In navolging van Bhai zou ik ook mediacoder warm willen aanbevelen. (thx btw!)
Wellicht niet erg bekend, of onderschat, maar ik vind het beter werken dan SUPER.
SUPER is ook erg goed, maar zover ik in een eerste kennismaking kon zien redelijk beperkt qua interface? In elk geval ken ik erg weinig van codecs en video en containers en what-not. Gisterennacht een grote zoektocht gedaan naar software om video op m'n iPod nano te zetten. (en zoals je weet moet dat mp4 zijn met H264) In elk geval kreeg ik met SUPER moeiteloos een werkend resultaat. Voor iedereen geschikt dus, "it gets the job done". Ook de pregedefinieerde profielen voor oa iPod (en PSP ea) zijn handig. Zo kan je ook zonder veel verstand van die dingen (en gepruts met settings en parameters die je toch niet begrijpt) snel tot een goed resultaat komen.
Echter, zelfs als beginner verkies ik eerder
MediaCoder. Gratis en opensource, met veel mogelijkheden, zonder daarom onoverzichtelijk en moeilijk te zijn ingedeeld voor de leek.
Ik weet niet of de mogelijke encoding opties (coderen naar een bepaalde codec) ingebakken zitten in het programma of het resultaat zijn van codecs die ik al heb geïnstalleerd (heb nooit gesnapt hoe windows daar mee omgaat en of die dingen door meerdere programma's kunnen gebruikt worden, of elk programma z'n eigen setje codecs meebrengt).
Enkele voordelen: ik heb meteen zonder al te veel moeten zoeken een .mkv met verschillende audiotracks en tientallen ondertitelingen kunnen hercoderen, waarbij de subtitles er meteen bijgeplakt worden. (anime reeks) (engels kiezen, lettertype, grootte, enz... vrij gemakkelijk) Die subtitles opties zie ik niet in SUPER?
Ook kan er in 'batch' gewerkt worden. Ik voeg gewoon een volledige selectie files toe (drag and drop), klik op start en klaar. In SUPER kon ik op het eerste zicht niet meerdere files ineens laten doen (om niet telkens terug het programma te moeten bedienen)? Kan het gemist hebben...
Ook doet SUPER iets raar met beeldverhouding en resolutie. Je kan de resolutie wel aanvinken, maar als je niet oplet behoudt hij de aspect ratio niet (door desnoods een stukje van de video weg te doen). Dus je moet telkens zelf de aspect ratio van het origineel ingeven (dus 16:9 in een 320*240 encoding bvb) MediaCoder lijkt vanzelf die settings correct toe te passen.
Verder vind ik MediaCoder vrij snel. Het betreft dan wel korte tekenfilms, maar ik haal toch 100-150 fps (weet niet of het veel of weinig is, C2D 1.8 Ghz met 2 GB ram) maar het voelt sneller dan SUPER?
Sidenote: Het heeft me wel even geduurd om te beseffen dat
VirtualDub geen mp4 kan uitvoeren!

Misschien iets voor in de startpost?

Voor mijn toepassing dus een waardeloos programma. Ik ga niet eerst naar H264 in avi coderen, om daarna nog eens de container te moeten aanpassen. (en verder vind ik het instellen in VD erg verwarrend)
edit: typisch, dat heb ik dan weer niet gelezen
Ach ja...