Toon posts:

Mini server

Pagina: 1
Acties:
  • 354 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik wil graag 24/7 dingen kunnen up- en downloaden ook vind ik het leuk om op verschillende IRC netwerken te idlen. Helaas zijn mijn ouders het hier niet mee eens aangezien mijn desktop PC een aardig vermogen opslurpt. Nou was mijn idee om een VIA boardje ofzo te kopen en daar dan een hardeschijf aan te hangen. Ik heb nou al een aantal uur zitten surfen op dit 'idee', maar kom er niet helemaal uit vaak zijn de mini servertjes verschrikkelijk duur doordat de specs eigelijk veelste hoog zijn voor mijn doeleinden of verbruiken ze als nog relatief gezien veel vermogen. Zou iemand me misschien een bepaald systeem of misschien iets anders kunnen adviseren?

Ik zou graag het volgende er op willen draaien:
01. SSH Deamon
02. FTPD Deamon
03. Irssi
04. Screen
05. Rtorrent

P.S. Het is niet mogelijk om met mijn ouders te onderhandelen dat ik eventueel een maandelijkse bijdrage doe wanneer de stroom rekening er is. Ze zijn er van overtuigd dat dit zonde van MIJN geld zou zijn.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Afbeeldingslocatie: http://img216.imageshack.us/img216/696/3g1fle2lr.jpg
Dit is misschien ook wel een optie :9

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Staat hier niet wat voor je in: Energiezuinige server?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Via C3 is wel lekker. Gebruikt weinig stroom, en is superklein. Verder denk ik dat een aggregaat geen optie is, die levert geen stabiele stroom, en gebruikt weer veel benzine ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom niet een oude P3 op te kop tikken. De eerste CuMines zijn best zuinig (heb hier een 600je die 15W doet) en dat is echt snel zat als servertje. Prik er een sloot geheugen in (512MB minstens) en een niet al te zwaar OS en je hebt een pc waar je prima mee kan werken.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik heb hier een P3 600 staan, met 256MB geheugen en een 80GB harde schijf. Het ding draait SSH, web, IRC-botje, een Trackmania Nations-server, Nagios en nog wat rommel. Met een fatsoenlijke netwerkkaart (Intel EEpro in mijn geval) kan dat allemaal prima. Ik draai weliswaar Linux, maar met minimaal 512MB geheugen moet het met Windows ook wel lukken.

edit:
With terw_dan dus

[ Voor 3% gewijzigd door AtleX op 21-01-2007 12:49 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

AtleX schreef op zondag 21 januari 2007 @ 12:48:
Ik heb hier een P3 600 staan, met 256MB geheugen en een 80GB harde schijf. Het ding draait SSH, web, IRC-botje, een Trackmania Nations-server, Nagios en nog wat rommel. Met een fatsoenlijke netwerkkaart (Intel EEpro in mijn geval) kan dat allemaal prima. Ik draai weliswaar Linux, maar met minimaal 512MB geheugen moet het met Windows ook wel lukken.

edit:
With terw_dan dus
Op 256MB kun je ook nog wel windows draaien hoor, mijn servertje zat op 255MB van de week en dat gaat op zich prima.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ligt er maar een beetje aan wat je van je machientje verwacht, het is gewoon een feit dat Windows wat meer geheugen nodig heeft dan Linux/cli en dan gaat het toch wat soepeler met 512MB dan met 256MB.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Hmm apparte ouders.
Je zou idd een oude intel p3 kunnen zoeken.
Z'n stroomgenerator op je kamer word leuk :') tril je zo je kamer uit

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
een pentium 3 gaat prima.
Ik draai op een 800mhz P3 en 512 mb intern. En windows XP.
Op zich draait het prima. Alles doet het zoals ik wil.
Alleen als je ook andere dingen ermee wil doen, zoals unrarren, of het omzetten van films, dan is die P3 te traag.

Ik wil op een gegeven moment (eind dit jaar is de planning) een amd athlon gaan gebruiken. Deze zal met cool 'n quiet hopelijk niet al teveel verbruiken.

