2 identieke SATA's - 1 geen SMART?

Pagina: 1
Acties:

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Ola :)

Ik had gisteren ineens wat vreemde geluiden uit mijn kast. Dus kreeg ik het donkerbruine vermoeden dat 1 van mijn HDD's het begeven was. Dus meteen gekeken. Het rare geluid lek in niets op de geluiden die in de FAQ worden genoemd, dus ik denk dat het dat niet kan zijn. Gelukkig maar :) Maar toch fluks WD diag tool van internet geplukt en aan het testen :Y)
Wat blijkt nu ineens: de WD-tool ziet van 1 van mijn 2 HDD's de SMART zut niet :? Kan hem daar dus ook niet mee testen :( Als ik de test run is zelfs de extended test in minder dan 1 sec klaar.

De partitie wordt wel gezien (gelukkig maar) en ik heb volgens mij ook geen fouten op die disk. Verkenner doet er heel normaal over. CHKDSK levert geen fouten op. Echter zowel SiSoft Sandra als Everest Home Edition als Speedfan zien ook de SMART niet van die disk. Soms ziet Sandra de diskgegevens niet eens :( Nou kan dat ook aan brakke software liggen...maar het is wel vaag. Bij mijn weten kon ik altijd van beide disks de SMART uitlezen namelijk.
De disk waar wel de SMART van uitgelezen kan worden komt ook alle tests goed door. Ook Sandra kan daar wat mee, evenals Everest en Speedfan.
Voltages lijken allemaal ok, ik zie geen gekke afwijkingen iig. Bovendien: probleem doet zich al Idle voor.

Even wat technische specs:
- 2x WD1200JD SATA
- Asus P4P800 bord
- Audigy2
- Radeon 9800pro
- 2 opticals
- Voeding: 300W FSP (a-merk dus)

De HDD's hebben de zelfde aankoopdatum, dus vermoedelijk zelfde batch. Alleen serienummers zijn anders. Ik gebruik de onboard SATA controllers. Ik heb gecheckt of ik in BIOS of apparaatbeheer SMART kon aanzetten voor een drive. Niks. Google op "WD1200JD enable SMART": niks :(
Voorts nog wat screenshots:

Afbeeldingslocatie: http://img265.imageshack.us/img265/4859/lifeguardscreenshot7zk.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img265.imageshack.us/img265/6632/drive2properties0sj.jpg

Graag wil ik weten wat dit allemaal voor ellende is, en hoe ik SMART aan moet zetten danwel mijn drive kan testen op fouten. Disk is eigenlijk een disk voor storage, maar even 120Gb backuppen is voor mij geen optie op het moment.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Alleen als je data niet erg belangrijk is, kun je het je permitteren op dit stadium niet te backuppen.

Je HDD moet waarschijnlijk RMA gestuurd worden omdat hij aan zn einde zit. Mijn advies is: schakel de hardeschijf uit en doe hem pas weer aan zodra je een hardeschijf hebt waarop je kunt backuppen. Test dan de HDD met de DOS utility van de fabrikant (staat op Ultmate Boot CD), dan krijg je een errorcode, stuur dan de schijf volgens RMA procedure terug voor vervanging.

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Mja, da's leuk, maar dat hoor ik graag van meerdere mensen dan. Niet dat ik je niet geloof - maar een second opinion is nooit weg ;)
Overigens lees ik in de online help van Speedfan:
About S.M.A.R.T. readings

