Toon posts:

PC Multimedia

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Even een update van mijn vorige post... Want ik heb een aantal nieuwe keuzes en wat dingen toegevoegd... En natuurlijk ook een paar andere vragen...
Dit systeem is voor een kennis

De eisen
De eisen zijn redelijk eenvoudig:
- De pc moet redelijk lang mee kunnen gaan (ongeveer 4 jaar)
- Er moeten simpele games op gespeeld kunnen worden door zijn dochter (lees sims 2, enzo)
- Hij zelf wil natuurlijk de standaard dingen (office, internet)
- De pc moet nu XP draaien en later waarschijnlijk ook Vista
- Alles in het zwart, en nieuw (lijkt me logisch)
- Een kleuren printer
- DVD speler en brander (alle twee dus)
- 17" monitor is genoeg

Het Budget
Het budget is ongeveer 1.000 euro, en het is de bedoeling dat ik hem zelf bouw. En het systeem wordt waarschijnlijk gekocht bij Salland (is het goedkoopst red.)

De Vragen
- Is dit systeem compatible en goed?
- Hoe zit het met de voeding (antec smartpower 2.0) ik heb namelijk gelezen dat er een nieuwe versie is waar de problemen met het gepiep in zijn opgelost is dit zo??
- Zijn er nog lastige dingen die jullie vaker horen met zelfbouwers met zo'n config.
- Is Salland wel ok, de prijs is dat wel, maar als er een onderdeel kapot aankomt kan ik dan vertrouwen op een nieuwe?
- Is de onboard geluidskaart op de p5b wel goed, (ik hoor redelijk wat klachten over gekraak) er worden verder geen hoge eisen aan gesteld.

De specs

Behuizing Antec Behuizing Sonata Lifestyle II Zwart, 450 W, 1 X 120 Mm
Is een mooie behuizing inc. een krachtige voeding. Alleen zijn er wel twee nadelen: 1. De power knop en CD drives zitten achter een deurtje dat linksom draait. 2. De kast schijnt krap te zijn, en de voeding was een half jaar geleden i.g.g. niet in orde. Weet iemand voor dezelfde prijs met voeding een goed alternatief?
Prijs: € 97,95

Processor Intel Core 2 Duo E6300 1.86 GHz, 1066 MHz, Boxed
Is voor dit systeem absoluut krachtig genoeg, en heb toch voor een conroe gekozen omdat deze lekker snel is, en nog redelijk lang mee zal kunnen.
Prijs: € 176,96

Videokaart Asus VGA GeForce 7600GS Silent 256 MB
Dit is ook een lastig onderdeel. Eerst koos ik voor een 7300 GT maar er was toch nog wat ruimte in het budget dus ben ik toch voor deze gegaan, omdat hij volgens de benches, toch behoorlijk wat beter is dan de 7300. Mijn keus is op asus gevallen vanwege het software pakket, de prijs, en de silent versie die 100mhz sneller geheugen heeft dan de actief gekoelde versie van Club3d. Deze kaart past dus nog net binnen het budget, en is ook nog redelijk snel voor die prijs.

Prijs: € 97,84

Moederbord Asus Moederbord P5B
Ik heb persoonlijk goede ervaringen met Asus, en dit mobo heeft genoeg features voor deze doelen (misschien wel teveel). En is ook nog redelijk geprijsd. Dit is namelijk van Asus de goedkoopste versie met een P695 chipset. Ik wel perse geen MSI, want hier heb ik heel slechte ervaringen mee. Voor andere merken sta ik wel open.

Prijs: € 121,50

Monitor Samsung TFT SyncMaster 710N 17 Inch, 12 Ms, Geen Speakers, Zilver
Samsung is volgens vele tests en volgens mijn ervaring zelf, het beste monitor merk. Aangezien hij 17" genoeg vond, heb ik vanwege de prijs/kwaliteits/garantie voor dit scherm gekozen. Heb ook de dode pixel voorwaarde gezien, en die zijn best ok, dit scherm zit in cat. 2.

Prijs: € 169,72

Geluidskaart Onboard
Hier twijfel ik nog wel iets over, Ik weet namelijk niet goed wat de kwaliteit hier van is.....

Boxen Logitech Speakerset S200 2.1, Zwart / Zilver
Voor het geluid zijn weer niet heel hoge eisen gesteld, maar toch kies ik voor 3 boxen ipv. 2 omdat dit prijsverschil gering is, en je zo toch weer een leuke subwoofer erbij hebt. De s200 heeft net iets meer vermogen, en is ook net iets goedkoper dan de creative concurrent.

Prijs: € 18,00

Muis Logitech Mouse RX300 Optical 3D PS/2 & USB, Zwart
Deze muis hebben wij op school ook, en is volgens mij van redelijk kwaliteit, en is ook nog redelijk goedkoop. Logitech heeft bij mijn weten wel een redelijke reputatie op het gebied van muizen dus vandaar...

