PIC kit2 en een stappenmotor.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.281 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R!K?
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-09 21:37
hallo allemaal,

een maand geleden heb ik voor school een PIC kit moeten kopen want daarmee zouden we veel aan de slag gaan. na zo'n 2 weken de ledjes te laten knipperen had ik er wel genoeg van.

nu heb ik toch nog een doel voor mij pic kit gevonden probleem is ik kan programmeren maar ben een hopeloos geval wat elektronica aangaat. had het idee om 1 of 2 stappenmotoren aan te sluiten op mijn kitje en die vervolgens simultaan te laten draaien.

zoals het hoort ben ik eerst op google geweest hoe zo'n ding uberhaupt werkt vervolgens op GOT gaan zoeken naar howto's en topics veel gevonden maar nog niet wat ik zoek.

dit is het probleem:
ik wil 2 stappenmotoren aansluiten op mijn pickit weet nu dat daar een ULN2003 tussen moet of een soort gelijke darlington array.
op wikipedia ben ik gaan kijken wat zo'n ding nou eigenlijk doet en ik ben hier mee op de proppen gekomen: het versterkt "iets" maar wat het voltage, het amperage?

het uiteindelijke doel is om die pickit van mij te laten rijden.

de vragen:
  • watvoor een stappenmotor heb ik nodig? unipolair maar hoeveel volt/stappen/kracht.
  • waar haal ik een redelijk geprijse unipolaire stappenmotor
  • is het wel slim om unipolair te doen of is het handiger bipolair te doen.
  • hier komt vast nog een hele domme vraag te staan
dingen die ik al wel bekeken heb:
[HowTo] Stappenmotoren
de 1e 20 results op google met de querie stepper motor of stepper motor +pic
wikipedia op darwin pair, array, transistor, stepper motor.

rik

i am the toast king whom rules over the moon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpse2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-01-2023
hehe, het is darlington array, niet darwin array. Darwin is bekend van iets anders :+

Nuja, in principe is het niet moeilijk om dat aan te sturen, je moet gewoon weten welke draad waar hoort en het juiste patroon naar de uln2003 doorsturen.

Ik heb dat een keer gedaan via de parallelle poort, maar ik zou het nog eens moeten proberen via een pic.

keep trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:56
Van een "darwin pair" heb ik nog nooit gehoord, je bedoelt waarschijnlijk "darlington array", zoals er in een ULN2003 zitten.
Wat doet zo'n ULN2003 nu: versterken. Een PIC kan op zijn uitgang maximaal 20mA naar massa of naar voeding aan, dus erg veel belastingen zijn te "zwaar" daarvoor (een ledje gaat net). Door het signaal uit de PIC aan een ULN2003 te hangen, zal de PIC bijna geen stroom moeten leveren, de ULN neemt alles voor zijn rekening.
Overigens zal deze schakelen naar de massa toe, dus kan je met een 5V signaaltje uit de PIC een belasting op 12V schakelen, en zijn vrijloopdioden voorzien (voor stappenmotoren zijn deze nodig, google er eventueel om om te snappen wat die doen).

Kortom: hogere stroom en spanning zijn geen probleem dankzij zo'n ULN, en er zijn meteen vrijloopdioden voorzien, waardoor het erg gemakkelijk is om zware belastingen te schakelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R!K?
hahaha ik wist dat ik vanmorge iets verkeerds tikte:P

als je op wikipedia kijkt zie je een darlington pair staan.
dan nog 1 vraag hoe voed ik mijn ULN2003 dan? aangezien ik 5 volt nodig heb voor me pic en dan 12 voor me ULN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt ook ipv die ULN2003 een UCN5804 gebruiken, daar zit alle logica al in. Drie stuurlijntjes vanuit de ucontroller vertellen wat de motor moet doen. Aan-uit, halve - hele stappen, links - rechts.

Ik heb trouwens alleen ervaring met unipolaire motoren (sloop uit oude 5,25 " floppy drives).

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2007 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Een ULN2004 moet je in principe niet voeden, beschouw het eigenlijk als een doosje met allemaal schakelaars, je motor moet tussen de voeding en de uln poort staan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
                           VCC
                            +
 .--------------------. ___ |
 |ULN2004   .---------o-UUU-'
 |          |         |
 |          |         |
 |          |         |
 |          |         |
 |        |/          |
 o--------|           |
 |        |>          |
 |          |         |
 |          |         |
 |          |         |
 |          |         |
 |          '---------o-----.
 '--------------------'     |
                           ===
                           GND
(created by AACircuit v1.28.6 beta 04/19/05 www.tech-chat.de)
(Dit is een vereenvoudigde weergave)
Denk er wel aan dat in de ULN2004 maar 7 darlington's zitten dus als je voor 2 motoren gaat kan een ULN2804 (met 8 darlington's) handiger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R!K?
hmm die UCN5804 klinkt interessant...
heb thuis wel een paar stappenmotoren uit floppy drives maar ik moet 2 motoren hebben die dezeflde specs hebben (ivm rechte lijn rijden).