Voor de rest moet je ook kijken naar een zuinige voeding, dat helpt ook erg.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Inderdaad, HP e-pc met een P3 erin, goedkoop en zuinig.
Het enigste nadeel is dat je maar één geheugenmodule erin kan prikken, en dat de limiet (volgens mij) 512MB was. Verder werkt t als een speer, is hij zuinig, en hoor je 'm niet :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:57
Een Pentium 3 is ruim voldoende. Denk hieraan van pakweg minimaal 550 a 600Mhz (1Ghz is leuk) en dan nog wat werkgeheuegn (512MB gewenst) dan een simpele videokaart. Hoe sterker de videokaart hoe meer verbruik daar weer van is. Misschien leuke overweging om naar laptophardeschijf te gaan? Verbruik is minder...

Om hem stiller te maken zou ik gaan denken aan op de cpu kan vaak een P4 koeler. Deze koelen goed en vaak kun je al passief koelen op deze manier of je moet zorgen voor een 12CM fan in de kast voor de stroming... Ook lekker voor je harde schijf..

Btw met een generator heb je niet alleen trillingen maar ook geluid (herrie) en stank en verbruik...
Maar als je nu een grote gnerator kan neerzetten kun je meteen stroom aan Nuon/ Essent geven krijg j een lagere energierekening.. Nadeel is dat je vaker mag tanken......
Afbeeldingslocatie: http://www.ucmr.ro/galerii/images/p28.jpg

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Als ik jou was, dan zou ik eens kijken naar een router(met USB) waar OpenWrt op kan draaien. Dan hoef je er alleen nog een externe harde schijf aan te hangen. Goedkoper en zuiniger kan bijna niet. Je moet dan wel zin hebben om alles over Telnet/SSH te doen.

Verwijderd

Of gebruik een ouwe laptop waarvan scherm kapot is, kost bijna niks verbruikt zit op zo 15 watt.

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

256MB geheugen? Kan ook best met minder. Ik heb hier een Linux (debian) servertje met 64MB RAM (edo) op een AMD K6-400 die naar 166 Mhz onderklokt is. Daarop draait DNS (bind9), FTP (proftpd), Webserver (apache), POP (teapop), SSH (openssh), SMTP (postfix)... en vaak ook nog een paar torrents via rtorrent (stuk of 3 a 4 tegelijkertijd gaat nog prima, al stijgt de load dan wel behoorlijk). Niet supersnel natuurlijk, maar best bruikbaar en qua stroomverbruik rond de 50 watt meen ik. Met een el-cheapo realtek 100Mbps kaartje haal ik tot 4MBps.

Verwijderd

kijk eens naar een pc chips m789cg
deze heeft een zuinige via c3 800 mhz met 15 watt tdp
alles onboard dus vga,lan,usb ,sound en 2 vrije pci sloten
eet ddr geh alles vanaf 266mhz maar ook 333 en 400mhz (max 2 gb)
en met een beetje zoeken kosten ze rond de 54 eu (nieuw incl cpu)
is flex atx formaat dus 20x18 cm
werken super kan je passief koelen gebruik deze nu ook in een paar servertjes hier
heb hier voor gekozen omdat ik 4 p3 800s wat veel stroom vond gebruiken
in het begin had ik zo iets van wat is dit maar na wat testen kwam ik erachter dat dit leuk werkt

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

@rvm, waarom duw je in die bak dan niet gewoon een intel kaartje? Dat scheelt nog eens behoorlijk op de load voor de cpu.

• TweakMaster
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04-2025
ik heb nog wel een dell optiplex gx150 te koop voor je.. p3 1GHz, 256mb sdram, 10GB hdd, onboard nicje. 2xpci. Hij is stil en denk ook wel zuinig. Je krijgt er tevens een Windows 2000 Pro licentie sticker bij :p .
Voor msn/mail: tweakmaster[AT]tweakmaster[dot]nl

Afbeeldingslocatie: http://tweakmaster.homeip.net/got/dellgx150.jpg

Ik heb er ook nog zo 1:

Afbeeldingslocatie: http://tweakmaster.homeip.net/got/abitwf22l.jpg

Celly 1GHz
256 SDram
schijf weet ik zo ff niet
onboard nic

nadelen van deze? herrie (is op te lossen met nieuwe fans) en bijna geen uitbreding mogelijk.

