Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Solderen] Welke kwaliteits soldeerbout/station

Pagina: 1
Acties:
  • 1.964 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na 2 goedkope soldeerboutjes versleten te hebben, is het tijd voor een betere kwaliteit.
Nu zijn er diverse soldeerbouten, met grote prijsverschillen. Nu ben ik op zoek naar een nieuwe, en vraag ik me af wat nou de beste keus is. Mijn budget is zo'n 150 euro.

Ik heb altijd een soldeerbout met een max vermogen van 50 watt gehad (en ook nodig gehad), dus lager is mijns inziens geen optie. Voor het echt zware werk heb ik overigens een 110W soldeerpistool, het hoeft dus ook geen thermische lans te zijn :+

De 1e keus was eigenlijk de "oer weller", de WTCP 51:
Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/soldeer/wtcp51.jpg
Met deze bout heb ik goede ervaringen, kwaliteit is prima en punten goed verkrijgbaar.
Deze kost zo'n 150 euro, best wel een hoop geld, maargoed, het ding gaat wel een leven lang mee en er zijn veel spare parts voor te krijgen.

Echter kwam ik in mijn zoektocht ook het merk Ersa tegen. Dit schijnt vergelijkbaar met Weller te zijn, maar wat me opvalt is dat de prijs iets gunstiger is.
Ik kan echter maar weinig ervaringen vinden met de stations.
Zo kwam ik onder andere deze 2 tegen:
Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/soldeer/rds80.jpg
de RDS80, zo'n 140 euro

Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/soldeer/60a.jpg
de 60A, analoog, zo'n 145 euro

Deze zijn iets goedkoper dan de Weller, maar ik ben totaal niet bekend met het merk. Wat me vooral opvalt is dat ze er een stuk frisser uitzien. Laat het overigens duidelijk zijn dat ik uiterlijk totaal niet belangrijk vind, in de 1e plaats moet hij goed werken. Als het er dan ook nog leuk uitziet is het mooi meegenomen.
Hoe zit het met de punten, is de bevestiging goed en idiotproof? Duurzaamheid van het geheel?
Voor zover ik kan zien zijn de punten iig qua prijs vergelijkbaar.

De 1e Ersa is een digitale. Voor mij hoeft het niet echt, maar het zit erop en de prijs is redelijk.
De 2e is een analoge. Ik ben voorstander van simpelheid, dus die heeft eigenlijk mijn voorkeur.
De Weller heeft een Magnastat regelaar, wat opzich goed werkt, alleen moet de punt vervangen worden als een hogere temperatuur gewenst is.

Temperatuurregeling is een must. Ik soldeer diverse dingen, van (incidenteel) groot smd tot dikke voedingsaders en grote vlakken. Een soldeerbout zonder regeling valt dus af.
Ook bouten met een "schroefje aan de zijkant" punt bevestiging vallen af. Vroeg of laat gaat de punt los zitten en/of 't schroefje muurvast. Ook bij Weller boutjes.

Heeft iemand toevallig ervaring met bovenstaande stations en / of alternatieven?

Verwijderd

Ik heb nu geen tijd om je hele TS door te lezen, sorry :) Maar ik wilde eigenlijk enigszins offtopic reageren en wel met de vraag waarom er geen algemeen topic hiervoor komt. Ik meen me te herinneren dat er de laatste tijd wel meer van dit soort topics voor bij zijn gekomen :P. Een mooi soldeerbouten topic met een duidelijke TS die eea aangeeft over wat er zoal te krijgen is en waar iemand op moet letten bij de aanschaf zou wel een waardevolle aanvulling zijn hier in EL dunkt me.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2007 02:17 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2007 @ 02:14:
Ik heb nu geen tijd om je hele TS door te lezen, sorry :) Maar ik wilde eigenlijk enigszins offtopic reageren en wel met de vraag waarom er geen algemeen topic hiervoor komt. Ik meen me te herinneren dat er de laatste tijd wel meer van dit soort topics voor bij zijn gekomen :P. Een mooi soldeerbouten topic met een duidelijke TS die eea aangeeft over wat er zoal te krijgen is en waar iemand op moet letten bij de aanschaf zou wel een waardevolle aanvulling zijn hier in EL dunkt me.
ikzelf heb die weller.
heb die en 1tje die temp gestuurt is.
niks mis mee.
werkt goed.

