Toon posts:

Upgrade moederbord+proc

Pagina: 1
Acties:
  • 51 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een inkoppertje maar ik weet het gewoon niet.

Ik bouw altijd mijn systeem zelf, nu wil ik alleen mijn mobo en proc upgraden/vervangen Kan ik dat doen zonder mijn hele windows install opnieuw te moeten installeren? Ik heb inmiddels zo'n hoeveelheid programma's etc geinstalleerd, ik heb gewoon geen zin om weer die hele boel opnieuw te moeten installeren, of is dit vragen om moeilijkheden?

Alvast bedankt voor de info/tips?

gr,
SJ

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Simpelweg nee. Heeeeeeel soms kan het net goed gaan, maar dan is je Windows zo brak... Dus nee je zult echt opnieuw moeten installeren.

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Nou... even lekker rebels :)

Als je nou een persoon bent die omvalt van de neuroses en unable bent om windows opnieuw te installeren, dan kun je het volgende proberen:

Kies een moederbord die precies dezelfde chipset en ICH heeft. Ik had bijvoorbeeld een i865 chipset met ICH5, en heb die geupgrade met hetzelfde maar dan een ICH5R SouthBridge. Resulteerde in een blauw scherm. Windows opnieuw geinstalleerd en het werkte weer.

Later een nieuw (1337) moederbord gekocht met dezelfde chipset, zelfde ICH5R, compleet ander merk en andere chippies voor b.v. RAID en Gbit maar Windows liep meteen door en heb een tijd goed kunnen werken zonder problemen. Maarja, ik ben geen neuroot dus ik installeerde alsnog opnieuw :)

Ik zou zeggen, probeer het :D

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
The__Virus schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 00:35:
Simpelweg nee. Heeeeeeel soms kan het net goed gaan, maar dan is je Windows zo brak... Dus nee je zult echt opnieuw moeten installeren.
ik had laatst een hdd op een nieuw mobo overgezet met win2k3 en het werkte, maar 99 van de 100 gevallen zal het niet lukken of niet stabiel zijn.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Bij mij is het zelfs van een AMD met NForce4 naar Intel met 875P gelukt, maar duurde erg lang met opstarten en uiteraard kreeg je tientallen foutmeldingen. Het is dus niet onmogelijk, maar je hebt wel gelijk een brakke Windows, ook al zul je de meeste problemen zo kunnen oplossen.

• wortel1
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-03 11:20
Het kan wel, tenminste ik heb het gedaan en het ging goed echter er zijn een paar dingen die je in de gaten moet houden.
Als je windows persé wil behouden is het raadzaam om bij de upgrade rekening te houden met je vorige systeem ik ging bijvoorbeeld van een XP64 3200 CPU (AMD) + Nforce 3 MObO naar een X24600CPU + een Nforce4 Mobo dan zit er niet al teveel verschil tussen de drivers e.d.

Als je van AMD naar Intel gaat zal het moeilijker worden.
De truc is echter om het nieuwe spul in je computer te planten.
Vervolgens in safemode op te starten en dan alle verwijzingen naar je oude moederbord te verwijderen in apparaatbeheer (start-> configuratie scherm -> syteem).
En dan gaat het met name om het kopje systeemapparaten (gewoon weg halen)

Dan de computer opnieuw opstarten (gewoon) en dan ziet windows dat het een en ander is verwijderd en vraagt of het opnieuw geinstalleerd moet worden.
Dit vervolgens doen, opnieuw opstarten en huppelakee werken.
Bij mij is dit al een paar keer goed gegaan. Maar wel elke keer van AMD naar AMD en van Nforce naar Nforce.

Bij elke andere upgrade weet ik het dus niet.

“I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.” ― Oscar Wilde

Verwijderd

Topicstarter
dank voor de replies, echt een gat in de markt om es iets hiervoor te verzinnen, ik denk dat ik gewoon maar opniew ga installeren, heb een te ingewikkeld systeem en te veel data om daar mee te gaan experimenterren, ik ga wel weer een paar daagjes down :( , irritant!!!!!!

SJ

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
het lukte bij mij zelfs van een ULI chipset (van asrock939dualsata2) naar een Nforce 570SLI chipset (Asus M2N-SLI Deluxe), eerst in veilige modus alles laten herkennen en toen weer in normale modus :)

http://specs.tweak.to/15535

Verwijderd

er is een nieuw, nou ja nieuw, programma dat je veel kan besparen, kijk maar eens hier;

http://www.laplink.com/pcmover/?utm_source=google

het schijnt zeer goed te werken, maar zoals altijd oordeel eerst zelf.

:9

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2007 @ 23:04:
dank voor de replies, echt een gat in de markt om es iets hiervoor te verzinnen, ik denk dat ik gewoon maar opniew ga installeren, heb een te ingewikkeld systeem en te veel data om daar mee te gaan experimenterren, ik ga wel weer een paar daagjes down :( , irritant!!!!!!

SJ
Een paar dagen voor een windows reinstall? Je gaat upgraden van een 286 naar een 386 ofzo? :Y)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit kan gewoon :) Check eens de FAQ van het juiste subforum: Windows Clients - FAQ

Verkeerd subforum & FAQ-gevalletje, topic dicht dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.