S.M.A.R.T. technology is really interesting and is useful to address several HD related issues. SpeedFan can help you by showing S.M.A.R.T. readings from available HDs. Please note that HDs connected to some IDE RAID controllers might not show up. Supporting these controllers is not an easy task. If any manufacturer would like to be supported, I will be pleased to receive any kind of info from them :-)
De controller die ik gebruik is de onboard Intel RAID controller. Heb ze alleen niet in RAID staan. Iemand enig idee of dat in dit geval uit kan maken, danwel soortgelijke ervaringen?
Want het bevreemd me dat mijn HDD het wel gewoon goed doet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Als je data wel waardevol is, wil je niet het risico lopen dat hij mogelijk dus aan het overlijden is. Te lang wachten met backuppen/recoveren kan je dus je data kosten. Als je toch het risico wilt nemen, hetgeen ik niet aanraad, kun je gelijk al met de utility van de fabrikant (die dus ook op de Ultimate Boot CD staat (downloaden via google)) je hardeschijf controleren op fouten. Is er een defect dan krijg je een error status code en daarmee kun je je schijf RMA sturen. Het spreekt voor zich dat je zelf je data eraf moet halen.

Het gevaar is dat je HDD het mogelijk niet overleeft, juist bij zwakheden is het niet goed om een intensieve test uit te voeren. Zeker als je al geluiden hoort komen uit je schijf, zou ik het zekere voor het onzekere nemen. Tenzij je het niet zo heel erg vindt als je data weg is natuurlijk, bijvoorbeeld bestanden die je weer opnieuw kunt genereren zoals renderfiles.

Dat je controller niet ondersteund zou zijn en dus geen SMART kan uitlezen lijkt me onwaarschijnlijk. Je hebt namelijk een soortgelijke schijf aan dezelfde controller hangen waarbij je wel SMART kunt uitlezen. Bovendien hoor je geluiden uit de schijf die je bij de andere niet hoort, toch?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2007 21:10 ]

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Dat geluid dat ik hoor heb ik (met de kast open) vermoedelijk terug getraceerd tot de cooler van mijn radeon. Heb dan ook het sterke vermoeden dat die harddisk gewoon goed is, alleen vind ik het nog steeds vreemd dat ie geen SMART teruggeeft.
HDD staat vol met films die ik eigenlijk wel wil bewaren en vrijwel mijn comlete colectie MP3's. Beetje zonde als ze weg zijn, maar op zich wel aan te komen.
Een extra hdd is natuurlijk nooit weg (begon toch een beetje vol te raken, zie screenshot), maar wil wel zeker weten dat die uitgave verantwoord is natuurlijk. Heb volgens mij the ultimate bootdisk wel ergens hier liggen - zal zo eens evengaan testen :)

Edit: OK. HDD is nu afgekoppeld. Ultimate Bootdisk die ik had wil helaas niet helemaal lekker starten met de WB tools :( heb ook nog een bootflop van de WD-site geplukt, maar die ligt nu plat :( Ga me toch maar eens beraden op iets van RMA. Morgen even Paradigit contacten - eens kijken of ik nog garantie op die schijf heb. Hoeveel jaar had WD ook alweer op zijn schijven:?

[ Voor 22% gewijzigd door The Eagle op 22-01-2007 22:26 ]

Verwijderd

Ligt eraan wanneer je hem gekocht hebt. Tegenwoordig alles 2/3/5 jaar. Vroeger was het nog wel dat je slechts 1 jaar garantie had. Kijk eens op hun website, meestal kun je checken of je nog garantie hebt door middel van je S/N en P/N (Serial Number en Part Number).

Heb je wel de meest recente versie van UBCD? RMA sturen mag sowieso alleen nadat je de utility hebt gebruikt (en een status code hebt).

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2007 22:33 ]

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Mja, dan moet die site van WD natuurlijk wel te bereiken zijn 8)7 |:(
En was niet de laatste versie van UBCD btw, geen idee welke het was. Keek ineens tegen een command prompt aan en zag allemaal linux-active dir's. Kan wel wijs uit DOS-commando's (mee opgegroeid), maar kon nergens vinden waar ik die diag-tool moest starten. Keertje andere disk downen en bakken dus :Y)

Als dat ding 2 jaar garantie heeft ben ik de spreekwoordelijke zak cement. Ding stamt ergens uit begin 2004 geloof ik, geen idee, moet ik natrekken. Zal ook de serienummers maar eens nakijken.

Wordt vervolgd.