ik heb nog ergens een weller liggen.niks geen poespas mee en werkt perfect.
ik zal hem eens opsnorren en als ie werkt mag je hem voor een prikkie kopen

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2007 02:23 ]

Verwijderd

laatst voor mijn werk deze gekocht, erg prettig ding. We solderen er alles mee, van dikke kabels tot SMD componenten. Voor SMD is het wel aan te bevelen om een ander puntje erbij te kopen. Standaard zit er een platte bij, voor een paar euro heb je een puntje. Enige nadeel is misschien dat de tip vastzit met een schroefje.

Thuis heb ik een standaard ERSA 15 Watt soldeerboutje, ben ik ook erg tevreden over, heb helaas geen ervaring met de soldeerstations van ERSA.

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Jaartje of 15 geleden een Weller WECP 20 gekocht (traploos regelbare temperatuur). Perfecte investering geweest, zelfs de originele punt werkt nog.

Toentertijd zelf ook gedacht over de aanschaf van het goedkopere Magnastat station van Weller, maar ik ben blij dat ik dat niet heb gedaan. Ik soldeer met regelmaat aan gevoelige apparatuur (laptops, mobo's, videokaarten) en dan is het bijregelen vd temperatuur superhandig en vaak zelfs een must. Volgens mij heb ik nog nooit iets "gefrituurd" bij het solderen, die WECP 20 heeft daar zeker ook aan bijgedragen.

In een professionele omgeving waar die WECP 20's de hele dag aan staan, kwam er soms wel een draadbreuk voor bij de kabel die uit de bout komt. Daar werd absoluut niet over geklaagd (in de zin van dat het een constructiefout zou zijn), dat vond men normale slijtage. Nieuw kabel bestellen en het was weer opgelost.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Afgelopen september dit soldeerstation gekocht:

http://images.google.nl/i...:2006-37,GGLJ:en%26sa%3DN

HEEFT DE BOUT NU AL EEN DRAADBREUK!! Ik ga er komend weekend maar weer mee terug naar de winkel, want dit moet niet kunnen.

hij kostte 40 euro, heel redelijk bedrag voor een soldeerstation met traploze regeling, helaas wel 'analoog' dus geen exacte uitlezing...

Nog een leuke teaser: hoe moet je twee stukjes draad aan je soldeerbout aan elkaar solderen?

[ Voor 8% gewijzigd door mux op 15-01-2007 11:42 ]

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Ik heb de RDS80, is een goed apparaat. Flink wat vermogen en zeer goede punten. Wel zit er standaard een vrij dikke punt bij. Er staan een paar ervaringen op CO: http://www.circuitsonline.net/forum/view/39097/

Ersa is trouwens inderdaad ook een goed merk, vaak wat goedkoper dan Wellers. Ik geloof dat de meesten Weller als beste merk zien maar als je budget wat lager is kan Ersa een goede prijs/kwaliteitsverhouding geven.

[ Voor 34% gewijzigd door madwizard op 15-01-2007 14:41 ]

www.madwizard.org

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je kende de WTCP51 al. Ik heb de voorganger ervan; de WTCP50, die bijna precies hetzelfde is. Nou, het is weliswaar magnastat en heeft dus een temperatuur die alleen afhankelijk is van de punt die erinzit (wel geregeld dus, maar niet instelbaar) maar ik heb daar verder nog nooit problemen mee gehad. De normale punt is mij wat te groot, maar kleinere punten zijn op elke hoek van de straat verkrijgbaar. Ook schijnen de normale punten een iets te lage temperatuur op te leveren als je met zilversoldeer werkt (wat ik niet doe; ik heb hier nog een flinke rol ouderwets Sn/Pb liggen) maar ook daar is met een andere punt een mouw aan te passen. Imo: Kost wat, maar je hebt er een heel leven wat aan.

