Toon posts:

Voorstel: Het gevaarlijk nieuwsbericht topic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat willen we doen met moderaties van reacties?
Op het moment dat mensen het lezen duidelijk maken welke reacties echt wel de moeite zijn, en welke absoluut niet de moeite zijn.

Het probleem:
Als treads echt fout zitten duurt het meestal tot de dag erna voor de tread terug rechtgetrokken is, wat eigenlijk te laat is. Want ik vermoed toch dat een nieuwsbericht het meeste op de dag zelf wordt gelezen.

De randvoorwaarden:
- We weten goed genoeg op voorhand welke topics gevaarlijk zijn.
- Het gaat zelden over meer dan 1 topic per dag.
- Op tmf komt elke dag een hele bende "goede" modders langs.

Mijn voorstel voor een oplossing:
Er wordt een stuckie (zo heet het toch?) topic gemaakt, waar iedereen gevaarlijke topics kan posten. Liefst eigenlijk diegene die het nieuwsbericht heeft geschreven zelf. Zo concentreren we ons specifiek op die topics die snel uit de hand lopen, op de dag zelf.
Dit is zeker geen vervanging voor post over topics die al fout gelopen zijn! Daar kan volgens mij nog altijd best een apart topic voor geopend worden.

Het gevaar:
Het zou kunnen dat hier redelijk veel topics in gaan verschijnen, en dan gaat het natuurlijk zijn doel voorbij. Strenge regulering is dus misschien wel aan de orde?

Ik ben erg benieuwd wat jullie (=de rest van de wereld) er van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik kan mij wel in het idee vinden, temeer omdat ik zelf ook al bij 'VS, patenten, DRM en Sony' de fiets pak om ff te kijken hoe het zich ontwikkeld.
Anderzijds hoef je op TMF niet een stoplicht neer te zetten voor een situatie die op de FP plaatsvind.... daar zijn de FP-stoplichten al voldoende voor.

Maar met vroeg ingrijpen moet je oppassen. Het enige wat IMHO aan de legale en userfriendly kant zit, is in een zeer vroeg stadium enkele inzichtvolle reacties te plaatsen zodat de discussie al een kant opgeduwd wordt. Maar dat is voorrang verlenen aan mensen die dat eventueel kunnen (kunnen ze het?).
Voor PM-tools en andere reacties is het namelijk wel zo dat men op de FP toch echt mag reageren met hun eigen (unieke) mening en ook kan modderen.... daar zou ik iig terughoudend mee zijn.

Het is trouwens 'sticky' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar ja, het is toch de taak van TMF om ervoor te zorgen dat de moderaties ongeveer juist zitten? En we weten goed genoeg dat het keer op keer fout loopt in die topics. Het is niet dat we daardoor de zelfregulering weg gaan doen, we helpen die gewoon een handje in de juiste richting.
Ik heb het in mijn TS misschien niet duidelijk gemaakt, maar ik bedoel dit ook als manier om de powermods minder werk te geven. Nu is de situatie dat tegen dat we het doorhebben dat het topic fout zit, het al zo fout zit dat er niets meer aan te doen is door gewone users. Als we echter sneller ingrijpen, is dat misschien wel nog mogelijk? Misschien is het wel wat wishfull thinking, maar toch...
Het is trouwens 'sticky' :)
Ik dacht dat users niet konden reageren in een sticky?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 12:12
Maar met vroeg ingrijpen moet je oppassen.
Waar ben je precies bang voor als je te vroeg zou ingrijpen?

Toen we een paar dagen geleden het hier over hadden was er voornamelijk de angst dat moderaties gekleurd zouden kunnen zijn. Maar dat staat volgens mij los van het tijdstip waarop je ingrijpt.
(En je zou je dan met name kunnen richten op posts die duidelijk te laag staan. Daarbij is er veel minder kans op gekleurde moderering)

Je neemt de mensen die wel correct modereren een stukje werk uit handen met vroeg ingrijpen. Denk je dat die dat erg vinden? Ik denk van niet.

