Toon posts:

AVID en interlacing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo gozers,

Ik heb bronmateriaal van mijn camera als AVI opgeslagen. Dat ziet er allemaal toppie uit. Ik monteer het in AVID Xpress Pro HD, exporteer het (als WMV bijv.) en zie dan zeer veel interlacing in beeld. Ik kan het met de hand de-interlacen (VDub), maar dat schiet niet op.

Wanneer ik een project maak 25p (progr.) heb ik hetzelfde probleem, eveneens wanneer ik in de exportsettings op Progressive zet.

Bij Media Creation staat de rendering op DV 25 420 OMF.

Weten jullie hoe ik dit kan oplossen?

Grt,
Hans

Verwijderd

Avid werkt met lower field first. Dit is omgekeerd, de meeste programma's gebruiken upper field first. Als je avi materiaal in Avid wel goed afspeeld, moet je in de export settings upper field first selecteren.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:48
Je bronmateriaal is interlaced, gezien het van DV komt. En DV werkt overigens met lower field first, dus dat is goed. Als je het exporteert terug naar DV moet je ook lower field first selecteren, niet upper. Maar als je het wilt exporteren met als bestemming iets anders dan DV (bijv internet of gewoon op de computer ofzo) dan zou je het moeten deinterlacen. Ik heb geen idee hoe de filters in Avid zijn, als ik het gebruik is het enkel naar DV Quicktime.
Kijk of je iets kan vinden dat klinkt als Motion Adaptive. 'Weave' gaat in ieder geval niet werken en 'Bob' ziet er niet uit (evenals 'single field', tenzij je de resolutie niet zo groot als DV maakt).

/edit Hmm, ik lees het bericht nog een keer en ben er maar van uit gegaan dat het bronmateriaal DV is. Mocht dat zo zijn dan gaat bovenstaand verhaal op. Anders kan het inderdaad zijn dat je er een half frame (field) naast zit en je upper first moet kiezen, even proberen gewoon.

[ Voor 17% gewijzigd door ShittyOldMan op 12-01-2007 23:21 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
Top, het lijkt te werken. Alleen raar is dat de FIle Field Order (die stel ik in op Single Field, dan is het goed), alleen ingesteld kan worden als ik naar AVI exporteer.

Bestaat zoiets niet als je naar Windows Media exporteert?