Prijs: € 10,00

Toetenbord Logitech Keyboard UltraX Media USB, Zilver / Zwart, Qwerty
Hij wil liever geen standaart tobo (je weet wel met zo'n golvend onderstuk) en deze vond hij mooi, en is van volgens mij van goede kwaliteit.

Prijs: € 16,79

Voeding Antec smartpower 2.0 (bij de kast inbegrepen)
Deze zit dus bij de kast, en dus de vraag of deze betrouwbaarder is geworden, en niet meer altijd dit piep geluid oplevert.

Printer Canon PIXMA IP1700
Hier gewoon een goedkope printer genomen van een goed merk (canon dus), hij wil geen all in one (argument: " als er een ding kapot gaat bijv. de scanner gaat de rest ook vaak meteen kapot en kun je niks meer") Dus vandaar deze goedkope printer, die toch redelijk print (speed doesn't matter) en een res. van 4800*1200 dpi aankan.

Prijs: € 47,00

Hardeschijf WD Caviar Special Edition 250 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300
Eigenlijk wilde ik liever de Seagate barric. maar dit paste niet binnen het budget dus heb ik toch maar deze genomen. Western Digi heeft een goede reputatie, en schijnt stiller te zijn dan Maxtor. 250GB lijkt mij meer dan genoeg, aangezien ze maar met z'n tweeen zijn. En alleen maar een beetje muziek zullen downloaden.

Prijs: € 71,00

Dvd speler Asus DVD-E616 16 X, 48 X, IDE, Retail, Zwart
Tsja hij wil hem er toch in. Dus daarom maar, 1 van de goedkoopste gepakt. Deze heb ik zelf ook, en ziet er mooi uit. Helaas is de sata varriant van Samsung, slecht leverbaar, dus vandaar deze.

Prijs: € 16,53

Dvd Brander Samsung DVD-RW SH-S183A Bulk, Zwart
De 182 van Samsung krijgt overal hele goede resenties, dus aangezien ik graag een s-ata wil, en de 183 waarschijnlijk ook wel goed zal zijn, heb ik deze gekozen.

Prijs: € 35,00

diskette NEC 3,5 Inch Diskette Station Zwart
Hij moet er toch in van de opdrachtgever, dus gewoon de goedkoopste genomen.

Prijs: € 12,00

Geheugen Corsair TWIN2X 1024-5400C4 1024 MB, PC5400, 675 MHz, 4,
Dit geheugen van Corsair is het goedkoopste als je 1gb dual channel wil (2*512mb) deze is goedkoper dan de 4300 en de 4200 versie, dus waarom dan niet deze.. 1GB lijkt me wel genoeg. Anders kan er later als de prijzen weer wat zakken altijd nog 1gb bij geprikt worden.

Prijs: € 100,41

Verzendkosten
Tsja ze zijn er toch......

Prijs: € 8,52

Kabels Q-tec Aansluitkabel USB 2.0 A-Male, USB 2.0 B-Male, Zwart, 1.80 M bulk
Ik weet dat dit een brak merk is, maar de kabel is toch nodig voor de printer. En wat kan er fout zijn aan een usb kabel?? Toch??

Prijs: € 2,34

Totaal
€ 1.001,56
Is dus ongeveer precies op het budget....

Ps. Sorry dat er geen budget in mijn titel staat maar dit, was ik vergeten en kan je niet editten...
Ik heb zelf, veel research gedaan, en mijn systeem constant aangepast.

Verwijderd

Topicstarter
Als jullie nog iets willen weten of iets aan te merken hebben zeg het gerust :P

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-01 15:40
Misschien ook eens kijken naar een Gigabyte GA-965P-DS3

Schijnt een mooi bord te zijn, voor 117 euro toch weer wat goedkoper dan een ASUS. Dat geld kan je dan eventueel in een Seagate barracuda 7200.10 320GB steken. Dat schijnen snelle schijven te zijn.

Voor de rest een prima systeem..

O ja, wil je overclocken? Dan zou ik pc6400 geheugen nemen.

[ Voor 20% gewijzigd door Marcusso op 17-01-2007 15:26 ]

No Shame, only Fame!

Verwijderd

Topicstarter
Nee er wordt, niet overclocked, omdat ik denk dat dit niet echt zinvol is met de eisen die hier boven staan...
Ik zal is kijken naar het mobo bedankt...

• DeeJayV
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
en een E4300 processor is ook goedkoper dan de E6300....

Verwijderd

Topicstarter
Ja dit klopt maar, ik denk dat het nu niet slim is om met 800mhz bandb. te werken, aangezien het binnen het budget past, doe ik het maar zo.

