is het ook cker niet laag.
In elk geval veel te hoog als de deur v/d kast open stond.

Heb Bij een kameraad ook een arctic op zijn 3200 gedaan en die is nu ook standaard overklokt tot 2400mhz. De cpukoeler staat volges mij zelfs nooit aan :P. Hij heeft dan verder ook wel een goede airflow en kast/voeding, omdat ik voorzorg maatregelen had genomen omdat hij een 1800xt heeft :P

Nukezone FTW

Pagina: 1