Mocht je trouwens zo'n station willen hebben maar niet de E150,- ervoor willen uitgeven: Het station zelf is niet meer dan een flinke 24V-trafo. Je kan dus ergens een treintrafo ofzo op de kop tikken die 24V/2A kan leveren, en dan alleen de WTCP-S-bout halen, dan ben je voor E70,- klaar. Scheelt toch weer de helft.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 10:27

BJD

madwizard schreef op maandag 15 januari 2007 @ 14:38:
Ik heb de RDS80, is een goed apparaat. Flink wat vermogen en zeer goede punten. Wel zit er standaard een vrij dikke punt bij. Er staan een paar ervaringen op CO: http://www.circuitsonline.net/forum/view/39097/

Ersa is trouwens inderdaad ook een goed merk, vaak wat goedkoper dan Wellers. Ik geloof dat de meesten Weller als beste merk zien maar als je budget wat lager is kan Ersa een goede prijs/kwaliteitsverhouding geven.
Ik heb hem uiteindelijk ook gekocht. Erg fijn boutje, de standaart punt is idd vrij dik. Er zijn voor deze bout echter ook 0.4mm punten beschikbaar. Ik heb zelf ook een Aoyue station (digitaal), maar ik moet zeggen dat deze bout een stuk fijner werkt. Het nadeel van deze bout tov de wellers is dat weller speciale teflon snoeren gebruikt. Dit soldeert erg fijn, omdat je geen "last" hebt van het snoer. De RDS80 heeft daarintegen een PVC bescherming.

Elektuur heeft een tijdje geleden een aantal soldeerstations getest, de RDS80 kwam daarbij naar voren als beste middenklasser. (als ik me goed herinner)

Volgens mij kun je de kwaliteit van de duurdere ersa's prima vergelijken met die van de duurdere weller's. Het punt is alleen dat ieder zo zijn voorkeur heeft. Ersa gebruikt bijv een veertje om de punt te verwisselen, terwijl weller volgens mij een ringetje gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door BJD op 15-01-2007 17:40 ]

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

ssj3gohan schreef op maandag 15 januari 2007 @ 11:41:
Afgelopen september dit soldeerstation gekocht:

http://images.google.nl/i...:2006-37,GGLJ:en%26sa%3DN
[...]
hij kostte 40 euro, heel redelijk bedrag voor een soldeerstation met traploze regeling, helaas wel 'analoog' dus geen exacte uitlezing...

[...]
Heb ik ook al een tijdje. Best aardig apparaat. Zit niet in de zelfde league als Weller, maar is z'n geld zeker waard. Warmt lekker snel op, en een fijn flexibel snoer. Ook de punt zit lekker degelijk vast.

Edit:
Ik zie in de topictitel dat het echt om kwaliteits-boutjes moet gaan. Dan moet je deze niet nemen.
Persoonlijk (op m'n werk dan vooral) vind ik de weller-bouten een stuk fijner dan Ersa. Met name hoe de punt bevestigd is bij Ersa vindt ik gammel, en bovendien kan dat veertje in de weg zitten bij het fijnere werk.
Verder vindt ik de JBC stationnetjes ook geweldig; ligt heerlijk in de hand!

[ Voor 17% gewijzigd door Gwannoes op 15-01-2007 19:37 ]

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Verwijderd

Topicstarter
Hoe is de bevestiging van de punt bij die Ersa dingen? Het is dus blijkbaar een veertje, wat er op het eerste gezicht nogal fragiel uitziet. Ik weet dat vooroordelen hebben slecht is, maar de schroefdraad constructie van Weller lijkt mij een stuk degelijker.
Sprite_tm schreef op maandag 15 januari 2007 @ 14:58:
Mocht je trouwens zo'n station willen hebben maar niet de E150,- ervoor willen uitgeven: Het station zelf is niet meer dan een flinke 24V-trafo. Je kan dus ergens een treintrafo ofzo op de kop tikken die 24V/2A kan leveren, en dan alleen de WTCP-S-bout halen, dan ben je voor E70,- klaar. Scheelt toch weer de helft.
Dat is opzich ook een optie. Wel jammer dat Weller een vreemde connector gebruikt, wat dus betekend dat ik m'n net nieuwe soldeerbout meteen moet verknippen ;(

• Akino
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-02 17:17

Akino

Dr. Opteron

Van Ersa weet ik dat dat de longlife soldeerpunten perfect zijn.De kwaliteit is perfect.
De bevestiging is beetje afwijkend,maar voor de echte tweaker mag dit geen probleem zijn.
De Weller in je vorbeeld is wat duurder,maar overal,zijn ze qua prijs en kwaliteit aan elkaar gewaagd.