[ Voor 37% gewijzigd door TweakMaster op 21-01-2007 14:31 ]

Ryzen cloud9

Verwijderd

TweakMaster schreef op zondag 21 januari 2007 @ 14:24:
ik heb nog wel een dell optiplex gx150 te koop voor je.. p3 1GHz, 256mb sdram, 10GB hdd, onboard nicje. 2xpci. Hij is stil en denk ook wel zuinig.

[afbeelding]
Woei, zo ziet mijn linux server er ook uit :P
Specs zijn wel wat anders, is geloof ik een P4, wat hem al iets minder zuinig maakt :P

Maar gewoon een oud pc'tje is vrij energiezuinig en goed voor wat jij wilt. Als je je echt zorgen maakt om verbruik kun je altijd de mobiele processoren kant opkijken of naar een AMD Geode, maar die worden al wat duurder geloof ik (zelf geen ervaring mee).

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2007 14:40 ]

• TweakMaster
Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 14:39:
[...]

Woei, zo ziet mijn linux server er ook uit :P
Specs zijn wel wat anders, is geloof ik een P4, wat hem al iets minder zuinig maakt :P

Maar gewoon een oud pc'tje is vrij energiezuinig en goed voor wat jij wilt. Als je je echt zorgen maakt om verbruik kun je altijd de mobiele processoren kant opkijken of naar een AMD Geode, maar die worden al wat duurder geloof ik (zelf geen ervaring mee).
als server heb ik zelf een pcchips mobo met onboard mobile athlon cpu van 950MHZ (aangeduid als 2000+?) 512mb ddr en 40gb hdd.. stil en stabiel als een tiet :D draait winxp pro op trouwens.. wel helemaal "getuned" :P

Ryzen cloud9

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:12
Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 14:39:
[...]
Een AMD Geode staat voor € 51 in de pricewatch met bijpassend moederbord en 256MB kom je dan op bijvoorbeeld de volgende combinatie:
- AMD Geode € 51,00
- Asrock K7S41GX, (mATX, Sound, Lan, VGA) € 24,90 € 24,90
- 256MB PC3200 DDR, CL2.5 (Kingston, KVR400X64C25/256) € 18,20

Lijkt me een mooie basis voor een mini server, kost minder dan € 100 en de AMD Geode heeft maar 14W nodig op 1,4GHz :9

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02:29

BHQ

Daarvoor is Vraag&Aanbod op de frontpage.

een Geode of een Epia is idd. een leuke oplossing. een P3 zuipt ook niet zoveel, kijk bijv. eens naar de iPaq modellen die Nowthatsit heeft. :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 13:37
TweakMaster schreef op zondag 21 januari 2007 @ 14:24:
ik heb nog wel een dell optiplex gx150 te koop voor je.. p3 1GHz, 256mb sdram, 10GB hdd, onboard nicje. 2xpci. Hij is stil en denk ook wel zuinig. Je krijgt er tevens een Windows 2000 Pro licentie sticker bij :p .
Voor msn/mail: tweakmaster[AT]tweakmaster[dot]nl

[afbeelding]

Ik heb er ook nog zo 1:

[afbeelding]

Celly 1GHz
256 SDram
schijf weet ik zo ff niet
onboard nic

nadelen van deze? herrie (is op te lossen met nieuwe fans) en bijna geen uitbreding mogelijk.
De onderste (hadden mn ouders ook) is een i810 bordje, de GX150 is een i815. De GX150 heeft een aanzienlijk betere performance. Tevens heeft die 3com onboard ipv realtek bij de Abit.

De GX150 vind ik zelf een prima ding. Enige nadeel is dat de i815 max 512Mb ondersteunt, maar normaal is dat genoeg. Ik heb zelf ooit een GX150 gesloopt, dat moederbordje draait al ruim 4 jaar stabiel in m'n coloserver (eerst Globalswitch, toen Redbus, nu WHW)

Mijn ouders zeurden ook altijd over stroomverbruik van zo'n ding.
Oplossing? een losse kWh meter gekocht bij de Gamma (14 eur geloof ik) en die tussen servert en wanddoos geknupt. Altijd duidelijk wat ik moest betalen (iets van 6ct per kWh toen, + belastingen en rommel, kwam geloof ik op 20ct/kwh totaal uit toen)

[ Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 21-01-2007 16:03 ]

• jemoetwat
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10-2025
Je zou ook eens naar dit servertje kunnen kijken:
http://www.linksys.com/se...2FCommon%2FVisitorWrapper

Daar kun je het nodige aan tweaken, kijk maar eens op:
http://www.nslu2-linux.org/

En hier kun je een (bij lange na niet uitputtende) lijst van packages voor het dingetje vinden:
http://www.nslu2-linux.org/wiki/Optware/Packages

Nadelen: Geen monitor, geen grafische schil.
Voordelen: Linux, laag stroomverbuik, redelijke aanschafprijs (< 100,-- euro).