De mensen die onjuist modereren zullen wellicht balen dat ze een inzichtvolle post niet meer omlaag kunnen halen. Maar moeten we ons om die mensen druk maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Met vroege posten ingrijpen is dat je bij 'omstreden' posten niet direct je wil kan of moet opleggen. Dat is inherent aan het omstreden zijn en de discussie eromheen is juist de interessante discussie. Als je dat bij voorbaat afschermt, dan drukt de moderator een zware stempel op de discussie en dat kan niet.
Nou begrijp ik dat mjt denkt dat hier alleen de kleuren zwart/wit voorkomen, maar er zijn voldoende grijstinten mogelijk. Zodra een echte troll verschijnt dan staat íe gewoon op -1 en wordt er verder afgehandeld hoe dat moet. Inzichtvolle reacties op -1 terugvinden gebeurt niet vaak, maar het heeft helemaal geen zin om deze toch naar +4 te helpen. De reden dat íe naar -1 ging is dezelfde reden dat íe niet lang op +4 blijft staan. Want wat hier over het hoofd gezien wordt, is dat een PM, hoe leuk en nobel ook is, juist in het beginstadium makkelijk overruled kan worden. Iets dat direct een buslading -1'tjes pakt kan je op +4 zetten maar dan valt het alleen maar meer op en trekt het nog meer -1tjes... en er komen dan veel meer mensen commentaar leveren op net zo'n 'gefundeerde' manier als enkele dagen terug. Wat ik (en anderen) doe is de -1 reactie teruggooien in de vijver met een +2 gemodereerd zodat het moderatie-systeem in een nieuw evenwicht kan instellen. En dat gaat heel vaak goed. (en je neemt idd een hoop mensen wat werk uit handen).

Maar het systeem is open en democratisch: iedereen mag reageren en iedereen mag modereren. Daarom moet je minstens terughoudend zijn om vroeg in te grijpen. Is het onterecht breekt de hel los en is het terecht dan nemen users vaak toch niet meer de moeite om te modereren want het wordt toch wel goed gezet. Het moge duidelijk zijn dat hier niemand iets wint.

En er is niet zoiets als 'correct modereren'. Dat is allemaal binomiale verdeling.

[edit]
Darn, ik word oud..... of is het "ik wordt oud".... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Stucky is een sticky waar users ook in kunnen reageren.

Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/Stucky_off.gif « bestandsnaam: Stucky_off.gif ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Hahn op 18-01-2007 16:58 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-10 13:29

botoo

💀 too old to die young

Leuk plan JerreDV :Y) maar ei'k achterhaald zodra we met de nieuwe lichting FPMods gaan beginnen (en dat is heel binnenkort mag ik hopen).

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
ecteinascidin schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 16:29:
Met vroege posten ingrijpen is dat je bij 'omstreden' posten niet direct je wil kan of moet opleggen.
Dat is inherent aan het omstreden zijn en de discussie eromheen is juist de interessante discussie. Als je dat bij voorbaat afschermt, dan drukt de moderator een zware stempel op de discussie en dat kan niet.
Niemand vraagt je om een interessante discussie af te schermen.
Interessante discussies zijn discussies met meningen die echt onderbouwd zijn, en waarbij er niet gescholden wordt, en de mensen met wie gediscussieerd wordt, niet persoonlijk worden aangevallen.
Niet zo moeilijk om die te herkennen en met rust te laten.
Nou begrijp ik dat mjt denkt dat hier alleen de kleuren zwart/wit voorkomen
Als jij het noodzakelijk acht om bij een normale discussie op dit forum al dergelijke opmerkingen richting mij te plaatsen, dan moet je jezelf eens gaan afvragen hoeveel kleuren jij nog kent!!
, maar er zijn voldoende grijstinten mogelijk. Zodra een echte troll verschijnt dan staat íe gewoon op -1 en wordt er verder afgehandeld hoe dat moet. Inzichtvolle reacties op -1 terugvinden gebeurt niet vaak, maar het heeft helemaal geen zin om deze toch naar +4 te helpen.
Maar ze staan wel vaak op 0. En dat is bijna net zo erg, aangezien de meeste mensen de standaard instellingen gebruiken, waarbij reacties op 0 niet zichtbaar zijn.

En je mist het punt waar het JerreDV om gaat: Dat die troll pas de volgende dag op -1 staat, en die inzichtvolle reactie op 0 pas de volgende dag op +4.
De reden dat íe naar -1 ging is dezelfde reden dat íe niet lang op +4 blijft staan. Want wat hier over het hoofd gezien wordt, is dat een PM, hoe leuk en nobel ook is, juist in het beginstadium makkelijk overruled kan worden. Iets dat direct een buslading -1'tjes pakt kan je op +4 zetten maar dan valt het alleen maar meer op en trekt het nog meer -1tjes...
Is het dan niet een betere oplossing om te zorgen dat het niet meer zo makkelijk overruled kan worden? Daar moet toch wel iets op te verzinnen zijn?
Daarom moet je minstens terughoudend zijn om vroeg in te grijpen. Is het onterecht breekt de hel los en is het terecht dan nemen users vaak toch niet meer de moeite om te modereren want het wordt toch wel goed gezet. Het moge duidelijk zijn dat hier niemand iets wint.

En er is niet zoiets als 'correct modereren'. Dat is allemaal binomiale verdeling.
Nu nemen users bij dit soort threads vaak niet meer de moeite om te moderen omdat het vechten tegen de bierkaai is.

Wat betreft die binomiale verdeling: Die is de volgende dag precies dezelfde als na 1 uur. De argumentatie waarom een post een bepaalde waarde verdient verandert immers niet omdat de post een dag oud is. Dus dat vind ik geen reden om te wachten.