Ik gebruik al jaren met tevredenheid Ersa,met longlife beitelvormige punt.

De Vellaman/HQ/ of zo anders heten soldeerstations,is grofweg qua soldeerpunt een doffe ellende,de "longlife" was bij mij binnen 2 maanden al aangevreten,ben nu al 2 van dit soort soldeerstations verder.(eerste keer instabiel,nu punt rot)M'n Ersa longlife,doe ik een jaar of 5 mee,al laat je die een uur of 8 aanstaan whatever,blijft goed.
Deze had ik aangeschaft als 2de voor in de schuur.
Ook de temperatuur regeling is waardeloos,het ene moment smelt je soldeer in een keer,en de andere keer moet je weer eerst 5 sec wachten.Mijn verkoper had beloofd dat ie goed was,morgen ga ik eens verhaal halen.Zeker nu ik weet,dat de punten bij deze niet te vervangen zijn,en je een hele nieuwe Pen,punt en kabel moet aanschaffen a 10 15€ (da's een dure oplossing).Uitgerekend ben ik aan dit tempo dus in 1 jaar,2 keer de aanschafprijs aan nieuwe pen/punten kwijt.

Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Ik heb thuis een gewoon niet-geregeld 30W ERSA boutje, en dat is heerlijk materiaal. Ik heb er inclusief een long-life potloodpunt die al jaren alles vlekkeloos overleeft een 35-tal € voor gegeven, echt geen geld voor zo'n heerlijk materiaal.
Op het werk hebben we ook een aantal rework-stations staan van Ersa, die infrarood warmen boven en onder je print (gemakkelijk om chipjes allerhande van de print te halen, en in principe kan je er zelfs BGA's mee solderen), das ook prima materiaal dat al jaren erg goed werkt.

Kortom: Ersa is een goed merk, de longlife puntjes zijn erg goed, dus als je die wat goedkoper kan krijgen dan Weller: waarom niet!

Zo'n schroefsysteem dat Weller gebruikt is trouwens niet alles, heb al bouten gezien waarbij de opschroefhuls verplooid is (door met een tang uit te schieten, omdat de moet niet wou loskomen), die je dan bijna niet meer losgeschoven krijgt...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Heb hier al jaren een Weller WHS40, en moet zeggen dat ie alles trekt, heb nog maar 1 ding gevonden wat ik er niet mee losgesoldeerd kreeg (was een 230v diode gesoldeerd op een groot koellichaam, vraag me nog altijd af hoe ze dat in de fabriek voor elkaar hebben gekregen)

Al moet ik toegeven dat ik voor een volgende bouw toch een met iets meer vermogen (50-60W) zou kopen, grote kabels heeft ie soms toch wel 's flink moeite mee, net als groundplanes.

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Aan de vormgeving te zien heb ik ook een Ersa ;) Dat ding bevalt goed, het is een simpel dingetje zonder temp regeling. Hij gaat al een aantal jaar mee, dus de kwaliteit is wel goed vind ik. Alleen knetterde hij laatst een paar keer in het handvat, ik hoop niet dat hij het gaat begeven :X

Bij mijn vorige soldeerdbout lag het handvat ineens naar de tafel gebogen, terwijl hij in de standaard stond. Dat was niet helemaal goed, helemaal gesmolten ;)

Casemod: Cubeleon

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:13
Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2007 @ 19:37:
Hoe is de bevestiging van de punt bij die Ersa dingen? Het is dus blijkbaar een veertje, wat er op het eerste gezicht nogal fragiel uitziet. Ik weet dat vooroordelen hebben slecht is, maar de schroefdraad constructie van Weller lijkt mij een stuk degelijker.

[...]

Dat is opzich ook een optie. Wel jammer dat Weller een vreemde connector gebruikt, wat dus betekend dat ik m'n net nieuwe soldeerbout meteen moet verknippen ;(
De connector van de weller WTCP-S vind ik het enige zwakke punt. Mocht je voor een losse bout gaan zou ik simpelweg een 3 polige XLR nemen.

