Toon posts:

Raid, 5 schijven, welk mainboard ?

Pagina: 1
Acties:
  • 87 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Dag, Ik heb 5 schijven. 1 WD sata 70 gb wil ik gaan gebruiken om Vista Ultimate te booten ( zonder raid) Dan heb ik twee sata II hd van 250 gb, deze wil ik in raid-mirror plaatsen. Daarnaast twee ide-hd van elke 120 gb en die wil ik in raid-stripe plaaten. Vraag is, welk MB komt hier het beste voor in aanmerking? (processor wordt waarschijnlijk de Extreme X6800 2.93GHz of Intel Core 2 Quad QX6700 2.66GHz maar de Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz is zeker niet uitgesloten.

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen.

Groet, Jan.

Verwijderd

Ieder mobo aangezien je voor non-parity en non-bootable RAID prima software RAID kunt gebruiken. Wil je toch perse onboard ("firmware raid" of "driver raid", ook wel "fake raid") gebruiken, dan heb je een mobo nodig die ook op PATA controller RAID biedt; en dat doen niet veel moederborden meer.

Verder hoor ik je niet over het gebruik van de schijven; je processor zal verder ook geen of nihil invloed hebben. Daarnaast moet je weten dat bij dergelijk oude schijven de performance geen open monden zal bezorgen; ook al zet je ze in RAID0.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2007 15:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 15:16:
Ieder mobo aangezien je voor non-parity en non-bootable RAID prima software RAID kunt gebruiken. Wil je toch perse onboard ("firmware raid" of "driver raid", ook wel "fake raid") gebruiken, dan heb je een mobo nodig die ook op PATA controller RAID biedt; en dat doen niet veel moederborden meer.

Verder hoor ik je niet over het gebruik van de schijven; je processor zal verder ook geen of nihil invloed hebben. Daarnaast moet je weten dat bij dergelijk oude schijven de performance geen open monden zal bezorgen; ook al zet je ze in RAID0.
Dus ik heb voor mij oude schijven een extra ide-raid-controler nodig.

Zou ik mijn oude schijven vervangen door bij 2 sata 2 biv 120 gb elk dan zou ik dus meerdere "raid" setjes kunnen aanmaken ? Dus een "setje van de twee 250 gb schijven als mirror en de andere twee van 120 gb als stipe. Kunnen alle 4 schijven dan gebruik maken van de raid op het moederbord?

Groet, Jan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 15:54:
[...]

Dus ik heb voor mij oude schijven een extra ide-raid-controler nodig.
Want? Je hebt wat tegen software RAID?
Zou ik mijn oude schijven vervangen door bij 2 sata 2 biv 120 gb elk dan zou ik dus meerdere "raid" setjes kunnen aanmaken ? Dus een "setje van de twee 250 gb schijven als mirror en de andere twee van 120 gb als stipe. Kunnen alle 4 schijven dan gebruik maken van de raid op het moederbord?
Yep je kunt gewoon meerdere arrays aanmaken.

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 16:09:
[...]

Ik denk niks maar zouden er nieuwe mainboards zijn waar ik een raid(mirror)-ata-array en een raid(strpe)-sata II-array tegelijk kan aanmaken?

Zou een losse Raid-controler beter zijn, minder belasting processor ?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2007 16:46 ]

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Heb je de search functie ook gebruikt?
Aangezien je Windows op een lose schijf wilt draaien is het geen enkel probleem om 1, 2, 3, of 10 verschillende raid systemen te maken.
Dit kan gewoon in windows. Je moederbord moet dus enkel voldoende poorten te hebben om de schijven aan te kunnen sluiten.
Als jij raid 0 of 1 gaat draaien dan heeft dan haast geen invloed op de procesor. Dit omdat het haast geen berekeningen voor nodig zijn.
Zeker de CPU's die jij daar opnoemt zullen haast niet eens merken dat ze wat moeten doen.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 16:46:
[quote]Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 16:09:
[...]

Ik denk niks maar zouden er nieuwe mainboards zijn waar ik een raid(mirror)-ata-array en een raid(strpe)-sata II-array tegelijk kan aanmaken?

Zou een losse Raid-controler beter zijn, minder belasting processor ?
Losse RAID controller (firmware/driver RAID; dus zo'n goedkoop kaartje) is vaak slechter, aangezien het via een PCI bus loopt ipv embedded bus. Dus software RAID op onboard controller zal beter resultaten geven dan een los kaartje via PCI.

En ja er zijn moederborden met NVRAID (nVidia chipset) waarbij de RAID controller op zowel PATA als SATA werkt; je kunt dus zelfs een 6-disk RAID-array maken waarbij sommige disks op de PATA-controller zitten. Volgens mij had Gigabyte zo'n bord waarbij ik dit las, even zoeken dus.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Vraag is, welk MB komt hier het beste voor in aanmerking?
Nou, gewoon die ene moederbord die de gewenste controllers aan de boord heeft zitten? :) Anders plaats je een extra controllertje bij :Y)

Nogal loos topic dit, dicht dus. Neem verder ook eens PMG FAQ » Welke moet ik nemen? voor een uitleg hoe je een moederbord moet uitzoeken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.