100mbit internet delen - veiligheid?

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• McRubz
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Om maar met de deur in huis te vallen:

Ik heb 100mbit internet via een ethernetaansluiting in de muur. Ik wil deze verbinding delen zonder snelheid te verliezen.

Ik heb een Linksys WRT54GC router gekocht en deze aangesloten met de WAN poort naar de internetaansluiting in de muur, een LAN poort naar de pc en wireless naar mn laptop. Alles werkt maar in deze situatie haal ik niet de volle snelheid van mijn internetverbinding.

Stop ik de kabel uit de muur in een LANpoort op de router, dan haal ik wel de volledige snelheid, maar dan krijgen mijn PC en laptop beiden een extern IP-adres. Ik vroeg mij af in hoeverre dit niet een beveiligingsrisico oplevert. Ik wil namelijk ook bestanden delen tussen laptop en pc en heb daarom mappen gedeeld op beiden. Hoe los ik dit veilig op? Op beide pc's draait Windows Vista met de standaard settings tbv de firewall. De mappen zijn gedeeld alleen voor mijn eigen account.

btw, in iTunes kan ik ook de gedeelde muziek van flatgenoten zien. Zegt dit nog iets toevallig?

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:26
Het kan aan mij liggen? Maar ik snap niet helemaal wat je bedoelt.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als je de kabel in de muur in een lan poort stopt dan doe je niks met de router en gebruik je hem gewoon als switch. Je eigen netwerk is dan net zo makkelijk toegankelijk voor jezelf als alle andere mensen in de flat.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De meeste huis-tuin-keuken routers doen idd op de WAN-poort maar zo'n 10Mbit geloof ik, dus daar haal je idd niet de volledige snelheid mee. Je zou een oud PC'tje met 2 100Mbit-kaarten erin als router neer kunnen zetten, maar die moet dan wel aldoor aan staan. je linksys kun je dan gebruiken als switch om de laptop en desktop op aan te sluiten (en die oude pc uiteraard).

Verder hoeft het op zich niet onveilig te zijn als je op beide PC's een firewall installeert. Maar dan nog blijft het allemaal wat omslachtig om in te stellen en te verifieren of je data niet per ongeluk voor iedereen open staat.....

Een andere oplossing is trouwens om in je desktop PC een extra netwerkkaart te zetten en daarmee internet te delen. Je laptop sluit je dan op je desktop aan. Dan hoef je maar 1 firewall te installeren alleen op je desktop.

[ Voor 25% gewijzigd door Palomar op 15-01-2007 17:38 ]

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:33

Wish

ingwell

Nee, ligt niet aan jou... ik snap het ook niet.

TS: kun je misschien nog een keer stapsgewijs je configuratie doorgeven en aan de hand daarvan exact aangeven wat het probleem is? Is het probleem de snelheid (je deelt de internet verbinding...) of de beveiliging? Van wat? Je interne netwerk? Of van je interne naar externe netwerk?

No drama

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:22
Waarom neem je niet een gigabit switch, weet je zeker dat je de 100 mbit haalt :).

• Palomar
  • Niet online
Termi schreef op maandag 15 januari 2007 @ 17:38:
Waarom neem je niet een gigabit switch, weet je zeker dat je de 100 mbit haalt :).
Een switch is niet veilig. En dat wil hij nou juist wel.

[edit] en voor d emensen die het niet snappen. Waarschijnlijk zit ie in een studentenflat op een groot intern 100Mbit netwerk. Probleem is dus dat alle andere studenten in die flat zijn shares kunnen zien. Vandaar dat ie een router wil gebruiken zodat zijn PC's niet zichtbaar zijn voor die anderen en hij rustig alle shares open kan zetten. Zn router kan alleen geen 100Mbit aan op de inkomende poort.