Ik heb zelf al jaren een WTCP-S in gebruik en vind hem hufterproof. Een paar jaar geleden mochten de collega's op het werk een proef nemen om te kijken welke bouten aangeschaft zouden gaan worden en de keuze is weer op de wellers gevallen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Ook ik heb de Weller WTCP-S. Ben nu aan m'n 2e bezig.

De 1e (eindexamenkado van mijn ouders, in 1996 geloof ik), heeft het na 7 jaar opgegeven. Aangezien ik toen moeilijk aan spareparts kon komen heb ik toen (2ehands) een andere WTCP-S aangeschaft. Toen deze ook hetzelfde probleem begon te geven (thermostaat in de houder sloeg vaak niet meer aan, gewoon slijtage door de vele uren), heb ik 2 nieuwe thermostaten besteld.

Sinds die tijd heb ik er dus weer 2, 1 thuis, 1 in de gereedschapskoffer in de auto.

Eigenijk zonder heb ik nooit gezeten, zowel mijn pa als mijn broertje hadden ook een WTCP-S, dus toen ik nog thuis woonde greep ik met 4 bouten nooit mis. Punten wisselen deden we niet aan, gewoon 3 bouten op een rij ;)

Ik heb zelf eigenlijk "maar" 3 punten die ik veel gebruik. De grote, hete, bijtelvorm (ideaal, goed groot verwarmend oppervlak) en de kleine spitse (0.9?) punt voor het fijne werk. Heel soms gaat het standaard puntje (2mm?) er nog eens in, mooie tussenmaat.

Voordeel:
- Degelijk
- Ligt goed in de hand
- Siliconen (soepel/hittebestendig) snoer
- Stabiele temperatuur
- Icm grote platte punt ook voor de iets grotere oppervlaktes prima te gebruiken, icm de 50watt die dan wel van pas komt

[ Voor 10% gewijzigd door DJSmiley op 15-01-2007 23:07 ]

Verwijderd

de RDS80, zo'n 140 euro
Hebben wij op onze werk
Na 2jaar verrot

Zelf maak ik gebruik van een gas-soldeer apparaat met zijn fijne punt.(wil nooit meer een opstroom)

Verwijderd

Ik heb ook verschillende goedkope losse soldeerboutjes versleten ...... en ben overgestapt op een aanbieding van Conrad indertijd ....... een Voltcraft LS50 met daarbij een LA50 soldeerstand.

T ding doet het echt geweldig ..... meerdere MEM-geheugens voorhanden om je temps te programmeren ..... daarnaast is de temp ook traploos regelbaar in het gehele bereik en alle info is netjes afleesbaar op een LCD schermpje ......
Omdat ik hem ook wel eens vergeet uit te zetten .... heeft ie ook nog een instelbare "shutdown" .... :)

Ik heb er wel een paar extra soldeer punten in verschillende maten bij gekocht ..... dit om meerdere projecten aan te kunnen.
Geen van alle punten hebben tot op heden verstek laten gaan.
Vrijwel alle reserve punten zijn in dit station passend .....

Ik soldeer er alles mee ... van dikke XLR mounts tot SMD compo's ...... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2007 00:57 ]

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

sinds oktober 2006 heb ik een aoyue 909. via samenkopen er zo'n 90 euro voor uit gegeven. het werkt een stuk beter als de 15 watt weller snoerbout die ik hiervoor gebruikte. solderen gaat goed er mee.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• madwizard

madwizard

Over aoyue meer in deze thread op CO.

www.madwizard.org

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-11 20:02
Ik vind dat digitale aflezing gedoe tegenwoordig maar onzin, wat maakt het nu uit of je op 345.1 soldeerd of op 346.1 graden soldeert? Een digitale aflezing is toch gewoon een hoge fun factor lijkt mij....Ik heb zelf een Weller WS51, gewoon analoog, simpel draaiknopje. Ding werkt uitstekend en is razend snel warm!

Ik zou zeker een Weller of een ERSA pakken, je betaalt er wel voor, maar je krijgt er kwaliteit voor terug. Laat je niet verleiden door die velleman dingen voor 50 euro en weet ik veel welke cheap-ass merken nog meer.

