Toon posts:

o.a. SATA drive wordt zo nu en dan niet herkend

Pagina: 1
Acties:
  • 366 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb voor het eerste een systeem met PCI-e en SATA, maar heb er niet veel geluk mee. Regelmatig blauwe schermen, maar het vreemde met verschillende oorzaken.

Wat ik al gedaan heb:

Voeding kompleet vervangen
Memtest86 gedraaid (zonder problemen 3 uur gedraaid)

Meerdere malen Windows opnieuw geinstalleerd, zowel op de PATA drive als de SATA

Wat ook regelmatig gebeurd is is dat de HD niet herkend word in de BIOS. Helaas kan ik niks testen omdat dit de enigste SATA drive is die ik heb en ook is de de enigste PC met SATA. Wat mij wel opvalt is dat het stekertje voor SATA aan de HD kant labiel is.

Nog vreemder ik kan er wel een PATA drive op aansluiten maar die gaf pas ook een blauw scherm. was toen de wireless USB stick driver die deze veroorzaakte. (De SATA drive was toen helemaal niet aangesloten).

Wat ik vervolgens ook niet kan testen is de Video kaart omdat het PCI-e is. maar heb ook al een blauw scherm gezien voordat er ook maar een video driver was geinstalleerd.

Het hele vervelende is dat de pc zo maar een paar uur/dagen perfect kan draaien en dit het fout zoeken een erg langdurig process maakt.

Heb ook met sisandra benckmarks gedraaid om te proberen een fout te forceren zodat ik weet waar ik moet zoeken maar niets

Systeem:
Model : AMD Athlon(tm) 64 Processor 3200+
Speed : 2.00GHz
System BIOS : American Megatrends Inc. 8.12
Mainboard : 939S56-M
Total Memory : 1GB DDR-SDRAM
Model : ASRock Inc SiS755FX CPU to PCI Bridge
Front Side Bus Speed : 2x 800MHz (1600MHz data rate)
Video Adapter : Radeon X1600 Series
Hard Disk : WDC WD2000JS-22MHB0 (186GB)
Hard Disk : ST340823A (37GB)
CD-ROM/DVD : LITEON DVD-ROM LTD122 (CD 40X Rd) (DVD 5X Rd)
CD-ROM/DVD : _NEC DVD_RW ND-3540A (CD 48X Rd, 48X Wr) (DVD 6X Rd, 6X Wr)

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Een Maxtor DM9/10 icm een nForce2/3/4/(5?) leverde soms soortgelijke problemen op. Wat ik je dus wil adviseren is, om de harde schijf om te ruilen bij de winkel waar je hem hebt aangeschaft voor een merk zoals Samsung/Hitachi (ik noem maar wat ^^ ). Hopelijk wordt deze beter ondersteunt.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:02

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Gamo schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 02:12:
Een Maxtor DM9/10 icm een nForce2/3/4/(5?) leverde soms soortgelijke problemen op. Wat ik je dus wil adviseren is, om de harde schijf om te ruilen bij de winkel waar je hem hebt aangeschaft voor een merk zoals Samsung/Hitachi (ik noem maar wat ^^ ). Hopelijk wordt deze beter ondersteunt.
Wat jij hier zegt geld alleen voor de combinatie Nforce3/4 in combinatie met de Maxtor DiamondMax 10 schijven. De Nieuwere Nforce chipsets schijnen met veel meer schijven (merken) problemen te hebben, omdat Nvidia zich niet aan de S-ATA specificaties houd. Maar dit lijkt helemaal niet van toepassing voor de TS, aangezien hij gebruikt maakt van een SiS chipset. Wel zou TS eens naar een BIOS update kunnen kijken.