Dat de hel zou losbreken als men het er niet mee eens is, dat geloof ik niet zo hard.
Als je een hele thread dicht zou timmeren dan wel. Maar als je je bv zou beperken tot reacties die onterecht op -1 of 0 staan, dan zijn dat er in zo'n verhitte thread wellicht eens tien van de tweehonderd. Dat veroorzaakt niet zulke heftige reacties.
Als je op de 10 van 20 reacties totaal een powermod uitvoert, dan wel. Maar dat komt in de praktijk zelden tot nooit voor.

Ik herhaal ook nogmaals mijn voorstel:
Richt je bij zulke threads met name op posts die onterecht op 0 of -1 staan en verhoog die in een vroeg stadium. Dat soort posts zijn vele makkelijker te herkennen. Ook op dit forum zijn er altijd veel minder discussies over een post die onterecht op 0 staat en omhoog moet, dan bij een post die omlaag zou moeten.

En mocht je bang zijn voor heftige reacties. Die heb je voornamelijk als je een post door een powermod onzichtbaar maakt, (dus 0 of -1) want dan roepen mensen als snel dat het censuur is. Maar dat heb ik nog nooit gezien gebeuren als je een onzichtbare post zichtbaar maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
botoo schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 17:06:
Leuk plan JerreDV :Y) maar ei'k achterhaald zodra we met de nieuwe lichting FPMods gaan beginnen (en dat is heel binnenkort mag ik hopen).
Wat voor orde van grootte mogen we dan aan denken?
Weken? dagen?
uren? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
botoo schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 17:06:
Das natuurlijk wel waar, het was meer als overgangsmaatregel bedoeld. Stel dat het binnen een dikke maand in voegen zou zijn (geen idee waar ik die veronderstelling vandaan zou hebben ;)) hebben we nog altijd een stuk of 20 treads die we zo een beter leven kunnen geven. (bijna elke dag komt er wel iets langs met Sony, Microsoft of DRM in de titel.)

@ ecteinascidin (pfff, kies is een gemakkelijkere nick ;)): Ik denk dat je me toch iets verkeerd begrijpt. Het is niet echt mijn bedoeling dat powermods zo snel gaan modden, maar wel gewone users. Ik snap niet goed wat je daar niet goed aan vind? Het enige verschil is dat de users die in tmf komen meestal wat beter modden dan de gemiddelde user. (dat hoop ik althans)

Ok ja, misschien is het niet zo supernodig, maar het leek me gewoon wel een goeie methode om tijdelijk wat probleempjes op te lossen. Aangezien ik morgen examen computernetwerken heb, heb ik ook nogal veel tijd om over vanalles na te denken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je ook doet,.. ik denk niet dat er ooit een echt "objectieve/correcte" wijze van modden (meer) komt op Tnet. Er zijn inmiddels teveel fan-boys. Het modden is meer en meer niet een kwestie van het objectief beoordelen van inhoud; het is meer een strijd geworden van fan-boys die hun mening al klaar hebben liggen voordat zij het artikel of de post hebben gelezen (of willen begrijpen).

Ja, er zijn nog aardig wat mensen die daadwerkelijk kijken naar wat iemand zegt,... maar er zijn denk ik meer mensen zijn die al bijna een erectie krijgen (sorry dames) omdat ze de power hebben om iemand te beoordelen. Stemrecht is leuk, maar net als in de politiek gaat het meer en meer om modder gooien in plaats van inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 23:54:
Wat je ook doet,.. ik denk niet dat er ooit een echt "objectieve/correcte" wijze van modden (meer) komt op Tnet. Er zijn inmiddels teveel fan-boys. Het modden is meer en meer niet een kwestie van het objectief beoordelen van inhoud; het is meer een strijd geworden van fan-boys die hun mening al klaar hebben liggen voordat zij het artikel of de post hebben gelezen (of willen begrijpen).

Ja, er zijn nog aardig wat mensen die daadwerkelijk kijken naar wat iemand zegt,... maar er zijn denk ik meer mensen zijn die al bijna een erectie krijgen (sorry dames) omdat ze de power hebben om iemand te beoordelen. Stemrecht is leuk, maar net als in de politiek gaat het meer en meer om modder gooien in plaats van inhoud.
Ik denk niet dat je gelezen hebt wat er in de draad gezegd wordt; het moderatiesysteem gaat nu juist veranderen om niet meer iedereen te laten modereren, maar alleen de mensen die hebben laten zien te kunnen modereren hoe het hoort. FrontPage moderatiesysteem gaat veranderen.

Bij goed modereren hoort ook goed lezen en niet een conclusie trekken terwijl je de rest van de draad / het subforum hebt gelezen ;)
Pagina: 1