[ Voor 44% gewijzigd door Palomar op 15-01-2007 17:42 ]

• McRubz
  • Niet online
Janoz schreef op maandag 15 januari 2007 @ 17:35:
Als je de kabel in de muur in een lan poort stopt dan doe je niks met de router en gebruik je hem gewoon als switch. Je eigen netwerk is dan net zo makkelijk toegankelijk voor jezelf als alle andere mensen in de flat.
Die router gebruik ik op dit moment inderdaad als switch. Maar is mijn netwerk dan alleen toegankelijk voor de mensen in mijn flat? (zelfde ip-range bijv.?) Of ook daarbuiten, als in het hele internet? Daar ga ik eigenlijk niet van uit maar toch.
Palomar schreef op maandag 15 januari 2007 @ 17:36:
De meeste huis-tuin-keuken routers doen idd op de WAN-poort maar zo'n 10Mbit geloof ik, dus daar haal je idd niet de volledige snelheid mee. Je zou een oud PC'tje met 2 100Mbit-kaarten erin als router neer kunnen zetten, maar die moet dan wel aldoor aan staan. je linksys kun je dan gebruiken als switch om de laptop en desktop op aan te sluiten (en die oude pc uiteraard).

Verder hoeft het op zich niet onveilig te zijn als je op beide PC's een firewall installeert. Maar dan nog blijft het allemaal wat omslachtig om in te stellen en te verifieren of je data niet per ongeluk voor iedereen open staat.....

Een andere oplossing is trouwens om in je desktop PC een extra netwerkkaart te zetten en daarmee internet te delen. Je laptop sluit je dan op je desktop aan. Dan hoef je maar 1 firewall te installeren alleen op je desktop.
Oke, een extra pc is een optie, maar wel redelijk omslachtig lijkt mij. Is de Vista Firewall niet voldoende?
danmaarniet schreef op maandag 15 januari 2007 @ 17:38:
Nee, ligt niet aan jou... ik snap het ook niet.

TS: kun je misschien nog een keer stapsgewijs je configuratie doorgeven en aan de hand daarvan exact aangeven wat het probleem is? Is het probleem de snelheid (je deelt de internet verbinding...) of de beveiliging? Van wat? Je interne netwerk? Of van je interne naar externe netwerk?
Probleem is nu niet zozeer de snelheid, want ik heb hem als switch/accespoint aangesloten. Het gaat me meer om de beveiliging van mijn interne netwerk, daar de pc en de laptop een extern ipadres krijgen van de provider.
Dus zou de standaard firewall van Vista voldoende zijn om mij te beschermen tegen ongenode gasten?

In Vista is het in te stellen dat delen zonder wachtwoord sowieso niet mogelijk is, en dat heb ik ook gedaan. Gedeelde mappen zijn voor zover ik weet alleen toegankelijk met mijn User/Pass.
Termi schreef op maandag 15 januari 2007 @ 17:38:
Omdat de snelheid niet zozeer het probleem is en ik niet zo gauw een gigabit switch met accespoint kon vinden goedkoper dan de WRT54GC :-)
Palomar schreef op maandag 15 januari 2007 @ 17:39:
[...]

Een switch is niet veilig. En dat wil hij nou juist wel.

[edit] en voor d emensen die het niet snappen. Waarschijnlijk zit ie in een studentenflat op een groot intern 100Mbit netwerk. Probleem is dus dat alle andere studenten in die flat zijn shares kunnen zien. Vandaar dat ie een router wil gebruiken zodat zijn PC's niet zichtbaar zijn voor die anderen en hij rustig alle shares open kan zetten. Zn router kan alleen geen 100Mbit aan op de inkomende poort.
Jij snapt 'm! Hoe los ik dat op zonder extra server te plaatsen?

[ Voor 9% gewijzigd door McRubz op 15-01-2007 17:51 ]

• Palomar
  • Niet online
Als de snelheid nu ineens niet meer het probleem is sluit dan je internet gewoon aan via de router (dus in de tragere WAN-poort). Dat is het veiligst. 100Mbit zul je over internet toch maar weinig halen.

