Wat is slim...

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-01 14:25
Ik wil een nieuw systeem samen stellen

Ik heb zelf al wat hardware klaar liggen voor gebruik.
Kast
HDD
FanControl
Voeding.

Het systeem wat ik zelf heb samen gesteld komt nu grof weg uit op 1200 Euro. bij 1 leverancier.

Nu is het zou dat mijn huidige systeem
P4 2.6 HT / Asus P4P800 /Geforce 4 TI 4200 128 MB 8x agp
Kleinbeetje outdated is.

Ik wil zelf een goed kragtig systeem samen stellen maar heb nu het geld hier nog niet voor.
Dus het volgende

Nu het volgende kopen.
Proc Intel C2D 6400
Mainbord Asus p5p Delux
GPU Asus EN7600GT Silent
Memory kan uit me oude systeem tijdelijk worden overgezet
Nieuwe Coolers. natuurlijk

Ik kom dan grof gezecht uit op 700 Euro.

doorde tijd langzaam de PC verder opbouwen, Water cooling kan achteraf natuurlijk worden ingebouwd.
Oude Hardware of doorgeven aan familie of verkopen.

Is dit handig of kan je beter gewoon een voledig nieuw systeem dan beter in 1x kopen?

A Soldiers manual and a pair of boots.

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Langzaam de pc verder opbouwen? Denk niet dat dat kan. Als je de processor vervangt, dan moet het moederbord ook, en daardoor moet het geheugen ook, en de videokaart. Dus, in één keer kopen lijkt me wat handiger. Aangezien je het geld nog niet hebt, wees geduldig en wacht tot je het geld wel hebt.

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:42

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Met RoD, daar komt imho nog bij dat als ik zie dat je het geheugen van een P4P800 wil combineren met een CD6400 CPU, je al erg beperkt bent in de keuze van je moederbord.

Die P5B deluxe bijvoorbeeld, gaat niet werken dan omdat die DDRII nodig heeft. Excuus, niet goed gelezen, dacht dat je het over een p5b had ipv een p5p.

Misschien moet je je eens inlezen in de do's en dont's van zelf een systeem bouwen. Als je daar geen zin in hebt, is een compleet systeem bij een goede winkell kopen altijd verstandiger, lijkt me.

[ Voor 8% gewijzigd door Kluk-Kluk op 12-01-2007 19:04 ]

Powered By C8H10N4O2

• McFreak
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-01 20:05

McFreak

McFraGG de gekste !!

voor oude losse hardware krijg je vaak weinig kopers. Voor een volledig systeem wel vaker, dat ligt aan het klant type die oude pc's koopt. Meestal mensen met weinig geld en weinig verstand van pc's.

Leg gewoon je verwachtte opbrengst van beide manieren bij elkaar op een tijdsbalk en tel uit je winst.
Wanneer je zelf weinig kapitaalkrachtig ben adviseer ik wel het upgraden ;) maar das mijn mening ;)
Als je wel genoeg geld hebt, gewoon in ene dat systeem erbij kopen, voordeel dat je tijdelijk 2 pc's hebt

McFraGG de gekste !!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-01 17:18
Upgraden doe ik regelmatig. Vroeger wou ik altijd "het beste" kopen. Maar dat was te duur :P Nu koop ik regelmatig iets uit het "hogere middensegment" en verkoop het terug als het nog iets waard is om terug up te graden. Eigenlijk ook wel een dure bezigheid maar zo heb je een systeem dat altijd mee kan ;)
To_Tall schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 18:56:
Nu het volgende kopen.
Proc Intel C2D 6400
Mainbord Asus p5p Delux
GPU Asus EN7600GT Silent
Memory kan uit me oude systeem tijdelijk worden overgezet
Bedoel je niet de P5B Deluxe? Want een P5P Deluxe bestaat niet. Indien je een P5B bedoelt, zal je je geheugen niet kunnen overzetten. Jouw P4P800 heeft DDR geheugen, de P5B heeft DDRII nodig. En dat is niet compatibel. Indien je echt een P5P bedoelt, dan zou ik dat afraden. Ik zie niet in waarom je een moederbord zou nemen met een oudere chipset.

• To_Tall
Ik heb op dit moment al 3 pc's kant en klaar staan.

P4 2.6 HT, 2.6 en een 2.4

2 zijn al zelf bouw.
Ik mag hopen dat ik voldoende verstand heb van hardware ;)

Nah.. Ik heb wel het geld voor dat gloed nieuwe systeem. Echter wil ik geld opzij gaan zetten voor een vakantie. en wil dus het bugdet wel gaan gebruiken allen spreiden.

