Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 17:12:
Dankuwel! (ik kan al zeggen dat t examen vlot is gegaan)
Ziehier de prent:
[
afbeelding]
Wat ik wou zeggen dat de manier van aansluiten afhankelijk is van de orientatie van die trilelementen (omdat ze gebaseerd zijn op de werking van gewone speakers)
Je wil een maximale trilling, dus moet je zorgen dat ze (fysisch gezien, afhankelijk van de orientatie dus) in fase hangen. De pijltjes en plusjes en minnetjes zou alles duidelijk moeten maken op de tekening.
In het ene geval hangen ze tegenover elkaar, in het andere naast elkaar

.
Uiteraard kan je die dingen ook in een andere richting monteren. Dan is het kwestie van de prent te draaien

.
Let wel op.
Als je een seriele schakeling maakt heb je minder spanning tot je beschikking.
omdat je de weerstand van de schakeling gaat ver hogen.
Zet je het paralel. heb je minder stroom. je spanning blijft constant. dit is vaak beter voor de shakers of speakers.
Als ik jouw was had ik een versterker gekocht met 2x het vermogen van de alle shakers bij elkaar.
en alles paralel zetten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
| + =0= -
| |
+ =0= -
| |
= + - =
| AMP |
======= |
Je moet altijd rekening houden met spanning. Minder spanning dan gaan de shakers minder effectief werken (Andere trillingen) Minder stroom gaan ze zacht van trillen.
Bij een versterker is spanning moeilijk te verhogen. Maar stroom niet. Gewoon een zwaardere versterker kopen.
Daarom heeft een versterk (op een class-D versterker na) altijd een left en right uit gaan. Zodat bijv. speakers stereo geluid geven (en dat is een paralelle schakeling

)
Maar bij de aura bass shakers is een 2kanaals 50wat versterker genoeg. of een 100w Monoblok Class-D versterker. Maar dan wel de shakers paralel aan sluiten.
Ik weet niet of je al een versterker hebt maar anders is dit een optie
Blauwpunkt GTA2 Special
Specificaties:
* Vermogen MAX: 2 x 110W / 1 x 375W <-- Maxiaal Piek vermogen
* Vermogen RMS: 2 x 55W / 1 x 170W <-- Constant vermogen
* Frequentiebereik: 10 - 26000Hz
* Signaal- / ruisverhouding: >90dB
* Dempingsfactor: 102
* Laagdoorlaatfilter: 50-250Hz (12 dB/octaaf)
* Hoogdoorlaatfilter: 80Hz (12 dB /octaaf)
* Bass Boost 0 -12 dB bij 45Hz
* Afmetingen: 190 x 49 x 296 mm
€ 69,00
[
Voor 20% gewijzigd door
Verwijderd op 01-02-2007 14:00
]