Verwijderd

Even downloaden: http://www.majorgeeks.com/Ultimate_Boot_CD_Basic_d4019.html
Branden, dan bij booten krijg je een menu en kun je met F2 voor Hard Disk utilities kiezen. Op 2e pagina staan dan (geloof ik) de utilities van elke fabrikant. Reuze makkelijk, geen kennis van linux nodig. :)

Site van WD doet het ook gewoon, binnen 10 sec gevonden: Warranty Check

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2007 00:34 ]

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:33
Hij kan de SMART tabel niet meer lezen, en WD tool geeft een warning aan. Wees blij dat je nog op die schijf komt... Geen test tools meer gebruiken (= stress), maar al het onnodige {edit vervangbare} spul even wissen op beide schijven en vervolgens proberen om zoveel mogelijk te kopieren naar de andere schijf. Dan een advance RMA aanvragen (krijg je eerst een nieuwe schijf van WD en kan je je data kopieren en vervolgens de oude schijf terug sturen). Zie voor meer details : "Western Digital garantie afhandeling" een thread van kortgeleden.

"That was left handed..." - JJH

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Voor de geschiedenis (scheelt zoeken voor hij die na mij komt): Western Digital garantie afhandeling

Ik ga hopen jongens, hopen...
Zojuist tot de conclusie gekomen dat ik dat ding 22-12-2003 gekregen heb. Volgens Paradigit zat er 3 jaar op dat ding, maar dat moet ik aan de hand van het serienummer ff natrekken. Oftewel: ws. net buiten de garantie :( Ga vanavond nog even aan de slag met dat ding, kijken of ik die DOS-tool aan de gang krijg en dan foutcode zoeken.
Ondertussen denk ik dat ik maar een 320GB ergens vandaan ga toveren. Volgens pricewatc is een 120GB namelijk vrijwel nergens meer te krijgen, dus RAID gaat hem dan ook niet meer worden :(

[ Voor 8% gewijzigd door The Eagle op 23-01-2007 13:23 ]

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het kan zijn dat de identieke harde schijven elkaar met SMART in de weg zitten: Ze proberen allebij op hetzelfde adres oid te schrijven en één zal dit niet lukken.

Je kunt even de harde schijf die wel SMART info geeft eruit halen. Hier zal je Windows wel opstaan. Vervolgens met een bootable cd waar Windows (BartPE, UBCD) of Linux (Knoppix) opstaat even een hd-smart-monitor tool pakken. Dan ben je er ook.

Je kunt ook de harde schijf die geen smart info geeft op een andere controller hangen.

[ Voor 9% gewijzigd door dr snuggles op 23-01-2007 19:29 ]

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Ik heb zojuist met de DOS-utilility beide SATA's getest. Wat schetst mijn verbazing: geen van beide fouten 8)7
Ook even mijn serials door de site van WD (die nu wel gewoon reageert) gehaald. Garantie staat op 3 jaar en is afhankelijk van de leverancier (OEM natuurlijk). Para had ik al gebeld, en die gaven 1 jaar op. Garantie kan ik dus sowieso vergeten, maar dat was ook niet echt meer te verwachten ;)

Die tip van dr snuggles zal ik nog even proberen. Als het goed is moet ie dan een prima health-status geven :) Ik had ook al een beetje het vermoeden dat ze elkaar in de weg konden zitten, maar zelf nog nooit zoiets aan de hand gehad. Maar even testen en dan weten we het :)

Edit: Beide schijven zijn nu weer aangesloten. De tip van hierboven wilde niet helemaal, om de 1 of andere reden wil die UBCD bij mij nooit lekker :( Maar ik neem het risico gewoon, als die tool van WD zegt dat ze beiden ok zijn dan moet ik dat denk ik maar geloven. Binnenkort wel eens kijken naar een externe disk, een leuke NAS zal hier niet misstaan denk ik :*)

[ Voor 46% gewijzigd door The Eagle op 23-01-2007 20:28 ]

Pagina: 1