Toon posts:

WD3200JS heeft maar 128GB in Windows

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb net deze computer in elkaar gestoken :)

Processor: Intel Core 2 Duo E6300
Moederbord: Asrock ConRoeXFire-eSATA2
Geheugen: TwinMOS 2x512MB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0
Harde schijf: Western Digital 320GB SATA300 8MB, WD3200JS
Videokaart: Asus PCI-e Radeon X1950Pro 256MB DDR3 DVI/HDTV
En Windows XP SP2 er op gezet.

Wat mijn probleem is: mijn computer is heel traag bij het laden van windows en mijn harde schijf is volgens windows maar 128 GB ipv 320 GB. Ik vermoed(maar weet niet zeker)/hoop dat deze met elkaar te maken hebben. :?

Dit heb ik gedaan:

OM FAQ / Beleid

Dit heb ik helemaal gelezen en ik heb er ook alles geprobeerd. Data Lifeguard van Western Digital vertelt mij dat mijn harde schijf Secondary Master is met capacity van 320 GB en Partition 0 - (C:) 137,4 GB. Ik kan hem niet selecteren.
Ook Diskmanager en MaxBlast kunnen niets doen (Diskmanager bestaat niet meer voor Windows XP en MaxBlast is zogezegd hetzelfde als Data Lifeguard).

In mijn BIOS stond mijn harde schijf wel correct, namelijk 320GB. Dus volgens de handleiding van tweakers heb ik Maxtor Big Drive Enabler nodig. Ik ga naar de site: http://maxtor.custhelp.co...=960&p_created=1016214655

Wanneer ik bij Installation option 1 Maxtor Big Drive Enabled probeer te installeren, krijg ik de melding: Support is currently enabled for 48-bit Logical Block Adressing (LBA) for ATAPI disk drives. You do not need to run this registry update. Click 'Ok' to exit.

Installation option 2 kan ik niet doen, aangezien de Intel Application accelerator alleen werkt voor andere chipsets (ik heb een Intel 945P chipset).

Dus dan blijft alleen optie 3 over en dat is een add-in Ultra ATA PCI adapter card with a 48-Bit LBA compliant BIOS and controller driver kopen :(

Toen heb ik mijn BIOS maar geupdate naar versie 1.70: http://www.asrock.com.tw/...?Model=ConRoeXFire-eSATA2
Bij het installeren kreeg ik geen foutmeldingen, en bij het heropstarten na de installie selecteerde ik Load Default Settings in de BIOS, zoals ik moest doen.

Na het heropstarten begon Windows op te starten, maar opeens herstartte mijn computer. Hierna gaf de computer een tuut en kreeg ik de melding: Windows did not start succesfully due to a recent hardware of software change. If the computer restarted unexpectedly, take the Last Known Good Configurations.
Ok dit deed ik, maar hetzelfde gebeurde gewoon opnieuw. 8)7

Dus ging ik naar de BIOS en zette ik bij IDE Config: Config SATA as IDE aan, zoals ik bij het installeren van Windows heb gedaan (daarvoor herkende hij mijn harde schijf niet)
Nu staat er daar echter bij SATAII_BLUE (PORT0): CDROM en bij SATAII_BLACK (PORT1): NOT DETECTED, maar mijn harde schijf zit in de zware poort, port1!

Bij de Boot Settings staat er bij 1st Boot Device: RAID WDC WD3200JS-, inderdaad mijn harde schijf. Maar waarom staat er daar RAID bij? De vorige keer stond dat er niet. :|

Maar ok, nadat ik Config SATA as IDE had aangezet, kon ik windows weer opstarten. Maar het duurde nog altijd een eeuwigheid tegen dat Windows opgestart was, en mijn harde schijf wordt nog altijd als 128GB aangeduid. Ook krijg ik nu altijd een tuut voordat Windows opstart....

Bij de drivers van mijn moederbord zat dit er ook: Intel(R) Matrix Storage Manager. Maar als ik het wil installeren krijg ik deze melding: Deze computer voldoet niet aan de minimale vereisten voor de installatie van deze software.Setup wordt afgesloten.

Nu heb ik echt geen ideeën meer :'( Kan iemand mij helpen, of mij vertellen als ik iets verkeerd heb gedaan?
Alvast bedankt he _/-\o_

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:05
Heb je eerst XP zonder SP1 geinstalleerd en later SP1 / SP2 toegevoegd? Dan kan het zijn dat windows de groote van de partitie op 128GB gezet heeft. Ondanks datie nu veel meer kan aanspreken zal die partitie niet groter worden. Je kan bijv. Partition magic gebruiken om de partitie te vergroten in dat geval.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:19

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Wat ik even mis: volgens mij heb je winxp; heb je die ook geupdate naar SP2?

