Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Meerdere stappenmotoren aansturen met één AVR?

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wind-rider
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 17:03
Hey,

ik heb op internet zitten rondkijken naar stappenmotor-controllers omdat ik daar zelf ook wat mee wil gaan doen in combinatie met een AVR (ik ben nog bezig een beetje uit te vinden hoe het werkt). Wat ik graag zou willen is via een seriele verbinding meerdere stappenmotoren (2 of 3) aansturen.

Wat me opviel was dat er in de schema's op internet steeds één stappenmotor aangestuurd werd per uC, hoogstens twee.

Wat ik me afvroeg was of er een technisch limiet zit aan het aantal stappenmotoren dat je per avr aan kan sturen, en wat daar dan de oorzaak van is. Ik heb Atmega88 controllers (6 hardware PWM kanalen). Natuurlijk snap ik dat je I/O pinnetjes op een gegeven moment op zijn. Maar is de reden dat er steeds schema's zijn met een stappenmotor, dat je het niet met software PWM kan doen (niet nauwkeurig genoeg voor 3 motoren), of is het om het overzichtelijk te houden?

Als je voor iedere stappenmotor een eigen avr nodig zou hebben en je wil drie stappenmotoren aansturen, lijkt me dat je tussen de controller-avrs en de computer een extra avr moet hebben als interface?
Als er geen technische beperkingen zijn leek mij het juist makkelijk om ze allemaal met een avr aan te sturen.

Verwijderd

Afhankelijk van het aantal i/o pinnetjes kan je heel veel motoren aansturen. De UCN5804 (zojuist over gehad in PIC kit2 en een stappenmotor) heeft slechts drie controle lijntjes nodig om een motor aan te sturen. Dus aantal i/o's gedeeld door drie en je weet alles ;)

• wind-rider
kijk, daar heb ik wat aan :) Er zijn dus IC's die het moeilijke werk voor je doen :)

nog een vraagje over die UCN5804: farnell geeft aan dat hij niet meer geproduceerd wordt. Zijn die UCN5804's nog te verkrijgen, of heeft iemand een andere tip?
Allegro, de fabrikant van de chip, raadt aan de A3967 of de A3977 te gebruiken, maar dit zijn IC's voor bipolaire stappenmotoren, en ze zijn ook niet echt handig te solderen (SOIC enzo)

EDIT: Nog een reden om nog naar alternatieven te vragen: die UCN's zijn duur:|

EDIT 2: ik heb de L6228N gevonden. Die is nog wel leverbaar, maar is bedoeld om bipolaire motoren aan te sturen. Overigens zijn tips nog steeds welkom!

[ Voor 21% gewijzigd door wind-rider op 21-01-2007 19:02 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik had hier nog een aantal datasheets van vorig jaar liggen, toen heb ik voor school er eens moeten achter zoeken.

Hier komen ze:
EDE1200 en iets met 5804.
Je ziet maar of er iets bruikbaars tussen zit. Hoe goed ze te verkrijgens zijn weet ik absoluut niet.

[ Voor 24% gewijzigd door kluyze op 21-01-2007 20:22 ]

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

Je kan natuurlijk ook meerdere AVR's gebruiken en als je het helemaal mooi wil maken gebruik je een micro stapper.
BV
http://www.bright.net/~agarb/STMD/AVR_STMD.html
http://www.circuitcellar....stracts/A3829abstract.pdf
of met een PIC:
http://www.piclist.com/te...per/linistep/lini_wks.htm

[ Voor 11% gewijzigd door Part op 21-01-2007 21:23 ]

• wind-rider
die ede1200 lijkt vrij recent te zijn, ik kijk er even naar
iedereen alvast bedankt voor zijn reacties

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:40
Volgens mij is het niet zo moeilijk om dit gewoon met een AVR en een paar schuifregisters te doen. Het lijkt me dat de step-frequentie niet echt hoog ligt. Ik zou dan gewoon in een loopje per motor kijken of je motor moet draaien, zoja zet je een stapje. Niet zo ingewikkeld en een schuifregister kost geen drol. Plus dat je in theorie er een oneindig aantal achter elkaar kunt zetten.
Pagina: 1