Het probleem Nforce 3/4 in combinatie met de Diamondamax 10 serie ligt een deel van de schuld bij Nvidia eveneens weer door zich niet aan de S-ATA specificaties te houden. Overigens is dit wel in het forum topic wat hierover gaat terug te vinden. Maxtor is overigens ook niet helemaal zonder schuld, maar Maxtor heeft tenminste dit probleem nog geprobeerd op te lossen door firmware update's voor de betreffende schijven uit te geven. Nvidia daar in tegen doet niets aan hun brakke ondersteuning op het gebied van storage (zie ook de storage drivers, de standaard Windows drivers presteren beter).

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Gamo schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 02:12:
Eh, de TS heeft helemaal geen Maxtor schijf, dus ik begrijp niet waarom je dit vermeldt?

@TS:
Test het geheugen eens met memtest. En probeer een ander sata kabeltje, eentje die wel stabiel is.

Verwijderd

hey, denk waarschijnlijk je satacontroller op je mobo, had datzelfd eook met een asrock mobo dual sata 2 hielp nix tegen, alleen omruilen voor een ide disk....

Verwijderd

Topicstarter
de TS heeft helemaal geen Maxtor schijf

Test het geheugen eens met memtest. En probeer een ander sata kabeltje, eentje die wel stabiel is.
Heb inderdaad geen Maxtor maar een Western Digital SATA drive

Memtest86 heeft uren staan draaien zonder ook maar 1 fout melding
hey, denk waarschijnlijk je satacontroller op je mobo, had datzelfd eook met een asrock mobo dual sata 2 hielp nix tegen, alleen omruilen voor een ide disk....
Dan is dus het moederbord kapot naar mijn mening, Het meeste is nog geen jaar oud (MB, Proc, Mem, Videokaart,) en valt dus nog onder garantie.

Het is alleen voor mij niet mogelijk om precies te zeggen wat er niet goed werkt/defect is.

Verwijderd

Topicstarter
BIOS update gedaan, windows geherinstalleerd liep weer een tijdje goed totdat: Stop Error: Driver IRQL Not Less or Equal
0x000000D1 geen driver erbij vermeld.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2007 07:40 ]

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-05 22:12
Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 07:39:
BIOS update gedaan, windows geherinstalleerd liep weer een tijdje goed totdat: Stop Error: Driver IRQL Not Less or Equal
Symptomen
Wanneer u uw computer uitschakelt, terwijl er een of meer USB-apparaten op zijn aangesloten, wordt mogelijk het volgende foutbericht weergegeven op een blauw scherm

dit gaf google aan mij :P

Verwijderd

Topicstarter
NomadTitan schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 08:08:
[...]

Symptomen
Wanneer u uw computer uitschakelt, terwijl er een of meer USB-apparaten op zijn aangesloten, wordt mogelijk het volgende foutbericht weergegeven op een blauw scherm

dit gaf google aan mij :P
Het probleem doet zich 9 van de 10 keer voor tijdens het booten. ik had dit ook wel gezien maar leek me dus niet van toepassing.

Ik ga nu dat hele SATA uitzetten (in de bios) en het proberen met alleen de (trage) PATA drive windows installeren.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2007 18:14 ]

• Gman2oo6
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-04 00:55
Dit probleem heb ik ook gehad

oorzaak: Voedings connector op SATA maakte geen goed contact ! ( en dat terwijl voeding en hd beide helemaal nieuw waren )
deze vervangen door een splitter ( kun je los kopen en waarschijnlijk heb je die ook los bij je moederbord gekregen ) en aangesloten probleem is weg en nooit meer terug gekomen

[ Voor 10% gewijzigd door Gman2oo6 op 17-01-2007 15:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou dag 4 en nog geen BSOD gehad nu SATA niet meer gebruikt wordt.
oorzaak: Voedings connector op SATA maakte geen goed contact !
Op de drive zit ook een legacy molex aansluiting en ook hierbij last van BSOD's
Ik zelf heb zoals gezegd niet veel vertrouwen in de data aansluit kabel vanaf de drive. deze maakt op mij een behoorlijk labiele indruk.

Als dit zo goed blijft draaien sta ik voor de vraag, wat nu ?