En wil je toch snelheid dan kun je nog eens goed zoeken naar een router die wél 100Mbit ondersteunt. Misschien op marktplaats een professioneel ding (wel opletten dat daar vaak huge koelers in zitten die lawaai maken).

[edit[ misschien dat hier iets tussen staat: Routers die 100Mbit kunnen routen *

[ Voor 46% gewijzigd door Palomar op 15-01-2007 17:55 ]

• McRubz
  • Niet online
Palomar schreef op maandag 15 januari 2007 @ 17:52:
Als de snelheid nu ineens niet meer het probleem is sluit dan je internet gewoon aan via de router (dus in de tragere WAN-poort). Dat is het veiligst. 100Mbit zul je over internet toch maar weinig halen.

En wil je toch snelheid dan kun je nog eens goed zoeken naar een router die wél 100Mbit ondersteunt. Misschien op marktplaats een professioneel ding (wel opletten dat daar vaak huge koelers in zitten die lawaai maken).
Met dat ik zei dat de snelheid niet meer het probleem was bedoelde ik dat ik met het gebruik van de router als switch wel de volle snelheid haal.

Op de volgende pagina staat een overzicht van routers met hun doorvoersnelheid over WAN:
http://www.smallnetbuilde...n,com_wrapper/Itemid,156/

Deze zijn echter allemaal vrij duur (ruim 2-3 keer als wat ik voor die Linksys betaald heb). Is de conclusie dat ik voor niet veel meer geld niet veel verder kom?

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-03 13:59
Pas trouwens op met het aansluiten van die WAN kabel op een LAN poort, je krijgt dan 2 DHCP servers op een netwerk.. Dat gaat fout, als je bijvoorbeeld direct op een netwerk van een uni zou zitten krijg je ruzie met de netwerkbeheerder.. ;)

• McRubz
  • Niet online
FlorisB schreef op maandag 15 januari 2007 @ 18:06:
Pas trouwens op met het aansluiten van die WAN kabel op een LAN poort, je krijgt dan 2 DHCP servers op een netwerk.. Dat gaat fout, als je bijvoorbeeld direct op een netwerk van een uni zou zitten krijg je ruzie met de netwerkbeheerder.. ;)
Ik heb de DHCP-server van die router uitgezet natuurlijk ;-)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Men neme een oude PC en Freesco. 2 NIC er in en gaan :Y)

zie www.freesco.org :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-12-2025

Phalox

Solar Powerrrd

Steek die router via de lan poort in die kabel, en andere pc's ook in lan poorten. in wan poort steken is om problemen vragen...
Zet dhcp server op de router af. Een router is niet gemaakt om in een netwerk beveiliging te bieden, hiervoor heb je eerder een server nodig, en best nog een domein ook (dus een domainnameserver)

Doe dus wat ik heb gezegd, en zet op de pc's een firewall.. probleem opgelost!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
ik heb een dlink dgl4300, die kan gewoon 10mbit en 100mbit of 10/100 mbit aan.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:04

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

ja hoor geeft de linksys maar de schuld...
deze heeft een 10/100 Base-TX (RJ-45) wan poort, welke dus maximaal 100mbit zou moeten aan kunnen.
heb je al eens geprobeert wat met de firewall settings van de router te spelen?
je wan poort zou het aan moeten kunnen namelijk.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• Palomar
  • Niet online
tokesnugerd schreef op maandag 15 januari 2007 @ 19:46:
Steek die router via de lan poort in die kabel, en andere pc's ook in lan poorten. in wan poort steken is om problemen vragen...
Zet dhcp server op de router af. Een router is niet gemaakt om in een netwerk beveiliging te bieden, hiervoor heb je eerder een server nodig, en best nog een domein ook (dus een domainnameserver)

Doe dus wat ik heb gezegd, en zet op de pc's een firewall.. probleem opgelost!
[/blaat]

Verwijderd

Hubert schreef op maandag 15 januari 2007 @ 19:50:
Dat de poort het technisch gezien aankan heeft hier ook niemand proberen ontkennen.