Alles wat ik nu nodig heb voor een een werkend systeem is
Mem
Mainbord
proc
GPU

HDD keybord niet nodig heb ik al en is alemaal niet zo oud.
Zal de prijzen wel in de gaten houden en geld opzij leggen. dan kan ik alsnog alles in 1 keer kopen ;)

• Upsal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-08-2024
Misschien is het handiger om direct waterkoeling te kopen als je toch al zeker weet dat je dit wel, anders zou je moeten gaan prutsen met CPU koeler eraf halen, en koelelement voor waterkoeling erop zetten (denk ook aan het gekloot met koelpasta etc.).

[ Voor 4% gewijzigd door Upsal op 12-01-2007 19:32 ]

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Upsal schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 19:31:
Misschien is het handiger om direct waterkoeling te kopen als je toch al zeker weet dat je dit wel, anders zou je moeten gaan prutsen met CPU koeler eraf halen, en koelelement voor waterkoeling erop zetten (denk ook aan het gekloot met koelpasta etc.).
wat een onzinreden, sorry dat ik t zeg. T enige extra werk is een cpu-koeler op je systeem plaatsen en op t moment dat je naar waterkoeling gaat die koeler er weer af halen (en schoonmaken)
Een half uur werk in totaal, met een beetje ervaring zelfs wel sneller...
Ik heb verder weinig ervaring met waterkoeling, maar ik vermoed dat het wel iets meer tijd kost, als een normale cpu-koeler demonteren...

Verder voor de TS:
Een systeem in stukken upgraden kan best. Maar dan moet het wel recent zijn. Je moet eigenlijk consequent blijven upgraden.
Bij jou is eigenlijk alles inmiddels te oud. Dat gaat gewoon lastig werken.
Je zal dus gewoon moeten upgraden en je huidige systeem kan je dan verkopen.
Eigenlijk ga je nu op geheugen besparen, ik vraag me af of dat slim is...

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• D-Three
Heb net even zitten kijken bij Sallandautomatisering en heb dit geselecteerd
• Intel Core 2 Duo E6300
• MSI Moederbord P965 Neo-F
• Corsair TWIN2X 1024-5400C4 2 x 512MB
• MSI VGA Radeon RX1950 Pro 256MB
Hiermee kwam ik op een totaal bedrag van € 566,39 wat best wel meevalt. De CPU kan je later nog upgraden en geheugen kan je ook nog bij prikken. Eventueel kan je nog een E6400 kiezen, deze kost ongeveer € 40 meer. De X1950 Pro presteert iets beter dan de 7600GT. Indien je liever voor stilte gaat, kan je dan beter de 7600GT Silent nemen die je eerder gekozen had. Die kost € 20 minder. Indien gamen je niet echt interesseert, kan je ook de 7300 GT Silent nemen. De MSI P965 Neo-F is een goedkoop en basic moederbordje. Maar indien je niet gaat overclocken, voldoet het prima!
Af en toe een kleine upgrade en je kan nog een hele tijd mee met dit systeem! Je moet ook niet schuwen om af en toe een tweedehands onderdeel te kopen. Liefst van iemand betrouwbaar ;) Er zijn genoeg 7800GTX, 7900GT en andere kaarten te vinden voor een leuke prijs.
En ik weet niet welke voeding je hebt maar een degelijke is altijd aan te raden. Het hoeft daarom niet een 500/600+ bakbeest te zijn. Zolang het maar kwaliteit is! :)

Waarom wil je trouwens waterkoeling? Heb ik ook nog gehad maar ik ben er toch maar van af gestapt. Ik veranderde teveel van onderdelen en dan moest ik telken die boel uitbouwen of andere blokjes zoeken voor mijn onderdelen.

[ Voor 8% gewijzigd door D-Three op 12-01-2007 20:17 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
Zolang je zorgt dat je een 'future-proof' moederbord met cpu koopt denk ik dat het zelfs beter is om je pc in kleine deeltjes op te bouwen. Je kunt dan namelijk steeds het nieuwste kopen, en dan kun je makkelijker wachten tot bijvoorbeeld de videokaarten wat goedkoper zijn. Nu niet veel geld? 1 hardeschijf kopen. Dalijk weer wat geld -> 2e Hardeschijf erbij zodat je raid kunt draaien. Ik denk persoonlijk dat dat slimmer is, want dan blijft je pc langer meegaan omdat je zelf de bottlenecks wegwerkt, en de tragere hardware vanzelf vervangen wordt. Pas wanneer je socket en type geheugen outdated is kun je dan weer overstappen op een nieuw systeem. Maar het is natuurlijk net wat je zelf wilt. Er zijn heel veel mensen die gewoon 1 computer willen kopen die dan een tijdje mee gaat en waar ze niets aan hoeven te veranderen, maar ik persoonlijk ben meer een type die graag blijft updaten en bottlenecks probeert weg te werken.

