Toon posts:

Welke type "kant en klare" maar STILLE pc kast ?

Pagina: 1
Acties:
  • 263 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik zou deze week een nieuwe PC willen kopen bij mijn gebruikelijke PC leverancier om de hoek.
Want ik heb verschillende PC's van hem en heb steeds op een zeer goede service kunnen rekenen.
En krijg m.i. goede waar voor mijn geld.

De configuratie van mijn nieuwe PC heb ik reeds min of meer beslist. Prijs/kwaliteit heb ik gekozen voor een INTEL 2 DUAL CORE E6400, met 2 GIGA CORSAIR 800MHZ RAM, op een ABIT AB9i965 moederbord.

In december kocht ik 2 nieuwe PC's (voor zoon en dochter met AMD 3800 X2 processoren op een ASUS moederbord). Maar ik vind dat ze nogal veel "lawaai" maken. De kast die hij voorstelt is nog steeds van hetzelfde type nl een standaard midi towerkast van het mij onbekende merk/type DARKLINE C6210-CA.

Maar aangezien deze PC bestemd is voor dagelijks kantoorgebruik en vlak naast mijn bureau staat(waar ik soms UREN aan een stuk zit te werken), wil ik een STILLE PC !

Welke kast (met voeding) zouden jullie mij aanraden ? Of is een kast altijd los, en moet je de voeding apart kiezen ? Dan graag merk + type van een stille voeding.

Prijs mag niet exuberant hoog zijn : max zo'n 75 Euro. (die Darkline inclusief voeding kost 38 Euro)

Bedankt op voorhand voor de tips.

Marc :?

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Tsja, als je een stille pc wilt, komt er meer bij kijken dan alleen de kast. Bijv ook de processor/videokaart koeling. Maar je wilt dus een stille kast+voeding voor 75 euro :?
Een goeie kast voor die prijs is een Antec Sonata 2, maar die is al over je budget...

[ Voor 19% gewijzigd door niels88 op 14-01-2007 22:20 ]

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-01 14:07
Duurdere voeding = efficienter vaak = koeler = stiller

Kan de antec sonata2 uit ervaring als all in setje wel aanraden.
Gebruik dan ook niet de boxed cooler, let op de videokaart hoe die gekoeld is en de chipset (die passief is bij dat intel boardje, dus das mooi)

Voor de rest staat een beetje zelfwerkzaamheid hier hoog in het vaandel, dus ga hier es spitten ;) :
[Cooling] het stille pc topic deel 2

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je hebt ook best goede Aopen kastjes, met een 12cm fan in de voeding, en een optionele 12 cm fan achterin. Niet onhoorbaar maar erg rustig en laag.

specs

Verwijderd

een stille voeding is al duur.
maar elke kast is stil daar de kast zelf nooit geluid maakt.
zou iig een kast kiezen met 12cm fans daar deze doorgaans stiller zijn.
qua voeding een zalman of een targan deze zijn behoorlijk stil te noemen.
hoewel mijn oude targan 480 watt stiller is dan mijn nieuwe zalman 600watt

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Je wilt een goede kast én een goede voeding. Voor het budget van 75 euro krijg je dat niet. Hooguit een goede voeding. Om eens over na te denken:
-Je kast is niet het enige dat herrie maakt. Een beetje kast zorgt ervoor dat niks resoneert. Een goede kast dempt de boel ook nog eens. Denk aan de Antec P180 Performance.
-Voor de voeding zou ik eens gaan kijken bij Coolermaster en dan de Igreen power serie met als onderliggende gedachte deze:
Vandread schreef op maandag 15 januari 2007 @ 00:21:
Duurdere voeding = efficienter vaak = koeler = stiller
-Zoals ook al is gezegd zijn er meer dingen die herrie maken. De CPU fan is een bekende maar ook de GPU fan maakt vaak veel herrie. Helemaal met de wat oudere kaarten (Denk aan de 6xxx serie en omstreken) die de fan nog niet konden regelen. Dan draait er dus een 60 mm fan op 4-6 k toeren. Hetzelfde geldt voor de chipset hoewel die tegenwoordig vaak wel passief zijn.
-Casefans. Goede en stille zijn duur. Aanraders zijn Noctua en Nexus voor stilte. Papst is vaak wat meer prestatie dan stilte i.v.m. bovenstaande.

Ga er dus maar van uit dat je het budget wat moet vergroten als het stil moet. Die Antec is dacht ik 120 euro. De Igreen power zal ook wel iets van 60 bedragen. Leuke CPU koeler 30-40 en casefans à 13-15 euro per stuk. Als het nodig is vervanging voor chipset en videokaart á la 50 euro. In het ergste geval dus zo'n 300 euro met 2 casefans. Dan is het ook wel echt stil :)

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Je kunt inderdaad voor een dure hardwarematige oplossing gaan. Ik weet alleen niet of dat in jouw geval wel nodig is. Je kunt ook uitzoeken of je moederbord ondersteund wordt door speedfan en dan speedfan de koeling laten regelen (doe ik zelf ook en het is werkt goed) . Aangezien je een Core 2 Duo hebt kun je ook nog Speedstep installeren. Dan wordt je cpu automatisch ondergeclockt als hij niks te doen heeft en hoeft de koeling zelfs nog minder te werken. Het voordeel van deze oplossing is logisch. Het kost je geen 300 euro maar enkel 20 - 30 euro voor 2 casefans. Het nadeel van deze oplossing is dat als jij de hele dag intensieve taken doet op je computer hij niet echt stil is. Dit gebeurt in mijn situatie niet vaak. Enkel bij games of photoshop of iets dergelijks.

[edit]
Dan komt daar natuurlijk nog wel een kast en een voeding bij. Dus komt daar nog 120 euro bij als je de Sonata II neemt.

[ Voor 10% gewijzigd door Ernie op 15-01-2007 18:20 ]

• TEAMIKKE
  • Niet online
Maar dan heb je enkel de CPU stil. Denk ook aan HD's,chipset,GPU enz.

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Het werkt ook op de GPU (tenminste bij mij dus waarschijnlijk ook bij de nieuwere kaarten)
De chipsets kun je vervangen voor een zalman blokje van 3 - 5 euro of je sluit de fan aan op 5V. of je laat die ook regelen door speedfan als je moederbord dit ondersteund.

Aan de HD kun je inderdaad niets doen met speedfan. Maar dat werd ook niet meegenomen in de begroting van 300 euro.

[ Voor 17% gewijzigd door Ernie op 15-01-2007 19:09 ]

• TEAMIKKE
  • Niet online
Nieuwere kaarten idd. wel. Maar oudere niet ;) En in de begroting stond wel een (dure :X ) kast die de HD's dempt :) Ik denk dat je het beste en goedkoopste uit bent als je beide oplossingen combineert. Wel een goede kast,PSU+casefans en dan hopen dat je met de genoemde progjes alle fans kan regelen :)
Pagina: 1