en natuurlijk als student mag het allemaal niet teveel kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

R!K? schreef op zondag 21 januari 2007 @ 15:16:
hmm die UCN5804 klinkt interessant...
heb thuis wel een paar stappenmotoren uit floppy drives maar ik moet 2 motoren hebben die dezeflde specs hebben (ivm rechte lijn rijden).
Dat hoeft natuurlijk niet! Wanneer er een snelheidsverschil is, laat je de langzaamste gewoon iets sneller draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R!K?
ik weet nog niet precies hoe ik dat programmeer maar ik bedenk daar wel wat op.
nu alleen nog is uitvinden welke wires welke zijn en hoe het zit met zo'n vrijloopdioden.
nja ik ben benieuwd post morge wel een tekening hoe ik denk dat het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R!K?
ik heb dit gevonden dit helpt een stuk. ik sluit de 4 data lijnen aan op mijn pickit,
tussen de UCN5804 en stappenmotor moeten diodes, vraag is watvoor een diode ik las over een vrijloopdiode maar dat was in verband met de ULN2003. het gaat hier nogsteeds om dezeflde transistors alleen een extra stukje logica dus ik ga er van uit dat het hetzelfde principe is.

Afbeeldingslocatie: http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/stepper/control2/gif/connect5804.gif

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Stepper Motor - M55SP-1
A high-precision stepping motor, M55SP-1, with 55mm outer diameter. Compact body size with high output characteristics and excellent running quietness and stability.

Features
• High Output Torque
• Superior running quietness and stability
• Step Angle, 7.5o, 4 Phase, 12Vdc, Unipolar Type
• Dimensions: 55mm diameter, 23mm high, 66.7mm between mounting holes.

mijn vraag geeft deze stappenmotor genoeg kracht om een klein houten voertuigje voor te stuwen.
en of deze compatible is met de UCN5804.

het idee is om eerst via de usb de pickit2 te poweren, dit zal hierna gedaan worden met een accu of batterij, maar moet er een apparte voeding komen voor de UCN5804?

tot nu toe heb ik dit gevonden bij http://www.futurlec.com maar het liefst vind ik een nederlandse winkel of nog beter iets in de regio van alkmaar.

rik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 07:42
Ik gebruik zelf die ucn5804. Ik heb geen diodes aangesloten op dat ding. Gewoon de + van de stappenmotor aansluiten en dan de 4 polen.
Je kan met een draadje de snelheid bepalen met een klok.
Ander draadje links/rechts
Ander draadje hoe je hem aanstuurt. Maar bij alle zal de motor draaien ;)

Of je een andere voeding wil op die ucn5804. Ik haal de voeding van mijn batterij af. Dus ik sluit het IC op 5v aan en de motor ook. Als je motor 12v nodig heeft moet je idd een andere voeding hebben.
MAar warschijnlijk draait die motor ook op 5v.

Datasheet:
http://www.mitsumi.co.jp/...motor/m55sp/1/text01e.pdf
Working vanaf 10.8v :S

[ Voor 37% gewijzigd door enermax op 23-01-2007 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R!K?
hmm ok nou dan nu nog een stappenmotor regelen die 5 volt vreet, goedkoop is, en ook nog is in de buurt.

waar heb jij jou stappen motor vandaan?
rik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:56
R!K? schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 23:02:
hmm ok nou dan nu nog een stappenmotor regelen die 5 volt vreet, goedkoop is, en ook nog is in de buurt.

waar heb jij jou stappen motor vandaan?
rik
Oude inkjets en dergerlijken zijn een interessante bron van stappenmotoren, goedkoper dan sloop kan niet ;)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 07:42
Ik heb de stappenmotor van Futurlec van zo een inkoopactie.

Trouwens als je via de pc doet, kan je 12volt van je voeding halen voor motor en 5v voor ic.

[ Voor 44% gewijzigd door enermax op 26-01-2007 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waar heb jij jou stappen motor vandaan
Kringloop, stonden laatst grote matrixprinters, 1,50 / stuk ... :)
Er staan eigelijk altijd wel inkjets voor 1 a 2 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R!K?
heb hier een stappenmotor uit een floppy drive.

deze heeft 4 wires geen kleur.
dit is dan zeker een bipolaire stappen motor. geen mazzel vandaag.

http://www.futurlec.com/Mini_SMCC.shtml hebben een mini kit met stappenmotor, ik wil alleen de stappenmotor, als ze die dingen zelf maken zouden ze dat moeten hebben neem ik aan. maar deze staat helaas niet tussen de stappenmotors.

[ Voor 43% gewijzigd door R!K? op 27-01-2007 20:27 ]

Pagina: 1