HD Tune wat vragen mbt HDD's

Pagina: 1
Acties:

• maartn
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-10-2025
Beste Tweakers,

Ik heb wat vragen die hopelijk iemand mij kan beantwoorden.

Omdat ik mijn systeem al 24/7 dagen aan heb, en dat nu voor een maand ongeveer, vroeg ik mij het volgende af :

- Ergens las ik dat het niet goed is om je IDE drives 24/7 aan te houden, is dit nu ook echt waar ?

De reden waarom ik dit vraag is om dat SpeedFan andere gegevens over SMART geeft dan HD Tune.

Hier zijn de gegevens van SpeedFan.

Mijn kleine harddisk zit op Primair IDE Kanaal locatie 1. Volgens mij is dat Primairy Slave. 40 GB
Andere op op Master. 320 GB.

Drive 40 GB

Your hard disk is a WDC WD400BB-00CAA0 with firmware 16.06V16.

Deze schijf geeft na een scan :

NOTE: not all warnings are reflected on fitness and performance overall values as relevancy is based upon the settings from the hard disk manufacturer who is the best entity deputed to define such relationships.

NOTE : your hard disk Power On Hours Count attribute current value (53) is below the normal range (59 - 97) reported for your specific hard disk model. Basically your hard disk was powered on for more than the maximum time the average user did. This means that either all of the reports collected are from hard disks that were not powered on for too long (this is realistic for recent models) or that your hard disk is becoming old. Usually this is not considered as a pre-failure advisory, but you should check whether you want to replace the hardware or keep an eye on its performances over time.

The overall fitness for this drive is 93%.
The overall performance for this drive is 93%.

Moet ik mij zorgen maken ? De temp kan ik niet meten maar zal rond de 40 graden zitten, net als mijn andere HDD.

Dan deze :

Drive 320 GB

Your hard disk is a WDC WD3200JB-22KFA0 with firmware 08.05J08.
The average temperature for this hard disk is 34C (MIN=26C MAX=46C) and yours is 39C.

Volgens mij is dat prima toch ?

Maar dit :

NOTE: not all warnings are reflected on fitness and performance overall values as relevancy is based upon the settings from the hard disk manufacturer who is the best entity deputed to define such relationships.

NOTE : your hard disk Power On Hours Count attribute current value (90) is below the normal range (91 - 100) reported for your specific hard disk model. Basically your hard disk was powered on for more than the maximum time the average user did. This means that either all of the reports collected are from hard disks that were not powered on for too long (this is realistic for recent models) or that your hard disk is becoming old. Usually this is not considered as a pre-failure advisory, but you should check whether you want to replace the hardware or keep an eye on its performances over time.

Warning: Power On Hours Count is below the average limits (59-97).

The overall fitness for this drive is 97%.
The overall performance for this drive is 100%.

Is toch gek, omdat met HD Tune ik alles op OK krijg.

Wat moet ik dan eerder vertouwen vraag ik me dan af.

-

Mijn laatste vraag gaat ook over HD Tune, ik heb daar nu geen SMART afbeeldingen van, maar zoals ik al zei staat alles daar wel op OK.

Deze vraag is meer of alles er goed uit ziet voor deze drives qua speed etc.

Mijn nu grootste 320 GB.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/e/Afbeeldingen/HDTune_Benchmark_WDC%20WD3200JB-22KFA0.png

En mijn kleinere 40 GB

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/e/Afbeeldingen/HDTune_Benchmark_WDC%20WD400BB-00CAA0.png

Ook gek dat die kleine sneller lijkt :S. Misschien kan ik die beter gebruiken als OS drive.

Hopelijk kan iemand mij wat inzicht geven.

Vast bedankt.

• BurnerT
  • Laatst online: 02:08
naar mijn idee is de 320 toch sneller.

transfer rates zijn toch nog altijd veel hoger.

maar van die health status procenten moet je nog niet zo druk maken. als het minder dan 80 ofzo word zou ik pas onrustig worden

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Die 320 is sneller, kijk maar naar de cijfers :) Hij zakt wel wat verder weg, maar dat komt omdat de schijf groter is.. Dat die burst rate minder is kan gewoon, geen idee waarom.. :P

Verder kan het geen kwaad dat beide tooltjes andere SMART gegevens uitlezen, hier geeft HDTune al sinds m'n 250GB nieuw is één warning, en SpeedFan vind 'm 100% goed :P

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

• maartn
Oke bedankt voor de uitleg.