Ik zat ook te twijfelen tussen de ERSA of een Weller, maar ik vond het systeem van punten op de bout doen bij ERSA maar erg onhandig met dat veertje.

Afbeeldingslocatie: http://www.fe-kl.de/images/weller/ws51.jpg
WS51

//edit: koop ook niet dat rode soldeerstation van Weller voor 70 euro volgens mij, die heeft een zeer brakke punt (doe maar googlen) en op CO is er ook het een en ander over te vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door roelieboelie op 16-01-2007 21:15 ]

Hoi

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 17:21
We hebben er vele geprobeerd op het werk en bijna even zoveel afgedankt wegens problemen. Echter een sprong er echt bovenuit: Weller WTCP-S. De enige bout die jaren probleemloos werkt.

An 11 is a 10 that swallows

Verwijderd

Topicstarter
*Trommelgeroffel*

Mijn keuze is gevallen op de WTCP 51 :)
Over de andere merken lees ik toch iets te veel wisselende berichten, over de Weller is eigenlijk iedereen (inclusief mijzelf) positief.
Het snoer is echt een verademing tov. goedkopere boutjes :) Alsof het gewoon een touwtje is, zo soepel :)

Verwijderd

ik heb onlangs ook weller gekozen ,
ersa was mijn 2e keuze

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 20:27
Jup ben zelf ook erg tevreden met weller, heb jaren met een magnastat gesoldeerd, reserve boutje gekocht, station zelf gebakken.

Ja, dat is een SUBD-9 en Ja dat is was een amiga PSU :P

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/boutje.jpg

tegenwoordig heb ik een WDS80 boutje met een gemodificeerd 50W station, en ik moet zeggen, die extra tik vermogen is toch wel ERG handig, zeker als je multilayer pcbs gaat bakken.

De WTCP51 had ik zelf niet meer gekocht ... die is niet aanbevolen vor RoHS, en er zijn dus ook geen "loodvrije" punten voor te koop, gewone puntjes vreten weg met loodvrij tin.

[ Voor 6% gewijzigd door Sine op 22-01-2007 01:40 ]

Repareren doe je zo.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Sine schreef op maandag 22 januari 2007 @ 01:38:
...

De WTCP51 had ik zelf niet meer gekocht ... die is niet aanbevolen vor RoHS, en er zijn dus ook geen "loodvrije" punten voor te koop, gewone puntjes vreten weg met loodvrij tin.
Daar noem je idd wel een goed punt. Ik heb zelf nog een ruime voorraad "normaal" tin, maar heb niet geprobeerd hoe dat met loodvrij tin soldeerd.

Maar goed, de meeste zut waar ik aan soldeer is toch oud ;)

Heb overigens nooit bij stilgestaan van de impact van de RoHS-compliant tinsoorten op m'n weller-longlife puntje

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Op de TU/e heb ik 2 jaar met de vertrouwde Weller WTCP-S gesoldeerd die ze daar en masse hadden staan voordat ze (bij mijn derde jaar) een partij Voltcraft LS50/LA50 stations aanschaften. Ik moet zeggen dat ik zeer te spreken ben over de Voltcraft stations, ik geloof dat ze toen zelfs bij de Conrad nog 60 euro kostten, en de digitale uitlezing is erg handig (waardoor je dus bv. goed kunt zien of je te lang door bent wezen stoken). De bout kun je ook op een standby modus zetten (temp mem 1) voor als je hem even een paar minuten niet gebruikt (WC, koffie, eten), dan blijft ie keurig netjes op 150 graden warm. Nooit iets mee stuk gesoldeerd, alleen hadden we nogal eens de neiging om hem te heet te zetten en dan was het dus smelten van je DIP-voetjes.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Verwijderd

Topicstarter
De 80 watt boutjes zijn schandalig duur :/
Die ws81 is 255 euro, de digitale ruim 300...
Overigens hangt de lokale bouwmarkt nog vol met normale soldeertin, net als de lokale elektroboer.

Verwijderd

Dus je magniet met RoHS-tin op oude "loodpunten". Mag omgekeerd wel? Dus met "loodtin" op RoHS punten?

