Core 2 Duo Workstation

Pagina: 1
Acties:

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-01 12:04

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Topicstarter
Beste,

Zoals anderen ben ik ook een C2D-systeem aan het samenstellen. Ik heb diverse topics bekeken en hoop dat de configuratie goed op elkaar is afgestemd.

De pc zal hoofdzakelijk worden gebruikt om te gamen, 2D- / 3D-rendering en video- / geluids-bewerking.

Onderstaande lijst is wat ik tot nu toe heb uitgezocht. Een budget waar ik mij aan ga houden is er niet zozeer, maar het moet niet te gek worden. ;)

Processor: Intel Core 2 Duo E4400
Deze processor is nog niet verkrijgbaar in Nederland, maar ik verwacht dat de processor binnenkort verkrijgbaar. De reden dat ik voor deze processor kies, is vanwege de multiplier van 10. Dit maakt het toch interessanter i.c.m. het overclocken.

CPU-cooler: Scythe Infinity (Socket 478 / 775 / 754 / 939 / AM2)]
Uit de laatste test van HW.Info komt deze coolers als een van de betere uit de test.

Moederbord: Asus Commando
Dit moederbord schijnt toch wel een van de betere OC-moederborden te zijn op Intel 965-gebied. Voor meer info verwijs ik je door naar Asus Commando & Overclocking

Videokaart: Sapphire X1950 Pro 256MB DDR3
De kaart die bijna altijd aangeraden wordt, maar dat is ook natuurlijk te danken aan de prijs- / prestatieverhouding.

Met deze kaart wil ik doorblazen totdat DX10 goed wordt ondersteund. Overige onderbouwing lijkt me overbodig.

Trouwens: een nVidia-based videokaart aanraden is niet zinvol. ATi-fanboyism hier ;)

VGA-cooler: Arctic Cooling ATI Accelero X2
Stockcooler van de X1950Pro schijnt een boel herrie te produceren. Aangezien ik aandacht hecht aan mogelijke stilte, doe ik dat ook O-)

Geheugen: Corsair TWIN2X2048-6400C41GB 2GB
1GB of 2GB werkgeheugen nemen was voor mij een lastige keuze. 1GB is voor mij voldoende, maar als ik toekomstgericht ga kijken, lijkt 2GB toch het meest voor de hand liggend.

Hardeschijven: Western Digital Raptor WD740GD en 2x Western Digital WD2500KS 250GB
Een Raptor voor snelle laadtijden en de 2x 250GB voor meuk (lees: muziek, films e.d.)

Optische drives: Samsung DVD +-R/+-RW SH-S183A Dual Layer Zwart S-ATA
Een S-ATA schijf om de airflow te bevorderen. Ja ik weet dat er Rounded ATA-kabels bestaan, maar S-ATA schijnt te gaan winnen van ATA. Vandaar ook mijn keus voor deze S-ATA fikker.

Voeding: OCZ GameXStream 600W
600W-voeding is overkill, maar ook ditmaal weer toekomstgericht gekeken.

Behuizing: Thermaltake Armor Zwart (Window)
Behuizing lijkt me groot genoeg :+

Beeldkanon: Samsung 20" 205BW TFT Monitor
Ik heb een voorkeur voor breedbeelschermen. En de Samsung 205BW is geen misselijk als ik de Surveys mag geloven! _/-\o_ Surveys 205BW

Speakerset: Logitech Z-5450 5.1 Wireless
Logitech staat o.a. bekend om de kwalitatief goede speakerset. Vandaar voor mij een Logitechset.

Muis en tobo heb ik nog, dus dat is geen probleem.

Bij elkaar opgeteld (weet niet meer precies uit me hoofd), zit ik rond de 2100,-.

Als jullie suggesties hebben... Dan hoor ik ze graag :)

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Misschien kan je beter voor een andere processor kiezen deze komt pas in Q2 2007 uit, maar ik weet niet of jij nog zolang geduld hebt, dat kan je alleen zelf beslissen.

En als monitor is misschien een Acer AL2216WDS wel mooi :)

www.koopeendroom.nl

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04-2025
Ziet er goed uit :P

Is die 2 Gb geheugen 2 x 1 Gb?
Anders heb je namelijk geen dual channel

Ook schijnen er hitteproblemen te zijn als je de Arctic koeler op die kaart zet (VRMs), dus als ik jou was zou ik van die heatsinkjes erbij kopen:
http://www.azerty.nl/prod.../2080/zalman-zm-rhs1.html

Kijk ook hier voor problemen met VRMs
X1950 Pro veroorzaakt crashes

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 31-01 08:55

aerofreak

Steve Jobs

Of een MSI 1950 kopen schijnt al veel beter tezijn met geluid en koeling...

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

Topicstarter
Maarten-NForce schreef op zondag 14 januari 2007 @ 18:11:
Misschien kan je beter voor een andere processor kiezen deze komt pas in Q2 2007 uit, maar ik weet niet of jij nog zolang geduld hebt, dat kan je alleen zelf beslissen.