En SMART is me nu duidelijk, thnx :)

Laatste vraag, is het een probleem als de harddisken onderelkaar zitten.
Ik bedoel ik kan er 6 in hangen, heb er 2 precies onder elkaar.

De reden is omdat er anders geen nieuwe in kan lol

Maar als alles rond de 40 graden zit, is het toch wel oke neem ik aan.

Nee, ik heb geen extra cooling.

Bedankt voor de reacties. Ik ga dat topic eens door nemen.

Verwijderd

40 graden vind ik zelf niet echt koel. Ik denk dat je schijf niet actief gekoeld wordt, klopt dit? Het fijnst is natuurlijk als je schijf rond de 26 graden draait. Vooral als je schijf 24/7 draait en daar niet echt voor gebouwd is zal ik de schijf extra koel laten draaien.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OM FAQ / Beleid » Hoe warm mag mijn harddisk worden? ;)

Enlightement: dat verschilt ook per schijf (hoe hoger het toerental, hoe warmer) en de omgeving (CPU, mobo, buiten kast, hittegolf, etc). De temperaturen van mijn acht 15K SCSI schijven schommelen tussen 35°C en 50°C, afhankelijk van de positie in de kast en de buitentemperatuur.

• TheZeroorez
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 22:11:
40 graden vind ik zelf niet echt koel. Ik denk dat je schijf niet actief gekoeld wordt, klopt dit? Het fijnst is natuurlijk als je schijf rond de 26 graden draait. Vooral als je schijf 24/7 draait en daar niet echt voor gebouwd is zal ik de schijf extra koel laten draaien.
Onzin. Zolang hij niet boven de 45 uit komt zit je safe; bij 55 gaat hij sterven. Zesentwintig (!) graden haal je enkel met waterkoeling erop oid, en da's verre van nodig.

Mijn schijven zijn onder full load netjes 38 en 41 graden, hoger komen ze gewoon niet. Omdat een harde schijf vrij massief is, warmt hij niet zo snel op, en koelt hij niet zo snel af..

Nee, 40 is prima te doen hoor :)

[ Voor 0% gewijzigd door TheZeroorez op 17-01-2007 22:24 . Reden: BalusC dusch :-( ]

• maartn
Hahaha mooi.

Kijk kan de schijven wel verder van elkaar zetten, maar is weer zonde van de ruimte in mijn kast.

Als ik naar BalusC zijn mega kast kijk en er zo veel drives in zitten, hangen die ook gewoon onder elkaar zonder 10 cm per rail te skippen.

Natuurlijk heeft hij wel cooling nodig, logisch ik ben niet gek :P

Maar volgens mij moet 3 drives naast elkaar zonder cooling wel werken, en als ik ooit boven de 45 graden uit kom koop ik wel een nieuwe kast waar betere kooling in kan voor de HDD's.

Trouwens als ik ergens kon vinden waar die coolermaster te koop is, zou ik die vandaag nog kopen.

Wil niets kopieëren maar het is gewoon een super mooie kast BalusC, en functioneel gezien alle drive space.

Vraag me trouwens wel af, ook nog na het lezen van de FAQ of drives warmer worden als ze meer te doen hebben.

Die van mij staan soms wel een uur op idle. Misschien moet ik er wat testen op los laten zo dat ze 5 uur druk bezig zijn en dan kijken of ik ook nog onder de 50 graden / 55 zit.

Nu 1 uur aan het werk, HD tune zegt dus 40 graden. Hoe warm die kleine is geen idee, dat geeft ie niet aan helaas.