Verwijderd

Monitor Samsung TFT SyncMaster 710N 17 Inch, 12 Ms, Geen Speakers, Zilver
Samsung is volgens vele tests en volgens mijn ervaring zelf, het beste monitor merk. Aangezien hij 17" genoeg vond, heb ik vanwege de prijs/kwaliteits/garantie voor dit scherm gekozen. Heb ook de dode pixel voorwaarde gezien, en die zijn best ok, dit scherm zit in cat. 2.

Prijs: € 169,72

De responsetijd van deze TFT is erg hoog. Hoe lager hoe beter ! Ook zou de contrast verhouding en de helderheid nog even controleren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 15:15:
...Behuizing Antec Behuizing Sonata Lifestyle II Zwart, 450 W, 1 X 120 Mm
Is een mooie behuizing inc. een krachtige voeding. Alleen zijn er wel twee nadelen: 1. De power knop en CD drives zitten achter een deurtje dat linksom draait. 2. De kast schijnt krap te zijn, en de voeding was een half jaar geleden i.g.g. niet in orde. Weet iemand voor dezelfde prijs met voeding een goed alternatief?
Prijs: € 97,95
Ik zelf ben ook druk opzoek, en kwam naast de Sonata Lifestyle II ook deze behuizingen tegen:
Arctic-Cooling Silentium Pro Serie. Volgens de productsurvey is ook deze kast redelijk krap. Maar hij heeft, in tegenstelling tot de Sonata Lifestyle II, 500W voeding en geen deurtje (alleen de T2) en ze verkopen hem voor €83,- bij Salland.
Helaas heb ik zelf geen ervaring met deze kast, maar je kan er even naar kijken.

http://www.arctic-cooling.com/pc_case1.php

Verwijderd

Topicstarter
hmmm.. OK ik zal is kijken bedankt alvast. En merk je trouwens veel van die responstijd? De 8ms kost 5 euro meer, die zou ik ook nog kunnen overwegen..

Edit: Heb gekeken maar deze kasten hebben eigenlijk te weinig units

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2007 19:19 ]

Verwijderd

Ik zal alleen een Segeata HD nemen (het verschil in prijs is echt minimaal). Deze zijn zeer snel, betrouwnaar en stil. Ook op veel topics hier te vinden zie je dat de Segeata is aanbevolen. En het scheelt echt wel wat.

Voor de rest een goed systeem.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2007 22:28 ]

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:28

aex351

I am the one

Misschien de Antec P150 een optie, zit een veel betere voeding bij. Of anders de Antec Solo?

< dit stukje webruimte is te huur >

Verwijderd

Topicstarter
De prijs van de monitor is met 7 euro gedaald, dus nu heb ik idd een seagateHD genomen. De P150 is wit, en kan dus niet. De solo zonder voeding en past niet meer in het budget....

• aex351

aex351

I am the one

De powerknop van de sonata 2 zit namelijk verborgen achter het deurtje (dacht ik zo). Het is maar dat je het weet.

[ Voor 6% gewijzigd door aex351 op 18-01-2007 16:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
weet ik. Maar er is niet veel alternatief toch, en zo erg zal het niet zijn want de kast is mateloos populair en iedereen en staat in twee bgg's dus....

• aex351

aex351

I am the one

Omdat het in de bgg staat betekend het niet automatisch dat het een super product is. Betekend dat één persoon het uitgekozen heeft. Tegenwoordig kunnen gebruikers ook mee praten over wat er in zo'n systeem moet komen. Alleen of zo'n persoon er naar luisterd is een ander verhaal.

Ik zou je moederbord vervangen voor een DS3. P5B bied niets nieuws en de DS3 wel met de solid capacitors. Is ook tevens goedkoper.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm.. Zal er over nadenken dan...

• stefmen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-09-2022
Over de winkel Salland zelf hoef je je geen zorgen te maken. Ik heb er nu in totaal al 4 PC's besteld, en ik ben meer dan tevreden over de service en lever snelheden van hun. Wel er achteraan blijven gaan als er een product moeilijk leverbaar wordt, en zoeken naar een alternatief.. De kans is groot dat ze hem dan niet kunnen leveren.

Als er iets kapot is kun je het gewoon terug sturen. Ik had laatst een video kaart van 10 maanden oud, en ik kon zo een andere kaart uitzoeken (niks opsturen ofzo, meteen nieuwe uitzoeken). Omdat ik redelijke specifieke "wensen" had (AGP, Passief, Geforce 6 of 7), waren zij niet in staat om mij een goede kaart te leveren. Ik heb na enig overleg mijn geld teruggestort gekregen.

Email en telefonische support is goed, tezamen met de prijs! Zeker doen!

Het systeem ziet er verder netjes uit. Ik zelf heb toen gekozen voor een kast van SilentMaxx, en die bevalt me super. Weet alleen niet of ze die nog hebben.

Verwijderd

Ik zou als ik jou was gewoon voor de Western Digital gaan. Heb nu al een schijf van 4 jaar oud en nog nooit problemen mee gehad. Top merk dus!
Pagina: 1