• madwizard

madwizard

Loodvrij tin heeft een veel agressievere flux dan loodhoudend, dat kan je punten aantasten. Ook werk je met hogere temperaturen en niet alle punten kunnen dan hebben. Andersom (lood op loodvrije punt) is ook niet aan te raden omdat je zo lood op je punt krijgt en dat later weer mixt met loodvrij tin.

www.madwizard.org

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:15
Ik heb al 15 jaar een weller wecp, niks geen digitale uitlezingen etc. maar wel in te stellen temperatuur zodat verschillende toepassingen en soorten tin gebruikt kunnen worden zonder aparte soldeerpunt met de juiste temperatuur aan te moeten schaffen. Heerlijk apparaat, zou het dus zeker bij Weller houden en zeker nu overgeschakeld wordt naar 'loodvrij' een electronisch regelbare.

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Normale tin mag ook nog gewoon verkocht worden. Enkel elektronische producten die nu binnen de EU worden geproduceerd of geimporteerd moeten aan de RoHS norm voldoen. Lood houdende tin is ook nog nodig voor de reparatie van de meeste apparaten (als ze al worder gerepareerd).

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
-DarkShadow- schreef op maandag 22 januari 2007 @ 18:10:
Normale tin mag ook nog gewoon verkocht worden. Enkel elektronische producten die nu binnen de EU worden geproduceerd of geimporteerd moeten aan de RoHS norm voldoen. Lood houdende tin is ook nog nodig voor de reparatie van de meeste apparaten (als ze al worder gerepareerd).
Er zijn enorm veel uitzonderingen op, zodra je een beetje aannemelijk kan maken als fabrikant dat loodvrije componenten niet te vinden zijn, moet je de ROHS niet volgen.
Simpel voorbeeldje: een bedrijf maakt hartmonitoren, die gegarandeerd foutvrij werken, en deze zijn ontwikkeld met loodhoudende componenten. Een loodvrij component wijkt altijd nog wat af van de oorspronkelijke loodhoudende variant, dus blijft de fabrikant lekker loodhoudend maken, geen enkel probleem!
Ook amateurs hoeven zich niets van de ROHS aan te trekken (al kunnen we misschien over X jaar er niet meer vanuit omdat alles loodvrij zal zijn).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• demichiel
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-11 15:02
Soldeerstations van €150.

Wilt dit zeggen dat ik absoluut niets ben met mijn soldeer-experimenteer-setje van €30?
Ik gok van wel, maarja, alle begin...

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 14:40
demichiel schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 22:26:

Wilt dit zeggen dat ik absoluut niets ben met mijn soldeer-experimenteer-setje van €30?
Ben je zelf tevreden over je "soldeer-experimenteer-setje"? Zoja, dan is het voor jou toch goed genoeg, en dat is toch het belangrijkste? :)
Heb jarenlang met een simpel 25W boutje gesoldeerd, tot hij het begaf. Ik deed inmiddels erg veel met elektronica (lees: die bout stond zowat 24/7 aan), dus heb een degelijk station gekocht. Maar zolang jouw materiaal voldoet voor jouw klussen, ben je zeker niet niks... ;)

Flickr

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:13

Dat zijn je eigen woorden, ik ben zelf ook jaren bezig geweest met goedkopere boutjes en heb daar best leuke dingen mee gesoldeerd. Maar na verloop van tijd ga je jezelf toch ergeren aan de minpunten van de goedkopere boutjes (ik was hardleers en had er het geld niet voor over) en ga je vanzelf op zoek naar iets beters. Of je gebruikt hem zo weinig dat je met de minpunten kunt leven. Wij zijn wij dan om daar een waardeoordeel aan vast te hangen.

Verwijderd

Topicstarter

Nee hoor, een 30 euro kitje kan ook prima werken. Probleem met die goedkopere dingen is dat de duurzaamheid niet geweldig is, ze gaan gewoon snel stuk als je ze veel gebruikt.
Hiervoor heb ik 2 Velleman soldeerstations gehad van 15 euro. Waren gewoon prima dingen, alleen ging er 1 stuk omdat ik iets te hard de punt verwisselde, en bij de andere was het verwarmingselement gesmolten nadat ie een dag op 100% aanstond.
Heb met die 1e toch nog een jaar gedaan, ondanks dat ik 'm ongeveer 4 dagen per week gebruikte.
Pagina: 1