• BHQ

BHQ

Dat is voor een server, waar je waarschijnlijk erg vaak remote op werkt, geen pobleem. Het spaart zelfs resources (CPU- en geheugengebruik) uit.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:15

_Arthur

blub

Koop/leen zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.cegedel.lu/imperia/md/images/cegedel/particuliers/energiemeter.jpg

En laat daarmee zien wat je pc echt verbruikt/kost.

Je kan natuurlijk zelf op basis van aannames ook je ouwelui overtuigen dat die 2-3tientjes (ofzo) op jaarbasis weinig voorsteld.

• GregoryBE
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-11-2025
Denk ook dat het niet zoveel zal verbuiken, hoor, Max 50 euro per jaar misschien.

It's just a matter of time...

• DJSmiley
_Arthur schreef op zondag 21 januari 2007 @ 16:40:
...

Je kan natuurlijk zelf op basis van aannames ook je ouwelui overtuigen dat die 2-3tientjes (ofzo) op jaarbasis weinig voorsteld.
Reken maar eerder 100+ eur per jaar. (bij een gewone PC als server)

Zeg gemiddeld 50W, is 1.2kWh per dag. x 365 = 438kWh. x 0.25 = 110 eur per jaar.
En dan is die 50w denk ik nog laag geschat. HDD 10w, cpu 25w, overige electronica 10w, koeling 5w, rendementsverlies in voeding enz, dan zit je zo over de 50w

• TweakMaster
ipv een harddisk kan je ook een cf ide flash module nemen, was in de aanbieding bij conrad voor € 44,95

omschrijving:

* Ondersteunt schrijfbeveiligingsfunctie
* Ingebouwde ECC functie verzekerd hoge betrouwbaarheid van gegevensoverdracht
* Schokbestendig
* Volledig compatibel met alle besturingssystemen die IDE ondersteunen
* Gering stroomverbruik

De 1 GB Flash IDE-module van Transcend is een uitkomst voor wie op zoek is naar een manier om zijn PC zo stil en zuinig mogelijk te maken. Hij is ongeveer net zo groot als een gemiddelde geheugenmodule en kan direct in de IDE-aansluiting gestoken te worden. Voor het Bios is de Transcend-geheugenmodule niet te onderscheiden van een harde schijf, waardoor het geheugen compatibel is met elk besturingssysteem. Leuke bijkomstigheid is dat u de schijf kunt voorzien van Windows.

# Technische specificaties:Type: TS1GDOM40V
# Afmetingen: 59mm x 27,3mm x 7,3mm (met behuizing)
# Operationeel voltage: 3,3V/5V
# Operationele temperatuur : 0°C tot 85°C
# Duurzaamheid: 10.000 invoeg/verwijder cycli
# Capaciteit: 1 GB
# Aansluiting: IDE (40 pins).

verbruikt haast niets.. en als je niet veel hdd activiteit hebt is het ideaal ;) desnoods in raid :p

Ryzen cloud9

• DJSmiley
TweakMaster schreef op zondag 21 januari 2007 @ 17:56:
ipv een harddisk kan je ook een cf ide flash module nemen, was in de aanbieding bij conrad voor € 44,95

omschrijving:

* Ondersteunt schrijfbeveiligingsfunctie
* Ingebouwde ECC functie verzekerd hoge betrouwbaarheid van gegevensoverdracht
* Schokbestendig
* Volledig compatibel met alle besturingssystemen die IDE ondersteunen
* Gering stroomverbruik

De 1 GB Flash IDE-module van Transcend is een uitkomst voor wie op zoek is naar een manier om zijn PC zo stil en zuinig mogelijk te maken. Hij is ongeveer net zo groot als een gemiddelde geheugenmodule en kan direct in de IDE-aansluiting gestoken te worden. Voor het Bios is de Transcend-geheugenmodule niet te onderscheiden van een harde schijf, waardoor het geheugen compatibel is met elk besturingssysteem. Leuke bijkomstigheid is dat u de schijf kunt voorzien van Windows.