En als monitor is misschien een Acer AL2216WDS wel mooi :)
De monitor ziet er leuk uit en heeft bovendien ook nog mooie specificaties. Ik zal hem in mijn achterhoofd houden ;)
basdv schreef op zondag 14 januari 2007 @ 18:36:
Ziet er goed uit :P

Is die 2 Gb geheugen 2 x 1 Gb?
Anders heb je namelijk geen dual channel

Ook schijnen er hitteproblemen te zijn als je de Arctic koeler op die kaart zet (VRMs), dus als ik jou was zou ik van die heatsinkjes erbij kopen:
http://www.azerty.nl/prod.../2080/zalman-zm-rhs1.html

Kijk ook hier voor problemen met VRMs
X1950 Pro veroorzaakt crashes
Ja, ik zag dat er X1950 Pro's van verschillende merken zijn met problemen. De X1950 Pro vervangen door een X1950XT lijkt me beter.

• grunnsat
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09-2025
DaMarcus schreef op zondag 14 januari 2007 @ 17:39:
Beste,

Zoals anderen ben ik ook een C2D-systeem aan het samenstellen. Ik heb diverse topics bekeken en hoop dat de configuratie goed op elkaar is afgestemd.

De pc zal hoofdzakelijk worden gebruikt om te gamen, 2D- / 3D-rendering en video- / geluids-bewerking.

Onderstaande lijst is wat ik tot nu toe heb uitgezocht. Een budget waar ik mij aan ga houden is er niet zozeer, maar het moet niet te gek worden. ;)

<snip>

Videokaart: Sapphire X1950 Pro 256MB DDR3
De kaart die bijna altijd aangeraden wordt, maar dat is ook natuurlijk te danken aan de prijs- / prestatieverhouding.

Met deze kaart wil ik doorblazen totdat DX10 goed wordt ondersteund. Overige onderbouwing lijkt me overbodig.

Trouwens: een nVidia-based videokaart aanraden is niet zinvol. ATi-fanboyism hier ;)
Hier ook :)
VGA-cooler: Arctic Cooling ATI Accelero X2
Stockcooler van de X1950Pro schijnt een boel herrie te produceren. Aangezien ik aandacht hecht aan mogelijke stilte, doe ik dat ook O-)
Powercolor komt met / heeft een passieve X1950 !!
Geheugen: Corsair TWIN2X2048-6400C41GB 2GB
1GB of 2GB werkgeheugen nemen was voor mij een lastige keuze. 1GB is voor mij voldoende, maar als ik toekomstgericht ga kijken, lijkt 2GB toch het meest voor de hand liggend.
Veel geheugen brengt zijn geld altijd op, het is de makkelijkste manier om een systeem snel te krijgen. Ik zie dat je wel een OCZ powersupply hebt, waarom geen OCZ geheugen?
Hardeschijven: Western Digital Raptor WD740GD en 2x Western Digital WD2500KS 250GB
Een Raptor voor snelle laadtijden en de 2x 250GB voor meuk (lees: muziek, films e.d.)
Het laden van software is een sequentiële operatie, het begint bij de eerste byte van de executable en gaat dan door tot de laatste. Dan biedt een Raptor geen enkel voordeel, in tegendeel bijna. Een Raptor is een schijf voor database werk, dat wil zeggen het inlezen van kleine stukjes data her en der van de schijf (random access). Dan is de hoge omwentelingssnelheid van voordeel, omdat het datablok wat je zoekt snel voorbij komt. Bij sequentieel werk is een grote schijf in het voordeel, omdat er per track meer data op de schijf staat, en er dus in één omwenteling meer data langs komt. Een Raptor is juist een vrij kleine schijf ..... Zelfs het oude kleine schijfje in mijn laptop haalt sequentieel al meer 35 MB/sec., en grote schijven komen makkelijk boven de 60 MB/sec.

Mijn advies: zet vier gelijke schijven in een Raid 0+1 configuratie, dan heb je bescherming en snelheid.
[quote]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:27
Over het moederbord, de Gigabyte DS3 schijnt ook een goeie overklokker te zijn en is naar mijn weten een stuk goedkoper dan die Asus.

Gigabyte GA-965P-DS3/DS4/DQ6 ervaringen
[OC] E4300 de nieuwe overclock koning?
Verwijderd in "[OC] E4300 de nieuwe overclock koning?"
CodeConnected in "[OC] E4300 de nieuwe overclock koning?"

harde schijven; momenteel hebben 320GB schijven de beste prijs/grootte verhouding. (Een WD 320GB kost nog geen 20 Euro meer dan de 250GB)

[ Voor 15% gewijzigd door NitroX infinity op 15-01-2007 08:59 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-01 13:02
DaMarcus schreef op zondag 14 januari 2007 @ 17:39:
Ik zou voor de ADFD versie, van de Raptor, gaan, deze heeft 16MB cache (ipv 8MB bij de GD). Deze is zelfs nog ietsje goedkoper: pricewatch: Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB (10000rpm, SATA, 16MB).

Work hard & be brave.

• DaMarcus

DaMarcus