De router zelf trekt geen 100mbit.

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:04

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2007 @ 19:56:
[...]

De router zelf trekt geen 100mbit.
heb je daar een linkje van? want gezien de switch het makkelijk kan lijkt me het geen probleem voor de wanpoort.. aangezien die ook als 10/100 neergezet is.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Verwijderd

Hubert schreef op maandag 15 januari 2007 @ 19:57:
[...]
heb je daar een linkje van? want gezien de switch het makkelijk kan lijkt me het geen probleem voor de wanpoort.. aangezien die ook als 10/100 neergezet is.
Euhm, geef jij eens wat links van reviews waaruit blijkt dat goedkope home routertjes in staat zijn 100mbit aan full speed te routeren. De meeste hebben het al lastig genoeg met 8+mbit internet lijnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2007 21:48 ]

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2007 @ 21:47:
[...]

Euhm, geef jij eens wat links van reviews waaruit blijkt dat goedkope home routertjes in staat zijn 100mbit aan full speed te routeren. De meeste hebben het al lastig genoeg met 8+mbit internet lijnen.
Helemaal mee eens.

Als er persé 100Mbit gehaald moet worden met je huidige router moet je hem (zoals je al hebt gedaan) als switch gebruiken.
Wil je een firewall ertussen (om zo een intern netwerkje te maken), dan moet je je verbinding op de WAN-poort aansluiten, maar haal je niet de maximale snelheid.

Met een duurdere router of serverpc is dit te verhelpen, maar je zal niet vaak persé 100Mbit nodig hebben, dus lijkt optie 2 me de beste ;)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Hubert schreef op maandag 15 januari 2007 @ 19:57:
[...]

als je nou eens de moeite neemt om de in deze thread vermelde (door de TS notabene) link te bekijken (http://www.smallnetbuilde...n,com_wrapper/Itemid,156/) dan kun je zien dat de door de TS gebruikte router maar 47mbit draait op de wanport, wat inderdaad VEEL te weinig is als je een 100mbit aansluiting hebt.

De oplossing is inderdaad óf simpel óf duur.
Simpel: goedkoop pctje op de kop tikken met 2 netwerkkaartjes erin en freesco oid erop knallen
Duur: een router kopen uit het bovenste gedeelte van smallnetbuilder ;)

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
De Linksys BEFSR41v4 die bij mijn kamer zit (waar ik overigens helaas niet bij kan, staat heel vervelend in een afgesloten meterkast) routert zonder problemen 100mbit: ik haal 10,9 megabyte/s down. Met bittorrent schijn je hem trouwens wel onderuit te kunnen halen.

[ Voor 14% gewijzigd door Kuhlie op 15-01-2007 22:05 . Reden: pricewatchlink ]

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:01
Kuhlie schreef op maandag 15 januari 2007 @ 22:04:
De Linksys BEFSR41v4 die bij mijn kamer zit (waar ik overigens helaas niet bij kan, staat heel vervelend in een afgesloten meterkast) routert zonder problemen 100mbit: ik haal 10,9 megabyte/s down. Met bittorrent schijn je hem trouwens wel onderuit te kunnen halen.
Al gedacht aan een managed switch, en dan een paar vlan's maken?
Kost wat maar op de lange duur denk ik goedkoper als een los pc'tje en die moetten toch zeker 100 mbit halen.

edit: er vanuitgaande dat je die centraal op kunt hangen waar die stekker in de muur heen gaat.
Anders kun je mijn post negeren want dan helpt het niet.