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Ik denk dat je verkijkt op de partitionering.
Als je winodws op een "nieuwe" installeert maak je een geformatteerde partitie aan. Als je dat olgens default installeingen doet, beslaat dei partitie je hele disk. Alleen heb je bij XP<SP1 nog geen support voor disks >128GB, dus wordt er een 128GB partitie aangemaakt.
Als je later een SP installeert, herkent windows weliswaar je "grotere" disk, maar de partitie is nog steeds 128GB. Je kan dan ofwel deze lege ruimte benutten met een nieuwe partitie (dmv diskmanager of partition magic of ...) of je kan de bestaande partitie uitbreiden (kan niet met de standaard windows tools, tensij half en half met dynamische disks, niet aan te rade. Je moet dus partition magic oid gebruiken (in de FAQ staan er een paar gartist tools ook afaik))

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:05
the_stickie schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 14:32:
Ik denk dat je verkijkt op de partitionering.
Als je winodws op een "nieuwe" installeert maak je een geformatteerde partitie aan. Als je dat olgens default installeingen doet, beslaat dei partitie je hele disk. Alleen heb je bij XP<SP1 nog geen support voor disks >128GB, dus wordt er een 128GB partitie aangemaakt.
Als je later een SP installeert, herkent windows weliswaar je "grotere" disk, maar de partitie is nog steeds 128GB. Je kan dan ofwel deze lege ruimte benutten met een nieuwe partitie (dmv diskmanager of partition magic of ...) of je kan de bestaande partitie uitbreiden (kan niet met de standaard windows tools, tensij half en half met dynamische disks, niet aan te rade. Je moet dus partition magic oid gebruiken (in de FAQ staan er een paar gartist tools ook afaik))
Dat zei ik ook al ja, maar jij verwoord het een stuk beter :)

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Verwijderd

Het vinkje bij "Let BIOS select transfer mode" staat aangevinkt ?

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 12:38

Jazzper

BB4E^Guerilla

doe eens in windows

start > uitvoeren > diskmgmt.msc

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Verwijderd

Topicstarter
Ok het werkt met partition magic, bedankt :) Ik had inderdaad eerst de gewone xp geinstalleerd en dan pas SP2 erop gezet. Ik dacht dat alleen windows 2000 nog problemen had met disk grootte :)

@Tweakie_JKO: Ik zal straks eens kijken in de BIOS ofdat "Let BIOS select transfer mode" aanstaat (dit staat toch in de BIOS he?), wat doet dit?

@Jazzper: kan je daar ook mee resizen? Ik heb het daar allesinds niet in gevonden, toch bedankt ;)

Maar zal dit mijn traagheid verbeteren? Of ligt dat niet aan de hardware denk je? Ik heb hem pas sinds gisteren geassembleerd...
En die tuut elke keer lijkt me ook niet gezond :?

Ik zal straks eens zien wat er gebeurd als ik hem heropstart, nou moet ik studeren ;)

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij hier nog bij helpen? Misschien maak ik best een nieuwe topic in Processor, Mobo's & Geheugen...

Het geheugenprobleem is in orde, maar mijn computer is echt traag bij het opstarten... Kan ik ergens ontdekken waar het aan ligt?

Een vermoeden is dat het hier aan ligt:
Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 14:18:
Dus ging ik naar de BIOS en zette ik bij IDE Config: Config SATA as IDE aan, zoals ik bij het installeren van Windows heb gedaan (daarvoor herkende hij mijn harde schijf niet)
Nu staat er daar echter bij SATAII_BLUE (PORT0): CDROM en bij SATAII_BLACK (PORT1): NOT DETECTED, maar mijn harde schijf zit in de zware poort, port1!
Iemand enige ideeën? Als er anders een mod mijn topic van naam zou willen veranderen en naar Processor, Mobo's & Geheugen verplaatsen? _/-\o_
Bedankt!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 15:39:
Ok het werkt met partition magic, bedankt :) Ik had inderdaad eerst de gewone xp geinstalleerd en dan pas SP2 erop gezet. Ik dacht dat alleen windows 2000 nog problemen had met disk grootte :)
Dude, dat staat zelfs letterlijk in de door jóu gelinkte FAQ-gedeelte uitgelegd :) En check ook vooral het laatste alinea, "Partities".

En qua traagheid bij het opstarten zou je het beste éérst dit lijstje moeten uitwerken: OM FAQ / Beleid » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 06:14:
[...]
Dude, dat staat zelfs letterlijk in de door jóu gelinkte FAQ-gedeelte uitgelegd :) En check ook vooral het laatste alinea, "Partities".
Ow ok, ik had alleen de eerste zin gelezen en daarin ging het over windows 2000 :P
BalusC schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 06:14:
[...]
En qua traagheid bij het opstarten zou je het beste éérst dit lijstje moeten uitwerken: OM FAQ / Beleid » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?
Hmmm ok ik heb het doorgenomen en ik denk dat het niet daar aan ligt. Nu ging het opstarten echter wel goed en redelijk snel....
Ik heb mijn BIOS nog eens bekeken en daar was er iets veranderd zonder dat ik iets had gedaan: Mijn 1st Boot Device was op DVD-Rom gezet, maar eerder had ik mijn harde schijf als 1st Boot Device gezet...Hoe kan dat dat mijn BIOS zich vanzelf heeft veranderd?

Zou mijn harde schijf niet goed herkend worden? Nochtans zitten mijn kabels goed...Ik heb hem wel in Port1 gestoken ipv Port0, maar dit maakt niets uit zeker?
Ook, bij het opstarten zegt ie dat mijn harde schijf als secondary master staat en mijn dvd-rom als 3rd master. Kan dit er ook iets mee te maken hebben?

Nogmaals bedankt en sorry dat ik over die partities heb gelezen in de FAQ :)
Pagina: 1