By the way: als je een 'upgrader' bent kun je beter voor 1x1024MB geheugen gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Avalaxy op 12-01-2007 20:12 ]

• D-Three
leonpwner1 schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 20:11:By the way: als je een 'upgrader' bent kun je beter voor 1x1024MB geheugen gaan.
Zou ik niet doen. Met 2 x 512MB heb je dual channel. Met slechts 1 x 1024MB niet. Upgraden kan gewoon naar 4 x 512MB en dan heb je ook nog dual channel.

• To_Tall
Laagvliegerke schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 20:16:
[...]

Zou ik niet doen. Met 2 x 512MB heb je dual channel. Met slechts 1 x 1024MB niet. Upgraden kan gewoon naar 4 x 512MB en dan heb je ook nog dual channel.
Idd ;)

Anyway.
het is idd p5b mainbordje ;) en idd mem is niet over te zetten had dat ff over het hoofd gezien.

Het overzetten van FAN'S is geen probleem. aangezien ik meer heb zelfgebouwd.
Een P4 CPU vervangen inc schoonmaken, Pasta ben ik nog geen 15 minuten mee bezig.

Wat ik eerder aangaf. Ik heb al mijn systemen gebouwd.

Ik wil langzaam upgraden. zie het verhaal van leonpwner1
Ik wil geen MSI zooi. ook geen asrock of andere merken. Ik heb goede ervaringen met ASUS. zit eigelijk in al mijn systemen.
Voor video ga ik ook voor NVIDIA.
Dit zijn gewoon punten waar ik mij aan vast houd net als aan intel.

Niet omdat ik andere merken enz slecht vin. nee omdat ik met deze hardware bekend ben. En hier beter kan fine tunnen dan ATI AMD enz.

Je kan dit punt vergelijken met mensen die altijd een DELL kopen of een HP/Compac machine. Je weet waar je aan toe bent.

• RoD
  • Niet online

RoD

To_Tall schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 20:39:
[...]

Idd ;)

Anyway.
het is idd p5b mainbordje ;) en idd mem is niet over te zetten had dat ff over het hoofd gezien.

Het overzetten van FAN'S is geen probleem. aangezien ik meer heb zelfgebouwd.
Een P4 CPU vervangen inc schoonmaken, Pasta ben ik nog geen 15 minuten mee bezig.

Wat ik eerder aangaf. Ik heb al mijn systemen gebouwd.

Ik wil langzaam upgraden. zie het verhaal van leonpwner1
Ik wil geen MSI zooi. ook geen asrock of andere merken. Ik heb goede ervaringen met ASUS. zit eigelijk in al mijn systemen.
Voor video ga ik ook voor NVIDIA.
Dit zijn gewoon punten waar ik mij aan vast houd net als aan intel.

Niet omdat ik andere merken enz slecht vin. nee omdat ik met deze hardware bekend ben. En hier beter kan fine tunnen dan ATI AMD enz.

Je kan dit punt vergelijken met mensen die altijd een DELL kopen of een HP/Compac machine. Je weet waar je aan toe bent.
Onzin. Ati vs. Intel een onzinnige discussie, net als Ati vs. Nvidia. Je gaat het verschil tussen beide merken absoluut niet merken. Prestaties is waar het om gaat. Eveneens vind ik je keuze voor Asus wat vreemd onderbouwd.

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-12-2025

MrDrako

nep ict'er

RoD schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 20:42:
[...]

Onzin. Ati vs. Intel een onzinnige discussie, net als Ati vs. Nvidia. Je gaat het verschil tussen beide merken absoluut niet merken. Prestaties is waar het om gaat. Eveneens vind ik je keuze voor Asus wat vreemd onderbouwd.
mwa ik begrijp zijn keuzes wel. Als ik al jaren asus zonder problemen gebruik en 1 keer een MSI bord koop die kapot gaat, is er voor mij 1 ding zeker, ik neem weer een asus (ook al zijn er zat mensen die nooit problemen met msi hebben)
En daarbij is Asus gewoon een topmerk. En dat verhaal van ati vs nvidia is ook puur persoonlijke voorkeur, als hij liever minder performance heeft maar wel een nvidia kaart (we hebben het nu over x1950 pro vs 7900gt) dan moet hij dat weten.