1. De SATA drive ruilen voor een ander SATA exemplaar
2. De SATA proberen in te ruilen voor een PATA exemplaar

Opzich zit nog overal garantie op, maar ben behoorlijk ziek van al het geklooi.

Verwijderd

wat deed je precies toen deze melding kwam?
Stop Error: Driver IRQL Not Less or Equal

ik heb ongeveer hetzelfde:
[XP] Bij benaderen Sata driver blauw scherm

Verwijderd

Topicstarter
Als het gebeurd is het tijdens het booten, nog voor de desktop zichtbaar wordt. Dit gebeurd echter niet elke keer dat de PC reboot, maar het werd wel steeds erger.

Verwijderd

Heb je nou al een nieuw sata kabeltje + andere sata poort geprobeerd? (en daarna uiteraard opnieuw windows opnieuw installeren)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2007 17:14 ]

Verwijderd

ik had het ook met mijn nieuwe sata schijf dat hij zo nu en dan de schijf niet zag ,ik heb het op gelost met SIIG Serial ATA Controller Card Driver te downloaden op de westerndigital syte

Verwijderd

Topicstarter
Heb je nou al een nieuw sata kabeltje + andere sata poort geprobeerd?
Kabel (nog) niet , de andere poort uiteraard wel geprobeerd.

@ flevos
Die SIIG Serial ATA Controller Card Driver is toch eigenlijk bedoel voor een losse PCI SATA kaart. krijg je dat geinstalleerd en dat hielp ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 09:30:
[...]

Kabel (nog) niet , de andere poort uiteraard wel geprobeerd.

@ flevos
Die SIIG Serial ATA Controller Card Driver is toch eigenlijk bedoel voor een losse PCI SATA kaart. krijg je dat geinstalleerd en dat hielp ?
ja bij mijn ging het toen wel goed moest wel xp op nieuw instaleren en ik zie net dat je de zelfde videokaart als mij gebruikt (Radeon X1600 Series)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 11:55:
Nou dag 4 en nog geen BSOD gehad nu SATA niet meer gebruikt wordt.

[...]

Op de drive zit ook een legacy molex aansluiting en ook hierbij last van BSOD's
Ik zelf heb zoals gezegd niet veel vertrouwen in de data aansluit kabel vanaf de drive. deze maakt op mij een behoorlijk labiele indruk.

Als dit zo goed blijft draaien sta ik voor de vraag, wat nu ?

1. De SATA drive ruilen voor een ander SATA exemplaar
2. De SATA proberen in te ruilen voor een PATA exemplaar

Opzich zit nog overal garantie op, maar ben behoorlijk ziek van al het geklooi.
Ik zag dat je in mijn topic had gepost, is juist handig. Misschien helpen we elkaar.
Ik ken hier problemen die ik zelf ook heb. Als het bij mij nog zo langer door gaat dan verdiep ik mij in een nieuw mobo. Want ik had nooit moeten bezuinigen op een mobo. Had gewoon een Asus A8N-e moeten nemen. Maarja nederlanders bezuinigen wel eens. :9

Maargoed, nu eens verdiepen in de nieuwste mobo's die aansluiten op mijn systeem van 13 maanden oud.

Verwijderd

Topicstarter
Interessante ontwikkeling: ik was het zat en heb zowel het moederbord als de harddisk opgestuurd. Deze waren bij verschillende bedrijven gekocht en heb het probleem van de blauwe schermen uitgelegd.
Ik had verwacht dat een van de twee zou zeggen dat hun apparaat oke was,

Maar wat schetst mijn verbazing.
Zowel de leverancier van het moederbord heeft een probleem gevonden en ik heb inmiddels een ander gekregen,

Maar ook de leverancier van de harddisk zegt dat ze een probleem hebben gevonden en ze hebben de harddisk opgestuurd naar de fabriek.

Da's toch wel frappant zou ik zo zeggen. Maar goed nieuwe ronde nieuwe kansen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2007 23:23 ]

Pagina: 1