Ik weet dat ik mij niet rechtstreeks tot
*knip flamebait* bij deze een waarschuwing moet richten, maar ook al ooit bij stil gestaan dat er ook een verschil is in niveau van certificaten? Een MCSA kan je onmogelijk vergelijken met bvb een CISSP, dat is gewoonweg een wereld van verschil. Er van uitgaan dat elk certificaat wel te halen is door te testkingen (die trouwens niet eens voor elk certificaat bestaan) of een klein boekje te blokken is gewoon kortzichtig en ronduit belachelijk. Ik ben voor mijn volgend certificaat bijvoorbeeld nu bezig aan een studieschema van 6 maanden voorbereiding, 20 uur per week. de laatste maand zal dit eerder 40-50 uur worden. Dat is meer dan de meeste studenten die ik ken momenteel doen voor hun studies.
Mijn geval bijvoorbeeld: Ik kon niet eens een universitaire richting vinden die ook maar voor 10% aansloot aan mijn interesse-gebied. Ik heb er dus ook bewust voor gekozen om NIET aan mijn universitaire studie te beginnen. Ik ga toch geen 5 jaar vakken studeren die mij niet interesseren, waar ik later weinig tot niets aan heb, en totaal niet relevant zijn voor mijn werk?
Ik heb er dus voor gekozen om te gaan werken, zelf kennis op te doen, en zelf certificaten te halen. Ben ik daarom nu minder waard? In loon-vergelijking met de meeste universitairen in mijn omgeving alvast niet, ik steek er een heel stuk boven uit.
Wat ik maar bedoel, er is geen gouden regel voor diploma's of certificaten in de IT, noch voor werkervaring. Ik heb er een beetje mijn eigen stelling op:
Geen werkervaring? Diploma zal je zeker sneller aan een job helpen. Certificaten zijn hier mooi meegenomen, maar bewijzen dan meestal dat ze behaald zijn door vanbuiten te blokken. Je hebt niet veel aan een MCSA zonder rëele werkervaring.
Enkele jaren werkervaring? Diploma is vooral handiger qua verloning en doorgroei-mogelijkheden. Blijf je liever technisch? Ga dan voor certificaten. Het is geen vrijgeleide om te bewijzen dat je iets kunt, het geeft meestal wel blijk van inzet en motivatie. Wil je liever richting management? Zorg dan liefst maar dat je een diploma hebt. Zonder gaat ook maar is stukken moeilijker.
> 5 jaar werkervaring? Idem als hierboven. Certificaten in dit aspect gaan meestal ook naar een hoger niveau: CCIE ipv bvb CCNA etc... Deze range van certificaten is gewoonweg bijna niet te halen zonder degelijke kennis en ervaring, en zelfs als je ze haalt door te testkingen zal je wel snel genoeg door de mand vallen.
Enne btw: Ik ken nog zo van die gevallen
*knip*, die denken dat een systeembeheerder maar een iets geavanceerdere computerwinkel-reparateur is. Ik kan je garanderen dat dit niet altijd zo hoeft te zijn. Je bent altijd welkom om ons netwerk met een 20-tal foresten, honderden domeinen en meer dan 60000 gebruikers eens te komen beheren. Dit is niet iets om zomaar lichtjes op te vatten. Wik en weeg je woordjes later maar wat beter, want je zal meestal op je werk de hulp van de 'simpele' systeembeheerders nog meer dan genoeg nodig hebben...
[
Voor 2% gewijzigd door
Rukapul op 23-01-2007 18:44
]