Verwijderd

BalusC schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 22:24:
Enlightement: dat verschilt ook per schijf (hoe hoger het toerental, hoe warmer)
De (nieuwe generatie) Raptor 10k schijven verbruiken toch niet echt meer energie dan normale 7200rpm schijven? En energieverbruik is gekoppeld aan temperatuur. Wellicht dat je met dure 15k schijven wel meer verstookt, maar dergelijk dure schijven wil je wel koel houden denk ik. En gezien het geluid die deze schijven produceren is een kleine fan ook geen probleem.
en de omgeving (CPU, mobo, buiten kast, hittegolf, etc). De temperaturen van mijn acht 15K SCSI schijven schommelen tussen 35°C en 50°C, afhankelijk van de positie in de kast en de buitentemperatuur.
50 graden vind ik echt super warm hoor. Ben je dan niet bang dat de levensduur van je schijven verkort worden? Mijn fileserver haalt pieken van 32 graden en gemiddeld 27-28 graden per schijf. De koelste temperatuur (in bedrijf) is 22 graden. Daar voel ik me veel geruster bij. :)
TheZeroorez schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 22:24:
Onzin. Zolang hij niet boven de 45 uit komt zit je safe; bij 55 gaat hij sterven. Zesentwintig (!) graden haal je enkel met waterkoeling erop oid, en da's verre van nodig.
26 graden is met 20 graden ambient een 6 graden delta, en dat kun je absoluut MAKKELIJK halen met een 80mm fan op ~5V zelfs. Daar is echt maar een heel klein beetje airflow voor nodig. Maargoed zuig je de lucht van binnen de kast aan (en niet van buiten zoals bij een 5,25 bay) dan zuig je dus lucht aan van ~32 graden ofzo, en dan met 6 graden delta zit je dus op 38 graden.
Nee, 40 is prima te doen hoor :)
40 graden is niet 'te heet' maar koel is anders; ik zou er zelf niet zo gerust op zijn als het om mijn geliefde fileserver zou gaan met voor mij waardevolle data. Dan liever een fannetje erin en de schijfjes onder de 30 graden het liefst. Het probleem is ook: stel het is zomer en 15 graden warmer, dan vertaalt zich dat dus ook in 40 + 15 = 55 graden. Ga je voor veiligheid en heb je een mooie fileserver, vind ik het zonde als je je schijven niet goed koelt.

Nu moet ik wel zeggen dat het per schijf erg verschilt. Mijn eigen ervaringen zijn dat een 10k rpm serverschijf (Maxtor Atlas) bijna niet stuk te krijgen is en al meer dan 6 jaar draait met af en toe hoge temperaturen (> 45 graden) zonder enige directe koeling. Maar een notebook-schijfje die 52 graden werd voor 48 uur omdat ik hem eventjes als test-servertje gebruikte gaf al gelijk de geest. Statistisch verantwoord is het niet; maar ik denk wel dat je kunt zeggen dat serverschijven robuuster zijn; ze hebben iig wel een hogere MTBF-waarde en vaak ook veel langere garantieperiode.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 01:10:
50 graden vind ik echt super warm hoor. Ben je dan niet bang dat de levensduur van je schijven verkort worden? Mijn fileserver haalt pieken van 32 graden en gemiddeld 27-28 graden per schijf. De koelste temperatuur (in bedrijf) is 22 graden. Daar voel ik me veel geruster bij. :)
Deze temperaturen worden alleen tijdens hete zomers behaald :) Op het moment wordt de warmste schijf (lees: slechtst gekoelde schijf) niet veel warmer dan 45°C.

• TheZeroorez
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 01:10:
[...]

40 graden is niet 'te heet' maar koel is anders; ik zou er zelf niet zo gerust op zijn als het om mijn geliefde fileserver zou gaan met voor mij waardevolle data. Dan liever een fannetje erin en de schijfjes onder de 30 graden het liefst. Het probleem is ook: stel het is zomer en 15 graden warmer, dan vertaalt zich dat dus ook in 40 + 15 = 55 graden. Ga je voor veiligheid en heb je een mooie fileserver, vind ik het zonde als je je schijven niet goed koelt.
Mja, bij mij staat er dus een 80mm @ speedfan voor, en is 'ie (zoals ik zei) maximaal 40 graden. Dat is dus als ik de schijf met een kamertemperatuur van 27 graden Celsius laat benchen door HDTune :)

Verwijderd

TheZeroorez schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 15:25:
[...]

Mja, bij mij staat er dus een 80mm @ speedfan voor, en is 'ie (zoals ik zei) maximaal 40 graden. Dat is dus als ik de schijf met een kamertemperatuur van 27 graden Celsius laat benchen door HDTune :)
Dan heb je dus een delta van 13 graden; moet echt lager kunnen. Maar die fan zuigt zeker niet direct lucht van buitenaf aan? En zitten die schijven tegen elkaar aan zodat de lucht er misschien niet goed langs kan? Ik heb zelf 120mm fans op 7V draaien en die houden mn schijven dus echt lekker koel.
Pagina: 1