• RoD
  • Niet online

RoD

MrDrako schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 20:50:
[...]

mwa ik begrijp zijn keuzes wel. Als ik al jaren asus zonder problemen gebruik en 1 keer een MSI bord koop die kapot gaat, is er voor mij 1 ding zeker, ik neem weer een asus (ook al zijn er zat mensen die nooit problemen met msi hebben)
Dat is pech. Of je hebt zonder reviews te lezen een slecht bord gekocht. MSI maakt geen rommel, dat is onzin.
En daarbij is Asus gewoon een topmerk. En dat verhaal van ati vs nvidia is ook puur persoonlijke voorkeur, als hij liever minder performance heeft maar wel een nvidia kaart (we hebben het nu over x1950 pro vs 7900gt) dan moet hij dat weten.
Ach, zo speciaal is Asus helemaal niet. Ze maken zeker leuke bordjes, maar om Asus boven de rest te plaatsen vind ik wel wat ver gaan. En tsja, hij moet het zelf weten, maar ik vind die persoonlijke voorkeur zwaar onzin. Als ik je een beeld voorschotel kun jij niet zien of het een Ati/Nvidia videokaart is met een AMD/Intel proccessor. Wel kun je zien of de prestaties goed of slecht zijn, en dat is weer merk-onafhankelijk.

• D-Three
Nou ja, ikzelf zou voor een moederbord net nooit meer Asus kiezen. En over hun support ben ik al helemaal niet te spreken. Op een slechte support knap ik volledig af, vandaar. Maar ik begrijp dat als je al jaren een merk gebruikt zonder problemen, je daar wil aan vast houden.
Maar voor een videokaart bijvoorbeeld, maakt het eigenlijk niet zoveel uit wat je kiest van merk. Zo goed als alle fabrikanten maken toch gebruik van het reference design van ATI of nVidia. Het verschil zit hem dan enkel in de gebruikte coolers en de clocksnelheden.
Al zou ik persoonlijk ook nooit voor een echt budgetmerk zoals ECS, PcChips, Foxconn, enz. gaan. Zo veel vertrouwen heb ik ook weer niet :P Ook al zijn niet alle bordjes die die merken maken slecht want anders zouden ze al lang failliet zijn. Ik heb er vertrouwen in dat je niet onmiddellijk iets te vrezen hebt over gevestigde waarden zoals MSI, Gigabyte, Abit, Epox, Asus, ... Al kan een slecht exemplaar hardware altijd voorkomen.
Trouwens, ASRock is eigenlijk van Asus :)

En de slimste keuze is altijd datgene kiezen met de beste prijs/kwaliteitsverhouding. Of datgene wat de beste prestaties biedt voor het bedrag dat je wil spenderen. Zo heb ik ook nog een ATI Radeon 9800 Pro gehad maar zijn al mijn kaarten sindsdien nVidia's geweest. En ik was ook supertevreden over mijn AMD Athlon, AthlonXP, Athlon64 en X2 maar intussen heb ik toch al een Core 2 Duo. Af en toe eens iets anders, kan nooit kwaad. Al zondig ik mij ook soms aan mijn regel om de beste prijs/kwaliteits-verhouding te kiezen. Want ik heb een Plextor DVD-writer ;)

[ Voor 39% gewijzigd door D-Three op 12-01-2007 21:11 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:00

Thandor

SilverStreak

Dit topic en de titel voldoen niet aan Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?. Lees deze dus even door.

Wat betreft jouw idee: Tot op zekere hoogte kun je prima een futureproof systeem maken. Let echter wel op dat je niet téveel bespaart. Een degelijke voeding is van belang bij upgrades. Zorg ervoor dat deze voeding dus ruim voldoende is voor het huidige systeem.

Verder dient de basis overweg te kunnen met toekomstige hardware. Wat betreft een processor of een hardeschijf: Daarbij hoef je niet zozeer naar de toekomst te kijken tenzij je later eenzelfde HDD bij wilt plaatsen om ze vervolgens in een RAID setup te zetten. Het moederbord en het geheugen zijn daarentegen van groter belang.

Een moederbord vormt min of meer een basis. Je doet er verstandig aan om een moederbord te kiezen welke prima met een 333MHz (QDR1333) FSB (of zelfs meer) overweg kan. Dat combineer je met geheugen dat snel genoeg is.

Bepaalde zaken zijn dus prima later up te graden. Bepaalde zaken kun je beter vooraf al in orde hebben zodat deze achteraf niet nogmaals vervangen hoeven te worden :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.