[ Voor 10% gewijzigd door martijnve op 15-01-2007 22:12 ]

Verwijderd

mischien kun je eens kijken in de richting van routers die ook i.c.m adsl2 worden gebruikt aangezien adsl2 richting de 20mbit gaat en er voor zover ik weet geen 20mbit ethernt standaard bestaat moeten dat dan ook wel 100mbit poorten op de wan-zijde zijn die dus met het adsl2 modem is verbonden.

verder is afgezien van het installeeren van een firewall op zowel de desktop en de laptop en elke computer die nog meer in dit netwerk plaats mag nemen, het plaatsen van een firewall tussen jet wan en je lan de enige optie. want vergeet ook niet dat als er bijvoorbeeld vrienden langkomen die even hun laptop je inpluggen om wat over te zetten jij dan eerst die laptop in je 'allowed' lijst moet zetten anders ziet je desktop die laptop als van elders.

je kunt ook een navragen wat de snelheid naar het internet zelf is, want het kan zijn dat dit bijvoorbeeld via een 10mbit lijntje gaat dan heeft het ook geen zin om je wan-poort op 100mbit te zetten want je snelheid is zo snel als de zwakste schakel.

er zijn wel zeker wel routers die 100mbit op de wan poort hebben, zoek dan voor in het MKB segment. ik zelf heb de RV042 van linksys welke ook nog load-balancing en VPN er bij heeft en dat is een hele ander klasse dan die blauwe opgeblazen consumenten dingetjes. en nee er zit geen fan in, passive gekoelde IXP425-266 met 32mb geheugen, staat in de pricewatch voor 147 euro en ik raak nog altijd verdwaald in die webinterface, man wat kan je veel instellen op dat ding, echt uitgebreid.

Verwijderd

edit

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2007 18:44 ]

• Kuhlie
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2007 @ 23:51:
[...]

wat een gelul die routers halen maximaal 14 mbit erdoorheen zijn zo traag als de tyfus....
Het mag ook met leukere woorden. Tja, ik kan het apparaat niet *zien*, maar ik kan wel zien:

C:\>ftp ****.org
Connected to ****.org.
220-FileZilla Server version 0.9.22 beta
220-written by Tim Kosse (Tim.Kosse@gmx.de)
220 Please visit http://sourceforge.net/projects/filezilla/
User (****.org:(none)): ***
331 Password required for ***
Password:
230 Logged on
ftp> get Bart.rar
200 Port command successful
150 Opening data channel for file transfer.
226 Transfer OK
ftp: 178405118 bytes received in 15,17Seconds 11758,84Kbytes/sec.
ftp>

en

C:\>ipconfig

Windows IP Configuration

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix  . :
        IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.22
        Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
        Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.254

en:

C:\>wget --debug http://192.168.1.254/
DEBUG output created by Wget 1.5.3.1 on Windows.

(knip)

Connecting to 192.168.1.254:80... Created fd 1956.
connected!
---request begin---
GET / HTTP/1.0
User-Agent: Wget/1.5.3.1
Host: 192.168.1.254:80
Accept: */*

---request end---
HTTP request sent, awaiting response... HTTP/1.1 401 Authorization Required
WWW-Authenticate: Basic realm="Linksys BEFSR41v4"

Doet mij toch denken dat het klopt wat ik zeg: het doet aan NAT (ik heb sowieso meerdere pc's eraan, deze gebruikt geen dhcp, een andere wel), het *zegt* dat het een BEFSR41v4 is, en het haalt (in dit geval) 11,5 megabyte/s. Wat kan ik nog meer doen? :+

Verwijderd

:+ excuus, zit veel verbetering in dan... v 3.1 haalt gemideld 19 mbit erdoorheen... wel met firewall e.d. aan gewoon standaard instellingen

• McRubz
  • Niet online
Om even een paar reacties samen tegelijk te beantwoorden: Het gaat niet om de snelheid die een poort zelf aankan, maar de snelheid die de router van WAN naar LAN en omgekeerd kan doorvoeren; de doorvoersnelheid (throughput) van de router.

Dat die BEFSR41v4 die snelheid haalt verbaasd me wel eigenlijk. Op de website die ik noemde komt de X variant (BEFSX41v1) niet verder dan 17 Mbps, terwijl mijn WRT54GC volgens de website 47 haalt en bij mij ongeveer t zelfde.