# Technische specificaties:Type: TS1GDOM40V
# Afmetingen: 59mm x 27,3mm x 7,3mm (met behuizing)
# Operationeel voltage: 3,3V/5V
# Operationele temperatuur : 0°C tot 85°C
# Duurzaamheid: 10.000 invoeg/verwijder cycli
# Capaciteit: 1 GB
# Aansluiting: IDE (40 pins).

verbruikt haast niets.. en als je niet veel hdd activiteit hebt is het ideaal ;) desnoods in raid :p
Die kant- en klare conraddingen zijn zwaar overpriced.

Een CF->IDE convertor kost je nog geen 5 eur (Ebay) incl verzend.

1Gb CF kost je nog geen 15 eur (zie PW). 2Gb heb je al vanaf 21 eur.

Nadeel van zo'n oplossing is de relatief langzame snelheid van CF (al maakt dat voor een hoop functies niet uit) en de beperkte aantal schrijfbewerkingen (10.000 bij het genoemde conrad-voorbeeld). Als je alleen al bv temp.internet.files zou nemen uit IE, dan snap je dat je zo over dit aantal zit. Je zal 'm dan wel dermate moeten aanpassen dat ie zo min mogelijk swapped/schrijft.
Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 18:06:
Dan kan je evengoed voor een USB stick gaan (ben ik van plan om te doen).
Kan, maar dat lukt je niet als je een P3tje wilt inzetten. Dan komt er minstens een USB2 kaartje bij.

[ Voor 7% gewijzigd door DJSmiley op 21-01-2007 18:11 ]

Verwijderd

Dan kan je evengoed voor een USB stick gaan (ben ik van plan om te doen).

Blijkbaar is windows XP installeren op een USB device mogelijk ([XP] Windows op externe HDD toch mogelijk!), en het kost nog minder dan een CF kaartje. Gewoon ergens stickje van 2 gigabyte opvissen en je bent al klaar. (en dan nog eentje of 2 voor je downloads, hangt er vanaf hoeveel jij plant te downloaden).

Opstarttijden zouden niet goed zijn, maar voor een server maakt dat eigenlijk niet uit, dat ding draait toch 24/24 dus eens hij gestart is ben je voor een tijdje goed. Verder je swap uitschakelen, alles in het ram is perfect doenbaar. Ik heb hier een downloadpc/server staan met 512MB ram en zonder swapspace. Die draait onder windows server 2003, en download ongeveer 0.5a0.7 gigabyte per nacht (telenet nachttarief...) en die haalt perfect uptimes van 1a2 maand (en dat met een ECS moederbord en een sweex voeding waar de fan uit gesloopt is).

@DJSmiley; stel dat zo'n geheugenstickje het maar een half jaar uit houdt eer het kapot is, dan nog maakt dat niet veel uit. Zo'n dingetje kost nog geen 30€, en je krijgt er 2 jaar garantie op. Koop je er 2, installeer alles op de eerste en kopieer direct op de 2de stick. Gaat de 1ste kapot wissel je ze gewoon om, dus amper downtime, en ga je die andere terugbrengen in garantie. Zo raak je voor 60€ 2 jaar ver. Tegen dan is er misschien al weer een betere oplossing.

(en anders zoek je een producent die lifetime warranty geeft, dan ben je er zeker vanaf)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2007 18:10 ]

• TweakMaster
het was ook een voorbeeld.. dat van conrad.. je kan ook een (tweede hands) laptopschijfje nemen.. veel opslag, weinig verbruik, relatief stil. doe dit samen met een m-atx boardje en een p3 en je hebt een stil, redelijk energiezuinig pc'tje voor weinig geld.

Ryzen cloud9

• BHQ

BHQ

Die IDE flash dingen zijn ook redelijk betaalbaar te vinden bij Picco (shop voornamelijk gericht op 'kleine' / energiezuinige PC's).
Pagina: 1