Heb jij nog iets speciaals aan instellingen veranderd? Als ik mijn pc als DMZ-host instel zakt de snelheid helemaal in. Firewall-instellingen veranderen niet veel aan de snelheid bij mij.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

martijnve schreef op maandag 15 januari 2007 @ 22:08:
[...]

Al gedacht aan een managed switch, en dan een paar vlan's maken?
Kost wat maar op de lange duur denk ik goedkoper als een los pc'tje en die moetten toch zeker 100 mbit halen.

edit: er vanuitgaande dat je die centraal op kunt hangen waar die stekker in de muur heen gaat.
Anders kun je mijn post negeren want dan helpt het niet.
wat heeft een vlan nu voor zin hoe ga je dan tussen die VLANs routeren

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03 18:12

BHQ

battler schreef op maandag 15 januari 2007 @ 19:48:
ik heb een dlink dgl4300, die kan gewoon 10mbit en 100mbit of 10/100 mbit aan.
Daar schiet je niets mee op als het CPU'tje maar een mbit of 10 trekt en daarna gewoon 'klaar' is.
Hubert schreef op maandag 15 januari 2007 @ 19:50:
ja hoor geeft de linksys maar de schuld...
deze heeft een 10/100 Base-TX (RJ-45) wan poort, welke dus maximaal 100mbit zou moeten aan kunnen.
heb je al eens geprobeert wat met de firewall settings van de router te spelen?
Dat is het 'm juist, een 100mbit poortje is leuk maar de rest van de hardware moet het ook aankunnen. Net zoiets als 100mbit netwerkkaartjes op een oude USB-poort, je krijgt er echt maximaal 1,5MBps doorheen..

Makkelijkste oplossing voor de TS is denk ik een oude machine met twee -fatsoenlijke- netwerkkaarten die geen CPU hoggen (Intel of 3Com bijvoorbeeld) en dan m0n0wall of pfsense erop. Ben je snel -en- veilig.

• McRubz
  • Niet online
Yapser schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 15:23:
[...]

Daar schiet je niets mee op als het CPU'tje maar een mbit of 10 trekt en daarna gewoon 'klaar' is.

[...]

Dat is het 'm juist, een 100mbit poortje is leuk maar de rest van de hardware moet het ook aankunnen. Net zoiets als 100mbit netwerkkaartjes op een oude USB-poort, je krijgt er echt maximaal 1,5MBps doorheen..

Makkelijkste oplossing voor de TS is denk ik een oude machine met twee -fatsoenlijke- netwerkkaarten die geen CPU hoggen (Intel of 3Com bijvoorbeeld) en dan m0n0wall of pfsense erop. Ben je snel -en- veilig.
Ga ik dat voor minder dan 130 euro voor elkaar krijgen? Dat kost namelijk de netgear rangemax WPNT834 die een doorvoer van 94 Mbps heeft. En dan hebben we t nog niet over het energieverbruik.

Misschien dan maar eens een servertje neerzetten die voor meer doeleinden geschikt is dan alleen routeren.

Verwijderd

Kijk hier eens naar, in combinatie met dit. Ik heb een vergelijkbare setup (firewallbox iets anders), maar het werkt echt geweldig, wat een fantastisch pakket.

• Kuhlie
  • Niet online
McRubz schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 14:42:
Heb jij nog iets speciaals aan instellingen veranderd? Als ik mijn pc als DMZ-host instel zakt de snelheid helemaal in. Firewall-instellingen veranderen niet veel aan de snelheid bij mij.
offtopic:
Ik mag en kan niets instellen ( :( ). Ik weet wel dat UPnP uit staat, er geen DMZ is ingesteld, en er maar 1 range is geportforward (1-1024 -> 1 vast intern ip). Dat zal vast schelen.
Pagina: 1